beantwoord

Inchecken bij overstap met weekend-vrij

  • 7 September 2023
  • 48 reacties
  • 1532 Bekeken

Reputatie 3

Hi,

 

Volgende week Zaterdag doe ik mee aan de 24h durende kilometerkampioen wedstrijd georganiseerd door Treinreiziger.nl. Ik heb op het moment van de wedstrijd echter een geldig weekend vrij abonnement. Tijdens de wedstrijd zitten er een paar op papier onmogelijke overstappen in, hopelijk in de praktijk niet, waardoor het op sommige moment niet mogelijk lijkt om weer uit te checken en in te checken als ik bijvoorbeeld terugsteek (dus in dezelfde richting reizen als waar ik vandaan kwam).

Mijn vraag simpelweg; is het verplicht om met een weekend vrij abonnement op ieder tijdstip altijd op de "juiste manier” ingecheckt te zijn? Of is het in het algemeen voldoende als ik ben ingecheckt bij NS dat het niet uitmaakt in welke richting ik reis.

 

Danku!

icon

Beste antwoord door Thom 7 September 2023, 23:19

Bekijk origineel

48 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U hoort correct uit te checken en weer in te checken als dat nodig is. Het is wel zo dat een boete normaal niet wordt verstrekt bij afgekocht reisrecht. Het zou dus kunnen zijn dat een uit en incheck u wordt vergeven,

 

Het is echt compleet onwaar dat u niet volgens de regels moet inchecken, ook met Weekendvrij. Strikt genomen is het wel degelijk verplicht, ook als u geen boete zou krijgen. Bij een challenge als deze zal de conducteur een lastige in- en uitcheck wellicht door de vingers zien.

De niet zo heldhaftige asoredenering van je krijgt toch geen boete dus ik check maar niet in of uit, is echt onjuist. U bent met het kopen van een abonnement bij NS overeengekomen dat u zult in- en uitchecken. Daar heeft u zich gewoon aan te houden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt mij goed dat je de regels van de wedstrijd eens goed doorleest. Naast dat hetzelfde traject maximaal 2x meetelt (bij terugsteken doe je een deel van het traject 2x) dien je als bewijs in- en uit te checken.

 

Reputatie 5

A.D. Hildebrand, de auteur van "De Kilometer Kampioen", zou zijn boek moeten herschrijven als destijds, begin jaren vijftig, zijn hoofdpersoon op allerlei stations naar poortjes had moeten rennen om uit- en in te checken. Coryza, hartstikke leuk dat je meedoet, maak er een leuke dag van. Natuurlijk is het verplicht uit- en in te checken als je terugsteekt, helaas ook met weekendvrij, maar je hoeft niet katholieker te zijn dan de paus. Klamp eventueel een conducteur aan, als er een vindbaar is. Ik vermoed dat de meesten met je mee willen denken en ze hebben alle tijd voor een gesprek. Als bewijs volstaan ook foto's, begrijp ik. Check-ins kunnen wel helpen, doe het zoveel je kunt. En laat laat je niet kisten door de opmerking van Thom, die meteen in schoolmeestertaal met een opgeheven berenvinger over een asoredenering begint.

Reputatie 5

Als bewijs volstaan ook foto's, begrijp ik.

Goed begrepen.

Bewijs verzamelen met een OV-chipkaart is slechts een alternatief als je niet wilt of kunt fotograferen. In- en uitchecken is wat betreft de wedstrijd absoluut niet verplicht.

Het zou dus kunnen zijn dat een uit en incheck u wordt vergeven,

NS-personeel heeft de instructie hier geen boete voor te geven. Toch opgelegde boetes/correctietarieven worden door NS sinds 2015 onbeperkt kwijtgescholden. NS past hier ook geen limiet toe, dat is bewust beleid.

Ik denk dat de organisatoren van deze (onzin) wedstrijd zouden moeten eisen dat mensen altijd direct zijn ingecheckt. Dat voorkomt ook gesjoemel door de deelnemers.

Ik denk dat de organisatoren van deze (onzin) wedstrijd zouden moeten eisen dat mensen altijd direct zijn ingecheckt. Dat voorkomt ook gesjoemel door de deelnemers.

Daarom eisen ze dus foto's.

Reputatie 7
Badge +3

Hou er wel rekening mee dat bij andere vervoerders dan NS minder coulant wordt omgegaan met niet inchecken wanneer je reist met volledig afgekocht reisrecht.

Reputatie 7
Badge +4

In ieder geval wordt het bij Arriva niet op prijs gesteld. Het is in mijn ogen ook een idioot beleid van NS maar ik kon het niet onvermeld laten.

Reputatie 5

Hou er wel rekening mee dat bij andere vervoerders dan NS minder coulant wordt omgegaan met niet inchecken wanneer je reist met volledig afgekocht reisrecht.

Inderdaad zijn sommige Arriva-controleurs een stuk strenger, maar wel coulant, wat ik ervoer toen ik eens per ongeluk met de verkeerde OV-chipkaart had ingecheckt. De stewardess zei op zéér verwijtende en bitse toon, alsof ik een crimineel was, dat ik niet was ingecheckt toen ik mijn weekendvrij liet zien. Ik bleef beleefd, een andere reizigster helaas niet. We begrepen niet hoe het mogelijk was dat ik zonder incheck in Leeuwarden door de poortjes was gekomen. Nee, er zaten geen consequenties of boete aan vast, want ik had weekendvrij. Pas thuis realiseerde ik me mijn vergissing.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb op het moment van de wedstrijd echter een geldig weekend vrij abonnement.

Dat zegt niks. Een Weekendvrij abonnement is alleen geldig met een geldige incheck. Als u niet correct incheckt is het niet geldig. Het bezit ervan geeft geen enkel recht voor een binnenlandse reis.

 

 

 

Als u niet incheckt heeft het bezit er van alleen waarde bij sommige buitenlandse reizen.

Reputatie 7
Badge +3

NS-personeel heeft de instructie hier geen boete voor te geven. Toch opgelegde boetes/correctietarieven worden door NS sinds 2015 onbeperkt kwijtgescholden. NS past hier ook geen limiet toe, dat is bewust beleid.

Bij Flex geeft de HC geen boete, er wordt dan een registratie gemaakt dat er geen (geldige) incheck is waarna er in het achterliggende systeem een correctietarief volgt. Logisch zou zijn dat er na zo'n registratie geen correctietarief wordt berekend op een dag waarop het reisrecht volledig is afgekocht, net zoals er met saldo abonnement geen boete wordt gegeven op een volledig afgekochte dag. 

Reputatie 7
Badge +3

@Thom We hoeven de discussie niet nog een keer te voeren.

De Tweede Kamer heeft in 2015 aangegeven dat het onredelijk is dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht een boete krijgen vanwege een gemiste incheck. NS heeft in de productvoorwaarden opgenomen inchecken verplicht is maar zal je nooit beboeten. Dat is de wat kromme stand van zaken. Maar het beboeten van reizigers zonder incheck met volledig afgekocht reisrecht is nog veel krommer. Het zijn geen zwartrijders.

@Thom We hoeven de discussie niet nog een keer te voeren.

De Tweede Kamer heeft in 2015 aangegeven dat het onredelijk is dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht een boete krijgen vanwege een gemiste incheck. NS heeft in de productvoorwaarden opgenomen inchecken verplicht is maar zal je nooit beboeten. 

Andere vervoerders zijn natuurlijk niet gebonden aan wat NS vindt.

Reputatie 7

Zou het geen asoredenering willen noemen maar correct is het niet. Dat NS zich door de politiek heeft laten verleiden tot een dergelijk beleid is betreurenswaardig. Het schept enkel verwarring en overlast.

Bedenk ook dat een door NS (per ongeluk) in rekening gebrachte boete slechts met een (hoop) gedoe weer ongedaan gemaakt kan worden.

Overigens is het geen boete voor zwartrijden maar een boete voor het niet voldoen aan de gebruiksvoorwaarden van de ov-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom We hoeven de discussie niet nog een keer te voeren.

De Tweede Kamer heeft in 2015 aangegeven dat het onredelijk is dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht een boete krijgen vanwege een gemiste incheck. NS heeft in de productvoorwaarden opgenomen inchecken verplicht is maar zal je nooit beboeten. 

Andere vervoerders zijn natuurlijk niet gebonden aan wat NS vindt.

Er is dan ook niemand die dat beweert.

Reputatie 7
Badge +3

Zou het geen asoredenering willen noemen maar correct is het niet. Dat NS zich door de politiek heeft laten verleiden tot een dergelijk beleid is betreurenswaardig. Het schept enkel verwarring en overlast.

Bedenk ook dat een door NS (per ongeluk) in rekening gebrachte boete slechts met een (hoop) gedoe weer ongedaan gemaakt kan worden.

Overigens is het geen boete voor zwartrijden maar een boete voor het niet voldoen aan de gebruiksvoorwaarden van de ov-chipkaart.

Bij NS is er de instructie om die boete nooit te geven. Ondanks wat er in de gebruiksvoorwaarden staat. Dat kunnen we krom vinden, maar dat zijn de feiten. 
Uit de reacties over Arriva blijkt dat hun strenge controleurs wel ontstemd zijn maar ook geen boetes geven aan niet-ingecheckten met volledig afgekocht reisrecht. 

Een boete geven aan iemand die voor de volledige reis betaald heeft. Het moet niet gekker worden. Dat is de achterliggende gedachte geweest toen de Tweede Kamer zich erover heeft uitgesproken. 
Ik zie overigens ook geen oplossing voor dit merkwaardige fenomeen. Behalve dat de vervoerders de situatie maar gedogen. Het is natuurlijk maar een zeer klein aantal reizigers dat reist met volledig afgekocht reisrecht. En het zijn in de meeste gevallen ook nog eens de bestbetalende klanten.

Reputatie 7

Zie naast de product- en gebruiksvoorwaarden de Wet en het Besluit personenvervoer 2000.

BP 2000 art.47 luidt:

Een elektronisch vervoerbewijs is geldig indien:

a.het een op grond van de concessie door of namens de concessiehouder afgegeven elektronisch vervoerbewijs betreft,

b.de reismogelijkheden van het elektronisch vervoerbewijs toereikend zijn voor de te maken reis en het vertrekpunt elektronisch is geregistreerd”

 

Vanuit de politiek is verder helemaal NIET verzocht te komen tot een vergaand coulancebeleid.Voor wat het ook waard zou mogen zijn.

Reputatie 3

Zoals ik al vermoedde doet mijn vraag de gemoederen flink opwaaien… Ik ga het er incidenteel maar op gokken mocht het die dag nodig zijn… dank voor alle input. En @Thom - je antwoord kwam niet bijzonder vriendelijk over (mijn interpretatie), mijn advies zou zijn om daar rekening mee te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een al jaren voortslepende discussie. Aan de ene kant is er de regelgeving, aan de andere hebben consumentenorganisaties via de Tweede Kamer aangedrongen op coulance wanneer ‘incidenteel’ vergeten is in te checken door een reiziger met volledig afgekocht reisrecht. Dat is op verschillende momenten besproken in de Tweede Kamer en uiteindelijk bevestigd door staatssecretaris Dijksma in haar brief aan de Tweede Kamer d.d. 1 december 2015:
 

Bron: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2015D46820

Let ook op het woordgebruik. “Voorop staat dat in- en uitchecken nodig blijft. (...)” Niet voor niets staat er nodig en niet verplicht. Het is mij dan ook niet duidelijk hoe @BrunoEst kan beweren dat er vanuit de politiek niet verzocht zou zijn om een coulancebeleid. Het wordt nota bene bevestigd door de staatssecretaris.
En of dat coulancebeleid vergaand is of niet is in feite irrelevant omdat niemand heeft vastgelegd hoe vaak ‘incidenteel’ is.

Frappant is dat NS eerder al op 6 april 2015 had medegedeeld dat er nooit een boete gegeven zal worden iemand met volledig afgekocht reisrecht niet heeft ingecheckt.

Er zijn in dit geval de papieren werkelijkheid van de verplichting om in te checken en de informele werkelijkheid van het niet beboeten. Waarschijnlijk omdat de vervoerders ook wel weten dat een boete voor iemand met volledig afgekocht reisrecht nooit stand zal houden bij de rechter. Een niet gegeven boete hoeft ook niet kwijtgescholden te worden. Dat scheelt de vervoerders ook weer werk. Zeker omdat het nogal onzinnig is om reizigers met volledig afgekocht reisrecht te beboeten.

En zo zijn we aanbeland bij de huidige situatie. Wanneer je niet incheckt met volledig afgekocht reisrecht zal je bij controle ernstig worden toegesproken door de controleur en vervolgens geen boete krijgen. En omdat niemand zin heeft in dergelijke korzelige gesprekken zal bij 99,9% van de reizen gewoon worden ingecheckt. In de praktijk zal het nauwelijks een probleem opleveren. Zeker niet omdat er steeds meer stations met poortjes zijn gekomen waardoor je ook met volledig afgekocht reisrecht automatisch incheckt bij het toegangspoortje.

Reputatie 7

@iMark

Je weet dat het huidige systeem om meerdere redenen gebaat is bij het nauwgezet in-, om- en uitchecken. Waarom wil je dan coute que coute  blijven propageren dat het allemaal niet nodig is omdat een eventuele boete, in principe, zou kunnen worden teruggedraaid ?

Het is alsof je iedereen wil wijsmaken dat het stoppen voor een rood stoplicht zinloos is, indien de kans op een boete klein dan wel nihil is.

Verder zou je duidelijk kunnen maken waarom je aan het gebruik van vervoerbewijzen, inclusief afgekochte reisrechten, geen voorwaarden zou kunnen verbinden die samenhangen met de adequate werking van het gehanteerde systeem. (Nagenoeg) elk toegangsbewijs kent dergelijke voorwaarden.

Het vergaande coulancebeleid is in de woorden van @Thom idioot beleid, maar daar zal vast wel een ander belang achter schuilgaan, dat overigens niets met het verlagen van de werklast te maken zal hebben.

Reputatie 7

@Coryza 

Een incidenteel ‘vergeten’ incheck zou, behoudens een (on)vriendelijke discussie met een conducteur en/of de nodige moeite met het terugvragen van een boete, niet dienen te leiden tot grotere problemen.

Veel succes en plezier met de wedstrijd !

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst Ik wil helemaal niemand iets wijsmaken. Ik leg alleen uit wat de feiten zijn. Feiten die jij niet wenst te erkennen. Zelfs niet nadat ik heb verwezen naar de brief van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer d.d. 1 december 2015. Dan houdt het wel een beetje op met een discussie gebaseerd op feiten en argumenten.

Nogmaals, ik heb het allemaal niet bedacht. Ik probeer me bij de feiten te houden. Botweg in twijfel trekken of zelfs ontkennen dat de politiek heeft verzocht om coulancebeleid bij de vervoerders is nou niet bepaald een sterktebod.

Jij en @Thom zijn het er niet mee eens. Dat mag. Maar dat neemt niet weg dat het coulancebeleid voor reizigers met volledig afgekocht reisrecht die niet hebben ingecheckt gewoon bestaat. En nergens is vastgelegd hoe vaak ‘incidenteel’ is.

Reputatie 7
Badge +4

Je kent mijn achtergrond, en ik zal niet tegen het staatsrecht ingaan ;-), waar het parlement dit moet beslissen. Ik vind het alleen een onjuist besluit, in 2015 wel redelijk maar nu zou er sprake moeten zijn voor voortschrijdend inzicht, gezien de ontwikkelingen in het gedrag van teveel burgers.

Dat is voor mij ook de discussie.

De democratische rechtsstaat is echter heilig. 

Reputatie 7
Badge +3

Een discussie over een besluit is iets heel anders dan ontkennen dat er een besluit is genomen.

Wat we er ook van mogen vinden, de situatie is een beetje anders dan in 2015. Zo bestaat OV-vrij niet meer. En zijn er meer stations met poortjes. Het “probleem” is eerder kleiner dan groter dan in 2015. 

De mensen met volledig afgekocht reisrecht zijn natuurlijk wel een heel andere categorie medeburgers dan de types die meeglippen, over poortjes klimmen etc. Dit zijn de beste klanten van de vervoerders. Daar mag wat mij betreft best wat coulance voor bestaan. 

Reputatie 7
Badge +4

Kunnen zitten in de eerste klas bijvoorbeeld, lol. Ik reisde lang met de ov-jaarkaart eerste klas of variaties daarvan. Dat was veelal tijdens de spits en je kreeg gewoon waar je voor betaalde, tja once upon a time. Met mijn in verhouding zeer goedkope Dalvrij eerste klas gaat er nog steeds een mooi bedrag naar NS, al is het een schijntje in verhouding met de eerdere abonnementen. 

Reageer