beantwoord

inchecken voor 6.30 uur vanaf januari 2021 met voordeeluren-abonnement

  • 12 August 2021
  • 4 reacties
  • 2062 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Op 20 juni 2021 kreeg ik bericht van mijn nieuwe keuzedag.

In deze email staat de volgende zin:

“Het moment van inchecken bepaalt of u wel of niet met een Keuzedag reist. Checkt u in de daluren in en in de spitsuren uit? Dan maakt u gebruik van uw Keuzedag. Checkt u in de spits in en in de daluren uit? Dan reist u op saldo". 

Hieruit trek ik de conclusie dat ik vóór 6.30 mag inchecken en dat ik dan gewoon mijn reis kan maken ondanks dat ik tijdens de spits in de trein zit.

Voorheen kon ik in juli en augustus de hele dag met mijn keuzedag reizen, maar dat is helaas over.

Met vriendelijke groet,

Lia

icon

Beste antwoord door Tochjo 12 August 2021, 12:33

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Hieruit trek ik de conclusie dat ik vóór 6.30 mag inchecken en dat ik dan gewoon mijn reis kan maken ondanks dat ik tijdens de spits in de trein zit.

Dat is correct. Merk op dat dit alleen werkt zolang u niet hoeft over te stappen op een trein van een andere vervoerder; daarvoor zou u immers moeten uitchecken en in de spitsuren opnieuw moeten inchecken.

Voor de volledigheid: er is een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger, dus als u om 6.34 uur incheckt, dan is uw Keuzedag ook nog geldig.

Badge +3

Als aanvulling, mocht u in de spits inchecken (en dus voltarief reist) kunt u na de spits onderweg uitchecken en daarna meteen (bij paaltjes na 10 seconden) weer inchecken om de Keuzedag te activeren. Daar hoeft dan geen 35 minuten tussen te zitten.

In de ochtend (ma-vr) kan dat dus vanaf 8:55 en in de avond vanaf 18:25

Ik heb vandaag met keuzedag ingecheckt ruim voor 6.30 uur en kreeg niet de melding Ingecheckt keuzedag maar Ingecheckt dalurenvoirdeel 40%. Dus reis ik nu niet gratis, hoe kan dat?

Reputatie 7
Badge +4

In dat geval is uw keuzedag niet op uw ov-chipkaart gezet. U zult even langs het automaat moeten. Dan is ook te zien of de keuzedag er op staat en kunt u die er alsnog opzetten. U zult de kosten van de reis zonder keuzedag zelf moeten dragen, dus snel activeren is verstandig. Na negen uur zal de keuzedag zichtbaar zijn, eigenlijk vanaf 08.55.

 

Keuzedagen worden niet automatisch op uw ov-chipkaart gezet. Daardoor kunt u ook van een reis met 40 procent korting gebruik maken. Dat kan, afhankelijk van uw situatie, gunstiger zijn. Heeft u een keuzedag op uw kaart gezet, dan wordt die automatisch geactiveerd in de daluren, ook op een dag in de toekomst.

Reageer