Skip to main content
beantwoord

Waarom moet ik e-ticket printen?

  • 30 May 2024
  • 19 reacties
  • 739 Bekeken

Ik heb in de Spoordeelwinkel een dagretour gekocht. In de beschrijving staat letterlijk: De treinkaartjes kun je in de NS-app laden op je mobiele telefoon of uitprinten.

Maar na aankoop staat dat het verplicht is om de kaartjes te printen. Ik krijg het ook met geen mogelijkheid in de app.

Waarom is dit? Ik heb geen printer.

19 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Blijkbaar bevat het ticket een voucher voor iets anders, zoals koffie en een broodje. Deze kunnen niet in de app geladen worden, en een e-ticket als pdf tonen mag niet meer. 

Heel onhandig, maar voor dit soort tickets moet je tegenwoordig dus een printer hebben.

Hallo Helma Kwast en welkom bij de NS Community,

 

Dat is inderdaad zeer onhandig. Om welke actie gaat het precies? Ik maak er dan gelijk een melding van.

Badge +3

De optie ‘uitprinten’ levert trouwens een pdf op, dus als je deze bij controle toont en uitlegt dat je geen mogelijkheid had om het in de app te laden (én ook niet om te printen) zal men wellicht een oogje dichtknijpen. Een conducteur snapt dat wel, maar geen garantie dus.

Hallo Helma Kwast en welkom bij de NS Community,

 

Dat is inderdaad zeer onhandig. Om welke actie gaat het precies? Ik maak er dan gelijk een melding van.

Het gaat om "Dagje Utrecht met Kiosk”. Je krijgt 2 losse kaartjes: 1 voor de trein en een voucher voor de kiosk. Dus waarom kun je dan het treinkaartje niet gewoon in je app zetten?

De optie ‘uitprinten’ levert trouwens een pdf op, dus als je deze bij controle toont en uitlegt dat je geen mogelijkheid had om het in de app te laden (én ook niet om te printen) zal men wellicht een oogje dichtknijpen. Een conducteur snapt dat wel, maar geen garantie dus.

Ja, hopen op een aardige conducteur. Hopelijk is het risico niet zo groot.

Badge +3

Als je twee losse kaartjes krijgt zou die voor de treinreis gewoon in de NS app geladen moeten kunnen worden. Dat er in de mail staat dat printen verplicht is maakt niet uit, dat geldt hooguit voor de voucher.

Welke foutmelding krijg je?

Dank voor jullie reacties. Hopelijk kan de NS dit aanpassen.

Ik heb zojuist een kaartje voor morgen gekocht. Als ik dit had geweten, dan had ik het eerder gedaan zodat ik nog ergens kon printen, maar dat lukt me nu niet meer. Want er staat dus letterlijk:

Heel jammer dit.

Als je twee losse kaartjes krijgt zou die voor de treinreis gewoon in de NS app geladen moeten kunnen worden. Welke foutmelding krijg je?

Nou ik krijg niet eens een foutmelding. De optie om 'm in je app te zetten is er gewoon helemaal niet.

 

De enige optie is printen en dat kan niet vanaf je telefoon, allen vanaf een computer of tablet. Vandaar dat het op deze screenshot grijs is. Op m'n laptop komt er een blauwe knop printen, maar verder dan een pdf kom ik niet.

Badge +3

De enige optie is printen en dat kan niet vanaf je telefoon, allen vanaf een computer of tablet. Vandaar dat het op deze screenshot grijs is. Op m'n laptop komt er een blauwe knop printen, maar verder dan een pdf kom ik niet.

Oh, dat is nieuw voor me. Voorheen kreeg je een mail met een (gele) knop ‘Haal tickets op’ die je naar een persoonlijke pagina stuurde met naar keuze ‘Laden in NS app’ of ‘Downloaden’ (als pdf om te printen).

De enige optie is printen en dat kan niet vanaf je telefoon, allen vanaf een computer of tablet. Vandaar dat het op deze screenshot grijs is. Op m'n laptop komt er een blauwe knop printen, maar verder dan een pdf kom ik niet.

Oh, dat is nieuw voor me. Voorheen kreeg je een mail met een (gele) knop ‘Haal tickets op’ die je naar een persoonlijke pagina stuurde met naar keuze ‘laden in NS app’ of ‘Downloaden’ (als pdf om te printen).

Ja klopt. Kennelijk gaan we terug in de tijd… weer ouderwets printen 😉

Reputatie 7
Badge +3

  

Dank voor jullie reacties. Hopelijk kan de NS dit aanpassen.

Ik heb zojuist een kaartje voor morgen gekocht. Als ik dit had geweten, dan had ik het eerder gedaan zodat ik nog ergens kon printen, maar dat lukt me nu niet meer. Want er staat dus letterlijk:

Heel jammer dit.

 

Dat is zeker jammer. En slechte, zelfs onjuiste, communicatie van NS. Mocht je de reis hierdoor nou niet kunnen maken zou ik zeker m'n geld terugvragen, daar heb je natuurlijk gewoon recht op.
NS moet die tekst zo snel mogelijk aanpassen. Of beter nog, het laden van de tickets in de app mogelijk maken.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga nu weer wat anders doen.

Fijne avond.

Badge +3

Wacht eens… Als op een telefoon (zonder printer) die optie grijs is zal er op een laptop (ook) geen optie zijn om het in de app te laden, want de app kun je niet op een (Windows of Apple) laptop installeren.

Misschien zie je op je telefoon (Android of iOS) een soort ‘desktopversie’ van die pagina, terwijl de app gewoon geïnstalleerd is… ❓

Dit zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Zou je eens willen kijken, Helma Kwast?

Reputatie 7
Badge +3

Dan zou deze tekst nergens op slaan.

 

Badge +3

Blijkbaar wordt er gecontroleerd of er een printer aanwezig is, en dat doet mij vermoeden dat je het niet eens als pdf kunt downloaden? Tenzij je een virtuele pdf printer hebt (standaard aanwezig in Windows).

Reputatie 7
Badge

De enige optie is printen en dat kan niet vanaf je telefoon, allen vanaf een computer of tablet.

Waarom zou je niet kunnen printen vanaf een telefoon? Dat doe ik regelmatig.

Badge +3

Waarom zou je niet kunnen printen vanaf een telefoon? Dat doe ik regelmatig.

Uiteraard, maar blijkbaar checkt die website/app op de aanwezigheid van een (koppeling met) een ‘printer’?

Vind het nogal vergaand, want waarom zou je niet een pdf kunnnen downloaden om later te printen of naar iemand anders (zoals een reisgenoot) te sturen?

Reputatie 7
Badge

Ja dat klinkt vrij dom inderdaad, zeker als het op een smartphone niet werkt. Android kent mijn netwerkprinter gewoon en dat werkt vanuit diverse apps prima, dus ik hoop ook die van NS. Helaas heb ik geen casus om dat mee uit te printer want ik reis nauwelijks met e-tickets.

Reageer