Skip to main content

Kenmerk Boete: G734631

Ik heb een boete gekregen omdat ik geen geldig vervoersbewijs bij me had toen ik van Lelystad centrum naar Almere Oostvaarders aan het reizen was en dat deed ik met een kinderkaartje wat 3,50 kostte terwijl ik 4,30 had moeten betalen mijn fout en dit is ook me eerste boete omdat ik normaal wel altijd netjes met een geldig vervoersbewijs reis en altijd netjes in en uitcheckt 

dus daarom wou ik vriendelijk vragen of me boete kan worden kwijtgescholden?

Dat zal u hier niet krijgen, daarvoor moet u wezen bij de klantenservice van NS.

 

Helaas hebben veel mensen misbruik gemaakt van de coulance van NS, en de coulance is dus nu vrijwel verdwenen. Ik schat de kans dat de boete kwijt gescholden wordt dus vrij klein in.

Bovendien, waarom betaalt u voor een railrunner als u weet dat dat geen geldig vervoerbewijs is en het bedrag niet heel veel kleiner is dan de normale ticketprijs?


Ik begrijp niet zo goed waarom iemand zoiets doet om 80 centen te besparen. Maar zoals gezegd ga ermee naar klantenservice. Al acht ik de kans klein dat de boete eraf gaat. Beschouw het maar als leermomentje.


Heb je een persoonlijke ov-chipkaart met NS Flex? Dan kan je inderdaad niet veel meer dan een Railrunner en kaartjes voor fiets en hond kopen bij een automaat.


Ik kan me niet voorstellen dat u per ongeluk met een kinderkaartje reisde. De boete is ook zonder dat al terecht. Boetes worden niet meer automatisch kwijtgescholden, ook als het de eerste is. Dat is lang zo geweest maar dat bleek onhoudbaar.

Ik zou me goed voor kunnen stellen dat men bij Klantenservice ook niet van plan is voor iemand die met een kinderkaartje reist als volwassene nog coulant is ook. 

U wordt beboet voor uw gedrag en dat is omdat u met een kinderkaartje reist, terwijl dat voor u geen geldig vervoersbewijs is.  Het gedrag in het verleden, ook al is dat zo als u aangeeft, speelt geen rol. Per ongeluk een railrunner kopen terwijl u veel gemakkelijker met uw ov-chipkaart kunt volstaan met in- en uitchecken? Kom nou. Ik heet niet voor niks Thomas.

Gewoon eerlijk voor je reis betalen.


Je dacht het is maar een klein stukje ik neem het goedkoopste kaartje wat ik kan vinden in de automaat? Of ben je pas 12 geworden en vergeten dat je dan niet meer op een railrunner mag reizen? In ieder geval bleek bij controle dat je niet het juiste vervoersbewijs had en is de boete terecht. In het verleden werd een 1e boete wel eens kwijtgescholden, maar dat is niet meer. Dat je aangeeft dat je normaal wel met een geldig vervoersbewijs reist, geeft al aan dat je weet dat een railrunner voor jou geen geldig vervoersbewijs is.


Dit klinkt als bewuste fraude en dan zal de boete niet kwijtgescholden wordt .


Tja, ik snap het ook niet. Gewoon op je bankpas reizen volgende keer, dan zit je voor 80 cent extra goed en scheelt je al dat gedoe bij een kaartautomaat.

Volwassenen (dat is 12+ jaar bij NS eigenlijk) kunnen met een Railrunner (eventueel als e-ticket) weinig… Hooguit een dagje treinen spotten op een station, en zelfs dat kan beboet worden al heb je er geen meter mee gereisd!


Vorige week donderdag had ik de fout gemaakt om te vergeten in te checken op Schiphol station. Een dom foutje, maar wel begrijpelijk omdat er geen poortjes zijn als herinnering.

In de trein naar Hoofddorp, één halte vanaf Schiphol, werd ik gecontroleerd. De conducteur vroeg om mijn kaart en scande deze. Na het scannen liet hij zijn scherm kort zien; ik zag iets roods, maar hij gaf me verder geen tijd om het goed te lezen. Vervolgens gaf hij mijn kaart terug zonder iets te zeggen en liep door. Even later ontving ik een e-mail waarin stond dat ik een boete krijg voor zwartrijden.

Ik begrijp dat dit mijn eigen fout is, maar ik vind het toch vreemd dat de conducteur mij niet informeerde over de boete. Dit voelt erg onprofessioneel. Of ligt het misschien aan mij...?


Dat is beleid. Zo hoeft de conducteur geen discussie aan te gaan met reizigers. Deze discussie wordt dan richting klantenservice gedirigeerd.


Als conducteurs al te vaak met agressie te maken krijgen neemt de wil om te controleren wat af en dat is een menselijke maat. Zwartrijders zijn maar al te vaak agressief, terwijl ze zelf niet betalen en meestal bewust. Het is ook prettiger voor de medereizigers, zo leuk is het niet om maar al te vaak ongewenst met dit soort domme ‘discussies’ geconfronteerd te worden.

 

U heeft niet vergeten in te checken, u heeft het nagelaten en het maakt niet uit of het bewust is gedaan of niet. Dat is niet vast te stellen.

 

U bent zelf verantwoordelijk voor het hebben van een vervoersbewijs en niet de paaltjes op Schiphol. U bent degene die daar wel aan had moeten denken. Check in en betaal eerlijk voor uw reis en dat heeft u niet gedaan. De boete is terecht. De conducteur is geen beul en rechter tegelijk. Hij kijkt of u een geldig vervoersbewijs heeft of niet en als dat niet zo is doet de reden er helemaal niet toe. Zwartrijders liegen meestal, want dat is in hun geldelijk voordeel.

Zorg gewoon voor een geldig kaartje, dus met een geldig incheck en er is nooit een probleem. Uw werkgever betaalt u een salaris voor uw dienst en u betaalt voor de dienst van het reizen met NS. Zo werkt de samenleving en die kan anders ook niet functioneren.

Het is een zegen dat de ‘discussies’ veel minder zijn. Ze zijn doorgaans gespeend van iedere intelligentie en beschaving en geven alleen maar ongewenste overlast. Prima beleid zo. Het werd ook tijd.


Dat is beleid. Zo hoeft de conducteur geen discussie aan te gaan met reizigers. Deze discussie wordt dan richting klantenservice gedirigeerd.

Wat is het beleid van de klantenservice vervolgens? Alsnog coulance of gewoon de hoorn erop? 


Dat ligt aan meerdere factoren. Wij zullen in ieder geval nooit zomaar de hoorn erop gooien.


Ja, de reden dat ik het vroeg is omdat men nu niet alleen in discussie gaat over de boete, maar ook over het feit dat de conducteur niks erover zei. Dus men is nu dubbel boos en dan kan ik me indenken dat de discussies aan de telefoon dan ook op hol slaan. 

In het verleden heb ik diverse keren op een klantenservice gewerkt en om mij heen zijn genoeg telefoontjes erop gegooid omdat het totaal uit de hand liep. Ik hoefde dat gelukkig niet te doen maar het vroeg wel de nodige energie soms 😉

 


Indien een gesprek zeer onvriendelijk wordt en er scheldwoorden worden gebruikt kan ik mij voorstellen dat een collega de verbinding verbreekt. Persoonlijk maak ik dat zelden tot nooit mee en zet ik het gesprek voort tot de beslissing wordt geaccepteerd.


Reageer