Skip to main content
beantwoord

Geld terug bij vertraging, ook kosten andere vervoerder

  • 6 June 2024
  • 3 reacties
  • 146 Bekeken

Op 5 juni jl wilder ik rond 15.15u van Amsterdam Muiderpoort naar Utrecht Centraal reizen. Door een systeemstoring was er geen treinverkeer van en naar Utrecht, en dit zou nog minstens 2 uur duren. De reisplanner gaf als optie te reizen via Weesp, daar met de bus naar Loenen aan de Vecht en daar weer een bus naar Utrecht Centraal. Dus dat deed ik. De bus van Loenen aan de Vecht naar Utrecht Centraal was overvol, dus die reed door. Ik kon daar wel de bus pakken naar Hilversum en deed dat toen maar. In Hilversum aangekomen (rond 17.30u) reden daar weer beperkt treinen naar Utrecht. Ik heb daar weer een trein gepakt naar Utrecht (en ben in Utrecht Overvecht uitgestapt omdat dat dichter bij de plek was waar ik moest zijn. Doordat mijn vrouw daar naartoe fietste en ik haar fiets mocht overnemen was ik nog een kwartier minder laat op de plek waar ik al veel eerder had kunnen zijn :(

De twee stukken treinreis heb ik via Geld terug bij vertraging ingediend voor geld terug. Maar ik heb ook buskosten gemaakt omdat het anders heel onzeker was hoe laat ik in Utrecht zou kunnen zijn. En deze reis werd als optie gegeven. Hoe kan ik het geld voor dat deel van de reis terugkrijgen?

Bij voorbaat dank!

3 reacties

Hoi @Timmers,

Als ik het zo lees heb je bijna een wereldreis moeten maken om je bestemming te bereiken afgelopen 5 juni. Zoals je al aangaf, was er een systeemstoring in de verkeersleidingspost in Utrecht. Hierdoor was veel treinverkeer onmogelijk en ontregeld. Maar daar heb je alles van meegekregen lees ik.

Goed dat je al Geld Terug Bij Vertraging hebt aangevraagd voor de “treinstukken". Heel begrijpelijk dat je ook de gemaakte buskosten vergoed wilt hebben. Online weet ik daar zo geen mogelijkheden voor. Ik denk dat je het beste contact kunt op nemen met de klantenservice van NS. 

Er zijn al heel wat discussies op deze Community terug te vinden over zelf alternatief vervoer regelen en dat soms zelfs alternatief vervoer wordt geadviseerd in de app, maar dat het dan toch niet mogelijk is geld terug te krijgen. 

Heb je van te voren nog contact gehad met NS over het zelf regelen van alternatief vervoer? Want als ze daar mee akkoord zijn gegaan, gaat het zeker helpen om geld terug te krijgen. Volgens mij las ik bij de storingen, dat er geen vervangende bussen zouden rijden in ieder geval. En ik snap dat je wat moet als je toch op tijd op je bestemming wilt aankomen. 

Overigens hulde aan je vrouw, dat ze je tegemoet is gefietst en dat je haar fiets mocht overnemen 😀!

In ieder geval succes met het aanvragen en hopelijk ga je de buskosten ook vergoed krijgen.

Reputatie 7

Deze storing was grootschallig dus vervangend vervoer regelen was onmogelijk geweest, en bij deze storing vind ik (maar wat ik vind maakt eigenlijk helemaal niet uit) dus dat er wel iets van tegemoetkoming moet zijn. En meestal word dat ook gemeld door NS wanneer dat het geval is (zoals bij de systeemstoring in Amsterdam vorig jaar), ik zie daar helaas nog niks van terug maar je kan het natuurlijk altijd proberen.

 

*De storing in Amsterdam duurde wel wat langer en begon ergens in de avond, waardoor naar huis gaan met de trein die avond dus niet mogelijk was.

Reputatie 7
Badge +3

De bussen werden aangegeven bij het plannen met alleen de optie ‘trein’? In dat geval kun je de klantenservice benaderen voor teruggave buskosten. Had je alle vervoersopties aan staan dan zijn de buskosten voor eigen rekening. In de regel worden kosten van niet door NS in de planning (alleen treinen) aangegeven vervoer niet vergoed. Er is een uitzondering: als de reiziger na 100 minuten wachten nog niets heeft vernomen over vervangend vervoer dan mag je zelf wat regelen (OV, geen taxi).

Als op de treintrajecten zelf waar GTbV voor aangevraagd is geen vertraging is geweest, dan krijg je geen GTbV.

Reageer