Skip to main content

Onderwerp: Verzoek tot kwijtschelding toeslag eerste klas wegens overvolle trein

Geachte heer/mevrouw,

Graag wil ik u aandacht vragen voor het volgende.

Op donderdag 26 september jongstleden moest ik onverwacht gebruikmaken van de eerste klas in de trein van 07:45 uur, omdat de trein van 07:30 uur was uitgevallen. Doordat de trein van 07:45 uur als gevolg hiervan overvol was, was er geen mogelijkheid om een zitplaats te vinden in de tweede klas. Normaal gesproken reis ik altijd in de tweede klas en vermijd ik zoveel mogelijk de drukste treinen. Om te voorkomen dat ik in een overvolle trein moest staan, ben ik daarom genoodzaakt geweest om naar de eerste klas te gaan.

Tijdens deze rit ben ik gecontroleerd en is mij de toeslag voor de eerste klas in rekening gebracht. Gezien de situatie waarin ik geen keuze had om een zitplaats te vinden in de tweede klas, zou ik u vriendelijk willen verzoeken om deze kosten niet in rekening te brengen. Ik heb deze beslissing niet bewust genomen om kosten te vermijden, maar als oplossing gezien voor een overvolle trein, die ontstond door het uitvallen van de eerder geplande trein.

Ik hoop dat u begrip kunt opbrengen voor de omstandigheden en mij hierin kunt tegemoetkomen. Graag hoor ik van u of dit mogelijk is.

Met vriendelijke groet,
Brian Bruinewoud

3528************

Bij Pathé (bioscoop) werkt dat prima! Dan is je zitplaats automatisch vergeven als je niet op tijd bent voor aanvang.

Maar zelfs al ben je op tijd dan moet de film wel draaien! Want anders ploffen ik/we wel neer in een willekeurige andere zaal voor een film waar ik niet voor betaald heb of geld terug!

Ik zeg dit omdat ze dat helemaal prima vinden bij Pathé. Jij was te laat voor je zitplaats maar de film draait toch wel en er zijn nog andere stoelen vrij.

Da’s top, en anders gaan we Jurassic Park kijken en daarna nog even naar Bambi of the Lion King in het Nederlands of Engels (de winst is de popcorn en andere versnaperingen tijdens het verblijf) 🤣

In een trein werkt dat natuurlijk niet zo (ik/wij willen die f%^*@ zitplaats want we zijn op tijd!)

NS: welke zitplaats en welke tijd (op een ticket of incheck voor welke trein) bedoel je ⁉️


Een trein valt te pas en te onpas uit, bij Pathé zal het niet zo vaak gebeuren dat een film niet kan draaien…

Oh, en bij Pathé heb je altijd een zitplaats 😂.

Dan krijg je dus situaties als "Ja, maar ik had recht op een stoel in de vorige trein en ik vind dat ik dan meer recht heb om te zitten dan jou 😡."


Dan krijg je dus situaties als "Ja, maar ik had recht op een stoel in de vorige trein en ik vind dat ik dan meer recht heb om te zitten dan jou 😡."

Als er voor betaald is wel. Of als er andere omstandigheden zijn waardoor iemand moet kunnen zitten, bijvoorbeeld ziekte of een handicap. 


Dan krijg je dus situaties als "Ja, maar ik had recht op een stoel in de vorige trein en ik vind dat ik dan meer recht heb om te zitten dan jou 😡."

Als er voor betaald is wel. Of als er andere omstandigheden zijn waardoor iemand moet kunnen zitten, bijvoorbeeld ziekte of een handicap. 

Het zorgt voor alleen maar nog vervelendere situaties in de trein. Je zult vaker conflicten hebben, omdat de ene niet wilt opstaan en de andere het 'recht' heeft op een zitplaats.

 

Iemand met een handicap of ziekte hoeft geen stoel te reserveren, wie niet opstaat voor diegene is een ... ☺️


 

En we discussiëren maar weer door nu over het reserveren van stoelen. Dat gaat in Nederland echt niet werken. Trajecten veel te kort en vooral de laatste zin van EUReiziger24

Trajecten zijn niet te kort, maar de gemiddelde NS-reiziger reist nauwelijks verder dan hun neus lang is. Eigenlijk is dit punt de kern van alle problemen waar NS mee kampt. Je kunt geen netwerk van spoorwegen ontwerpen om het idee dat vrijwel iedereen op 1 station instapt en hoogstens 3 stations verder weer uitstapt. 

Als reiziger wiens reistijd gemiddeld ruim een uur is, valt het erg sterk op hoe weinig rekening er wordt gehouden met reizigers over de lange afstand. In alle opzichten.


 

 

Het zorgt voor alleen maar nog vervelendere situaties in de trein. Je zult vaker conflicten hebben, omdat de ene niet wilt opstaan en de andere het 'recht' heeft op een zitplaats.

Het lijkt de afgelopen jaren wel een soort wapenwedloop te zijn geworden wie zich het vervelendst opstelt in het OV, er is zelfs een mate van noodzakelijkheid in "assertief gedrag" om überhaupt nog comfortabel te kunnen reizen. Denk aan de vele voordringers bij het instappen. Men leert inmiddels dat de juiste reactie is, om diegenen een duwtje te geven. 


Als reiziger wiens reistijd gemiddeld ruim een uur is, valt het erg sterk op hoe weinig rekening er wordt gehouden met reizigers over de lange afstand. In alle opzichten.

Want en Hoe?

Ik reis 4 tot 6 uur per dag met de trein en heb daar totaal geen last van.


Inrichting van de treinstellen, gebrek aan opslag voor bagage (behalve HSL-IC's), gebrek aan comfort, gebrek aan service, vreemde dienstregelingen en stoppatronen, hoeveelheid overstappen op langere reizen, en bij genoemde overstappen ook de zeer frustrerende onbereidheid om aansluitingen te garanderen zoals bij NMBS.

 

Alles tezamen maakt NS zeer onprettig om mee te reizen over zulke lange afstanden.


gebrek aan opslag voor bagage (behalve HSL-IC's)

Ik weet niet hoeveel bagage jij mee neemt maar als je het niet kan dumpen in de bagagerekken in de ICM, SLT, SNG, FLIRT of oude VIRM zal het wel te veel zijn.

gebrek aan comfort

1ste klas.

gebrek aan service

 

Het vervoeren van reizigers lijkt me een prima service.

vreemde dienstregelingen en stoppatronen.

Ligt aan jou, ik vind het prima.

hoeveelheid overstappen op langere reizen.

 

Lijkt me vrij logisch, dat zal niet veel anders zijn in andere landen.

en bij genoemde overstappen ook de zeer frustrerende onbereidheid om aansluitingen te garanderen zoals bij NMBS.

 

Tja, en dan zeuren dat je de volgende overstap niet kan halen door vertraging.


Inrichting van de treinstellen, gebrek aan opslag voor bagage (behalve HSL-IC's), gebrek aan comfort, gebrek aan service, vreemde dienstregelingen en stoppatronen, hoeveelheid overstappen op langere reizen, en bij genoemde overstappen ook de zeer frustrerende onbereidheid om aansluitingen te garanderen zoals bij NMBS.

Met uw voortdurende onredelijke luxe eisen zou de trein (behalve voor de hoogste inkomens) nog onbetaalbaarder worden dan nu al het geval is.

Daarnaast reist de gemiddelde reiziger 35-40 km en zit daarom ook niet te wachten op.luxe voorzieningen die reizen duurder maken.


Zijn Nederlanders dan toch zo anders dan Duitsers? 😉

 

Ja.


Zijn Nederlanders dan toch zo anders dan Duitsers? 😉

 

Ja.

Waarom gaat het Wilhemus dan over Duitse Bloed? Stiekem zijn wij gewoon Duitsers we willen het gewoon niet accepteren 😁.

 

Snap ik wel hoor, die vervelende Duitsers vallen me elke zomer lastig in m'n normaal rustige stad...


Inrichting van de treinstellen, gebrek aan opslag voor bagage (behalve HSL-IC's), gebrek aan comfort, gebrek aan service, vreemde dienstregelingen en stoppatronen, hoeveelheid overstappen op langere reizen, en bij genoemde overstappen ook de zeer frustrerende onbereidheid om aansluitingen te garanderen zoals bij NMBS.

Met uw voortdurende onredelijke luxe eisen zou de trein (behalve voor de hoogste inkomens) nog onbetaalbaarder worden dan nu al het geval is.

Daarnaast reist de gemiddelde reiziger 35-40 km en zit daarom ook niet te wachten op.luxe voorzieningen die reizen duurder maken.

Dat toontje weer. 'Onredelijke luxe eisen'. Zoals bij DB, zoals bij SNCF, zoals bij DSB en SJ en ÖBB en SBB en ČD en Trenitalia? Ja, heel onredelijk allemaal. En niemand kan het betalen om in die landen met de trein te reizen.

 

Of.....toch wel. 


gebrek aan opslag voor bagage (behalve HSL-IC's)

Ik weet niet hoeveel bagage jij mee neemt maar als je het niet kan dumpen in de bagagerekken in de ICM, SLT, SNG, FLIRT of oude VIRM zal het wel te veel zijn.

gebrek aan comfort

1ste klas.

gebrek aan service

 

Het vervoeren van reizigers lijkt me een prima service.

Minachtende nonsens, de trein is uitstekend geschikt voor lange internationale reizen. Alleen zijn de VIRM-dubbeldekkers in het bijzonder niet geschikt voor de langere ritten waarop ze gebruikt worden. Vooral van en naar Schiphol staan de gangpaden geregeld vol met koffers. Die gaan tot en met de maximale afmetingen voor baggage - echter laat NS na om materieel geschikt te maken voor baggage van dit formaat. Wel zijn er in de HSL intercity's gelukkig fatsoenlijke baggagerekken.

Suggreren dat toegestane bagage "te veel" is, is mensen het recht ontzeggen om op vakantie te gaan met de trein.

Uiteraard gaat het hier over eerste klas - de tweede klas bij NS zou ik nog niet aanraken in volledig steriele labo-kleding met handschoenen. 


Dat toontje weer. 'Onredelijke luxe eisen'. Zoals bij DB, zoals bij SNCF, zoals bij DSB en SJ en ÖBB en SBB en ČD en Trenitalia? Ja, heel onredelijk allemaal. En niemand kan het betalen om in die landen met de trein te reizen.

 

Of.....toch wel. 

Lekkere vergelijking... Nederland een kikkerlandje en Duitsland, Frankrijk, Zweden, Oostenrijk en Italië.

Lange afstanden hebben inderdaad meestal meer comfort, want je bent langer onderweg. De langste treinrit zonder overstap die je kan maken in Nederland is 3 uur en 44 minuten lang. Daar heb je geen extreme luxe voor nodig.

De enige die je een beetje mag gebruiken ter vergelijking zijn Zwitserland en Denemarken.


Minachtende nonsens, de trein is uitstekend geschikt voor lange internationale reizen. Alleen zijn de VIRM-dubbeldekkers in het bijzonder niet geschikt voor de langere ritten waarop ze gebruikt worden. Vooral van en naar Schiphol staan de gangpaden geregeld vol met koffers. Die gaan tot en met de maximale afmetingen voor baggage - echter laat NS na om materieel geschikt te maken voor baggage van dit formaat. Wel zijn er in de HSL intercity's gelukkig fatsoenlijke baggagerekken.

Suggreren dat toegestane bagage "te veel" is, is mensen het recht ontzeggen om op vakantie te gaan met de trein.

Uiteraard gaat het hier over eerste klas - de tweede klas bij NS zou ik nog niet aanraken in volledig steriele labo-kleding met handschoenen. 

Goh de VIRM is ook niet gemaakt voor internationale reizen en de HSL intercities wel. Weer een prima vergelijking.

 

Als ik mensen zie met hun hutkoffers in de trein denk ik toch wel "Ga je verhuizen of op vakantie". Dat je een koffer meeneemt die bijna net zo breed is als de gangpad (wat overigens niet mag) is absurd.

 

Of joh, lekker 2 hutkoffers meenemen, doe eens gek maak er 3 van! (Alleen maar liefde voor de Duitsers)


Alle koffers die op de reguliere markt te koop zijn, voldoen aan de maximale afmetingen van bagage bij NS. Tot 85cm in hoogte. Koffers van 100-120 liter zijn dan ook een veel voorkomend formaat, en over het algemeen noodzakelijk voor reizen langer dan 10 dagen. Vergeet daarbij niet dat het voor zulk soort reizen vaak noodzakelijk is om eerst bij een luchthaven, ofwel internationaal treinstation te raken. Ook dat kan meerdere uren duren. NS-dubbeldekkers zijn hier dus slecht op voorbereid, en als het gangpad wordt geblokkeerd is dat aan niemand te wijten behalve NS.

Basale IC-voorzieningen zoals werktafels, voetensteunen, zonneweringen en warme koffie zijn overigens geen "extreme luxe" maar zeer gebruikelijk in vrijwel alle treinlanden. Alleen bij de exorbitant dure NS is het blijkbaar niet volkomen redelijk om hier op te rekenen. Bij de goedkopere NMBS overigens ook niet.


Reageer