Skip to main content

Wat een drama de NS. Onze vlucht naar Parijs zou vertrekken om 14:15 wij zouden om 11.25 op schiphol aankomen. Ivm met een storing op het spoor of een suïcide moesten we na een uur stil te hebben gestaan zelf een taxi regelen. De conductrice gaf aan de kosten te kunnen verhalen op de ns. Tevens waren er bussen naar Zwolle maar u zal vast begrijpen dan hadden we onze vlucht gemist en tevens onze andere vlucht die om 19:00 zou vertrekken vanaf Parijs naar de Indische Oceaan. Zelf een taxi geregeld en echt alles net gehaald op de kop af. Naar de vakantie contact opgenomen met de NS u raadt het al heeft u een schriftelijke verwijzing? Ik gaf aan dat de conductrice van dien ons het mondeling had toezegt ivm de omstandigheden. Sorry dan kunnen we niks voor u doen dus €550. Konden wij uit eigen zak betalen. Voor 5 personen de vlucht missen a 1700€ p.p. Had ik er achteraf liever gehad. Ik ga rechtszaak aanspannen! Wat ik mis professionaliteit en empathie. Dus mocht u een belangrijke afspraak hebben zou ik NS niet adviseren. 

U hoort die kosten vergoed te krijgen. Die conductrice heeft dat toegezegd. 

Ik ga rechtszaak aanspannen! Wat ik mis professionaliteit en empathie. Dus mocht u een belangrijke afspraak hebben zou ik NS niet adviseren. 

En wat voor bewijs heeft U dat NS een taxi heeft toegezegd? Als je dat niet zwart op wit hebt kan iedereen dat natuurlijk achteraf beweren. Eventuele taxi's worden normaliter overigens door NS zelf geregeld en betaald en niet achteraf vergoed.

Wettelijk is NS overigens niet aansprakelijk voor vervolgschade (zoals een gemiste vlucht) door vertraagde of uitgevallen treinen.

Ik denk dat u beter nog even kunt nadenken hoe sterk u juridisch staat alvorens kosten te gaan maken.

Wel mee eens dat je in het algemeen beter met de auto naar Schiphol kunt gaan als je perse een bepaalde vlucht moet halen. Gezien de notoire onbetrouwbaarheid van het treinverkeer is de trein in dat soort gevallen geen aanrader.

U hoort die kosten vergoed te krijgen. Die conductrice heeft dat toegezegd. 

Bewijs?

Dat gaat inderdaad een probleem worden ja. Blijkbaar heeft die conductrice dat alleen maar gezegd om van lastige reizigers af te komen.

Dat gaat inderdaad een probleem worden ja. Blijkbaar heeft die conductrice dat alleen maar gezegd om van lastige reizigers af te komen.

Inderdaad, dat was ook mijn eerste gedachte. Vaak wordt er dan iets vaags gezegd zo van "als u perse het vliegtuig wil halen moet u maar een taxi nemen en kijken if u die achteraf via de klantenservice terug kunt krijgen".

Ik ga rechtszaak aanspannen! Wat ik mis professionaliteit en empathie. Dus mocht u een belangrijke afspraak hebben zou ik NS niet adviseren. 

En wat voor bewijs heeft U dat NS een taxi heeft toegezegd? Als je dat niet zwart op wit hebt kan iedereen dat natuurlijk achteraf beweren. Eventuele taxi's worden normaliter overigens door NS zelf geregeld en betaald en niet achteraf vergoed.

Wettelijk is NS overigens niet aansprakelijk voor vervolgschade (zoals een gemiste vlucht) door vertraagde of uitgevallen treinen.

Ik denk dat u beter nog even kunt nadenken hoe sterk u juridisch staat alvorens kosten te gaan maken.

Wel mee eens dat je in het algemeen beter met de auto naar Schiphol kunt gaan als je perse een bepaalde vlucht moet halen. Gezien de notoire onbetrouwbaarheid van het treinverkeer is de trein in dat soort gevallen geen aanrader.

Ik denk dat het verstandig is om sowieso op tijd te vertrekken, maakt niet uit of je met auto of trein reist. Met de auto kun je ook in de file terecht komen door bijvoorbeeld een ongeluk of drukte of wat dan ook.
Daarbij komend dat niet iedereen een auto en/of rijbewijs heeft, benzine en parkeerkosten etc ook niet goedkoop zijn.
En ja, bij het spoor kun je sowieso wel verwachten dat er storingen etc. zijn.

De NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade (een vlucht missen of extra kosten voor omboeken), maar als het om een reis naar Schiphol gaat maakt men regelmatig uitzonderingen als het om taxivervoer gaat.

Volhouden dus, want de NS kan ook nog aan de conductrice vragen wat er zich afgespeeld heeft.

Er is ook een eerdere uitspraak van de Geschillencommissie waar NS taxikosten moest vergoeden ondanks dat ze dat ontkenden nadat navraag was gedaan bij de betreffende conducteur die een toezegging zou hebben gedaan.

https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/conducteur-heeft-in-rechtstreeks-gesprek-met-consument-toegezegd-dat-taxikosten-vergoed-zouden-worden-consument-mocht-van-deze-toezegging-uitgaan/

Krap 3 uur van te voren op Schiphol willen zijn, als ik daar met de trein naar toe zou gaan, zou ik niet doen, zeker niet als ik nog een 2e vlucht na de 1e vlucht heb. En zeker niet als ik voorbij Zwolle zou wonen. €550 is een fiks bedrag als je niet zeker weet dat je alles terug krijgt. Normaal gesproken bel je NS klantenservice, die dan de taxi regelt. Dat is meestal tot het 1e station waar vanaf er weer treinen rijden, soms tot het geplande eindstation. Soms lukt het NS niet om een taxi te regelen en wordt de reiziger gevraagd dit zelf te doen en achteraf te declareren. Dit wordt dan genoteerd. NS heeft echter een limiet op taxikosten, die gemaakt zijn na telefonisch contact met NS klantenservice. Had je wel iets terug gekregen dan had je niet alles terug gekregen.

Wat je nog kan doen is als je een reis/annuleringsverzekering hebt of je de taxikosten daar kunt declareren.

Als je een reisverzekering hebt kun je dit soort extra kosten claimen.

Er is ook een eerdere uitspraak van de Geschillencommissie waar NS taxikosten moest vergoeden ondanks dat ze dat ontkenden nadat navraag was gedaan bij de betreffende conducteur die een toezegging zou hebben gedaan.

https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/conducteur-heeft-in-rechtstreeks-gesprek-met-consument-toegezegd-dat-taxikosten-vergoed-zouden-worden-consument-mocht-van-deze-toezegging-uitgaan/

Dan zou ik als ​@Rkkk zijnde maar weer een poging wagen. En het eventueel hogerop zoeken. 

Reageer