Skip to main content

Beste NS,

Onlangs ben ik vergeten uit te checken. 15 oktober heb ik een mail van jullie gehad dat ik hiervoor nog €12,50 zou terug krijgen voor de te veel gemaakte kosten van mijn reis.

Echter heb ik deze kosten nog niet retour ontvangen. Wanneer krijg ik de €12,50 teruggestort?

Met vriendelijke groet,

Suzanne Langelaan

Hoi SuzannereistdoorNL. Welkom op onze NS Community! Het ligt er even aan wat voor vervoerbewijs je had. Als je reist met een OV-chipkaart op saldo, dan zal dit binnen 30 dagen op je rekening worden teruggestort. Als je reist met NS Flex, dan wordt dit verrekend op je volgende factuur.

Ingeval het reizen op kaartsaldo betreft, doet NS nog niet aan directe kaartsaldo-teruggave via "bestelling ophalen" bij ophaal/ticketautomaten?

Ingeval het reizen op kaartsaldo betreft, doet NS nog niet aan directe kaartsaldo-teruggave via "bestelling ophalen" bij ophaal/ticketautomaten?

Nee, je krijgt het overgemaakt op het IBAN dat je opgegeven hebt (of het bij NS bekende IBAN als je het via Mijn NS doet).

Uitchecken vergeten op Schiphol, na bericht van NS gecorrigeerd en op `16 oktober mail ontvangen dat ritprijs van 3.30 op de volgende factuur te zien zou zijn en ik een correctietariief 8,70 terug zou ontvangen. Op de zojuist ontvangen factuur staat echter wel de ritprijs opgeteld maar niet het correctietarief van 8,70 afgetrokken. Daarover gechat, screenshot van mail meegestuurd. Reden waarom dat niet was gebeurd was:

De reden waarom je geen 8,70 hebt ontvangen als restitutie is omdat het bedrag is kwijtgescholden

unquote

en vervolgens, omdat ik dat gek vond,  de voor mij onbegrijpelijke uitleg

Wanneer de reis wordt gecorrigeerd. Worden alleen de kosten van de rit in rekening genomen. De rest van het bedrag wordt kwijtgecholden indien de klant al betaald heeft voor de reis. Dan wordt de rest van het bedrag wel verrekend met de factuur. Dat omdat je op rekening reist.

unquote

En dan nog een toevoeging dat de mail erg verwarrend is maar dat dit de regels zijn van de flexabonnementen.

Klopt mijn conclusie hieruit dat als je een flexabonnement hebt je dan niet hoeft te verwachten dat de schriftelijk toegezegde correctietarieven inderdaad gaan plaatsvinden? 

Uitchecken vergeten op Schiphol, na bericht van NS gecorrigeerd en op `16 oktober mail ontvangen dat ritprijs van 3.30 op de volgende factuur te zien zou zijn en ik een correctietariief 8,70 terug zou ontvangen. Op de zojuist ontvangen factuur staat echter wel de ritprijs opgeteld maar niet het correctietarief van 8,70 afgetrokken. Daarover gechat, screenshot van mail meegestuurd. Reden waarom dat niet was gebeurd was:

De reden waarom je geen 8,70 hebt ontvangen als restitutie is omdat het bedrag is kwijtgescholden

unquote

Wanneer de reis wordt gecorrigeerd. Worden alleen de kosten van de rit in rekening genomen. De rest van het bedrag wordt kwijtgecholden indien de klant al betaald heeft voor de reis. Dan wordt de rest van het bedrag wel verrekend met de factuur. Dat omdat je op rekening reist.

unquote

En dan nog een toevoeging dat de mail erg verwarrend is maar dat dit de regels zijn van de flexabonnementen.

Klopt mijn conclusie hieruit dat als je een flexabonnement hebt je dan niet hoeft te verwachten dat de schriftelijk toegezegde correctietarieven inderdaad gaan plaatsvinden? 

Ik denk dat dit helaas niet correct is afgehandeld door de klantenservice. Staat er op je factuur een post van € 12,00 ivm vergeten uitcheck of staat daar € 3,30?

unquote

unquote

Ik denk dat dit helaas niet correct is afgehandeld door de klantenservice. Staat er op je factuur een post van € 12,00 ivm vergeten uitcheck of staat daar € 3,30?

Daar staat dus alleen € 3,30

Als je onderaan op de factuur kijkt zie je de reis zelf staan plus het bedrag wat ervoor is betaald. Mocht er 12 euro bij staan dan zou er vlak onder nog ergens -12 euro moeten staan.

Er staat alleen de reis plus bedrag en verder alleen 3,30. Niets van 12 plus of 12 min, alleen 3,30 plus en verder niets.

Zou je mij een privébericht willen sturen en je gegevens willen aanvullen in je profiel? Dan kijk ik het graag voor je na.

Zo te lezen is er na ontvangst van de e-mail over het correctietarief van € 12,00 contact opgenomen en is de rit nog voordat de factuur opgemaakt was gecorrigeerd naar de juiste prijs van € 3,30 (uitcheck Schiphol handmatig toegevoegd).

Reis je vaker hetzelfde traject dan gebeurt dat vaak ook automatisch (daar krijg je dan een mail over), maar in dit geval is het dus handmatig gedaan.

Dan is het verder in orde, zolang op de factuur die (juiste) € 3,30 staat en er verder geen correctietarieven vermeld zijn. Je hebt dan geen € 12,00 betaald en krijgt dus ook geen € 8,70 terug. Het correctietarief is dan in feite ‘kwijtgescholden’ of in ieder geval teniet gedaan door het toevoegen van de uitcheck op Schiphol.

Op je factuur (blad 2 en verder) herken je zo’n automatische of handmatige correctie vaak doordat er geen vervoerder bij staat.

Met ‘correctie’ bedoel ik een aanpassing van de ritprijs, met ‘correctietarief’ bedoel ik de ‘boete’ wegens gemiste uitcheck (die 12 euro bij 40% korting in de daluren met een geldige incheck).

Dat vermoeden heb ik ook. Ik kijk het graag na indien TS zijn gegevens aanvult.

Dank voor alle meedenken en suggesties. Het bleek inderdaad zo te zijn als Robert schrijft. Bij de derde keer chatten kreeg ik het advies om op het tweede blad te kijken, en ja, daar stond alles gespecificeerd. Dat had ik dus meteen moeten doen, dat had me een hoop tijd en gedoe gescheeld. Goeie les!

Reageer