Skip to main content

Hoi NS,

In de krant kwam naar buiten dat jullie reizigers hebben vervoerd van Haarlem naar Amsterdam Sloterdijk met onverzekerde partybussen. Dit is at least shockerend te noemen, hoe kan je aanspraak maken op een schadevergoeding hiervoor? Ik denk dat jullie liever niet voor de rechter komen met dit hè?

Wat voor schade heb je precies opgelopen? 


Emotionele schade


Emotionele schade

Dat zal vast wel meevallen. Ik zie geen enkele reden om een schadevergoeding te kunnen claimen.

Als er een ongeluk was gebeurd, was het een ander verhaal geweest, maar dat is hier niet aan de orde. Dus er is geen enkele schade die je kunt claimen. 


Dit is at least shockerend te noemen, hoe kan je aanspraak maken op een schadevergoeding hiervoor? Ik denk dat jullie liever niet voor de rechter komen met dit hè?

Afpersing is ook strafbaar.☹️ 


Uiteraard dienen bussen die ingezet worden verzekerd te zijn. Dit is de verantwoording van het desbetreffende busbedrijf.

Verder hier even het volledige verhaal.

 

Partybussen waarmee in de herfstvakantie in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen treinreizigers werden vervoerd tussen de stations Haarlem en Amsterdam-Sloterdijk waren volgens de RDW niet verzekerd. Een tip hierover van een busspotter blijkt te kloppen.

Busmaatschappij Jan de Wit in Haarlem, dat voor de NS het zogenoemde treinvervangend busvervoer regelt in de Randstad, meldt dat het gaat om twee bussen van partybusbedrijf Knaaptours. Jan de Wit ontdekte de misser pas op dag zes van de spoorwerkzaamheden, die een volle in beslag namen. De partybussen zijn volgens Jan de Wit ‘direct verwijderd uit de dienstregeling’.

Jan de Wit doet onderzoek naar wat er loos is bij de onderaannemer, meldt woordvoerder Walter de Wit van het Haarlemse busbedrijf. ,,In afwachting van de definitieve uitkomst daarvan is de samenwerking met Knaaptours door ons gestaakt.’’

NS reageert geschrokken en wil nu eerst weten wat er uit het onderzoek komt. Woordvoerder Carola Belderbos in een statement: ,,Er mag geen enkele twijfel zijn of bussen die ingezet worden als treinvervangend vervoer wel verzekerd rondrijden. Veiligheid voor onze reizigers gaat voor alles!’’

Twintig jaar oude bussen

 

De besloten vennootschap Knaaptours werd afgelopen augustus opgericht en heeft een vloot van negen ongeveer twintig jaar oude dieselbussen. Eigenaar Dave Knaap stelt dat zijn bussen wél verzekerd waren in de herfstvakantie en nu nog steeds. Volgens hem zijn er fouten gemaakt door de verzekeringsmaatschappij waar hij met het wagenpark van zijn bv naar was overgestapt.

Hij komt niet pas net kijken, legt Knaap uit. ,,Hiervoor had ik een eenmanszaak met acht bussen. Ik heb al acht jaar ervaring. Helaas hebben we het verkeerde verzekeringsmannetje getroffen. Die heeft de polisnummers verkeerd doorgegeven aan de RDW. Daardoor lijkt het of mijn bussen niet zijn verzekerd, maar dat zijn ze wel. Wij hebben namelijk alle premies netjes op tijd betaald.’’

Om dat laatste te onderbouwen, stuurt Knaap een foto van een factuur van vorige maand. Daaruit blijkt dat hij voor de verzekeringen van zijn wagenpark ruim negenduizend euro moest betalen.

 

Stress

De eigenaar van het verzekeringsbedrijf in kwestie geeft een heel andere voorstelling van zaken. Volgens hem heeft hij slechts een offerte gemaakt. ,,In algemene zin kan ik zeggen dat het zo werkt dat als een auto bij ons wordt verzekerd en er wordt niet betaald, de auto dan met terugwerkende kracht uit de dekking gaat. Andersom geldt dat zodra er wordt betaald, de dekking met terugwerkende kracht weer geldt. Misschien dat dit een hoop opheldert.’’

Of dekking met terugwerkende kracht ook geldt als er in de onverzekerde periode een ongeval plaatsvindt met het voertuig, kan de verzekeraar niet zeggen. ,,De voorwaarden kunnen per verzekeringsmaatschappij verschillen.’’

Knaap is intussen in alle staten. ,,We waren net lekker bezig. Dit kost ongelooflijk veel moeite, stress en tijd. En wat denk je van de imagoschade. Wij eisen rectificatie. We hebben er een advocaat op gezet, daarom kan ik nu verder niet veel zeggen.’’

 

‘Administratieve fout’

 

Opdrachtgever Jan de Wit licht toe dat het onderzoek naar Knaaptours is ingesteld omdat ‘niet kan worden uitgesloten dat de oorzaak gelegen is in een administratieve fout door de onderaannemer. Knaaptours B.V. was namelijk voorheen als eenmansbedrijf actief. Deze administratieve omzetting van rechtsvorm was mogelijk nog niet bekend bij de verzekeringsmaatschappij.’’

Dat er iets helemaal fout gaat met de verzekeringen van de partybussen staat vast. Afgelopen maandag stond de ene als treinvervanger ingezette bus ineens weer als verzekerd te boek in het openbare kentekenregister van de RDW, een dag later weer niet. Met de andere partybus waarmee vorige week treinreizigers werden vervoerd, een extra lange met ‘harmonica’, was het precies andersom. Sinds woensdag staan ineens alle bussen van Knaaptours, voor zover de kentekens te achterhalen zijn, als onverzekerd te boek bij de RDW.

Woordvoerder Thérèse de Vroomen van de RDW wijst erop dat als er bij de kentekencheck ‘niet verzekerd’ uitrolt, dat nog niet altijd wil zeggen dat een voertuig onverzekerd is. ,,Het is mogelijk dat de registratie van de verzekering nog niet is aangemeld door de verzekeraar. Alleen de verzekeraar kan zorgen voor een juiste registratie van de verzekering in ons register.’’


Ga lekker ergens anders trollen...


Emotionele schade is niet te onderschatten. @Anoniem478287374738 kan uiteraard een claim indienen. Of er wat mee gedaan wordt is maar de vraag. Maar het toont wel hoe het treinvervangend vervoer er voor staat.


Reageer