Skip to main content
beantwoord

Taxikosten, waar kan ik die declareren?

  • 3 June 2024
  • 62 reacties
  • 876 Bekeken

Hallo,

Gisteren viel tussen Zwolle en Heerenveen alles uit en moest ik via Groningen. Heb tegen een conducteur gezegd dat ik via Groningen reizen waarschijnlijk strand omdat er halverwege geen treinen meer rijden omdat ik de laatste aansluiting naar Heerenveen dan zou missen.en dat ik dan een dure taxi zou moeten nemen die waarschijnlijk niet zou worden vergoed. De conducteur zei dat NS een plicht heeft dat iedereen thuis komt en dat taxikosten altijd kunnen worden gedeclareerd als je niet meer thuis kunt komen. Hoopte niet dat taxi nodig zou zijn maar het is toch gebeurd. Waar kan ik die kosten declareren? Zie het niet op de NS site staan, kan alleen maar de vertraging (van meer dan 2 uur) invullen. 
ik hoop van jullie te horen.

Met vriendelijke groeten,

Paula

.......Niet alleen dat je geen geld terugkrijgt voor je taxi....

Is dat al bepaald dan ? Wacht nu eerst eens even rustig af..........

Dat is mijn quote niet hoor, ik reageerde erop met dat ik eerst af ga wachten. “Ik wacht eerst de reactie af (kan een maand duren). Daarna kijk ik hoe verder met de link die je vermeldde” Even goed lezen hoor :-)


Wij weten niet in welke context iets gezegd is door NS personeel. Vaak is de vraag hoe iemand thuis komt en krijgt men als antwoord met een taxi. En als er dan gevraagd wordt of NS betaalt, dan is het stuur maar een declaratie.

Blijkbaar is het van deze tijd, maar ik ben er nooit vanuit gegaan dat NS taxi's zomaar terug betaald. Mijn 1e abonnement had ik toen internet nog in de kinderschoenen stond. Heel wat vertragingen gehad. Uren ‘s nachts gewacht op vervangend vervoer. Regelmatig aanbod van andere reizigers om taxi te delen afgeslagen. En toch wist ik zonder internet dat ik bij lange vertraging of stranden NS moest bellen en later via infopaal kon bereiken. Een taxi zou ik niet voorschieten. De laatste keer dat ik met lange vertraging te maken had, vroeg ik of een ov-fiets vergoed werd. Bij het nee, ben ik maar blijven wachten tot treinverkeer werd opgestart.


Wij weten niet in welke context iets gezegd is door NS personeel. Vaak is de vraag hoe iemand thuis komt en krijgt men als antwoord met een taxi. En als er dan gevraagd wordt of NS betaalt, dan is het stuur maar een declaratie.

Blijkbaar is het van deze tijd, maar ik ben er nooit vanuit gegaan dat NS taxi's zomaar terug betaald. Mijn 1e abonnement had ik toen internet nog in de kinderschoenen stond. Heel wat vertragingen gehad. Uren ‘s nachts gewacht op vervangend vervoer. Regelmatig aanbod van andere reizigers om taxi te delen afgeslagen. En toch wist ik zonder internet dat ik bij lange vertraging of stranden NS moest bellen en later via infopaal kon bereiken. Een taxi zou ik niet voorschieten. De laatste keer dat ik met lange vertraging te maken had, vroeg ik of een ov-fiets vergoed werd. Bij het nee, ben ik maar blijven wachten tot treinverkeer werd opgestart.

Met de fiets is het een heel eind van Meppel naar Heerenveen en eerste trein ging pas weer de volgende ochtend. Hoe dan ook ik wacht wel af of ik wat terug krijg, hopelijk was dit de laatste keer, zo extreem had ik nog niet eerder meegemaakt.


Het was inderdaad een behoorlijke bende gisteren op het spoor in het Noorden. Eerst een wisselstoring tussen Meppel en Zwolle (geen bussen of vervangend vervoer ingezet), gevolgd door een wisselstoring tussen Meppel en Steenwijk (toen wel bussen ingezet) met als kers op de taart personen op het spoor tussen Meppel en Hoogeveen.

Vooral de wisselstoring tussen Meppel en Steenwijk bleek lastig op te lossen, gezien deze rond 14 uur ontstond, en pas om 00.00 uur was opgelost.

Een prima recept voor een hoop chaos en drukte...


Wij weten niet in welke context iets gezegd is door NS personeel. Vaak is de vraag hoe iemand thuis komt en krijgt men als antwoord met een taxi. En als er dan gevraagd wordt of NS betaalt, dan is het stuur maar een declaratie.

Blijkbaar is het van deze tijd, maar ik ben er nooit vanuit gegaan dat NS taxi's zomaar terug betaald. Mijn 1e abonnement had ik toen internet nog in de kinderschoenen stond. Heel wat vertragingen gehad. Uren ‘s nachts gewacht op vervangend vervoer. Regelmatig aanbod van andere reizigers om taxi te delen afgeslagen. En toch wist ik zonder internet dat ik bij lange vertraging of stranden NS moest bellen en later via infopaal kon bereiken. Een taxi zou ik niet voorschieten. De laatste keer dat ik met lange vertraging te maken had, vroeg ik of een ov-fiets vergoed werd. Bij het nee, ben ik maar blijven wachten tot treinverkeer werd opgestart.

Sorry, maar dit vind ik een enorme broodje aap verhaal. Niemand met gezond verstand kiest ervoor om maar met de fiets naar hun eindpunt te gaan? Ja, als het traject net zo kort is als Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn misschien?

 

Ik geloof er dus helemaal niks van dat er daadwerkelijk mensen zijn die liever uren op een station wachten in de NACHT voor uiterst slecht geregelde vervangend vervoer dan dat ze zelf een taxi ritje betalen.

 

Je kan niet zeggen "vroeger in mijn tijd" zonder echte context hoe jouw treinrit eruit zag.


Wij weten niet in welke context iets gezegd is door NS personeel. Vaak is de vraag hoe iemand thuis komt en krijgt men als antwoord met een taxi. En als er dan gevraagd wordt of NS betaalt, dan is het stuur maar een declaratie.

Blijkbaar is het van deze tijd, maar ik ben er nooit vanuit gegaan dat NS taxi's zomaar terug betaald. Mijn 1e abonnement had ik toen internet nog in de kinderschoenen stond. Heel wat vertragingen gehad. Uren ‘s nachts gewacht op vervangend vervoer. Regelmatig aanbod van andere reizigers om taxi te delen afgeslagen. En toch wist ik zonder internet dat ik bij lange vertraging of stranden NS moest bellen en later via infopaal kon bereiken. Een taxi zou ik niet voorschieten. De laatste keer dat ik met lange vertraging te maken had, vroeg ik of een ov-fiets vergoed werd. Bij het nee, ben ik maar blijven wachten tot treinverkeer werd opgestart.

Met de fiets is het een heel eind van Meppel naar Heerenveen en eerste trein ging pas weer de volgende ochtend. Hoe dan ook ik wacht wel af of ik wat terug krijg, hopelijk was dit de laatste keer, zo extreem had ik nog niet eerder meegemaakt.

Ik heb het dat in mijn geval, fietstocht van nog geen 10 km, men zelfs geen €4,55 wilde vergoeden, toen ik dat van te voren via infopaal vroeg. Net over dat jij dat had moeten fietsen.

En nee je had niet tot de 1e trein ‘s ochtends hoeven te wachten, maar gewoon de klantenservice moeten bellen om.zeker te zijn dat je zonder extra kosten thuis kwam.


Ik heb een paar keer mogen meemaken dat het treinverkeer hier in het noorden ernstig ontregeld raakte, zoals het gisteren ook is misgegaan. Die paar keer eindigde ik ook op Meppel, samen met vrijwel alle reizigers in de richting van Leeuwarden en Groningen. Dan is het zeker met langere verstoringen maar zien of je met ‘slechts’ 2 uur of nog véél meer vertraging thuis komt. Van reisinformatie heeft NS op zulke momenten nog nooit gehoord, evenals het inzetten van vervangende bussen blijkbaar vrijwel nooit lukt.

Als er al iets gaat rijden, dan zijn het vaak de sprintertjes die dan door diezelfde verstoringen vaak niet meer zijn dan losse SNG-3. Dan is het maar afwachten of je in die trein gaat passen. Op die manier heb ik zelfs nadat het treinverkeer weer werd opgestart nog een aantal treinen moeten wachten tot er überhaupt ruimte was om mee te gaan.

Met de fiets gaan is, tenzij je er een meerdaagse toch van wil maken, echt geen optie. We wonen niet allemaal in de randstad, er is nog meer Nederland buiten de grote steden 😉. Streekvervoer is, mede door de al gauw lange afstand tussen stations, ook niet echt een optie. Als dat er al is, want o.a. in Drenthe is het aanbod van bussen niet bepaald royaal. Van Zwolle naar Groningen zou nog een keer via Emmen kunnen, maar de korte Arriva treintjes zijn met enkel de reizigers op die lijn vaak al stampvol.

Ik vraag me af of de klantenservice hier ook wat kan in betekenen, want vaak is het (zelfs ‘s avonds laat) zo ontzettend druk dat je zo ongeveer alle taxi's in heel Nederland mag oproepen. 


 

Sorry, maar dit vind ik een enorme broodje aap verhaal. Niemand met gezond verstand kiest ervoor om maar met de fiets naar hun eindpunt te gaan? Ja, als het traject net zo kort is als Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn misschien?

 

Ik geloof er dus helemaal niks van dat er daadwerkelijk mensen zijn die liever uren op een station wachten in de NACHT voor uiterst slecht geregelde vervangend vervoer dan dat ze zelf een taxi ritje betalen.

 

Je kan niet zeggen "vroeger in mijn tijd" zonder echte context hoe jouw treinrit eruit zag.

Dan geloof je mij maar niet.

Mijn eindpunt bij de verstoring was minder dan 10 km fietsen.

En nee ik neem geen taxi voor meer dan €100 als er vervangend vervoer geregeld wordt en er steeds gezegd wordt dat de volgende bus jouw richting op gaat. Er reden wel snelbussen, maar er was iets mis gegaan met de stopbussen. Dat er geen treinen meer reden had toen te maken met een aanrijding met de voorlaatste trein. Ik weet niet wat jij je bij een taxiritje voorstelt? Maar in dit geval was een hotelovernachting goedkoper geweest.

In de andere gevallen ging het om gedeelde taxiritten, bij vertragingen waar nog geen ander vervoer voor was geregeld en waar NS nog geen taxi voor kon regelen omdat het nog geen einde dienstregeling was.

 

 


De ‘regel’ voor de thuisbrengplicht is dat je moet proberen om zo dicht mogelijk bij je bestemming te komen, en als je toch ‘weet’ dat omreizen via Groningen niet gaat lukken (waarbij het nog maar de vraag is of je vanuit Leeuwarden verder kunt)… 

Dan zou ik proberen om vanuit Meppel een taxi te laten regelen, want er waren allicht nog meer mensen die richting Steenwijk/Heerenveen/Leeuwarden moesten. Bovendien had je dan nog een trein kunnen nemen na 0:00, als de storing toen opgelost was.


Dan geloof je mij maar niet.

Mijn eindpunt bij de verstoring was minder dan 10 km fietsen.

En nee ik neem geen taxi voor meer dan €100 als er vervangend vervoer geregeld wordt en er steeds gezegd wordt dat de volgende bus jouw richting op gaat. Er reden wel snelbussen, maar er was iets mis gegaan met de stopbussen. Dat er geen treinen meer reden had toen te maken met een aanrijding met de voorlaatste trein. Ik weet niet wat jij je bij een taxiritje voorstelt? Maar in dit geval was een hotelovernachting goedkoper geweest.

 

 

10km kan je prima fietsen, Meppel - Heerenveen niet, ofterwijl totaal niet relevant.

 

Dan heb jij goed geloof in NS want ik geef het al op bij de zin "Er rijdt vervangend vervoer". Dan pak ik een ritje naar huis als daar nog treinen rijden, of ik pak het WEL betrouwbare busvervoer.

 

In de nacht busvervoer pakken buiten de randstad is natuurlijk wel vrijwel onmogelijk…

 

En er waren genoeg mensen die je aangeboden hebben om een deeltaxi te pakken dus uiteindelijk wordt dat ritje ook stukken goedkoper, als je dat aanbod natuurlijk aanneemt 😉.


@JurgenH als het om grote aantallen gestranden gaat, dan zullen er meestal bussen ingezet worden. Probleem is dat niet iedereen contact opneemt met de klantenservice en NS niet weet hoeveel mensen er gestrand zijn. Taxi's worden ingezet bij kleine aantallen en/of plekken wat voor weinig reizigers het eindstation is.

Stranden is als je niet meer met de laatste vervoersmogelijkheid thuis kunt komen. Als men denkt dat er nog wat gaat rijden dan worden er nog geen taxi's ingezet.

Het kan 2 uur duren voor de bussen arriveren.

 


@Gorott ik heb nergens gezegd dat TS maar moest fietsen. Wat ik bedoel is dat ik niet zomaar geld voor een taxi uit zou geven als NS al niet eens een ov-fiets wilt vergoeden.

Het aanbod om taxi te delen ging niet over taxi voor 10 kilometer maar over grotere afstanden. Dan ben je ondanks delen nog een flink bedrag kwijt.


Maar je kunt het beste even bellen met NS klantenservice, wellicht dat ze uit coulance (gezien de foute voorlichting door de HC) nog iets voor je kunnen doen.

Dit heeft niets met coulance te maken maar met nakomen van een toezegging.

De Geschillencommissie heeft al eerder uitgesproken dat de NS gewoon over de brug moeten komen als conducteurs hebben gezegd dat mensen taxi's moeten bellen, dat gebeurt namelijk vaker. Zie https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/conducteur-heeft-in-rechtstreeks-gesprek-met-consument-toegezegd-dat-taxikosten-vergoed-zouden-worden-consument-mocht-van-deze-toezegging-uitgaan/


@JurgenH als het om grote aantallen gestrande gaat, dan zullen er meestal bussen ingezet worden. Probleem is dat niet iedereen contact opneemt met de klantenservice en NS niet weet hoeveel mensen er gestrand zijn.

Het is voor mij nieuw dat NS pas bussen inzet nadat voldoende mensen de klantenservice hebben gebeld. Het grootste probleem is eerder een onvoldoende aanbod aan bussen. Niet voor niets rijden er vaak bij werkzaamheden buitenlandse bussen, met buitenlandse chauffeurs.


Het is ook niet nodig om contact met ons op te nemen. Volgens mij wordt er naar de indicatie van onze reizigersaantallen gekeken en tevens overleg gepleegd met personeel ter plaatse over de drukte.


@JurgenH als het om grote aantallen gestrande gaat, dan zullen er meestal bussen ingezet worden. Probleem is dat niet iedereen contact opneemt met de klantenservice en NS niet weet hoeveel mensen er gestrand zijn.

Het is voor mij nieuw dat NS pas bussen inzet nadat voldoende mensen de klantenservice hebben gebeld. Het grootste probleem is eerder een onvoldoende aanbod aan bussen. Niet voor niets rijden er vaak bij werkzaamheden buitenlandse bussen, met buitenlandse chauffeurs.

Ik heb het over stranden bij de laatste treinmogelijkheid. Soms inventariseert het treinpersoneel hoeveel mensen nog verder moeten reizen.

Bij langere verstoringen worden wel bussen ingezet onafhankelijk van reizigersmeldingen. Maar dan moet die businzet wel mogelijk zijn.


Het verbaast me wel dat mensen vaak zonder dat ze ook maar iets zwart op wit hebben taxi's van soms honderden euro's bestellen en dan maar aannemen dat die vergoed worden. Ik zou daar zelf toch iets voorzichtiger mee zijn, zeker bij grotere afstanden zoals in dit geval. 

Je kunt mijns inziens toch ook zelf bedenken dat er op grote schaal misbruik gemaakt wordt als je alleen maar zonder enig bewijs zou hoeven zeggen "dat iemand van NS een toegezegging heeft gedaan".

Ook in dit geval moet NS @paulawaringa maar zonder enig bewijs geloven als ze beweert dat "een conducteur dat heeft toegezegd"


We waarderen het altijd wel als wij een bericht ontvangen van gestrande reizigers. Zo krijgen we via social media vaak foto's te zien met enorme rijen van mensen. Daardoor kunnen we gelijk een goed inschatten hoeveel bussen er nog moeten komen.


Maar je kunt het beste even bellen met NS klantenservice, wellicht dat ze uit coulance (gezien de foute voorlichting door de HC) nog iets voor je kunnen doen.

Dit heeft niets met coulance te maken maar met nakomen van een toezegging.

De Geschillencommissie heeft al eerder uitgesproken dat de NS gewoon over de brug moeten komen als conducteurs hebben gezegd dat mensen taxi's moeten bellen, dat gebeurt namelijk vaker. Zie https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/conducteur-heeft-in-rechtstreeks-gesprek-met-consument-toegezegd-dat-taxikosten-vergoed-zouden-worden-consument-mocht-van-deze-toezegging-uitgaan/

Dit ligt genuanceerder als je de uitspraak leest.

1. Je moet 'geloofwaardig verklaren' dat de conducteur dat heeft gezegd.

2. De conducteur was identificeerbaar. Waarschijnlijk vond de geschillencommissie het daarom geloofwaardig

3. De conducteur beweerde niet aan 'de reizigers' te hebben doorgegeven dat ze een taxi konden nemen, maar de NS heeft verzuimd bij de conducteur na te vragen of hij wellicht in een persoonlijk gesprek een toezegging zou kunnen hebben gedaan.

@Tamzin lees alsjeblieft eerst de uitspraak nauwkeurig voordat je wat roept over 'zonder enig bewijs'.


 

De Geschillencommissie heeft al eerder uitgesproken dat de NS gewoon over de brug moeten komen als conducteurs hebben gezegd dat mensen taxi's moeten bellen

Ware het niet dat TS in dit geval geen enkel bewijs heeft dat een conducteur dat heeft gezegd. 

Zonder gegevens van de conducteur of een toezegging zwart op wit heb je feitelijk geen poot om op te staan.


De storing bij Meppel begon gisteren om 14:00 uur, me dunkt dat NS toch wel alle tijd heeft gehad om daar vervangend vervoer te regelen. Ik denk dat er bij Prorail is gezegd dat het herstel veel eerder gereed zou zijn en dat dat weer eens flink is tegengevallen.


 

 

 

@Tamzin lees alsjeblieft eerst de uitspraak nauwkeurig voordat je wat roept over 'zonder enig bewijs'.

Welk bewijs heeft mevrouw in dit geval? Is op enige manier (uiterlijk, dienstnummer, welke trein) te traceren welke conducteur het geweest zou kunnen zijn? Zo niet, dat is er toch echt geen enkel bewijs.


Maar je kunt het beste even bellen met NS klantenservice, wellicht dat ze uit coulance (gezien de foute voorlichting door de HC) nog iets voor je kunnen doen.

Dit heeft niets met coulance te maken maar met nakomen van een toezegging.

De Geschillencommissie heeft al eerder uitgesproken dat de NS gewoon over de brug moeten komen als conducteurs hebben gezegd dat mensen taxi's moeten bellen, dat gebeurt namelijk vaker. Zie https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/conducteur-heeft-in-rechtstreeks-gesprek-met-consument-toegezegd-dat-taxikosten-vergoed-zouden-worden-consument-mocht-van-deze-toezegging-uitgaan/

Dit ligt genuanceerder als je de uitspraak leest.

1. Je moet 'geloofwaardig verklaren' dat de conducteur dat heeft gezegd.

2. De conducteur was identificeerbaar. Waarschijnlijk vond de geschillencommissie het daarom geloofwaardig

3. De conducteur beweerde niet aan 'de reizigers' te hebben doorgegeven dat ze een taxi konden nemen, maar de NS heeft verzuimd bij de conducteur na te vragen of hij wellicht in een persoonlijk gesprek een toezegging zou kunnen hebben gedaan.

@Tamzin lees alsjeblieft eerst de uitspraak nauwkeurig voordat je wat roept over 'zonder enig bewijs'.

Dat geloofwaardig verklaren kan TS vast, toch? En vervolgens werd de consument dus in het gelijk gesteld omdat het bewijs dat NS kon leveren dat er geen toezegging zou zijn gedaan onvoldoende was. Dat zal natuurlijk altijd gelden als er daadwerkelijk een toezegging is gedaan. Het wordt natuurlijk anders als de comducteur kan worden achterhaalt en de consument wél concreet tegenspreekt. Dan wordt het zijn woord tegen het jouwe en krijg je vast geen gelijk. Maar goed, als TS echt een toezegging heeft gekregen, moet daar dan dus ook nog eens een comducteur over liegen. Dat lijkt mij miet direct waarschijnlijk.


De storing bij Meppel begon gisteren om 14:00 uur, me dunkt dat NS toch wel alle tijd heeft gehad om daar vervangend vervoer te regelen. 

Vervangend vervoer is anno 2024 niet meer op stel en sprong te regelen. Er is overal.een tekort aan chauffeurs en niemand wil daarom nog in oproepdiensten werken. Een touringcar moet je tegenwoordig dagen zo niet weken van te voren bestellen en dan loop je nog steeds de kans op nee ("we hebben wel een bus maar geen chauffeur").

Wel had NS natuurlijk in Meppel snel een mannetje moeten stationeren dat mensen kon adviseren wat te doen en dat indien nodig in overleg met zijn bazen had kunnen kijken wat er wel geregeld kon worden. Nu lijkt er geen enkele coördinatie geweest te zijn en moesten de reizigers het maar zelf uitzoeken.

 


Welk bewijs heeft mevrouw in dit geval? Is op enige manier (uiterlijk, dienstnummer, welke trein) te traceren welke conducteur het geweest zou kunnen zijn? Zo niet, dat is er toch echt geen enkel bewijs.

TS weet vast wanneer ze heeft gereisd en kan toch vast op grond van in- en uitcheckgegevens aannemelijk maken in welke trein ze heeft gezeten, dan moeten de conducteurs die daarop reden door NS terug te vinden zijn en lijkt daaruit identificeren wie het was niet zo moeilijk. TS en die conducteur herkennen elkaar vast uit die situatie.


Reageer