Skip to main content
beantwoord

Taxikosten, waar kan ik die declareren?

  • 3 June 2024
  • 62 reacties
  • 876 Bekeken

Hallo,

Gisteren viel tussen Zwolle en Heerenveen alles uit en moest ik via Groningen. Heb tegen een conducteur gezegd dat ik via Groningen reizen waarschijnlijk strand omdat er halverwege geen treinen meer rijden omdat ik de laatste aansluiting naar Heerenveen dan zou missen.en dat ik dan een dure taxi zou moeten nemen die waarschijnlijk niet zou worden vergoed. De conducteur zei dat NS een plicht heeft dat iedereen thuis komt en dat taxikosten altijd kunnen worden gedeclareerd als je niet meer thuis kunt komen. Hoopte niet dat taxi nodig zou zijn maar het is toch gebeurd. Waar kan ik die kosten declareren? Zie het niet op de NS site staan, kan alleen maar de vertraging (van meer dan 2 uur) invullen. 
ik hoop van jullie te horen.

Met vriendelijke groeten,

Paula

 

 

 

Dat geloofwaardig verklaren kan TS vast, toch?

Waar zit die geloofwaardigheid dan in dit geval? Mijns inziens ben je bijv. geloofwaardig als je de conducteur enigszins kunt beschrijven. 

 

Het wordt natuurlijk anders als de comducteur kan worden achterhaalt en de consument wél concreet tegenspreekt. 

De conducteur zal nooit zeggen dat je liegt maar dat je hem verkeerd begrepen hebt. 


De storing bij Meppel begon gisteren om 14:00 uur, me dunkt dat NS toch wel alle tijd heeft gehad om daar vervangend vervoer te regelen. 

Vervangend vervoer is anno 2024 niet meer op stel en sprong te regelen. Er is overal.een tekort aan chauffeurs en niemand wil daarom nog in oproepdiensten werken. Een touringcar moet je tegenwoordig dagen zo niet weken van te voren bestellen en dan loop je nog steeds de kans op nee ("we hebben wel een bus maar geen chauffeur").

Wel had NS natuurlijk in Meppel snel een mannetje moeten stationeren dat mensen kon adviseren wat te doen en dat indien nodig in overleg met zijn bazen had kunnen kijken wat er wel geregeld kon worden. Nu lijkt er geen enkele coördinatie geweest te zijn en moesten de reizigers het maar zelf uitzoeken.

 

Precies en daarom moet NS dus nu gewoon het bonnetje betalen. Bedrijf is in deze weer erg nalatig geweest. Klant is blijkbaar niet meer belangrijk voor NS.


Het verbaast me wel dat mensen vaak zonder dat ze ook maar iets zwart op wit hebben taxi's van soms honderden euro's bestellen en dan maar aannemen dat die vergoed worden. Ik zou daar zelf toch iets voorzichtiger mee zijn, zeker bij grotere afstanden zoals in dit geval. 

Je kunt mijns inziens toch ook zelf bedenken dat er op grote schaal misbruik gemaakt wordt als je alleen maar zonder enig bewijs zou hoeven zeggen "dat iemand van NS een toegezegging heeft gedaan".

Ook in dit geval moet NS @paulawaringa maar zonder enig bewijs geloven als ze beweert dat "een conducteur dat heeft toegezegd"

Eén ding weet ik wel, ook al geloven ze me niet dat de conducteur het had gezegd, ook al krijg ik het niet vergoed, dan nóg had ik fr taxi van Meppel naar Heerenveen wel genomen. Altijd beter dan de hele nacht op het station blijven en wachten tot in de ochtend de eerste trein weer rijdt. Nu kon ik thuis komen en ij mijn eigen bed slapen.


Wij weten niet in welke context iets gezegd is door NS personeel. Vaak is de vraag hoe iemand thuis komt en krijgt men als antwoord met een taxi. En als er dan gevraagd wordt of NS betaalt, dan is het stuur maar een declaratie.

Blijkbaar is het van deze tijd, maar ik ben er nooit vanuit gegaan dat NS taxi's zomaar terug betaald. Mijn 1e abonnement had ik toen internet nog in de kinderschoenen stond. Heel wat vertragingen gehad. Uren ‘s nachts gewacht op vervangend vervoer. Regelmatig aanbod van andere reizigers om taxi te delen afgeslagen. En toch wist ik zonder internet dat ik bij lange vertraging of stranden NS moest bellen en later via infopaal kon bereiken. Een taxi zou ik niet voorschieten. De laatste keer dat ik met lange vertraging te maken had, vroeg ik of een ov-fiets vergoed werd. Bij het nee, ben ik maar blijven wachten tot treinverkeer werd opgestart.

Met de fiets is het een heel eind van Meppel naar Heerenveen en eerste trein ging pas weer de volgende ochtend. Hoe dan ook ik wacht wel af of ik wat terug krijg, hopelijk was dit de laatste keer, zo extreem had ik nog niet eerder meegemaakt.

Ik heb het dat in mijn geval, fietstocht van nog geen 10 km, men zelfs geen €4,55 wilde vergoeden, toen ik dat van te voren via infopaal vroeg. Net over dat jij dat had moeten fietsen.

En nee je had niet tot de 1e trein ‘s ochtends hoeven te wachten, maar gewoon de klantenservice moeten bellen om.zeker te zijn dat je zonder extra kosten thuis kwam.

Zonder extea kosten thuiskomen was alleen mogelijk als ik de hele nacht op station Meppel was gebleven. De eerste trein naar Heerenveen reed pas weer de volgende ochtend. Ook al krijg ik het niet vergoed, ik ben nu wel thuis gekomen. Alles beter dan op een bankje op het station te moeten slapen.


......Precies en daarom moet NS dus nu gewoon het bonnetje betalen. .....

Denk dat dit soort berichten de zaak van @paulawaringa niet echt goed doen. Dit bepaald de NS klantenservice.


 

 

 

De eerste trein naar Heerenveen reed pas weer de volgende ochtend. Ook al krijg ik het niet vergoed, ik ben nu wel thuis gekomen. 

Volgens rijdendetreinen.nl heeft er vannacht een trein (VIRM6) om 0.05 uur gereden vanaf Meppel. Dat was de eerste na de storing.


Daar is treinposities.nl het niet mee eens. De laatste intercity die zou rijden reed slechts tot Zwolle.

Wel heeft er vanaf Steenwijk nog een trein gereden lijkt het: https://treinposities.nl/ritinfo/20240602/300681


Tja, weet het tijdstip niet maar als het omreisadvies naar Heerenveen via Groningen en Leeuwarden was en je voelt al aankomen dat dat niet haalbaar is… dan maar ‘stranden’ in Meppel en kijken wat je opties zijn.

Want áls het via Groningen/Leeuwarden zou lukken moet je ook nog maar de extra kosten daarvoor zien terug te krijgen. Daar zal Arriva vast en zeker iets van vinden… 


Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat een advies is geweest ook. Van Meppel naar Heerenveen via Groningen→Leeuwarden kost zo'n 2,5 uur. En dat was zeker met de werkzaamheden tussen Leeuwarden en Akkrum sowieso erg lastig geworden, want de laatste mogelijkheid om op je bestemming te komen zou dan zijn: 

 

Een beetje hetzelfde als van Rotterdam naar Den Haag adviseren om via Amsterdam→Haarlem om te reizen (wat zelfs nog sneller zou zijn dan deze rit 😉).


(Toch wel stom dat TS niet ZELF direct al de mogelijke opties direct bekeken en beoordeeld heeft.😜) …

@paulawaringa Als u verhaal aannemelijk is, dan moet de NS maar beslissen wat ze doen. Misschien de volgende keer alles registreren via de mobiele telefoon?…. 🙄 Tja… de maatschappij verandert. 🔮


Waar zit die geloofwaardigheid dan in dit geval? Mijns inziens ben je bijv. geloofwaardig als je de conducteur enigszins kunt beschrijven. 

Ik ben het met je eens dat details kunnen geven bijdraagt aan geloofwaardigheid en wellicht ka  TS inderdaad de conducteur identificeren. Geloofwaardigheid komt echter ook voor uit waarschijnlijkheid en het aantal zaken en topics hierover laat wel zien dat communicatie hierover vaker te wensen over laat. Ook ben je natuurlijk geloofwaardiger als je niet eerder bent veroordeeld voor iets verlijkbaars.


......Precies en daarom moet NS dus nu gewoon het bonnetje betalen. .....

Denk dat dit soort berichten de zaak van @paulawaringa niet echt goed doen. Dit bepaald de NS klantenservice.

Alleen in eerste instantie. NS heeft niet het laatste woord hierin.


Reageer