Skip to main content

Ik werk dagelijks op kantoor en gebruik regelmatig het OV in Amsterdam, met een abonnement. Een week geleden kon ik mijn OV-chipkaart niet vinden, maar ik dacht dat hij wel ergens thuis zou liggen. Ik overwoog om de kaart te blokkeren, maar omdat je deze niet meer kunt deblokkeren, besloot ik nog even te wachten.

In de tussentijd gebruikte ik mijn betaalpas voor mijn reizen. Door alle drukte heb ik pas na een paar dagen online gekeken en tot mijn schrik zag ik dat er €200 was uitgegeven op mijn OV-chipkaart. Ik zag dat er op bijna elk station werd in- en uitgecheckt, met reizen van Groningen naar Den Haag en weer terug.

Helaas kan ik nergens vinden hoe ik de klantenservice kan bereiken om hierover te klagen, en ik vraag me af of ik überhaupt iets kan doen om dit geld terug te krijgen. Heeft iemand tips of ben ik helaas te laat?

Meestal wordt aangeraden voor dit soort dingen te bellen: 030-7515155

Of er iets aan veranderd gaat kunnen worden, durf ik niet te zeggen. 

Je hebt er zelf voor gekozen om de kaart niet te blokkeren. De kosten van gebruik door anderen zijn voor jou. Blokkeer direct de kaart om nog meer kosten te voorkomen.

Je kunt als je een abonnement hebt voor de keren dat je voor vol tarief bent gaan reizen beroep doen op ‘vergeten abonnement’.

Het is helemaal niet relevant of u toestemming geeft of niet. U heeft een ov-chipkaart in licentie en u bent verantwoordelijk en ook aansprakelijk voor het gebruik er van. Dat kan ook niet anders want dan zou je de deur voor misbruik wijd open zetten. Veel mensen liegen nogal makkelijk als het in hun voordeel is: ‘dan zeg je gewoon’. U moet er dus zelf op letten, en voorkomen dat een ander er misbruik van maakt. Ook al kunt u er niks aan doen, u moet betalen als een ander op uw kaart reist, dat is de consequentie en ik vrees dat het ook niet anders te regelen valt. Het mooiste zou zijn als de kaart direct geblokkeerd zou kunnen worden, maar dat lukt praktisch niet om administratieve redenen.

Sneu is het natuurlijk wel als dit het gevolg van waarschijnlijk niet vooropgezette nalatigheid is. Ik vrees alleen dat het niet anders kan.

U kunt het proberen bij Klantenservice, maar met het argument dat u geen toestemming gaf en daarom vindt dat u niet hoeft te betalen, komt u niet zo ver. zo werken de dingen niet.

Dat is wel zuur zeg, want als die 200 euro om automatisch saldo opladen gaat ben je die kwijt.

En automatisch opladen stoppen moet je bevestigen bij een automaat… of inderdaad de kaart voorgoed blokkeren.

Reageer