Skip to main content

Afgelopen maandag reisde is van Susteren naar Arnhem Centraal, met Arriva van Susteren naar Nijmegen (via Roermond en Venlo) en met NS door naar Arnhem. Ik reisde 1e klas met Dal Voordeel. Volgens de reisplanner zou dit mij €25,14 moeten kosten, verdeeld over Arriva (€22,49) en NS (€2,65):

 

Kan niet misgaan zou je denken. Behalve dan dat MijnNS na een paar dagen een ander tarief voorschotelt:

 

Het tarief bij NS klopt met de reisplanner, maar het Arriva-deel is een halve euro hoger dan wat de reisplanner aangeeft. Ik kan bij Arriva het verschil claimen - bij inconsistente voorwaarden gelden die het meest gunstig zijn voor de consument.

Maar toch de vraag: welke tarieven zijn dan eigenlijk de juiste? Die in de reisplanner, of die in MijnNS?

Volgens Arriva (ik had toen gebeld) hebben ze geen 1e klas. 

Dat doet er niet toe (geen 1e klas klopt voor Groningen/Friesland), maar in Limburg hebben ze wel 1e klas en toch tonen de paaltjes 2e klas.

Dat maakt verder niet uit voor de prijs, want die berekent het Flex systeem op basis van je abonnement (Arriva weet dat niet).

Feit is dat de 1e klas prijs die de reisplanners tonen gebaseerd is op reizen op saldo (70% 1e klas toeslag), en de Flex prijzen kunnen afwijken (bijv. 60% 1e klas toeslag maar dan óók 60% extra over het basistarief van € 1,08 waar je in de daluren nog 40% korting op krijgt).

Dit is in ieder geval bij Blauwnet zo, maar zal dus ook wel bij Arriva het geval zijn.

De in de Reisplanner getoonde prijsdetails voor een trein waar geen 1e klas is (bijv. Groningen - Leeuwarden) zullen voor 2e klas en 1e klas gelijk zijn.

Als het Flex systeem dan alsnog 60% of 70% toeslag rekent voor 1e klas klopt er iets niet.

In het geval van TS zit in de Arriva Flex tabel waarschijnlijk een toeslag over het basistarief die er bij reizen op saldo niet is (alleen toeslag over de kilometers). Kan zowel in je voordeel of nadeel zijn, afhankelijk van de afstand.


Reageer