Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb vertraging ervaren met de verbinding van Breda - Winterswijk (overstap in Zutphen). Specifiek vertrek Breda 11:20 met aankomst Winterswijk 13:40. Hierbij is de verbinding tussen Breda en Zutphen vertraagd met 6 minuten, waardoor ik de aansluiting van 13:07 niet kon halen omdat de aankomst ipv 13:02, 13:08 was. Daardoor moest ik wachten tot de volgende trein van 13:37. 

Hiervoor heb ik toen een claim ingediend, maar deze werd met de volgende reden afgewezen:

"Klanten die een aansluiting bij een andere vervoerder missen door een vertraging van minder dan 30 minuten bij NS, komen volgens voorwaarden niet in aanmerking voor een vergoeding. Helaas kan ik daarom niet aan uw verzoek voldoen."

Kan iemand hier nader toelichting bij geven? Ik heb toch totaal 30 minuten vertraging ervaren door de vertraging van de NS? 

Je kunt alleen beroep doen op de geld-terug-bij-vertraging regeling als je vertraging oploopt bij jouw gehele reis via NS.


Kan iemand hier nader toelichting bij geven? Ik heb toch totaal 30 minuten vertraging ervaren door de vertraging van de NS? 

Ja, maar je had geen 30 minuten vertraging bij NS. Een van de nadelen van meerdere vervoerders ...


Goedemiddag Jelle42. Welkom op de NS Community!

Je komt in aanmerking voor Geld Terug Bij Vertraging wanneer je minstens 30 minuten vertraging hebt ondervonden op het NS-deel van de reis. Bij een reis met de IC-Direct geldt deze regeling vanaf een vertraging van 15 minuten.

Als je minder dan 30 minuten vertraging hebt op het NS-gedeelte van de reis en hierdoor je overstap mist naar een andere vervoerder, kom je helaas niet in aanmerking tot restitutie. 


Dank voor alle snelle en uitgebreide reacties! 

Helder en ik begrijp nu ook de regeling met een andere vervoerder. Dit was voornamelijk onduidelijk voor mij. Wel eens met mrfreeze, dat dit een nadeel is van meerdere vervoerders. 

Nogmaals bedankt voor de hulp! 


Dank voor alle snelle en uitgebreide reacties! 

Helder en ik begrijp nu ook de regeling met een andere vervoerder. Dit was voornamelijk onduidelijk voor mij. Wel eens met mrfreeze, dat dit een nadeel is van meerdere vervoerders. 

Nogmaals bedankt voor de hulp! 

De Nederlandse regeling wijkt sowieso af van de standaard regeling van de EU.


Begrijpelijk vanuit vervoerdersstandpunt gezien de eigen centjes, maar raar voor een reiziger. De reiziger ziet het gewoon als één complete reis en heeft er geen boodschap aan of er 1, 2 of 3 vervoerders bij betrokken zijn. Je zal een uurdienst van een andere vervoerder mislopen, heb je 60 minuten vertraging naar je eindbestemming, maar enige compensatie, jammer dan. Goed ook voor het beeld van reizen met OV 🙄...


Begrijpelijk vanuit vervoerdersstandpunt gezien de eigen centjes, maar raar voor een reiziger. De reiziger ziet het gewoon als één complete reis en heeft er geen boodschap aan of er 1, 2 of 3 vervoerders bij betrokken zijn. 

Als je verder met een aansluitende bus moet krijg je ook geen geld terug. Ik zie het verschil niet tussen een aansluiting op een regionale trein en een regionale bus 


...Goed ook voor het beeld van reizen met OV 🙄...

En dat op een Community waarop bijna doorlopend wordt gesmeekt om de consessie bij NS weg te halen en te verdelen onder nog meer OV bedrijven..... Nog meer overstappen, nog meer regeltjes en nog meer nadelen voor de reiziger.


...Goed ook voor het beeld van reizen met OV 🙄...

En dat op een Community waarop bijna doorlopend wordt gesmeekt om de consessie bij NS weg te halen en te verdelen onder nog meer OV bedrijven..... Nog meer overstappen, nog meer regeltjes en nog meer nadelen voor de reiziger.

Die hele geld-terug regeling is een groot bureaucratisch circus dat jaarlijkse kapitalen aan afhandelingskosten kost. Zo snel mogelijk afschaffen en de standaard EU-regeling toepassen. Besteed het geld maar aan lagere tarieven.

En ja, dat jij perse een NS-monopolie wil weten we nu wel.


Begrijpelijk vanuit vervoerdersstandpunt gezien de eigen centjes, maar raar voor een reiziger. De reiziger ziet het gewoon als één complete reis en heeft er geen boodschap aan of er 1, 2 of 3 vervoerders bij betrokken zijn. 

Als je verder met een aansluitende bus moet krijg je ook geen geld terug. Ik zie het verschil niet tussen een aansluiting op een regionale trein en een regionale bus 

Mensen weten van de GTBV regeling bij een trein. Ook bijv. Blauwnet heeft zo'n regeling. Ze gaan daarvanuit en dat is ook logisch. En als je dan nog een stukje met een andere treinvervoerder moet, omdat NS er niet meer rijdt, denken veel mensen dat dat stukje gewoon meegenomen wordt in de hele berekening. Ja kan je zeggen, dan hadden ze maar beter moeten lezen, maar daar gaat het helemaal niet om. Mensen verwachten iets anders.

Het gaat om de hele treinreis van A naar B, niet om aansluitingen op bus, veren, trams of metro's. Waarbij je dus tussen Eindhoven en Arnhem naar believen geld kunt terugvragen, maar niet tussen Eindhoven en Winterswijk omdat je daar * toevallig* ook een andere treinvervoerder hebt.

 


...Goed ook voor het beeld van reizen met OV 🙄...

En dat op een Community waarop bijna doorlopend wordt gesmeekt om de consessie bij NS weg te halen en te verdelen onder nog meer OV bedrijven..... Nog meer overstappen, nog meer regeltjes en nog meer nadelen voor de reiziger.

Je punt? Dus om het ons maar zo makkelijk mogelijk te maken moet een bedrijf dat zwaar slechte kwaliteit levert maar gewoon de concessie behouden... Fijne en rustgevend logica (not)


 

En ja, dat jij perse een NS-monopolie wil weten we nu wel.

Dan heb je het totaal niet begrepen.

Ik hoef geen NS-monopolie, het kan mij niet schelen hoeveel vervoerders er rijden, ik streef naar superklantvriendelijk OV zonder obstakels en gekke voorwaarden, overstapregeltjes die puur vanuit vervoerdersoogpunt/belang zijn ingesteld.  De hoeveelheid vervoerders en waar die rijden zou geen invloed moeten hebben hebben op klantvriendelijkheid en niet tot hindernissen en tal van vragen en onduidelijkheden moeten leiden. Dat jaagt namelijk óók mensen weg.

De klant ziet het gehele landelijke treinvervoer als één systeem en zou niets te maken moeten hebben, of rekening moeten houden met wie er rijdt.

OV functioneert bij eenvoud en zo min mogelijk regeltjes, voorwaarden en uitzonderingen die mensen allemaal kennelijk behoren te weten en te lezen en te begrijpen. Als je dat allemaal afschaft scheelt dat ook gelijk honderden altijd weer dezelfde vragen op dit forum…! Dat mensen hier steeds weer (vaak al jaren) dezelfde vragen over bepaalde onderwerpen stellen, is tekenend. 


 

Mensen weten van de GTBV regeling bij een trein. Ook bijv. Blauwnet heeft zo'n regeling. Ze gaan daarvanuit en dat is ook logisch. En als je dan nog een stukje met een andere treinvervoerder moet, omdat NS er niet meer rijdt, denken veel mensen dat dat stukje gewoon meegenomen wordt in de hele berekening. Ja kan je zeggen, dan hadden ze maar beter moeten lezen, maar daar gaat het helemaal niet om. Mensen verwachten iets anders.

Er zijn ook mensen die verwachten een grote woning te kunnen huren voor €600 per maand of die verwachten dat de gezondheidszorg voor hen bijna gratis is. Wat mensen allemaal verwachten moeten ze zelf weten maar daar kun je geen rechten aan ontlenen. 

 

Het gaat om de hele treinreis van A naar B, niet om aansluitingen op bus, veren, trams of metro's. Waarbij je dus tussen Eindhoven en Arnhem naar believen geld kunt terugvragen, maar niet tussen Eindhoven en Winterswijk omdat je daar * toevallig* ook een andere treinvervoerder hebt.

Of een ding op rails of op banden rijdt lijkt me in dit verband weinig uit te maken.


 

Mensen weten van de GTBV regeling bij een trein. Ook bijv. Blauwnet heeft zo'n regeling. Ze gaan daarvanuit en dat is ook logisch. En als je dan nog een stukje met een andere treinvervoerder moet, omdat NS er niet meer rijdt, denken veel mensen dat dat stukje gewoon meegenomen wordt in de hele berekening. Ja kan je zeggen, dan hadden ze maar beter moeten lezen, maar daar gaat het helemaal niet om. Mensen verwachten iets anders.

Er zijn ook mensen die verwachten een grote woning te kunnen huren voor €600 per maand of die verwachten dat de gezondheidszorg voor hen bijna gratis is. Wat mensen allemaal verwachten moeten ze zelf weten maar daar kun je geen rechten aan ontlenen. 

Het gaat hier ook niet om “rechten ontlenen aan verwachtingen” maar om je vraagtekens zetten bij waarom iets is zoals het is, waarom iets niet anders zou kunnen ten gunste van de klant, en vanuit welk oogpunt iets ingevoerd is. 

Al die vervoerders hebben een soort GTBV-regeling, maar samenwerken ermee doen ze niet...allemaal hun eigen hachje… fijn voor de klant.

Ik kom niet op voor de financiële belangen van vervoerders, maar kom op voor de reiziger die tegenwoordig nog met OV wil reizen, die moet je koesteren…. vind ik dan.

 


 

Het gaat om de hele treinreis van A naar B, niet om aansluitingen op bus, veren, trams of metro's. Waarbij je dus tussen Eindhoven en Arnhem naar believen geld kunt terugvragen, maar niet tussen Eindhoven en Winterswijk omdat je daar * toevallig* ook een andere treinvervoerder hebt.

Of een ding op rails of op banden rijdt lijkt me in dit verband weinig uit te maken.

Och…. je kan ook stellen dat iedere OV-reis die aantoonbaar met in/uitcheck en gegevens vanuit de planner met +30 gaat eindigen, recht heeft op GTBV. Zowel trein, bus, tram…… eigenlijk zou er ook geen verschil moeten zijn. Het hele OV-systeem is één samenwerkend, op klantenbelangen ingesteld geheel….of toch niet ? 

Ik weet jouw antwoord al……. 🤣


 

 

Ik kom niet op voor de financiële belangen van vervoerders, maar kom op voor de reiziger die tegenwoordig nog met OV wil reizen, die moet je koesteren…. vind ik dan.

Zoals eerder opgemerkt maakt NS al jaren geen winst. De kosten van deze regeling draagt NS dus niet zelf maar die worden of afgewenteld op de reizigers (tarieven) of op de belastingbetalers (verlies).


Ik kom niet op voor de financiële belangen van vervoerders, maar kom op voor de reiziger die tegenwoordig nog met OV wil reizen, die moet je koesteren…. vind ik dan.

Zoals eerder opgemerkt maakt NS al jaren geen winst. De kosten van deze regeling draagt NS dus niet zelf maar die worden of afgewenteld op de reizigers (tarieven) of op de belastingbetalers (verlies).

@Tamzin En zo zit je in een neergaande spiraal. Mensen blijven weg, kosten stijgen, en dat vertaalt zich weer in stijgende tarieven. Hoe doorbreek je zoiets? Ik heb niet indruk dat NS er veel anders aan doet (en gaat doen) dan maar tarieven verhogen.

Als er eerst eens beter op tijd gereden werd en met veel minder uitval, werd de vraag om geld terug bij vertraging ook veel lager. Als je die regeling helemaal afschaft, bespaart dat geld, maar wordt OV nog minder aantrekkelijk om te gebruiken en gaan nog meer mensen klagen....


-off topic-
@Rene74  Dus mensen blijven weg uit het OV vanwege een geld-terug-vertraging regeling die niet voor een hele reis met verschillende vervoerders geldt en zullen zeker geen gebruik meer maken van OV als de regeling afgeschaft wordt. Bizar als mensen alleen maar reizen om te verdienen aan vertraging.

 


Ik kom niet op voor de financiële belangen van vervoerders, maar kom op voor de reiziger die tegenwoordig nog met OV wil reizen, die moet je koesteren…. vind ik dan.

Zoals eerder opgemerkt maakt NS al jaren geen winst. De kosten van deze regeling draagt NS dus niet zelf maar die worden of afgewenteld op de reizigers (tarieven) of op de belastingbetalers (verlies).

@Tamzin En zo zit je in een neergaande spiraal. Mensen blijven weg, kosten stijgen, en dat vertaalt zich weer in stijgende tarieven. Hoe doorbreek je zoiets? Ik heb niet indruk dat NS er veel anders aan doet (en gaat doen) dan maar tarieven verhogen.

Als er eerst eens beter op tijd gereden werd en met veel minder uitval, werd de vraag om geld terug bij vertraging ook veel lager. Als je die regeling helemaal afschaft, bespaart dat geld, maar wordt OV nog minder aantrekkelijk om te gebruiken en gaan nog meer mensen klagen....

Je kan het niet helemaal afschaffen want dit is gedeeltelijk Europese wetgeving. De regeling is overigens al behoorlijk maar terecht versoberd.


I

 

@Tamzin En zo zit je in een neergaande spiraal. Mensen blijven weg, kosten stijgen, en dat vertaalt zich weer in stijgende tarieven. Hoe doorbreek je zoiets? 

Nou, uiteindelijk niet met een GTBV regeling maar met realistische tarieven. Het probleem zijn de uit de hand gelopen (loon)kosten in combinatie met de toch al lage arbeidsproductiviteit. Daar zal een slag gemaakt moeten worden zodat het OV ook in de toekomst voor reizigers en overheden betaalbaar blijft.

De gedachte dat het OV kan voortbestaan op basis van reizigers die bij alles proberen zoveel mogelijk geld te claimen is sowieso een illusie. Op die reizigers moet je je helemaal niet richten, die zien GTBV vooral als een verdienmodel..


@Tamzin En zo zit je in een neergaande spiraal. Mensen blijven weg, kosten stijgen, en dat vertaalt zich weer in stijgende tarieven. Hoe doorbreek je zoiets? 

Het probleem zijn de uit de hand gelopen (loon)kosten in combinatie met de toch al lage arbeidsproductiviteit. Daar zal een slag gemaakt moeten worden zodat het OV ook in de toekomst voor reizigers en overheden betaalbaar blijft.

Ik reken er niet op dat dat laatste gaat gebeuren. De lonen blijven stijgen en de arbeidsproductiviteit blijft gemiddeld laag. Of NS moet heel drastisch gaan veranderen. En dat geloof ik niet.

En ondertussen kiezen steeds meer mensen voor eigen vervoer. Zijn ze onafhankelijk van de grillen van een vervoerder.


@Tamzin

 

Ik reken er niet op dat dat laatste gaat gebeuren. De lonen blijven stijgen en de arbeidsproductiviteit blijft gemiddeld laag. Of NS moet heel drastisch gaan veranderen. En dat geloof ik niet.

Er zal niets veranderen zolang de politiek NS niet het mes op de keel zet en duidelijk maakt dat de belastingbetaler niet de pinautomaat van Koolmees c.s. is. Pas als het voortbestaan in gevaar komt zal er gehandeld worden.

Het alternatief is dat de sector geleidelijk wegkwijnt, steeds meer irrelevant wordt en uiteindelijk verdwijnt zoals in de VS is gebeurd.


Zie dat mijn reactie van gisteren (enkele minuten na het door @Jesse NS gemarkeerde antwoord) verwijderd is, zonder enig bericht waarom.

Het zal wel aanzetten tot fraude zijn om bij missen van een aansluiting verder te reizen met een ander vervoerbewijs/middel en GTBV wegens ‘bestemming niet (tijdig) bereikt’ te claimen ❓

Het lijkt me helemaal prima om een reis (met NS) ergens te beëindigen als je er onderweg achter komt dat je toch niet op tijd op je (Arriva) bestemming kunt komen.

De vertraging (+6 in Zutphen en aansluiting gemist) is een feit dus je mag volgens mij gewoon afzien van je geplande reis en geld terug vragen.

Hoe dan ook, @Jelle42 heeft een antwoord, want stel dat de Arriva trein van Zutphen naar Winterswijk niet zou rijden of vertraging zou hebben dan gaat de NS dat natuurlijk niet vergoeden.


.....Het zal wel aanzetten tot fraude zijn om bij missen van een aansluiting verder te reizen met een ander vervoerbewijs/middel en GTBV wegens ‘bestemming niet (tijdig) bereikt’ te claimen.....

Het was inderdaad aanzetten tot fraude @Robert B immers de topicstarter gaf duidelijk aan gewacht te hebben op de trein van 13.37 uur naar Winterswijk en daarmee verder gereisd te zijn.

De tip geven dan de waarheid te verdraaien om toch geld terug te claimen bij NS via GTBV terwijl je er geen recht op hebt is inderdaad fraude.


Reageer