Skip to main content

De NS zette pendelbussen in bij de werkzaamheden Rotterdam-Den Haag HS van 13 juli t/m 26 juli. Echter, de week daarna waren er nog steeds werkzaamheden, maar geen pendelbussen. Kwestie van zoek het maar zelf uit. Dat heb ik gedaan en ben met het lokale vervoer van de HTM gaan reizen. Ik moet echter naar Leiden, en daarvoor heb ik een abbonnement. De NS heeft dus een vervoersverplichting. Ik heb die derde week hiervoor kosten gemakt en die wil ik vergoed hebben. Mijn verzoek is afgewezen: Relatienummer: 3724482      |      Ons kenmerk: 5271156990

Wie van jullie is ook zo onbeschoft behandeld?

Zo lang de NS of iemand van de klantenservice nooit heeft toegezegd om zelf alternatief vervoer te regelen, wordt dat niet vergoed.

 

https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/13465-27-juli-2024-uitloop-werkzaamheden-den-haag-rotterdam

Reizigers tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal v.v. reizen via Gouda.

Reizigers tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS v.v. reizen via Den Haag Laan v NOI.

Reis tussen Den Haag HS en Moerwijk (HTM-bus 26), Rijswijk (HTM-bus 22), Delft (HTM-tram 1) en tussen Ypenburg en Delft (HTM-tram19) Geen NS-tarief!

 

Heb je 1 van deze alternatieven gebruikt, dan moet je reageren op de email die je hebt ontvangen met tekst en uitleg zodat een er een medewerker naar kan kijken.


@mmwelling geeft niet aan van waar naar waar de reis ging. Dat maakt denk ik nogal uit.


@mmwelling geeft niet aan van waar naar waar de reis ging. Dat maakt denk ik nogal uit.

Dat denk ik ook. BTM (bus tram metro) wordt niet zomaar vergoed.


Zo lang de NS of iemand van de klantenservice nooit heeft toegezegd om zelf alternatief vervoer te regelen, wordt dat niet vergoed.

 

https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/13465-27-juli-2024-uitloop-werkzaamheden-den-haag-rotterdam

Reizigers tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal v.v. reizen via Gouda.

Reizigers tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS v.v. reizen via Den Haag Laan v NOI.

Reis tussen Den Haag HS en Moerwijk (HTM-bus 26), Rijswijk (HTM-bus 22), Delft (HTM-tram 1) en tussen Ypenburg en Delft (HTM-tram19) Geen NS-tarief!

 

Heb je 1 van deze alternatieven gebruikt, dan moet je reageren op de email die je hebt ontvangen met tekst en uitleg zodat een er een medewerker naar kan kijken.

Bij het onderste alternatief wat je post van de gelinkt pagina staat al aangegeven bij de de HTM trans en bussen “Geen NS-tarief!". Dat houdt in dat je NS vervoerbewijs niet geldig was in deze HTM trams en bussen. En dat betekent ook dat je hiervoor achteraf geen geld terug kan claimen. Hooguit zou je GtbV kunnen claimen als je hierdoor meer dan 30 minuten langer onderweg was.

Normaal gesproken wanneer NS bij werkzaamheden alternatief vervoer aangeeft met een andere vervoerder dan is je NS vervoerbewijs daar geldig en hoef je niet in te checken bij die andere vervoerder. Dat was dus nu bij deze uitloop van werkzaamheden niet het geval.

Hierover is toendertijd nog een behoorlijke discussie geweest op deze community (vanaf ergens over de helft van pagina 2). 

 


Hier iets soortgelijks. Maastricht - Utrecht CS op maandag 14 oktober. Vertraging vanwege een aanrijding op het traject. Prognose om 14 uur: zou tot circa 16.30 uur duren. "NS zet bussen in". Om de chaos te vermijden heb ik als alternatief gereisd van Maastricht naar Roermond met NS. Daar uitgecheckt en ingecheckt bij Arriva naar Nijmegen. Daar NS trein naar Utrecht CS. Was 60 minuten extra. Je weet dan waar je aan toe bent.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/55968-14-oktober-2024-aanrijding-s-hertogenbosch-eindhoven-tilburg-eindhoven

NS wijst compensatie af. Wanneer je met Ctrl+F door het pdf-je met compensatievoorwaarden gaat, komt het woord "alternatief" niet voor. Eigen initiatief waarmee je in feite NS ontlast bij verstoringen wordt zo ontmoedigd. De redelijkheid kan ik daar niet van inzien, zeker als je denkt aan die volgepakte door NS gecharterde bussen.

 

 


Hier iets soortgelijks. Maastricht - Utrecht CS op maandag 14 oktober. Vertraging vanwege een aanrijding op het traject. Prognose om 14 uur: zou tot circa 16.30 uur duren. "NS zet bussen in". Om de chaos te vermijden heb ik als alternatief gereisd van Maastricht naar Roermond met NS. Daar uitgecheckt en ingecheckt bij Arriva naar Nijmegen. Daar NS trein naar Utrecht CS. Was 60 minuten extra. Je weet dan waar je aan toe bent.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/55968-14-oktober-2024-aanrijding-s-hertogenbosch-eindhoven-tilburg-eindhoven

NS wijst compensatie af. Wanneer je met Ctrl+F door het pdf-je met compensatievoorwaarden gaat, komt het woord "alternatief" niet voor. Eigen initiatief waarmee je in feite NS ontlast bij verstoringen wordt zo ontmoedigd. De redelijkheid kan ik daar niet van inzien, zeker als je denkt aan die volgepakte door NS gecharterde bussen.

 

 

Je GTBV aanvraag is geweigerd omdat je met een andere vervoerder hebt gereisd zonder dat je dat advies hebt gekregen.

NS is natuurlijk niet gek, als de reiziger zelf vervangend vervoer mocht regelen en dat ook nog eens kon declareren bij NS, dan was NS allang failliet geweest.

 

Wil je geld terug? Dan moet je wachten.

Busje komt zo, Busje komt zo - aldus 2 verslaafden (en zo af en toe NS)


Hier iets soortgelijks. Maastricht - Utrecht CS op maandag 14 oktober. Vertraging vanwege een aanrijding op het traject. Prognose om 14 uur: zou tot circa 16.30 uur duren. "NS zet bussen in". Om de chaos te vermijden heb ik als alternatief gereisd van Maastricht naar Roermond met NS. Daar uitgecheckt en ingecheckt bij Arriva naar Nijmegen. Daar NS trein naar Utrecht CS. Was 60 minuten extra. Je weet dan waar je aan toe bent.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/55968-14-oktober-2024-aanrijding-s-hertogenbosch-eindhoven-tilburg-eindhoven

NS wijst compensatie af. Wanneer je met Ctrl+F door het pdf-je met compensatievoorwaarden gaat, komt het woord "alternatief" niet voor. Eigen initiatief waarmee je in feite NS ontlast bij verstoringen wordt zo ontmoedigd. De redelijkheid kan ik daar niet van inzien, zeker als je denkt aan die volgepakte door NS gecharterde bussen.

 

 

Je hebt zelf gekozen voor alternatief vervoer.


De treinrit met Arriva breekt je op, want als je de omreis via Nijmegen met NS had kunnen maken zou je gewoon GTbV krijgen voor Maastricht - Utrecht.

Maar dan had je in Roermond niet moeten uitchecken en de rit naar Nijmegen op een bankpas of ander vervoerbewijs moeten maken. Dat kost € 19,52 die NS niet gaat vergoeden dus schiet ook niet op.

Denk dat het ook wel gelukt was met een streekbus Eindhoven - Den Bosch maar dat is ook niet goedkoop (€ 9,13) en zal wel druk geweest zijn als er (nog) geen NS bussen waren. Bovendien doet die bus er 5 kwartier over.


De treinrit met Arriva breekt je op, want als je de omreis via Nijmegen met NS had kunnen maken zou je gewoon GTbV krijgen voor Maastricht - Utrecht.

Maar dan had je in Roermond niet moeten uitchecken en de rit naar Nijmegen op een bankpas of ander vervoerbewijs moeten maken. Dat kost € 19,52 die NS niet gaat vergoeden dus schiet ook niet op.

Denk dat het ook wel gelukt was met een streekbus Eindhoven - Den Bosch maar dat is ook niet goedkoop (€ 9,13) en zal wel druk geweest zijn. Bovendien doet die bus er 5 kwartier over.

En dit is ook helemaal niet zo netjes, daar zijn ook al meerdere discussies over geweest op dit forum.

Je bent toch een systeem aan het omzeilen...


Omreizen via Roermond - Nijmegen was juist heel verstandig in dit geval, en je omzeilt feitelijk niets behalve de verstoring bij Boxtel. Maar helaas, de NS gaat je niet vergoeden voor reizen met Arriva (of streekbussen).

Je zou wel rare gezichten krijgen met een NS incheck in Maastricht en dan tussen Nijmegen en Utrecht controle krijgen, maar hoe je van Roermond naar Nijmegen gereisd hebt doet er niet toe (kan bankpas zijn). Men zal dan minimaal een NS incheck in Nijmegen willen zien… en die was er ook gewoon.

Hoe dan ook, door slim met NS-Arriva-NS om de verstoring heen te reizen geen recht op GTbV of welke vorm van vergoeding dan ook 😥


Ik heb een soort gelijke kwestie voor komende twee weken. Er zijn weer werkzaamheden tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus. Ik kom vanuit Dordrecht dus ik dien op Blaak uit te stappen en met de metro naar Schiedam te gaan. Op de site van de NS staat dat je daarvoor je Ns vervoersbewijs kan gebruiken. Maar moet ik dan uit checken op blaak station en weer inchecken bij de metro? Ik heb een business card dus ik heb geen zin dat mijn werkgever allerlei facturen gaat krijgen omdat ik met mijn kaart gebruik heb gemaakt van een andere vervoerder😃. Heb het geprobeerd te vragen via de virtuele chat maar de uiteindelijke werknemer die ik aan het woord kreeg, wist ook geen eenduidig antwoord te geven. Iemand een idee?


Ik heb een soort gelijke kwestie voor komende twee weken. Er zijn weer werkzaamheden tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus. Ik kom vanuit Dordrecht dus ik dien op Blaak uit te stappen en met de metro naar Schiedam te gaan. Op de site van de NS staat dat je daarvoor je Ns vervoersbewijs kan gebruiken. Maar moet ik dan uit checken op blaak station en weer inchecken bij de metro? Ik heb een business card dus ik heb geen zin dat mijn werkgever allerlei facturen gaat krijgen omdat ik met mijn kaart gebruik heb gemaakt van een andere vervoerder😃. Heb het geprobeerd te vragen via de virtuele chat maar de uiteindelijke werknemer die ik aan het woord kreeg, wist ook geen eenduidig antwoord te geven. Iemand een idee?

Normaliter zouden er dan poortjes moeten openstaan zowel op Blaak als op Schiedam. Als je moet inchecken bij RET zal je ook gewoon betalen. NS moet er dus voor zorgen dat er voor de treinreiziger een open poortje is. Het zou wel kunnen dat ze een mobiele paal bij de poortjes neerzetten en dat je zowel in Blaak als in Schiedam met je pas moet in- en uitchecken. 


Ik heb een soort gelijke kwestie voor komende twee weken. Er zijn weer werkzaamheden tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus. Ik kom vanuit Dordrecht dus ik dien op Blaak uit te stappen en met de metro naar Schiedam te gaan. Op de site van de NS staat dat je daarvoor je Ns vervoersbewijs kan gebruiken. Maar moet ik dan uit checken op blaak station en weer inchecken bij de metro? Ik heb een business card dus ik heb geen zin dat mijn werkgever allerlei facturen gaat krijgen omdat ik met mijn kaart gebruik heb gemaakt van een andere vervoerder😃. Heb het geprobeerd te vragen via de virtuele chat maar de uiteindelijke werknemer die ik aan het woord kreeg, wist ook geen eenduidig antwoord te geven. Iemand een idee?

Er staat sowieso een poortje open bij de metro voor NS reizigers, het lijkt me niet dat dat het geval is bij de poortjes van NS dus wat ik zou doen is uitchecken bij de poortjes van NS en dan gelijk weer in checken zo ben je toch ingecheckt en maak je geen extra kosten.

 

Staat er wel een NS poortje open dan hoef je dit natuurlijk niet te doen.


Op de site van de NS staat dat je daarvoor je Ns vervoersbewijs kan gebruiken. Maar moet ik dan uit checken op blaak station en weer inchecken bij de metro? 

Als NS zegt dat je NS vervoerbewijs geldig is in metro dan dient er een poortje open te staan plus een mobiele incheckpaal zodat je niet bij de RET metro hoeft in te checken. Dit is een andere situatie dan die van topicstarter waarbij werd aangegeven dat NS vervoerbewijzen niet geldig waren in de HTM bussen en trams. Het is meestal maar 1 metro poortje wat open staat, dus let wel goed op door welk metro poortje je gaat, zowel bij naar binnen als naar buiten gaan. 

 


Reageer