Skip to main content

het resultaat van mijn reisplanning in de NS-planner is dat ik -3 minuten moet fietsen! Dat dit resultaat verschijnt, vind ik wel een heel basic algoritmebouwersbeginnersfout.


Ik vond deze vermeldenswaard, maar de routeplanner vertoont nog erg veel kinderziekten die langzamerhand wel verholpen zouden moeten zijn. Voor- en na-vervoer per fiets vertaalt zich bijvoorbeeld zelden in de resultaten.

 

Ik gebruik voor dit soort reizen 9292.


Ik zie toch een heel ander advies bij deze reis staan. Heel vreemd dat dit er zo bij jou uitziet. 


Het advies om voor 72 meter de fiets te pakken is op zich al vreemd genoeg, je bent langer bezig met een fiets van en weer op slot zetten dan met het daadwerkelijke fietsen.


Ik krijg ook het advies om 146 meter te lopen. 


Ik kan 't (bijna) reproduceren. Als ik aangeef bij vertrek te willen fietsen, krijg ik dit:

 


Ik kan 't (bijna) reproduceren. Als ik aangeef bij vertrek te willen fietsen, krijg ik dit:

 

Ja ik ook, ik denk dat het bij korte afstanden fout gaat met bereken... Eigenlijk zou er bij een looptijd van 5 of minder minuten gewoon geen fiets optie moeten worden laten zien.


Ik gebruik voor dit soort reizen 9292.

ik weet dat er andere apps zijn, die gebruik ik ook. Maar als ik zo'n bug tegenkom- en er zitten nog veel meer onvolkomenheden in - dan meld ik dat graag, zodat de makers het kunnen verbeteren. We moeten rekening houden met een digitale toekomst, en dan zou het fijn zijn als het allemaal goed werkt.


Het advies om voor 72 meter de fiets te pakken is op zich al vreemd genoeg, je bent langer bezig met een fiets van en weer op slot zetten dan met het daadwerkelijke fietsen.

ik vind het juist wel leuk, want ik had fiets als aanreisvervoer aangezet. Meestal krijg ik dan toch alles behalve fiets in het advies (een van de hardnekkige bugs). Oorspronkelijk had ik van mijn huis naar deze bestemming. De route begon toen per fiets naar Utrecht Centraal en dan deze zelfde bus. Ik bekeek de route en zag dat deze bushalte dichterbij is, dus korter fietsen en de bus komt daar later, dus de reis duurt korter. Maar die kreeg ik niet voor elkaar dan de bushalte Oorsprongpark te kiezen als startpunt. En toen moest ik toch nog 3 minuten terugreizen in de tijd om 72 meter te fietsen. Ik denk dat de Planner daarin meerekent dat je een fietsenrek moet vinden en de fiets op slot zetten. Ben je best -3 minuten mee bezig ;-)


Ik zal het ook zeker doorzetten waarvoor bedankt, Hermy56.


Ik kan 't (bijna) reproduceren. Als ik aangeef bij vertrek te willen fietsen, krijg ik dit:

 

ja, dat zou hetzelfde moeten zijn. Ook weer zo’n bug: met welke fietssnelheid rekent het algoritme? Ik krijg vrijwel altijd irreele fietstijden: 3 min voor 72 m, 2 min voor 166 m, maar ook wel 7 min voor 2,4 km, of juist 20 min voor 3,2 km. Tijd en afstand kloppen vrijwel nooit met de route die Google Maps daarna geeft, dat is ook nog zo'n bugje. Mijn lekenkennis van software zegt dat er in de loop van jaren allerlei fietssnelheden in de code zijn gezet (en niet meer weggehaald), waardoor het resultaat steeds willekeuriger wordt. Helaas heb je er zo steeds minder aan. (IT, leest u mee?)


ja, dat zou hetzelfde moeten zijn. Ook weer zo’n bug: met welke fietssnelheid rekent het algoritme? Ik krijg vrijwel altijd irreele fietstijden: 3 min voor 72 m, 2 min voor 166 m, maar ook wel 7 min voor 2,4 km, of juist 20 min voor 3,2 km. Tijd en afstand kloppen vrijwel nooit met de route die Google Maps daarna geeft, dat is ook nog zo'n bugje. Mijn lekenkennis van software zegt dat er in de loop van jaren allerlei fietssnelheden in de code zijn gezet (en niet meer weggehaald), waardoor het resultaat steeds willekeuriger wordt. Helaas heb je er zo steeds minder aan. (IT, leest u mee?)

Het beste is gewoon om de bushalte/station ipv een adres in te voeren bij aankomst en vertrek, dan kan je zelf bepalen hoe je er komt en je weet hoe laat je er moet zijn 🤷‍♂️.

 

NS is een app waarbij je vooral plant met treinen, en die functie werkt prima. De rest is allemaal overbodig en werkt minder goed.

 

Gebruik maps om de route te krijgen naar de bushalte of station

Gebruik 9292 voor al het OV naast treinen (of gebruik het ook gewoon voor treinen 😉)

Gebruik de NS App als je alleen met de trein zult reizen.


Ik denk dat de Planner daarin meerekent dat je een fietsenrek moet vinden en de fiets op slot zetten. Ben je best -3 minuten mee bezig ;-)

Tussen de tijd van aankomen met je fiets bij de bushalte (10:46) en de vertrektijd  (10:50) zit 4 minuten. Dat zal de tijd zijn dat gerekend wordt om een fietsenrek te vinden en op slot te zetten.

Dat zie ik ook wanneer ik vanaf mijn huisadres plan, fietsen zelf is minder dan 1 minuut en daarna 4 minuten tot vertrektijd van de trein.  

 


@Momo fietsen vanaf jouw huis is volgens OpenStreetMap nog geen 450 meter en lopen 430 meter (OSM pakt voor De Vink de bushalte aan de Annie Romeinsingel, de fietsenstalling is nog iets dichterbij).

En zelfs al is het 500 meter fietsen, met 15 km/u duurt dat toch echt wel 2 minuten.


Hoop dat je ondertussen op de juiste locatie bent aangekomen. Eerder werd een verkeerd huisnummer gecommuniceerd.


Gebruik de NS App als je alleen met de trein zult reizen.

Dan moet je bus/tram/metro uit zetten want soms is dat sneller dan met een trein. Voor alleen trein raad ik de app (of website) van van Rijdendetreinen aan.


Dat zie ik ook wanneer ik vanaf mijn huisadres plan, fietsen zelf is minder dan 1 minuut en daarna 4 minuten tot vertrektijd van de trein.  

Idem hier ja. Maar de inconsistentie is wel opvallend… naar Amersfoort Schothorst rekent de NS planner een langere afstand en tijd dan Google Maps, maar naar Amersfoort Centraal weer andersom.

En zoals gebruikelijk klopt bij NS het vertrekpunt niet: Google Maps laat me vanuit de straat ter hoogte van m'n huisnummer vertrekken, NS juist vanaf het park achter m'n huis ter hoogte van m'n huisnummer.


En zoals gebruikelijk klopt bij NS het vertrekpunt niet: Google Maps laat me vanuit de straat ter hoogte van m'n huisnummer vertrekken, NS juist vanaf het park achter m'n huis ter hoogte van m'n huisnummer.

Oh ja, waarbij je eerst over een sloot moet springen of zo 🤣


Dat is niet alleen bij vertrekpunten, als je de route naar Rotterdam Alexander opvraagt heeft de reisplanner ook moeite om de ingang van het station te vinden, je wordt naar de parkeerplaats achter een school gestuurd.


Ik denk dat de Planner daarin meerekent dat je een fietsenrek moet vinden en de fiets op slot zetten. Ben je best -3 minuten mee bezig ;-)

Tussen de tijd van aankomen met je fiets bij de bushalte (10:46) en de vertrektijd  (10:50) zit 4 minuten. Dat zal de tijd zijn dat gerekend wordt om een fietsenrek te vinden en op slot te zetten.

Dat zie ik ook wanneer ik vanaf mijn huisadres plan, fietsen zelf is minder dan 1 minuut en daarna 4 minuten tot vertrektijd van de trein.  

 

Op tijd aankomen is altijd handig 😉, of je nou op de fiets bent of niet. Lijkt me niet dat je om 17:54 op het station wil aankomen...


Op tijd aankomen is altijd handig 😉, of je nou op de fiets bent of niet. Lijkt me niet dat je om 17:54 op het station wil aankomen...

Klopt. Maar het ging mij er even om dat de tijd om je fiets te stallen en op slot te zetten niet in de fietstijd verwerkt zit. In mijn voorbeeld en dat van TS is daar dus 4 minuten voor gerekend. Bij aankomst bij een bushalte waar een fietsenrek misschien pal naast de halte is, is die 4 minuten erg ruim, bij een groter station waarbij je nog een stuk moet lopen om op het perron te komen of vaak lang moet zoeken aar een vrije plek in de overvolle stalling kan dat erg krap zijn en kun je beter nog wat eerder vertrekken. 

Bij lopen naar mijn plaatselijke sprinterstation wordt er 1 minuut gerekend. Dat vind ik te kort, ik wil toch minstens 2 of 3 minuten voor vertrek al op station zijn. Al is het wel eens voorgekomen dat ik echt precies op tijd was, op het moment dat ik de trap opliep kwam de trein al aan, even snel inchecken op het perron en direct de trein in. 

 


Ik dacht laat ik voor de grap eens een reisadvies opvragen naar het NS kantoor met de fiets als natransport. Vanaf Utrecht Centraal eerst 5 minuten lopen naar de uitgang CS Centrumzijde, dan 4 minuten overstappen van lopen op fietsen (???) en dan -3 minuten fietsen.


Bij lopen naar mijn plaatselijke sprinterstation wordt er 1 minuut gerekend. Dat vind ik te kort, ik wil toch minstens 2 of 3 minuten voor vertrek al op station zijn. Al is het wel eens voorgekomen dat ik echt precies op tijd was, op het moment dat ik de trap opliep kwam de trein al aan, even snel inchecken op het perron en direct de trein in. 

 

Het is ongeveer 430 meter en ja, dat lukt met enig gemak natuurlijk (zonder fiets stallen en zo) 😅 Alhoewel, voor 500 meter lopen in 6 minuten (plus trap of lift en inchecken) moet je toch wel opschieten en goed ter been zijn 🤣


Bij lopen naar mijn plaatselijke sprinterstation wordt er 1 minuut gerekend. Dat vind ik te kort, ik wil toch minstens 2 of 3 minuten voor vertrek al op station zijn. Al is het wel eens voorgekomen dat ik echt precies op tijd was, op het moment dat ik de trap opliep kwam de trein al aan, even snel inchecken op het perron en direct de trein in. 

 

Het is ongeveer 430 meter en ja, dat lukt met enig gemak natuurlijk (zonder fiets stallen en zo) 😅

Het ligt eraan welke route er gegeven wordt, de NS reisplanner geeft net even een andere route aan dan die ik zelf neem (en bij Google maps kun je dat aanpassen).  Darnaast ga ik eigenlijk ook nooit via de voordeur weg maar via de tuindeur en achterom (wat ik doe omdat dat net iets korter is en omdat daar mijn schuur met mijn fiets is) en dan is het nog wat minder. Dus eigenlijk moet ik plannen vanaf het adres van het huis in de straat achter mijn straat waar de achterom uitkomt.

Maar hoe ik ook plan naar het treinstation, ik krijg er geen negatieve fietstijd uit. Dat lukt me wel wanneer ik niet met de trein wil, maar een bus wil nemen vanaf het busstationnetje aan de voorkant van het treinstation, dan is het -2 minuten fietsen met nog steeds 4 minuten om mijn fiets te stallen. Worden die 2 (of in het geval van TS 3) minuten er soms afgetrokken omdat de planner zo is geprogrammeerd dat een fiets stallen bij een bushalte minder tijd kost dan bij een treinstation? 

 


Ha, daarmee heb je volgens mij gevonden waar het probleem zit: die negatieve fietstijden hebben iets te maken met het vinden van de route naar bushaltes.

Ik vergeleek net twee routes in de app:

- Huisadres -> Putten: 1,6 km fietsen naar Amersfoort Schothorst in 6 minuten en dan de trein 4 min na aankomst 

- Huisadres -> Amersfoort, De Brand: 1,6 km fietsen in 4 minuten en dan de bus 2 minuten na aankomst 

Ironisch genoeg linkt de app dan naar Google Maps voor de route die zegt dat het respectievelijk 8 en 9 minuten fietsen is. En bij de eerste is de laatste stap trouwens, ga rechtsaf en neem de trap omhoog. Die eindigt dus letterlijk op het perron.

Maargoed: bij plannen naar een station linkt de app naar een Google Maps route met het station als eindpunt, dus een specifiek adres. Bij plannen naar een bushalte hij een station linkt de app niet naar een route naar die bushalte maar wordt een route naar de postcode van het station gegeven. Wat uiteraard een stuk minder nauwkeurig is.


Ik denk dat de Planner daarin meerekent dat je een fietsenrek moet vinden en de fiets op slot zetten. Ben je best -3 minuten mee bezig ;-)

Tussen de tijd van aankomen met je fiets bij de bushalte (10:46) en de vertrektijd  (10:50) zit 4 minuten. Dat zal de tijd zijn dat gerekend wordt om een fietsenrek te vinden en op slot te zetten.

Dat zie ik ook wanneer ik vanaf mijn huisadres plan, fietsen zelf is minder dan 1 minuut en daarna 4 minuten tot vertrektijd van de trein.  

 

de aangegeven tijd <1 min m 512m te fietsen betekent een fietssnelheid van >60x512m = ruim 30km/u. Dat bedoel ik in de eerdere post.


Reageer