Skip to main content

In de NS app (android versie - ik zie het nog niet op iPhone) staat sinds kort dat de tab bewaarde trajecten gaat verdwijnen.

Voor mij is dit de meest gebruikte functie van de app omdat je met een oogopslag op een traject de actuele reisopties op ieder moment kan zien - wat met bijv vertragingen en trein uitval, maar ook gewoon omdat je niet altijd op hetzelfde moment van kantoor naar huis gaat, bijzonder handig is. Volgens mij is dit een functionaliteit die het voorgestelde alternatief - een vaste reis met herhalende dagen - niet heeft en dus geen echt alternatief is.


Contact met de NS leverde niet meer op dan dat Als genoeg gebruikers die functionaliteit willen het app team zal overwegen om het toe te voegen. “Weliswaar in een andere vorm, maar met dezelfde functionaliteit.”

Ik heb nog nagevraagd waarom deze functie verdwijnt en hoe ze bepalen of genoeg reizigers m terug willen, en de respons zal ik voor de geïnteresseerden posten.
 
Maar ik vroeg me dus eigenlijk af: ben ik nou de enige die dit zo’n handige functie vindt?

Ik heb nog nagevraagd hoe ze bepalen of genoeg reizigers m terug willen, en de respons zal ik voor de geïnteresseerden posten.
 

Ik heb het antwoord wel.

 

Geklaag via social media kanalen en treinpersoneel, dit hebben ze bijvoorbeeld ook gedaan toen er zo veel werd geklaagd over het verdwijnen van de snelle knop "vertrekken", toen moest je een hele omweg nemen om bij hetzelfde tabje uit te komen...

Die was na een aantal weken/maanden weer terug op de plek waar hij hoorde 😅.

 

Waarom de knop vedween is voor mij nogsteeds een mysterie, maar het is wel duidelijk dat de app developers niet goed kijken naar de gebruik van bepaalde functies 😅


😥 ik gebruik dit ook altijd!


Als incidenteel reiziger is Trajecten de enige functie die ik veel gebruik in de NS app. Het alternatief dat men aanbiedt (onder Extra opties) is niet geschikt voor incidentele reizigers. NS heeft lak aan reizigers en ziet ze liever reizen met de auto lijkt het.


Welk probleem zou NS denken op te lossen door Trajecten te verwijderen?


Ik zie vandaag helaas dat de optie Trajecten nu écht verwijderd is uit de app. Ik vond dit een hele handige optie in de app, en gebruikte hem vaak. Ik heb ooit nog een ticket ingeschoten bij de app support met de opmerking dat ik het jammer vond en dat de geboden ‘workaround’ niet écht een workaround was want het was gewoonweg niet dezelfde functionaliteit.

Voorbeeld: ik gebruikte de optie Trajecten vooral op dagen dat ik op kantoor werkte en dan reis ik altijd hetzelfde traject met de NS. Maar ik neem nooit ‘exact’ dezelfde trein (tijd) want de NS doet sinds COVID aan ‘trein lengte bingo’ op dit traject / tijd, waardoor je de ene dag een trein van 4 deeltjes op die tijd krijgt en de volgende dag (op exact dezelfde tijd) eentje van 10 delen. Omdat het een 10-minuten traject betreft, keek ik vaak met ‘Trajecten’ of 1 trein eerder of later wellicht gunstiger was. Dit kan je met de ‘workaround’ niet doen. Het lijkt mij dus ook wel alsof de mensen achter de app niet (meer) begrijpen waar de functie dan ooit voor bedoeld was.

Ik heb helaas nooit antwoord gehad op mijn ticket en snap ook niet wat nou het grote probleem is om die functie er gewoon te laten staan. Nu moet ik weer terug naar alles elke keer handmatig invoeren in de Reisplanner.

Ik hoop dat meer mensen zich melden die deze functie missen nu hij verdwenen is uit de app.


Ik bewaar hem nog steeds, maar zodra hij verdwijnt, doei NS-app.  Het was de enige nuttige functie in de app die niet wordt gekopieerd van andere planners zoals 9292 of CityMapper. Ik begrijp ook niet waarom ze het niet zomaar kunnen toestaan. Het zou perfect een heel nuttige widget kunnen zijn.  Het lijkt erop dat degene die deze beslissingen neemt, niet met de trein reist.


Ik zie vandaag helaas dat de optie Trajecten nu écht verwijderd is uit de app. Ik vond dit een hele handige optie in de app, en gebruikte hem vaak. Ik heb ooit nog een ticket ingeschoten bij de app support met de opmerking dat ik het jammer vond en dat de geboden ‘workaround’ niet écht een workaround was want het was gewoonweg niet dezelfde functionaliteit.

Voorbeeld: ik gebruikte de optie Trajecten vooral op dagen dat ik op kantoor werkte en dan reis ik altijd hetzelfde traject met de NS. Maar ik neem nooit ‘exact’ dezelfde trein (tijd) want de NS doet sinds COVID aan ‘trein lengte bingo’ op dit traject / tijd, waardoor je de ene dag een trein van 4 deeltjes op die tijd krijgt en de volgende dag (op exact dezelfde tijd) eentje van 10 delen. Omdat het een 10-minuten traject betreft, keek ik vaak met ‘Trajecten’ of 1 trein eerder of later wellicht gunstiger was. Dit kan je met de ‘workaround’ niet doen. Het lijkt mij dus ook wel alsof de mensen achter de app niet (meer) begrijpen waar de functie dan ooit voor bedoeld was.

Ik heb helaas nooit antwoord gehad op mijn ticket en snap ook niet wat nou het grote probleem is om die functie er gewoon te laten staan. Nu moet ik weer terug naar alles elke keer handmatig invoeren in de Reisplanner.

Ik hoop dat meer mensen zich melden die deze functie missen nu hij verdwenen is uit de app.

Exact - bij mij hetzelfde: woon-werk verkeer maar niet altijd op dezelfde tijd terug. En soms is het ene aankomststation sneller dan het andere en dan zijn twee trajecten onder elkaar in de app handig voor de vergelijking. De enige “workaround” is niet een reis opslaan (want idd alleen een vast tijdstip), maar elke keer de reis handmatig invoeren/zoeken in de app.

Enige oplossing voorlopig wellicht de app niet updaten, maar geen idee of de trajecten functie server-side functies gebruikt die uitgeschakeld gaan worden.


Welk probleem zou NS denken op te lossen door Trajecten te verwijderen?

Ik vermoed het feit dat notificaties over problemen op trajecten nooit hebben gewerkt.


Ik gebruik deze functionaliteit ook altijd omdat ik niet altijd op dezelfde tijd met de trein ga. In de iOS app heb ik de functie nu nog wel. Hopelijk gaat NS hem toch blijvend ondersteunen


Wat is het verschil tussen 'Trajecten' en gewoon jouw traject op zoeken in de reisplanner?

Ik denk dat NS op die vraag niet zo goed antwoord kon bedenken en hem daarom verwijderde.

 

Persoonlijk vond ik het een vreselijke functie 😅


Bij Trajecten hoef je maar eenmaal je traject in te voeren. En de terugreis komt er ook automatisch in. Blijft eeuwig staan. Op traject zoeken moet je elke reis opnieuw doen. En voor de terugreis opnieuw. Juist voor incidentele reizigers met telkens andere dagen / tijden waarop je reist, is de functie Trajecten bijzonder handig.


Voor mij als dagelijks reiziger die niet altijd op exact dezelfde tijd op het station aan komt was het een noodzakelijke functie. 

Weet ik veel of ik vandaag de trein van tien over of tien voor heb.

 

Maar ik wil wel ff snel in de app zien wat de eerstvolgende trein is. 

 

Nu is het weg!

 

Waardeloos NS...


Ik baal er wel van, want nu moet ik in de stress van een trein halen ook nog eerst daar op zoeken in de app. En wat schiet de NS er mee op om dit weg te halen? Ik ga de trein nog meer mijden. Wordt allemaal veel te lastig. Ook de meereiskorting kan je niet meer even op het station in de automaat regelen.


Waardeloos dat dit weg is. Het was het enige waarvoor ik de app gebruikte. Nu vind ik mijn reis sneller in de 9292 app. Maar die laat dan weer niet zien of de trein superkort en overvol is.

Het is wel in lijn met alle andere verslechteringen die de NS de laatste jaren doorvoert. 

 


Speciaal een account aangemaakt om kenbaar te maken dat ik ook erg baal dat deze functie is verdwenen. Voor mij was het de meest gebruikte functie in de ns app, en ideaal voor mij als forens met een vast traject, maar variabele reistijden. Je had in een oogopslag de mogelijke vertrektijden zichtbaar, inclusief makkelijk inzicht in verwachte drukte en treinlengte. Ik gebruik daarom nu meer de 9292 app, hoewel die deze functionaliteit ook niet biedt. 


Heel jammer ja… Ik ga de komende tijd ook weer vaak op wisselende momenten op een vast traject rijden, en even snel de komende 3 opties op een rij hebben was altijd erg handig.


Allemaal al jullie ongenoegen laten weten via de Feedback optie in de app ❓

Toen het knopje Vertrektijden plaats moest maken voor In de Buurt was dat binnen een paar weken opgelost na alle klachten.

Voor de Vertrektijden kon je toen (en nog steeds) een widget/snelkoppeling op je telefoonscherm zetten, maar Opgeslagen trajecten is er dus helemaal uit gesloopt, en moet dus terug (volgens iedereen die dat handig vond).

Denk zomaar dat het binnenkort goed komt, geen kristallen bol voor nodig 😴

 


Enorm jammer dat deze functie is weggehaald. De NS app is nu in feite nutteloos geworden voor mij. Waarom zou ik handmatig mijn reis elke keer moeten invoeren als ik elke dag op een onregelmatig tijdstip dezelfde trein moet hebben? En het was ook nog eens perfect dat de functie op basis van locatie automatisch het goede beginstation koos.


Enorm jammer dat deze functie is weggehaald. De NS app is nu in feite nutteloos geworden voor mij. Waarom zou ik handmatig mijn reis elke keer moeten invoeren als ik elke dag op een onregelmatig tijdstip dezelfde trein moet hebben? En het was ook nog eens perfect dat de functie op basis van locatie automatisch het goede beginstation koos.

Welkom @FrequentStudent je bent dus niet de enige! 😣

Feedback mag ook via e-mail aan app@ns.nl volgens mij.


Zojuist na drie weken vakantie weer voor het eerst met de trein naar kantoor en toen ik de app checkte kon ik mijn opgeslagen reizen niet meer vinden. Even dacht ik dat ik ze gewoon even opnieuw moest toevoegen maar kwam er snel achter dat het helemaal veranderd is.

Ik ben hier niet blij mee en snap ook niet waarom de NS zo'n handige functie verwijderd en vervangt door iets dat inferieur is. Eigenlijk heb je niets aan de huidige variant want deze laat geen eerdere of latere reizen op het zelfde traject zien.

Kan dit weer teruggedraaid worden? Ik zal ook feedback via andere kanalen geven.

 

Edit: Overigens vind ik dat de app te bloated en onoverzichtelijk is maar dat is een andere discussie. 


Ik ga uitvragen wat de reden voor het verwijderen van deze feature (enkel op Android) is. Tevens zal ik de feedback indienen dat het gewenst is dat deze functie wederkeert.


Ik ga uitvragen wat de reden voor het verwijderen van deze feature (enkel op Android) is. Tevens zal ik de feedback indienen dat het gewenst is dat deze functie wederkeert.

Bij mijn weten treft deze wijziging niet alleen Android maar ook iOS. Gaat dus niet om opgeslagen reizen (op bepaalde dag/dagen en tijd) maar om opgeslagen trajecten (ongeacht datum en tijd).


Ik ga uitvragen wat de reden voor het verwijderen van deze feature (enkel op Android) is. Tevens zal ik de feedback indienen dat het gewenst is dat deze functie wederkeert.

Bij mijn weten treft deze wijziging niet alleen Android maar ook iOS. Gaat dus niet om opgeslagen reizen (op bepaalde dag/dagen en tijd) maar om opgeslagen trajecten (ongeacht datum en tijd).

Klopt. Ook in ios is deze functie sinds een paar weken verdwenen uit de NS-app.

Ook voor mij was de ‘trajecten’-functionaliteit verreweg de belangrijkste reden om de NS-app te gebruiken. Het alternatief van structureel terugkomende reizen opslaan, op vaste tijden, vult mijn behoefte niet. Ik hoop dat @Sascha NS effect sorteert met de uitvraag bij collega’s.


Ik vind het echt waardeloos dat deze functie weg is. Ga er niet meer woorden aan vuil maken. Breng het a.u.b. terug. Het was de enige reden dat ik de app gebruikte


Reageer