fiets in reisplanner | NS Community
beantwoord

fiets in reisplanner

  • 25 May 2023
  • 10 reacties
  • 212 Bekeken

Vaak wil ik vanaf aankomststation fietsen naar eindadres, voer dat dan ook in bij de reisplanner en krijg dan vaak toch ook een stuk met de bus voorgeschoteld in de diverse adviezen. Irritant. Het zou met een te grote afstand vanaf het station te maken kunnen hebben, hoewel ik meestal ook weer niet zeer grote afstanden fiets, maar het zou toch mogelijk en technisch niet moeilijk moeten zijn om alleen een advies met trein en fiets te krijgen, zonder dat ik van een aparte fietsrouteplanner gebruik moet maken?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 May 2023, 11:38

Bekijk origineel

10 reacties

Goedemorgen M M 2 en welkom bij de NS Community.

Deze mogelijkheid is er al. Via ‘Reisopties’ kun je aangeven welke typen openbaar vervoer er meegenomen worden in de getoonde adviezen. Als je alles uitzet behalve de trein, dan krijg je precies het advies waar jij naar zoekt.

Ja, het werkt.

Uitvinken van diverse vervoersmiddelen kende ik al wel, maar had daar bij Lopen/Fietsen/Openbaar Vervoer/Auto-keuze naast locatiebalkje niet aan gedacht, want ja, als ik Fiets kies, kies ik Fiets en niet alsnog toch ook een bus, dus dat blijft beetje raar vind ik, maar goed, de mogelijkheid is er.

Bedankt!

Die optie wilde ik ook toelichten, maar die lijkt iets anders te werken op de website dan in de app. In de app kreeg ik namelijk nog steeds busopties terwijl ik ‘fietsen’ had geselecteerd, bij de website niet. Het uitzetten van de typen openbaar vervoer werkt sowieso. :)

Voor de volledigheid, ik heb alleen de website gebruikt, niet de app.

Hoe het verder allemaal zit en werkt, geen idee, maar ik denk dat er op de een of andere manier nog een klein aanpassinkje of aanvullinkje zou kunnen zijn, want dit mini-´euveltje´ zal vaker voorkomen denk ik.

Nogmaals dank.

Badge +3

Soms werkt het ook omgekeerd (een jaartje geleden in ieder geval), zie 

Dan wil(de) je een bus en kreeg adviezen met 22 minuten fietsen vanaf een station waar ze geen OV-fietsen hebben… 

Bij mij in de app werkt het aanvinken van de fiets en het uitschakelen van bus etc niet: ik krijg 2 treinen en een kwartier lopen…

 

Zie dat het op de website wel goed gaat…

Ik ben dus niet de enige die verbaast zit te kijken dat de fiets telkens niet omhoog komt. Als ik de bus wegklik als vervoermiddel mag ik soms 43 minuten lopen. Maar verklappen hoe lang ik er op de (vouw)fiets over doe, mooi niets. Vreselijk irritant, zeker omdat ik bij voor- of natransport dan al voor de fiets heb gekozen in het menu..

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou de tijd voor lopen gewoon door drie delen. Dan kan het alleen maar meevallen als je een beetje doorfietst. 

Badge +3

Ik zou de tijd voor lopen gewoon door drie delen. Dan kan het alleen maar meevallen als je een beetje doorfietst. 

Ik zie het ook bij adviezen naar een adres in Woerden, 13 minuten fietsen óf 29 minuten lopen (met fiets als natransport gekozen, en aankomst met dezefde trein)! Dat klopt verder wel.

Kies ik vervolgens OV-fiets als natransport dan laat de planner me niet lopen maar is het 12 minuten fietsen, dus sneller dan een eigen fiets? 🤣

Dus (welkom trouwens) @Joost Verhoeven, als je aankomststation toevallig OV-fietsen heeft kies die optie dan maar 😥

Reputatie 7
Badge +3

Kies ik OV-fiets als natransport dan hoef ik niet te lopen maar is het 12 minuten fietsen, dus sneller dan een eigen fiets? 🤣

Ja apart. Ik zie eenzelfde iets als ik plan naar het adres van mijn voormalige werkgever, waar ik altijd vanaf het station naar toe fietste. Maar daar is misschien nog wel deels een verklaring voor. Bij plannen met OV-fiets geeft de reisplanner aan dat je nog 3 minuten moet lopen naar de OV-fietshuurlocatie in de fietsenstalling en dan is het nog 5,1 km en 19 minuten fietsen. Met eigen fiets geeft de planner dat lopen naar fietsenstalling niet aan en is het 5,3 km en 20 minuten fietsen. Dan rekent de reisplanner dus dat het 200 meter is naar de OV-fiets lokatie, wat volgens mij maar ongeveer de helft is. En dan zou je met eigen fiets dus niet nog een stukje te hoeven lopen, hoewel mijn stationsfiets altijd in dezelfde fietsenstalling stond waar ook de OV-fiets lokatie is en soms moest ik voor mijn fiets dan wel verder lopen want die stalling is best groot. Het is ook niet zo dat je direct vanuit de trein al op je fiets kan stappen, ook al heb je je (vouw)fiets mee in de trein, je moet toch altijd nog met de lift (of roltrap) van het perron naar boven en dan nog de stationshal doorlopen. Verder klopt het aantal km en fietstijd niet, Google maps geeft als kortste route vanaf de fietsenstalling (en die nam ik altijd) 3,7 km en 12 minuten, zelf deed ik er meestal 2 minuten langer over, dus die 19 of 20 minuten en 5 nog wat km uit de reisplanner klopt totaal niet. Ik zou dan in de NS reisplanner alleen de treinreis plannen en verder voor het stuk dat je wilt fietsen Google maps nemen. 

 

Reageer