fietsreservering | NS Community

fietsreservering

  • 2 August 2021
  • 47 reacties
  • 1133 Bekeken


Toon eerste bericht

47 reacties

@BrunoEst

Het probleem dat de directie en andere leidinggevenden het zicht op de werkelijkheid kwijt zijn geraakt speelt in veel grotere bedrijven. Of je nou een fabriek, een supermarkt of dienstenbedrijf neemt, overal zie dat verschijnsel. En het is van alle tijden, anno 2021 vraag ik me bij sommige apps bijv. ook wel eens af of de directeur onder wiens leiding het wanproduct gemaakt is hem zelf wel eens heeft uitgeprobeerd. Idem dito bij sommige voedingsmiddelen die ik in de supermarkt koop, zou de directeur dat nou echt zelf op.zijn bord willen hebben?  

Overigens bestaan directies ook in technische bedrijven voor het gros uit commerciële lieden, als er al beta's zitten zijn die meestal al heel lang uit de techniek. Bij NS is er in leidinggevende kringen ook nergens een techneut te bekennen, het moet allemaal MBA (en vooral ook inclusief) zijn. 

Reputatie 7

Laten we het in dit topic vooral even houden over de voortgang m.b.t. de afschaffing van de fietsreservering.

Reputatie 7

@Macklobell 

Het systeem blijkt niet te werken. Wat wil jij er nog aan toevoegen en waarom zou men zich in deze conversatie niet mogen afvragen waarom dit soort projecten mislukken ?

Reputatie 7

@Macklobell

Het systeem blijkt niet te werken. Wat wil jij er nog aan toevoegen en waarom zou men zich in deze conversatie niet mogen afvragen waarom dit soort projecten mislukken ?


Je hebt zelf in een ander topic de bereiding van een 3 gangen menu gepost omdat men daar ook constant of topic ging, dus o.a. vandaar. Ik ben een klachtenbrief richting directie aan het maken en wil dit topic meesturen.Wil nog even een paar dagen wachten of er vanuit NS-zijde nog iets zinvols komt. 

Reputatie 7

@Macklobell

Nee dat was geen 3 gangen menu maar een klassieke Franse Boeuf Bouguignon schotel. Overigens heb ik tot op zekere hoogte niet zo veel moeite met off-topic reacties maar wel met inconsequent gedrag.

Heb niet de indruk dat wij off topic reageren als wij in een conversatie de mogelijk  achterliggende oorzaak bespreken. Maar ja, dat zal ongetwijfeld binnenkort ook wel elders kunnen.  Ben wel bereid je de ruimte te gunnen, al was het maar om hier verder geen discussie over te voeren. Succes.

 

@Macklobell

Het systeem blijkt niet te werken. Wat wil jij er nog aan toevoegen en waarom zou men zich in deze conversatie niet mogen afvragen waarom dit soort projecten mislukken ?

Het gaat om een probleem dat structureel is bij NS. Steeds worden er nieuwe regels ingevoerd zonder dat men er over na heeft gedacht of en zo ja hoe die gehandhaafd moeten worden.

Zoals ik het in dat topic lees geeft Loes precies aan hoe zij te werk gaat. Dat het in de praktijk bij andere collega's niet altijd zo gaat betreur ik en is niet de bedoeling. Dergelijke signalen van reizigers geven wij ook door en hopelijk zal er daardoor verandering komen in het beleid van handhaven. Een waterdicht systeem hieromheen bouwen is niet mogelijk. Als alles gaat zoals wij het hopen en ik mag ervan uitgaan dat jullie daar ook zo over denken, dan is het reserveren een verbetering. Je hebt een plekje en je krijgt nog korting ook.

Als alles goed gaat zo als jullie hopen?

Als alles gaat zoals dit systeem is ontworpen moet men door middel van een omslachtige combinatie van app en een mendix(!) webapp een specifieke treinreis faux “reserveren”, zonder dat er rekening wordt gehouden voor onvoorziene omstandigheden – ondanks dat reizigers met de fiets juist de reizigers zijn die het minst goed weten wanneer ze precies op het station aankomen. Die blijkbaar op het moment dat ze vertraging hebben geacht worden om hun vorige “reservering” te annuleren (wat voor een andere fietser natuurlijk veel te laat is aangezien die ook van tevoren heeft “gereserveerd” (“als alles gaat zoals jullie hopen”) en dus helemaal geen baat meer heeft bij de vrijgekomen plek), EN bij hun nieuwe “reservering” moet hopen dat in alle treinstellen van de eerstvolgende aansluiting nog “reserveringsposities” open staan.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat dit fabel scenario waar jullie op hopen waarbij iedereen telkens maar één traject “reserveert” en netjes annuleert volkomen onrealistisch is. Want iedereen die op tijd “reserveert” doet dat meteen voor meerdere treinen. Want als je een keer tegenwind of iets dergelijks hebt mis je net die ene trein die je anders wel had gehaald. Sterker nog, ALLE treinreizigers missen wel eens een trein op die manier. Wat meteen de reden is dat er tegenwoordig op drukke trajecten geen faux “reserveringen” voor alle reizigers worden ingezet maar meer of langere treinstellen!

Het is daarbij van de zotte dat de mogelijkheid om supplementen te laden op de ov-chip en kaartautomaat op het station volkomen worden genegeerd en men naar de smartphone app wordt geforceerd of maar met de klantenservice moet gaan bellen en alsnog aangewezen wordt op het tonen van een e-mail. (oh ja, je kan voor €1(!) printen bij de balie – contactloos pinnen met die bankpas pal naast je ov-chip met dezelfde RIFD technologie :rolling_eyes: )

Reserveren is absoluut geen verbetering. Het lost het probleem niet op en het creëert een tal van nieuwe problemen die volkomen genegeerd lijken te worden. (bar slechte PR) Simpelweg duidelijk aangeven hoeveel fietsen in een fietscoupe mogen en daarop handhaven (als dat goed gaat zoals wij allen hopen) volstaat. Als het vol is heb je pech, dat is al tijden een duidelijke regel voor de meeste fietsers geweest.

Overlast door fietsen is simpelweg het effect van slechte communicatie van duidelijke regels, slechte handhaving, en de herhaaldelijke reductie van fietsplaatsen in treinstellen (die als ze niet gebruikt worden overigens niet of nauwelijks zitplaatsen innemen: ooit gehoord van klapstoeltjes?).
En nu wordt de meerderheid van de fietsreizigers gestraft met dit omslachtig, onwerkbaar klantonvriendelijk en probleem-vergrotend idee terwijl de meeste van hen totaal geen problemen veroorzaken.

De tunnelvisie van de NS is ronduit verbazingwekkend.

Trouwens, die schamele €1,90 korting kan me gestolen worden! Zeker als €1 daarvan al verloren gaat bij het moeten uitprinten van een “reservering” (zonder garantie!) als mijn mobiel (die bijvoorbeeld ook voor navigatie op de fiets gebruikt wordt) het begeeft. :face_palm: “Je krijgt nog korting ook” zegt ie! :see_no_evil::joy::rolling_eyes:

Die fietsreservering is op zich geen slecht idee, maar door de klungelige uitwerking en het bekende gebrek aan handhaving bij NS een fiasco. Het lijkt me beter volgende zomer een variabele prijs in te voeren voor fietsvervoer waarbij het in juli en augustus een flink stuk duurder wordt  en de rest van het jaar goedkoper. 

Reputatie 7
Badge +3

Het invoeren van een systeem van reserveringen voor het meenemen van fietsen is in beginsel al een matig idee omdat we voor binnenlandse reizen helemaal niet gewend zijn om te reserveren. In Nederland kom je aan op het station en wil je met de eerstvolgende trein mee. 

Reserveren betekent iets voor zowel de klant als de leverancier. Als klant moet ik moeite doen om bij de leverancier mijn reis vast te leggen. De leverancier moet mij vervolgens gegarandeerd een plaats aanbieden zodat ik mijn reis kan maken.

We weten inmiddels allemaal waar het misgaat in dit krakkemikkige systeem. NS gebruikt volkomen ten onrechte het begrip reserveren. Het lijkt wel of ze het basisprincipe van reserveren niet begrijpen.

Het enige dat echt helpt is om meer flexibele fietsplaatsen te maken in de treinen: plaatsen met een klapstoel die prioriteit hebben voor fietsen, zoals in de SLT.

 

Reputatie 7

Wat ik gewoon stomvervelend vind is dat we hier dus verplicht tot en met 15 september aan vastzitten. NS kan nu echt wel concluderen dat het door hun eigen toedoen compleet is mislukt en de reserveringsplicht derhalve per a.s. maandag stop te zetten. Maar aangezien het bedrijf zelf compleet onbereikbaar is, op schriftelijke klachten pas na maanden wordt gereageerd, kan je dus helemaal niets tot 15 september 2021.

 

Enige wat je kan doen is zonder reservering je fiets in de trein zetten. Het zal vandaag ook wel weer druk zijn met fietsenop de Veluwe. 

Badge +3

Zodra je een plekje voor je fiets gevonden hebt in de trein kan je alsnog een reservering maken (tot 15 minuten na vertrek), althans dat staat in de voorwaarden.

Maar dan moeten er dus andere reizigers hun reservering geannuleerd hebben? Of is het systeem zo slim om te begrijpen dat als jij aangeeft een plekje gevonden te hebben in een rijdende trein,  er wel iemand anders niet is komen opdagen?

Reputatie 7

Zodra je een plekje voor je fiets gevonden hebt in de trein kan je alsnog een reservering maken (tot 15 minuten na vertrek), althans dat staat in de voorwaarden.

Maar dan moeten er dus andere reizigers hun reservering geannuleerd hebben? Of is het systeem zo slim om te begrijpen dat als jij aangeeft een plekje gevonden te hebben in een rijdende trein,  er wel iemand anders niet is komen opdagen?

 

De vraag stellen is hem beantwoorden.

Reputatie 6

Mijn ervaring vandaag: ik wilde reserveren van Zwolle naar Harderwijk. Voor de herkenbaarheid van de conducteur noem ik even geen tijden. De trein die ik op het oog had bleek niet te reserveren (vol) dus maar een half uur later gereserveerd. Terug waren er mogelijkheden genoeg maar ik wist niet precies hoe laat ik klaar zou zijn dus voor drie opeenvolgende treinen gereserveerd. Uiteraard met de bedoeling de twee die ik niet nodig had te annuleren. Voor de heenweg uit nieuwsgierigheid (tijd genoeg, zonnetje scheen, zondagmorgen lekker rustig) toch op het perron gekeken. Geen fiets te zien (trein begint daar, is een stoptrein met maar 1 plek voor fietsen. Conducteur zei dat ik evengoed mee mocht. Hoefde geen kaartje of reservering te zien maar ‘geloofde het allemaal wel’. Oké, dan gelukkig toch half uur eerder. Het hele traject (3 andere stations) stapte niemand in. Dus dan is er blijkbaar gereserveerd maar niet geannuleerd? En dat meerdere keren want er kunnen vier fietsen mee op papier. Vreemd maar goed. Op de terugweg mn eerste en derde reservering geannuleerd en de tweede gebruikt. Bij de ene deur met het fietslogo naar binnen…stond een best wel brede scootmobiel. Ik kon er maar ternauwernood bij…….gezellig praatje gemaakt met deze meneer. Die hoefde geen assistentie, en had ook niet gereserveerd. Precies bij het logo met rolstoel op het perron instappen was voor hem lastig dus hij gebruikt de dichtstbijzijnde deur. Snap ik, en ik vind iemand  in een scootmobiel gaat zeker voor een recreatieve fietser. Maar als er nog een fiets was geweest had het zeker niet gepast. En verhip op station t Harde 4 fietsers… in paniek naar andere deur…..in Zwolle bij t uitstappen even gevraagd, nee geen reservering…moet dat dan? Dus NS leg eens uit: waarom zou je moeite doen? En welke HC zet echt mensen uit de trein? En op welke grond? Er is toch niet eens tijd om kaartjes en reserveringen te checken? En wat als het scootmobiel/rolstoel/versus fiets wordt? Vragen, vragen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het project is nu al mislukt. Antwoorden zullen we niet krijgen.

Als ze bij NS nog iemand zoeken om mislukte projecten af te blazen dan kunnen ze die vinden in de topics die gaan over dit gedrocht van een project.

 
 
×
 
 
 

Die fietsreservering is op zich geen slecht idee, maar door de klungelige uitwerking en het bekende gebrek aan handhaving bij NS een fiasco. Het lijkt me beter volgende zomer een variabele prijs in te voeren voor fietsvervoer waarbij het in juli en augustus een flink stuk duurder wordt  en de rest van het jaar goedkoper. 

Het is wel een slecht idee binnen het huidige treinreissysteem. Dat is volledig ingespeeld op flexibiliteit voor reizigers. Alle verschillende reizigers maken op die manier gebruik van het spoornet. De NS heeft helemaal geen faciliteiten om daadwerkelijk reserveringen aan te bieden.

Duurder maken gaat geen effect hebben en is alleen maar fietser pesten. Mensen die met de fiets op vakantie zijn pakken de trein alsnog wel. Met simpelweg alleen maar meer ontevreden klanten omdat het zo duur is. Ja uiteindelijk weer je die klanten misschien, maar ik spreek voor meerdere mensen als ik zeg dat die klanten dan zo gepikeerd zijn dat ze de NS ook bij reizen zonder fiets gaan vermijden.

Wat er moet gebeuren is duidelijke communicatie over hoeveel fietsen er per plek zijn toegestaan, goede handhaving als mensen zich daar niet aan houden, en meer fietsplekken in de trein om aan de vraag te voldoen. De laatste tijd zijn de plekken juist gereduceerd. En dan nu doen alsof alle reizigers met de fiets het probleem veroorzaken? Dit slaat nergens op.

Reputatie 7

Onderstaande vandaag naar de OV ombudsman gestuurd.

 

NS heeft met het fietsreserveringssysteem compleet broddelwerk afgeleverd. ICT-systeem is slecht ontworpen (zoals bijna altijd) en de klanten lopen nu noodgedwongen dit te testen. Door het ontbreken van de controle op de fietsreservering in de trein is deze pilot alleen maar bewust pesten van NS.

Daarnaast maken mensen nu meerdere reserveringen achter elkaar zodat bij eventuele vertraging de volgende reservering geldt. (meerdere emailadressen)

De pilot is nu een maand onderweg en volledig mislukt zie ook de vele berichten op de NS Community. Ik wil graag dat de pilot per direct stopt en niet gewacht wordt tot 15 september 2021.

Het NS personeel gaat toch niet controleren dus dit hele gedoe is compleet nutteloos. 

8 september is er een nieuwe vergadering van het Locov (https://www.locov.nl/).

Het lijkt me een goed idee om de deelnemers van die vergadering via de juiste contact lijnen te vragen om het per direct vervroegd afschaffen van deze mislukte pilot als onderwerp te behandelen. Dit om verdere frustraties, ongemak, en reisverhindering voor reizigers met de fiets te voorkomen.

De pilot is mislukt. Het is duidelijk geworden dat het probleem ligt bij de fiets capaciteit in de treinen, de visuele communicatie van die capaciteit bij de fietsruimte en bij de controle en handhaving. Het “reservering” concept kan dit probleem niet oplossen; in de praktijk wordt dit juist verergerd en wordt de capaciteit die er wel is slechter benut.

Deelnemers Locov vergadering 8 september:

  • De Nederlandse Spoorwegen
  • Spoorbeheerder ProRail
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Reizigersvereniging ROVER
  • De Landelijke Studentenvakbond
  • De Fietsersbond
  • Seniorenorganisatie KBO/PCOB
  • Ieder(in)
  • De ANWB

Locov:
In het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) behartigen consumentenorganisaties de belangen van de treinreiziger. Zij doen dat door het voeren van overleg met de Nederlandse Spoorwegen (NS), ProRail en met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De consumentenorganisaties geven advies aan NS, ProRail en het ministerie.

https://www.ovmagazine.nl/nieuws/nieuwe-proef-fietsreservering-in-trein?utm_source=OV+magazine&utm_campaign=db2347c14a-EMAIL_CAMPAIGN_2021_08_13_06_49_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_75ae5bbdf5-db2347c14a-227208121

 

:sunglasses:

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar moeten er wat broddelaars aan het werk gehouden worden.

Badge +3

Blijkbaar moeten er wat broddelaars aan het werk gehouden worden.

En dan te bedenken dat op dat traject helemaal geen conducteurs zijn :sweat_smile:

Blijkbaar moeten er wat broddelaars aan het werk gehouden worden.

Op dit traject worden fietsen gratis vervoerd.  

Je kunt je beter afvragen welke idioot dat bedacht heeft. 

Reputatie 7
Badge +3

Met de broddelaars bedoel ik de mensen die de projecten bedenken, niet degenen die de flauwekul moeten uitvoeren.

 

Reageer