beantwoord

Fout reisinformatie fases Amsterdam Centraal

  • 31 January 2024
  • 8 reacties
  • 179 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Wat gaat er mis met de reisinformatie over fases van de perronsporen op Amsterdam Centraal? Ik kwam zojuist met sprinter 4620 aan op spoor 10a om vervolgens te zien dat mijn aansluitende trein, sprinter 4020, van spoor 10 (zonder fase) moest vertrekken. Op de borden langs het hele spoor 10 stond ook deze trein vermeld, terwijl op de trein waar mee ik was aangekomen en die nog op spoor 10a stond, stond aangegeven dat hij terugging naar Almere en dus sprinter 4629 werd. Na checken van het materieel bleek dit laatste juist. Met nog flink wat andere overstappers besefte ik vervolgens toen hij langsreed over spoor 9 dat de trein die we hadden moeten hebben op spoor 10b had gestaan en we die nu hadden gemist.

Een vergelijkbaar probleem zag ik vorige week, town had ik het alleen gelukkig op tijd door. Wat gaat hier mis? En waarom vermijden jullie systemen deze fout niet? Er kan helemaal geen trein op spoor 10 staan als er ook een op spoor 10a staat. Immers staan er dan twee treinen tegelijk op de a-fasw van spoor 10.

icon

Beste antwoord door Edwin 31 January 2024, 10:04

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik heb 'm even gedeeld op ons interne netwerk. We hebben dit vaker voorbij zien komen en men is er nog niet achter wat hier nu precies misloopt.

Reputatie 7
Badge

Dank @Edwin hopelijk helpt het om een oplossing te vinden. Mocht je nog iets interessants horen dat gedeeld mag worden, ben ik uiteraard benieuwd.

Reputatie 7
Badge

Zo gauw ik meer weet, laat ik het weten!

Wat gaat er mis met de reisinformatie over fases van de perronsporen op Amsterdam Centraal? Ik kwam zojuist met sprinter 4620 aan op spoor 10a om vervolgens te zien dat mijn aansluitende trein, sprinter 4020, van spoor 10 (zonder fase) moest vertrekken. Op de borden langs het hele spoor 10 stond ook deze trein vermeld, terwijl op de trein waar mee ik was aangekomen en die nog op spoor 10a stond, stond aangegeven dat hij terugging naar Almere en dus sprinter 4629 werd. Na checken van het materieel bleek dit laatste juist. Met nog flink wat andere overstappers besefte ik vervolgens toen hij langsreed over spoor 9 dat de trein die we hadden moeten hebben op spoor 10b had gestaan en we die nu hadden gemist.

Een vergelijkbaar probleem zag ik vorige week, town had ik het alleen gelukkig op tijd door. Wat gaat hier mis? En waarom vermijden jullie systemen deze fout niet? Er kan helemaal geen trein op spoor 10 staan als er ook een op spoor 10a staat. Immers staan er dan twee treinen tegelijk op de a-fasw van spoor 10.

Het gerommel met a- en b-sporen is niets bijzonders. In Den Bosch waar ik woon gaat dat ook om de haverklap mis. De verkeersleiding slaat vaak aan het improviseren zonder te letten op de reisinformatie. Ook stoppen machinisten niet altijd op de juiste plaats. 

Dat is ook de omgekeerde situatie, juist de reisinformatie zou om moeten kunnen gaan met spoorwijziging, het is niet aan de verkeersleiding om daar rekening mee te houden. Ook in dit voorbeeld lijkt er sprake te zijn van een spoorwijziging, de 4620 had eigenlijk op 13am binnen moeten komen en de 4020 op 10a maar dat werd dus blijkbaar respectievelijk 10a en 10b, waarbij de laatste wijziging niet goed is overgekomen in de reisinformatie.

Reputatie 7
Badge

Die trein gaat momenteel elke dag ongepland naar een ander spoor met de werkzaamheden bij Schiphol. Ik denk dat wat er in de planning staat voor deze periode in de praktijk niet past ofzo.

Reputatie 7
Badge

Vandaag het volgende mysterie met de reisplanner op Amsterdam Centraal. Ik stond op Amsterdam Centraal op intercity 2665 te wachten (vertrektkjd 18:07) toen die opeens van de borden op het perron verdween. De app leerde dat hij niet reed door een defecte trein. Dat kan natuurlijk, maar waarom werd dit niet op de borden langs het perron getoond zoals normaal? Daar stond opeens alleen de Nightjet nog die na de trein die ik moest hebben van het betreffende perron zou vertrekken en verder niets, niet de volgende trein van hetzelfde perron zoals normaal, niet dat de trein die eerst nog had moeten komen uitviel, niets. Iedereen begon verdwaasd op zijn telefoon te kijken of anderen om hulp te vragen. Dat kan toch niet?

Reputatie 6

Bedankt voor het noteren van alles details Olav93, ik heb dit intern doorgezet om door iemand na te laten kijken en er voor te zorgen dat dit niet nogmaals voorkomt.

Reageer