Skip to main content
beantwoord

foutje Hoorn -Nijmegen

  • 16 June 2024
  • 14 reacties
  • 210 Bekeken

Ik wil vandaag van Hoogkarspel naar Nijmegen,maar door werkzaamheden tussen Zaandam en Sloterdijk moet ik met de bus.

Daar ik liever niet met de bus ga heb ik even gekeken of het ook mogelijk is om via Heerhugowaard te gaan,want daar zou ik de overstap op de intercity vanuit Den Helder gemakkelijk moeten halen,deze komt namelijk 10 minuten na de sprinter uit Hoorn op hetzelfde perron aan in Heerhugowaard!

Tot mijn grote verbazing gaf de reisplanner aan dat ik in Haarlem overmoet stappen en dus met de sprinter tot aan Haarlem doormoet reizen,met een veel langer durende reis tot gevolg!

Dit gebeurd dus ook als ik in de planner aangeef dat ik via Herhugowaard reis.

Hoe zit dit

14 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik vermoed een bug. De NS Reisplanner is er berucht om de meest bizarre adviezen te geven.

Ik vermoed een bug. De NS Reisplanner is er berucht om de meest bizarre adviezen te geven.

De reistijden zijn dit weekend gewoon anders en ook langer, waardoor het advies gewoon klopt. 

Reputatie 7
Badge

De intercity staat 13 minuten stil in Alkmaar. Anders past het niet bij Amsterdam / Haarlem en andere knelpunten op de omleidingsroute. De intercity doet er van Heerhugowaard naar Haarlem daardoor even lang over als de sprinter, namelijk allebei (afhankelijk van het moment van de dag) ongeveer 55 minuten. Als je in Heerhugowaard overstapt om in Amsterdam te komen is die overstap bijna even lang als dat je in Haarlem zou overstappen, namelijk 10 minuten in Heerhugowaard tegenover 13 minuten in Haarlem. De reisplanner kiest de langste overstaptijd (want dat is in principe het meest betrouwbaar). Kortom, geen fout in de planner zoals @Vareo zonder enige onderbouwing roeptoetert, maar gewoon een gevolg van hoe de dienstregeling tijdens deze werkzaamheden in elkaar steekt.

 

Als je doorreist naar Nijmegen, kun je met de sprinter in Haarlem zelfs een IC eerder halen dan als je in Heerhugowaard overstapt. Je hebt dan een reis met meer overstappen, maar wel sneller. Kortom, van Hoorn naar Nijmegen krijg je twee reisadviezen: één per sprinter van Hoorn naar Haarlem, dan een zo betrouwbaar mogelijke overstap op de rechtstreekse IC naar Nijmegen. En één met de sprinter van Hoorn naar Haarlem en dan een kortere overstap in Haarlem, Utrecht en Anrhem, waarmee je uiteindelijk 10 minuten sneller bent.

 

Als je in de reisplanner aangeeft dat je via Heerhugowaard wil reizen, zorgt de reisplanner voor een reis die via Heerhugowaard verloopt (in de zin dat de trein hier voorbijkomt), niet dat de overstap per se in Heerhugowaard plaatsvindt. Zo'n functionaliteit is er (helaas) niet. Je kan ook niet aangeven dat je het liefst in de comfortabel Intercity wil zitten voor een lang mogelijke tijd.

Reputatie 5

Ik vermoed een bug. De NS Reisplanner is er berucht om de meest bizarre adviezen te geven.

De reistijden zijn dit weekend gewoon anders en ook langer, waardoor het advies gewoon klopt. 

Als het advies klopte had ik dit topic niet aangemaakt!

En je geeft geen ondebouwing.

De intercity staat vanwege de omleiding 13 minuten stil in Alkmaar en 8 minuten in Amsterdam. Door in de sprinter te blijven zitten kom je uiteindelijk eerder in Nijmegen aan omdat je dan een intercity eerder kan halen. Wel moet je meerdere keren overstappen voor uiteindelijk slechts 10 minuten tijdwinst.

Reputatie 5

Bedankt voor de antwoorden!

Het is me nu duidelijk.

Ik heb het nog eens bekeken en inderdaad: 13 minuten stil in Alkmaar.

Als ik deze reis volgende Zondag plan komt de overstap inderdaad in Heerhugowaard! 

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner geeft alleen adviezen met de NS bus. Dat betekent, dat je bij andere reisroutes moet omchecken.

Ik vermoed een bug. De NS Reisplanner is er berucht om de meest bizarre adviezen te geven.

De reistijden zijn dit weekend gewoon anders en ook langer, waardoor het advies gewoon klopt. 

Als het advies klopte had ik dit topic niet aangemaakt!

En je geeft geen ondebouwing.

Het advies klopte gewoon in de reisplanner en mijn antwoord dus ook, het heeft het dan voor nut om een enorm verhaal te typen als onderbouwing, buiten het feit dat niet iedereen daar zin en tijd voor heeft.

Badge +3

Ik krijg beide opties, via Haarlem is sneller maar extra overstappen. Overstappen in Heerhogowaard zou bovendien rustiger zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg beide opties, via Haarlem is sneller maar extra overstappen. Via Heerhogowaard zou bovendien rustiger zijn.

 

Dan ben ik benieuwd waar vanaf jij plant. Ik krijg tussen Hoogkarspel en Nijmegen echt alleen maar de snelbus.

 

Reputatie 7
Badge

Ik ook. 

Badge +3

Via Heerhugowaard plannen. Je reist wel om dus zult in Heerhugowaard (of Haarlem) even moeten uit- en weer inchecken om je reis geldig te maken.

Voor naar Haarlem zijn er gewoon treinadviezen naast de busadviezen.

Overstappen op de IC Nijmegen in Alkmaar is ook nog een optie (zelfde reistijd). Plan daarvoor via Alkmaar.

 

Reputatie 7
Badge +3

Via Heerhugowaard plannen. Je reist wel om dus zult in Heerhugowaard (of Haarlem) even moeten uit- en weer inchecken om je reis geldig te maken.

Voor naar Haarlem zijn er gewoon treinadviezen naast de busadviezen.

Overstappen op de IC Nijmegen in Alkmaar is ook nog een optie (zelfde reistijd). Plan daarvoor via Alkmaar.

 

Dat betekent wel omchecken, want je plant via.

Daarbij is het met de bus nog altijd sneller.

Badge +3

Dat betekent wel omchecken, want je plant via.

Daarbij is het met de bus nog altijd sneller.

Dat omchecken had ik al vermeld, en TS wilde geen bus.

De meerprijs voor omreizen is overigens gering, de korte route via Zaandam is voltarief 2e klas € 26,90 voor 168 TE en omreizen is € 28,50 voor 188 TE.

Reageer