Skip to main content

Kan ik hier een klein foutje melden van de reisplanner?

Als ik een reis wil plannen van “Amersfoort, Centraal Station” (busstation) naar een halte ná “Amersfoort, Hooglandsepoort” denkt de planner dat je bij deze laatstgenoemde bushalte moet wachten op de volgende bus. Dit hoeft natuurlijk niet, de bus rijdt gewoon door (onder een andere naam?) tot hij weer bij centraal is.

Kan ik hier een klein foutje melden van de reisplanner?

Als ik een reis wil plannen van “Amersfoort, Centraal Station” (busstation) naar een halte ná “Amersfoort, Hooglandsepoort” denkt de planner dat je bij deze laatstgenoemde bushalte moet wachten op de volgende bus. Dit hoeft natuurlijk niet, de bus rijdt gewoon door (onder een andere naam?) tot hij weer bij centraal is.

Waarschijnlijk heeft de busmaatschappij in de systemen een kunstmatig eindpunt halverwege de route ingevoerd. Daardoor worden het in feite twee ritten die toevallig door dezelfde bus worden gereden. 

Ik denk dat er geen fout in de planner zit maar dat dit een consequentie van de wijze van data invoer is. Busmaatschappijen worstelen met luslijnen vooral als een zelfde halte in beide richtingen wordt aangedaan.

Amersfoort is een voorbeeld van een stad waarbij ritten zowel aan het station als in de buitenwijken steeds doorgekoppeld zijn. Daarmee wordt alles wat een bus op een dag rijdt in feite een en dezelfde hele lange rit want er zijn nergens eindpunten. Daarom worden er in de buitenwijken waarschijnlijk steeds overal kunstmatige eindpunten toegevoegd.


Klopt, Hooglandsepoort is een ‘eindhalte’ want vanaf daar rijdt de bus weer richting station (eerst nog een stukje door de wijk), en is tevens de eindhalte van bus 102 vanuit Vianen.

Als het eindpunt van lijn 2 ergens in de wijk zou liggen, zouden busreizigers met lijn 102 geen bus naar het station te zien krijgen… tenzij ze 85m lopen naar halte Nieuwland-Zuid en dan lijn 3 nemen.

 

Die maakt dus nog een slagje door Nieuwland en stopt daarna niet meer bij Hooglandsepoort.

De ritprijs is hetzelfde volgens 9292, ondanks de extra kilometers.


Jullie missen met z'n allen het punt hier... Ja, er zit een eindpunt aan het begin van de wijk omdat het geen echte lusroute is maar een lijn die heen en weer rijdt en dan een rondje in de wijk maakt. 

Dat is echter geen probleem als de reisplanner er goed mee omgaat. In het screenshot van ​@Robert B zie je dat 9292 dat doet want die geeft een overstap van 0 minuten op dezelfde bus.

De NS app, en dat is dus de werkelijke melding van TS, gaat er niet goed mee om en laat je een kwartier wachten…

 

Overigens is dit niet alleen iets wat speelt bij lijnen met een lusje op het eind, maar een klassieker zijn ook aan elkaar doorgekoppelde lijnen. Dat toonde 9292 ooit als één doorgaande verbinding, maar dat is er gelukkig uit want dat deden ze ook als er een rit tussen zat die toevallig niet gekoppeld was. En lijnen zoals 2 (maar ook 4, 6, 8 en 9) dan maar doorgaand invoeren is ook geen echte oplossing. Dat deed Connexxion toen ze nog in Amersfoort reden en als je dan op CS aankwam gaven de schermen in de bus allemaal aansluitingen op allerlei lijnen naar Centraal Station weer, zonder dat je kon zien naar welke wijk ze gingen.


Hetzelfde geldt voor lijn 83 en lijn 85 in Veenendaal. Deze lijnen zijn op Veenendaal Centrum aan elkaar gekoppeld met een stop van 1 minuut. De reisplanner geeft aan dat er twee minuten overstaptijd nodig zijn, dus die adviseert je om 31 minuten te wachten. In werkelijkheid kun je gewoon in de bus blijven zitten. Anders dan bij het voorbeeld van TS gaat het hier ook in 9292 mis. 


Waarom gaat het dan wel goed bij dit soort routes?

Deze bus gaat naar het ziekenhuis en rijdt daarna gelijk door naar het station onder een andere nummer en een andere route. Komt het omdat de bus verder rijdt als een andere nummer?

Of gaat het alleen fout bij een select aantal busroutes?


Waarom gaat het dan wel goed bij dit soort routes?

 

Omdat Connexxion, die voeren dat soort route doorgaand in zoals ik hierboven al voor Amersfoort beschreef.


Reageer