beantwoord

Geannuleerde trein compleet verdwenen uit reisplanner, ook geen stationsomroep


Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Vanavond vanaf Amsterdam Amstel op weg naar het oosten. Omstreeks 18:40 de reisplanner geraadpleegd, advies gekregen om 19:02 met de intercity naar Utrecht te gaan en aldaar over te stappen. Die IC zou 4 minuutjes vertraging hebben, maar mijn ruime overstap kwam daardoor niet in gevaar. Iets voor zeven uur kom ik dus bij het station aan en wandel het perron op. Daar zie ik op het display staan dat de eerste trein pas om 19:19 richting Utrecht vertrekt. Eronder klein geschreven dat die van 19:02 niet rijdt. Geen omroepbericht over die annulering en meerdere verraste reizigers om mij heen. Ik check nog eens de reisplanner in de mobiele app, daar is ineens geen enkele notie van de intercity van 19:02 meer. Alsof die helemaal niet in de dienstregeling bestaat. Is dit een nieuwe bug van de reisplanner? Voorheen werden geannuleerde treinen toch gewoon grijs doorgehaald getoond?

icon

Beste antwoord door Bemined 2 March 2024, 20:51

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5

PS: Om 19:13 reed er trouwens wel een lege intercitytrein door Amsterdam Amstel met 'Nijmegen' op de schermen. Aannemelijk de IC die eigenlijk om 19:02 mét reizigers had moeten rijden.

Reputatie 5

PPS: Nu achteráf adviseert de reisplanner dus ineens dat ik al om 18:49+1 vanaf A'dam Amstel had moeten vertrekken om op tijd in Apeldoorn aan te komen...

Badge +3

Het zit je niet echt mee hè ⁉ Wel bijzonder dat die van 19:02 zonder reizigers reed… 

Mogelijk dat de reisinformatie in de war is geraakt omdat de betreffende trein vandaag in drie delen gesplitst werd. Vanwege een persoon op het spoor reed de oorspronkelijke trein niet verder dan Santpoort Noord. Vanaf Haarlem was een vervangende trein ingelegd, maar die kwam niet verder dan Amsterdam Centraal door onbekende reden. Vervolgens is er weer een nieuwe trein ingelegd voor het laatste deel van Arnhem naar Nijmegen. Mogelijk dat de trein tussen Amsterdam en Arnhem zonder passagiers reed omdat de geen conducteur beschikbaar was vanwege de eerste verstoring? Uiteraard had dit wel in de reisinformatie moeten staan, maar met drie treinnummers voor dezelfde rit heb je wel een niet vaak voorkomende situatie te pakken waar de reisinformatie mogelijk niet goed mee overweg gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Mogelijk dat de trein tussen Amsterdam en Arnhem zonder passagiers reed omdat de geen conducteur beschikbaar was vanwege de eerste verstoring? 

Dat lijkt inderdaad het geval. Treinposities geeft voor de 303069 de stellen 9560 en 9593, en diezelfde 2 stellen staan bij de 103069, met nog steeds vertraging. De stellen hebben na aankomst in Amsterdam daar ook nog even gestaan. 

Reputatie 5

Mogelijk dat de reisinformatie in de war is geraakt omdat de betreffende trein vandaag in drie delen gesplitst werd. Vanwege een persoon op het spoor reed de oorspronkelijke trein niet verder dan Santpoort Noord. Vanaf Haarlem was een vervangende trein ingelegd, maar die kwam niet verder dan Amsterdam Centraal door onbekende reden. Vervolgens is er weer een nieuwe trein ingelegd voor het laatste deel van Arnhem naar Nijmegen. Mogelijk dat de trein tussen Amsterdam en Arnhem zonder passagiers reed omdat de geen conducteur beschikbaar was vanwege de eerste verstoring? Uiteraard had dit wel in de reisinformatie moeten staan, maar met drie treinnummers voor dezelfde rit heb je wel een niet vaak voorkomende situatie te pakken waar de reisinformatie mogelijk niet goed mee overweg gaat.

Ah, dus gelukkig wel een behoorlijk uitzonderlijke situatie. Wel bijzonder hoe dit allemaal binnen 20 minuten tijd kan variëren.

Reputatie 5

Het zit je niet echt mee hè ⁉ Wel bijzonder dat die van 19:02 zonder reizigers reed… 

Zeg dat wel :-( Normaal zou ik gewoon de rechtstreekse intercity van 18:50 vanaf Duivendrecht hebben genomen, maar die rijdt vandaag niet vanwege werkzaamheden bij Schiphol. Dus was ik gauw uitgeweken naar A'dam Amstel, gebaseerd op het advies dat ik dus om ca 18:40 nog kreeg.

Reputatie 5

Overigens was ik allesbehalve de enige die hierdoor verrast was. Tientallen medereizigers hingen 20 minuten op Amstel rond.

Het gekke was dus ook dat er op het station helemaal niets werd omgeroepen over deze geannuleerde intercity.

Bij deze links staat onderaan het verloop van de planning, om 18:44, op moment dat deze met +12 uit Haarlem vertrok dus, werd de trein tussen Amsterdam en Arnhem opgeheven. Dus men had alle tijd om het om te roepen.

https://treinposities.nl/ritinfo/20240302/303069
https://treinposities.nl/ritinfo/20240302/103069

Reputatie 3

De reisplanner had inderdaad de trein aan moeten geven als rijdt niet en er had een omroepbericht moeten komen.

 

Vertraging is altijd vervelend. Indien u 30 minuten vertraging hebt of meer dan kunt u gebruik maken van de regeling geld terug bij vertraging.

 

Het klopt dat de reisplanner op zoek gaat naar een alternatief reismogelijkheden. Mooi als u iets eerder op het station bent of als het alternatief een paar minuten langer duurt. Ik begrijp dat u dit keer niks aan hebt.

Reageer