Skip to main content

Ik heb het wel vaker gehad maar nu is het toch echt te gek voor woorden. Zelfde vertrektijd, 1 minuut tijdswinst, 1 extra overstap.

Dit is alleen zichtbaar bij de werkzaamheden op Utrecht Centraal van 30 Augustus tot 9 September, maar het is natuurlijk absurd dat dit advies getoond wordt.

 

Waarom worden dit soort adviezen zo af en toe getoond? Normaal gesproken wordt het advies met de minste overstappen, goedkoopste en snelste reisadvies getoond.

Sneller is hij, de prijs is even hoog, maar je hebt toch 1 extra overstap (nog wel onze favoriete overstap Amsterdam Centraal -> Zwolle op Roosendaal🥳)

Nog mooier was dit reisadvies voor 1 Juli van Middelburg naar Amsterdam Sloterdijk 

2 extra overstaps voor 1 minuut tijdswinst!


Ook nog eens drukker, bij dat tweede voorbeeld! 

Ik heb geen exact inzicht in de planner en de exacte logica er achter, maar ik kan een degelijke gok maken dat dit getoond wordt omdat het wel de snelste route is, ook al is het minder prettig reizen met extra overstappen. 2 extra overstappen is ook niet iets waar ik zelf voor zou kiezen, maar het is technisch gezien wel een optie om eerder op je bestemming aan te komen. 


Dit is natuurlijk zo geprogrammeerd dat altijd de snelste route getoond wordt. En 1 minuut sneller = sneller. Het is niet aan de computer om te bepalen of jij dat ook de prettigste manier van reizen vindt. Als je daar uitzonderingen op wil maken, moeten die waarschijnlijk handmatig toegevoegd worden. Daar is natuurlijk geen beginnen aan.


.......Ik heb het wel vaker gehad maar nu is het toch echt te gek voor woorden........

......maar het is natuurlijk absurd dat dit advies getoond wordt......

Simpel bekeken, zo werkt een computer welke standaard is ingesteld op de snelste verbinding.

Niets vreemds of absurd aan.

Van de reiziger wordt ook nog enige zelfredzaamheid verwacht om er dan de prettigste reis zelf uit te zoeken, naar ieders persoonlijke wens en voorkeur.


Dit is natuurlijk zo geprogrammeerd dat altijd de snelste route getoond wordt. En 1 minuut sneller = sneller. Het is niet aan de computer om te bepalen of jij dat ook de prettigste manier van reizen vindt. Als je daar uitzonderingen op wil maken, moeten die waarschijnlijk handmatig toegevoegd worden. Daar is natuurlijk geen beginnen aan.

Tja, overstaps van 1-3 (tenzij hetzelfde perron) minuut zijn ook 'sneller' maar worden niet getoond omdat ze niet haalbaar zijn. Sneller hoeft niet altijd beter te zijn en als er daadwerkelijk altijd voor de snelste rit gekozen werd zou je opeens veel meer keuzes moeten krijgen in je reisplanner.


Simpel bekeken, zo werkt een computer welke standaard is ingesteld op de snelste verbinding.

Niets vreemds of absurd aan.

Van de reiziger wordt ook nog enige zelfredzaamheid verwacht om er dan de prettigste reis zelf uit te zoeken, naar ieders persoonlijke wens en voorkeur.

Als er daadwerkelijk gedacht wordt dat iemand de voorkeur stelt aan een rit die 1 minuut sneller is gaat er iets goed mis. Ik durf met zekerheid te zeggen dat niemand ooit zal overwegen om de rit die 1 minuut sneller is met meerdere overstaps te nemen.

 

En bij de verwachting dat reizigers zelfredzaam zijn gaat het ook al enorm mis, want eigenlijk zou zelfredzaamheid bij een dienst helemaal niet nodig hoeven zijn...


Overigens is het leuk om te weten dat de route die de reisplanner hier wel aangeeft (Middelburg - Roosendaal - Den Bosch - Utrecht Centraal) normaal nooit wordt getoond terwijl hij net zo snel is als de normale rit die altijd getoond wordt (Middelburg - Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal)

 

Mag de reiziger dan opeens niet meer de keuze maken, omdat de optie niet meer 'sneller' is?


Mag de reiziger dan opeens niet meer de keuze maken, omdat de optie niet meer 'sneller' is?

Reizen via de korste route mag altijd, ook als de planner geen verbindingen via die route aangeeft omdat verbindingen via een andere route sneller zijn.

Een verbinding via een route die langer is dan de korste route mag alleen als de planner die verbinding adviseert 


Het nadeel is alleen dat er geen pijl op te trekken is welke routes mogen/kunnen omdat er maar iets hoeft te veranderen of routes verschijnen opeens niet meer omdat ze 1 minuut langzamer worden door een aanpassing.

Eigenlijk dus juist goed dat die optie met 1 minuut verschil nu wel getoond wordt. Hoewel velen de keuze niet zouden maken blijft het wel een optie immers.


9292 toonde altijd al wat meer opties, en wie twee keer wil overstappen voor één minuut tijdwinst moet dat natuurlijk helemaal zelf weten. Ik zou het vooral zo laten.

Wel zie ik dat voor Amsterdam - Arnhem de IC van bijv. 8:04 (cross-platform overstap van 11 minuten in Utrecht en aankomst 9:15) standaard nog steeds niet getoond wordt, omdat de ICE van 8:08 sneller is (aankomst 9:05).

Maar die mag je niet nemen, want reserveren verplicht en dat kan niet voor een binnenlandse reis. En die van 8:04 rijdt natuurlijk gewoon, plan maar tot Utrecht dan krijg je hem wel.


Het nadeel is alleen dat er geen pijl op te trekken is welke routes mogen/kunnen omdat er maar iets hoeft te veranderen of routes verschijnen opeens niet meer omdat ze 1 minuut langzamer worden door een aanpassing.

Eigenlijk dus juist goed dat die optie met 1 minuut verschil nu wel getoond wordt. Hoewel velen de keuze niet zouden maken blijft het wel een optie immers.

Maar nu is er geen pijl op te trekken waar de optie wel wordt getoond en waar niet, toon dan of overal elke optie of toon alleen de eerste beste optie 🤷‍♂️.

 

En je krijgt de 2e route sowieso altijd te zien wanneer er iets mis gaat bij de 1e route, daar heb je alleen vrij weinig aan zodra je verder bent dan Roosendaal...


 

Maar nu is er geen pijl op te trekken waar de optie wel wordt getoond en waar niet, toon dan of overal elke optie of toon alleen de eerste beste optie 🤷‍♂️.

Dat dus, NS kweekt een heel stel domme reizigers die strikt op de app vertrouwen en dan vervolgens hier komen klagen dat ze geen geld terug krijgen omdat er een alternatief was zonder vertragingen (maar dat wisten ze niet of gaf de app pas te laat aan)


Reageer