Nachttrein en reisinformatie | NS Community
beantwoord

Nachttrein en reisinformatie

  • 3 February 2023
  • 9 reacties
  • 990 Bekeken

Een tijd geleden bezocht ik een festival. Ik kocht een retour voor zondag en om 's nachts met de laatste trein terug te gaan. Je krijgt dan een DAGretour. Logisch, want het is altijd zo geweest dat bijv. de laatste trein die in de nacht van zondag op maandag vertrekt, zeg om 1 uur 's nachts, gerekend wordt tot de zondag, zo staat het ook altijd op de NS borden. 

Dus tot onze grote irritatie bleek dat toen we terugkwamen van het festival, de laatste trein al vertrokken was. Terwijl ik de tijden had gecheckt. Blijkt dat in de app als je een dagretour voor zondag koopt en voor die datum de vertrektijden van de laatste trein checkt, de NS niet de tijden geeft van de laatste trein die in de nacht van zondag op maandag vertrekt, zoals het wel op de borden staat, maar de letterlijke datum neemt en dus de tijden geeft van de laatste trein die in de nacht van zaterdag op zondag vertrekt. (Die op de borden dus ook bij de zaterdag staan.)

Ik ga er van uit dat de NS consequent is en dat wat op de borden en andere infornatie wordt aangegeven, ook in de app is doorgevoerd. Als het voor de app technisch lastig is de nachttreinen bij de bijbehorende voorgaande nacht te rekenen, geef dan op zijn minst een heel duidelijke waarschuwing wanneer je de reis plant en een ticket bestelt. Wanneer de heenreis van een dagretour volgens het systeem eerder plaatsvindt dan de terugreis, zou er sowieso een automatische waarschuwing ingebouwd moeten worden. Niet alleen moesten wij (en de vele andere die dezelfde dubbelzinnige informatie hadden ontvangen) nu de nacht op een station doorbrengen, ook moesten we een nieuw kaartje kopen voor de terugreis. In plaats van een kopje koffie en excuses werden we als zwervers de nog enigszins warme wachtruinte uitgejaagd. Gewoon slordig, onvolledig en verwarrend, net als de informatie over de abonnementen. Als je gewoon een beetje transparanter, vollediger en zorgvuldiger bent scheelt dat ook veel vragen en werk voor klantenservice medewerkers lijkt me. 

Ik vraag me ook af wat een conducteur dan voor info krijgt als hij een dagretour controleert in de trein van 1 uur 's nachts. Want de datum van het retour is dan van een dag eerder. Ben je dan aan het zwartrijden? Of is het wel consequent doorgevoerd in de apparaatjes van de controleurs... 

icon

Beste antwoord door iMark 3 February 2023, 09:16

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een treinkaartje is altijd maximaal 28 uur geldig. 

Voorbeeld: je koopt op 1 februari om 00.01 uur een kaartje dan is dat geldig tot 04.00 uur in de nacht van 1 op 2 februari.

Voor zover ik weet doet de boekingsmodule nooit een check of er wel treinen rijden na middernacht. Wat wel werkt is om in het vervolg een e-ticket te kopen vanuit de reisplanner. Dat werkt prima voor de heenreis. Om ook de informatie voor de terugreis te borgen kun je er voor kiezen om die apart te kopen, ook vanuit de reisplanner. Een dagretour is immers bijna altijd precies even duur als 2 enkele reizen. (Bij reizen met een overstap op een andere vervoerder dan NS kan er een prijsverschil zijn tussen de heen- en terugreis.)


Het is helaas je eigen verantwoordelijkheid om te controleren of er geen werkzaamheden of dienstregelingswijzigingen zijn op het reistraject. Dat is bij e-tickets niet anders dan bij het reizen met de OV-chipkaart of met OVpay. Als de laatste geplande trein uitvalt dan heeft NS de plicht om je thuis te brengen. Je kunt dan bellen met Klantenservice of contact opnemen met NS via de blauwe informatieknop op de service- en alarmzuil. Bij van te voren aangekondigde wijzigingen in de dienstregelingen geldt dit allemaal niet.

Reputatie 7
Badge +3

In de planner staat het aangegeven zoals op een kalender: tot 24 uur met datum 2 februari, vanaf 00 uur bij 3 februari. Lijkt mij duidelijk genoeg.

In de planner staat het aangegeven zoals op een kalender: tot 24 uur met datum 2 februari, vanaf 00 uur bij 3 februari. Lijkt mij duidelijk genoeg.

Ja dûh dat snap ik maar het komt niet overeen met hoe de NS dat altijd heeft gecommuniceerd op de borden op alle stations en zoals het er nog steeds staat. Dus dat is helemaal niet duidelijk. Een dagretour impliceert dat de heen en terugreis op dezelfde 'datum' plaatsvindt. Natuurlijk is de kalenderdatum na 00 uur een dag later maar de trein die op 3 februari om 00:15 rijdt hoort volgens de NS datumrekening nog bij 2 februari. Uiteraard weet iedereen dat de officiële kalenderdatum dan wel 3 februari is, maar voor informatie over laatste vertrektijden kijk je bij de NS informatieborden altijd bij 2 februari en dáár staan dan de treinen die van 00 uur tot 4 uur rijden, niet bij 3 februari. Dus als ik een dagretour koop voor 2 februari en ik kijk naar de LAATST mogelijke terugreis is het logisch dat je de vertrektijden ziet van de laatste treinen die je op het dagretour van 2 feb nog kunt nemen; ook al behoren ze volgens een standaard kalender tot 3 feb, het gaat hier om NS informatie. Ik snap dat dit in een universeel datumgecodeerde kalenderapp misschien niet zo eenvoudig is te implementeren maar dan zou er een duidelijke waarschuwing moeten staan dat het afwijkt van de NS-datumrekening zoals men gewend is van de NS borden. Óf de borden en andere info aanpassen en overal de universele datum hanteren. Dus als je dan na 00 uur terug wilt is het jammer, dan kun je niet terugreizen op je dagretour. Maar dan is het wel duidelijk in overeenstemming. 

 

 

 

Een treinkaartje is altijd maximaal 28 uur geldig. 

Voorbeeld: je koopt op 1 februari om 00.01 uur een kaartje dan is dat geldig tot 04.00 uur in de nacht van 1 op 2 februari.

Voor zover ik weet doet de boekingsmodule nooit een check of er wel treinen rijden na middernacht. Wat wel werkt is om in het vervolg een e-ticket te kopen vanuit de reisplanner. Dat werkt prima voor de heenreis. Om ook de informatie voor de terugreis te borgen kun je er voor kiezen om die apart te kopen, ook vanuit de reisplanner. Een dagretour is immers bijna altijd precies even duur als 2 enkele reizen. (Bij reizen met een overstap op een andere vervoerder dan NS kan er een prijsverschil zijn tussen de heen- en terugreis.)


Het is helaas je eigen verantwoordelijkheid om te controleren of er geen werkzaamheden of dienstregelingswijzigingen zijn op het reistraject. Dat is bij e-tickets niet anders dan bij het reizen met de OV-chipkaart of met OVpay. Als

de laatste geplande trei

 

 uitvalt dan heeft NS de plicht om je thuis te brengen. Je kunt dan bellen met Klantenservice of contact opnemen met NS via de blauwe informatieknop op de service- en alarmzuil. Bij van te voren aangekondigde wijzigingen in de dienstregelingen geldt dit allemaal niet.

Bedankt voor het antwoord maar dat was mijn vraag/probleem niet  het gaat erom dat treinen na 00:00 (tot volgens mij 4 uur) bij de NS altijd gerekend worden als behorende tot de datum van de dag eraan voorafgaand. Dus je kijkt bijvoorbeeld bij zaterdag 4 februari en je wilt weten waneer je laatste mogelijkheid is om nog terug te reizen. Dan staan die vertrektijden ook die na 00 uur, bij zaterdag. Terwijl het volgens de officiele datum dan natuurlijk al zondag is. Zo is het altijd geweest bij de NS. Dus dan verwacht ik dat ook bij een reisplanner, met name als ik een dagretour bestel en kijk wanneer de laatste mogelijkheid is om met dat ticket terug te reizen. Maar dan krijg je de vertrektijden van zaterdagochtend vroeg, dus de EERST mogelijke vertrektijd, omdat dan opeens, in afwijking van de gebruikelijke rekening, wel precies de kalenderdatum wordt aangehouden. Maar zonder dat duidelijk vermeld wordt dat je voor de laatste vertrektijden van zaterdag je bij zondag moet kijken. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet eerlijk gezegd niet beter dat je bij het plannen van een trein die na 00.00 uur vertrekt je moet kijken bij de kalenderdag, dus bij een trein die in de nacht van zaterdag op zondag vertrekt kijken bij de tijden van zondag. Al vele jaren, ben toch regelmatig vanaf ergens halverwege de jaren 90 naar concerten geweest waarbij ik soms kort voor en soms kort na middernacht weer naar huis ging.

En anders kun je altijd nog in eerste instantie een reisadvies opvragen voor zaterdagavond 23:59. Dat krijg je zoiets:

 

Ik weet eerlijk gezegd niet beter dat je bij het plannen van een trein die na 00.00 uur vertrekt je moet kijken bij de kalenderdag, dus bij een trein die in de nacht van zaterdag op zondag vertrekt kijken bij de tijden van zondag. Al vele jaren, ben toch regelmatig vanaf ergens halverwege de jaren 90 naar concerten geweest waarbij ik soms kort voor en soms kort na middernacht weer naar huis ging.

En anders kun je altijd nog in eerste instantie een reisadvies opvragen voor zaterdagavond 23:59. Dat krijg je zoiets:

 

Ja ik denk dat het vooral is omdat ik de ouderwetse borden in de stations als referentie heb genomen, want daarop staan natuurlijk geen data, maar dagen van de week en als je zaterdag na twaalven naar huis wil (wat dus officieel zondag is) moet je toch bij de zaterdag kijken voor de vertrektijden. Het zal me nu na deze ervaring ook geen tweede maal overkomen bij het online plannen. Maar we waren zeker niet de enigen die vanuit deze aanname hadden gepland, en het is niet consequent vanuit de NS. Maar over een paar jaar zal het wel helemaal geen issue meer zijn want dan zullen de analoge borden wel verdwenen zijn... 

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt niet voor niets omgeroepen een reis in de app te plannen.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik naar een concert of festival ga, kijk ik thuis voor vertrek al naar de treintijden, zowel de heenreis als de terugreis. En als de tijd dat ik terug ga naar verwachting na middernacht is, kijk ik inderdaad naar een reisadvies van de volgende kalenderdag. De borden raadpleeg ik hooguit alleen als het onverhoopt later wordt dan eerder bedacht. 

Badge +3

Kan me de verwarring wel voorstellen (als je de gele borden gewend bent), maar als je op bijv. zondag om 0:30 wilt reizen ga je natuurlijk geen reis plannen/zoeken voor zaterdag 0:30.

Een ‘NS dag’ is van 0:00 tot 4:00 de volgende dag, dus welke 0:30 wil je dan, die van zaterdag (ticket van vrijdag is geldig) of die van zondag?

De ‘gele borden’ kan je ook vinden via https://www.ns.nl/stationsinformatie/ (vertrekstaten helemaal onder aan de pagina van een station). Daarop staat:

Treinen die rijden tussen 0 00 uur en 4 00 uur, rijden in de nacht volgend op de genoemde dag

Reageer