Een tijd geleden bezocht ik een festival. Ik kocht een retour voor zondag en om 's nachts met de laatste trein terug te gaan. Je krijgt dan een DAGretour. Logisch, want het is altijd zo geweest dat bijv. de laatste trein die in de nacht van zondag op maandag vertrekt, zeg om 1 uur 's nachts, gerekend wordt tot de zondag, zo staat het ook altijd op de NS borden.
Dus tot onze grote irritatie bleek dat toen we terugkwamen van het festival, de laatste trein al vertrokken was. Terwijl ik de tijden had gecheckt. Blijkt dat in de app als je een dagretour voor zondag koopt en voor die datum de vertrektijden van de laatste trein checkt, de NS niet de tijden geeft van de laatste trein die in de nacht van zondag op maandag vertrekt, zoals het wel op de borden staat, maar de letterlijke datum neemt en dus de tijden geeft van de laatste trein die in de nacht van zaterdag op zondag vertrekt. (Die op de borden dus ook bij de zaterdag staan.)
Ik ga er van uit dat de NS consequent is en dat wat op de borden en andere infornatie wordt aangegeven, ook in de app is doorgevoerd. Als het voor de app technisch lastig is de nachttreinen bij de bijbehorende voorgaande nacht te rekenen, geef dan op zijn minst een heel duidelijke waarschuwing wanneer je de reis plant en een ticket bestelt. Wanneer de heenreis van een dagretour volgens het systeem eerder plaatsvindt dan de terugreis, zou er sowieso een automatische waarschuwing ingebouwd moeten worden. Niet alleen moesten wij (en de vele andere die dezelfde dubbelzinnige informatie hadden ontvangen) nu de nacht op een station doorbrengen, ook moesten we een nieuw kaartje kopen voor de terugreis. In plaats van een kopje koffie en excuses werden we als zwervers de nog enigszins warme wachtruinte uitgejaagd. Gewoon slordig, onvolledig en verwarrend, net als de informatie over de abonnementen. Als je gewoon een beetje transparanter, vollediger en zorgvuldiger bent scheelt dat ook veel vragen en werk voor klantenservice medewerkers lijkt me.
Ik vraag me ook af wat een conducteur dan voor info krijgt als hij een dagretour controleert in de trein van 1 uur 's nachts. Want de datum van het retour is dan van een dag eerder. Ben je dan aan het zwartrijden? Of is het wel consequent doorgevoerd in de apparaatjes van de controleurs...