beantwoord

Niet uitchecken NS trein tijdens wissel

  • 30 April 2022
  • 3 reacties
  • 168 Bekeken

Hallo,

Als ik het goed begrijp hoef je tijdens een wissel van NS treinen niet uit te checken totdat je op je eindbestemming bent. Dus stel je voor:

Ik check in op Amsterdam Centraal en neem de NS Intercity naar Leeuwarden, ik stap over in Almere naar een andere NS intercity naar de eindbestemming (Leeuwarden) zonder uit te checken (ik stap immers over naar een andere NS trein).

Maar in Leeuwarden denk ik: nah, ik ga toch liever naar Harderwijk. Dus ik stap in Leeuwarden (zonder uit te checken) op een NS intercity naar Harderwijk. Ik stap in Zwolle over naar een NS sprinter naar Harderwijk (mijn nieuwe eindbestemming) zonder uit te checken en kom aan in Harderwijk en check daar uit.

Van Amsterdam naar Leeuwarden, naar Harderwijk is veel duurder dan rechtstreeks naar Harderwijk vanaf Amsterdam Centraal. Maar weet het systeem dan dat ik eerst naar Leeuwarden ben geweest en uiteindelijk in Harderwijk ben uitgestapt?

Ik heb namelijk niet één keer uitgecheckt totdat ik op mijn bestemming was. Rekent het system de tijd ook mee of weet het alleen waar je bent ingestapt en uitgestapt?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 30 April 2022, 23:02

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Brakebein,

Het systeem weet alleen waar je in- en uitcheckt. Maar daar hebben ze natuurlijk wel een regel voor bedacht: je mag niet richting je beginstation reizen, zonder uit- en weer in te checken. In jouw voorbeeld moet je dus in Leeuwarden uit- en weer inchecken. Op die manier betaal je voor de gehele reis.

En mocht je niet in- en uitchecken in Leeuwarden en je krijgt controle dan heb je geen geldig vervoersbewijs en krijg je een boete en een kaartje van de Hc.

Reputatie 7
Badge +3

Als je op deze reis op het deel vanaf Leeuwarden zou zijn gecontroleerd zou je met NS Flex een correctietarief van €50 wegens reizen tegen de reisrichting in hebben gekregen en bij Reizen op Saldo zeer waarschijnlijk een UvB. 

 

Reageer