Skip to main content

Gisteravond reisde ik per trein van Almelo naar Amsterdam. Ondanks dat ik de route regelmatig afleg en dus uit mijn hoofd ken plande ik (goed geconditioneerd dankzij het omroep-adagium van NS) kort voor vertrek mijn reis nog even in de app. Ik had geluk, de internationale intercity van 21:16 bleek stipt en dankzij die trein verloopt mijn reis net wat vlotter en een stuk comfortabeler. Dus in plaats van te rennen voor de binnenlandse IC van 21:06 wandelde ik rustig naar het station. Tot mijn verbazing gaven de digitale borden vervolgens daar op het perron aan dat de internationale IC toch 10 minuten vertraging had. Ik checkte nogmaals de app, deze hield ook ná de geplande vertrektijd van 21:16 nog steeds vol dat de trein op tijd was. De IC bleef zelfs nog extra lang aan het perron van Almelo staan en vertrok uiteindelijk pas na 21:30.

Onderweg in de trein bekeek ik de reisplanner nog een paar keer, slechts één keer (toen we in de buurt van Deventer reden) werd de vertraging van onze IC getoond.

De vertraging werd verderop helaas ook niet ingelopen, dus we kwamen een kwartiertje te laat aan in Hilversum alwaar de sprinter van 22:46 waarop ik had moeten overstappen al was vertrokken. Tussen Amersfoort en Hlversum hield de NS-reisplanner nog steeds stug vol dat de internationale IC op tijd was en ik die overstap wel zou halen. De displays op de stations toonden wel telkens dat we vertraagd waren. Hoe kan het dat deze realtime infomatie over deze trein door de reisplanner wordt genegeerd en deze zodoende dus onjuiste adviezen geeft? Het eeuwige omroepen van NS “plan uw reis in de app” verliest dus ook zijn waarde als die app zo onnauwkeurig kan zijn.

Alweer zoń kwestie van toch logies denken: en de allereerste gouden regel van die nuwigheid die computers destijds waren: je kan er enkel UIThalen wat ook iemand erIN heeft gestopt. Dat doen geen kaboutertjes uit eigen vrije wil en interesse.

DUS moet toch een werkend persoon in de verkeersleiding dat ergens IN stoppen-en inmiddels zal, zo schat ik, het systeem wel zo ver geavanceerd zijn dat het dan zelf via slimme programmering veel andere gevolg-info dan verder meldt. DUS;als deze stap1 niuet wordt gedaan-dan……………….

Overigens is het juist bij dit soort INtern treinen-en dan nog de leste v.d. dag-zeer traditioneel gebruikelijk dat vele minutekes later wordt gegaan.


Alweer zoń kwestie van toch logies denken: en de allereerste gouden regel van die nuwigheid die computers destijds waren: je kan er enkel UIThalen wat ook iemand erIN heeft gestopt. Dat doen geen kaboutertjes uit eigen vrije wil en interesse.

DUS moet toch een werkend persoon in de verkeersleiding dat ergens IN stoppen-en inmiddels zal, zo schat ik, het systeem wel zo ver geavanceerd zijn dat het dan zelf via slimme programmering veel andere gevolg-info dan verder meldt. DUS;als deze stap1 niuet wordt gedaan-dan……………….

Overigens is het juist bij dit soort INtern treinen-en dan nog de leste v.d. dag-zeer traditioneel gebruikelijk dat vele minutekes later wordt gegaan.

TS geeft aan dat een trein vertraagd is, en dit nergens in de app wordt aangegeven. Hoe dat bij NS werkt doet er voor de reizigers niet toe. Als een trein vertraagd is moet de app dit gewoon aangeven, anders kun je ze net zo goed niet tonen. Zeker als er ook nog een overstap van afhangt.

Zo te lezen is het ook niet vele minuten later gebeurd, omdat ook na aankomst op het volgende station de vertraging nog niet getoond werd. 


Kan degene die de reactie van bahnrider als antwoord heeft bestempeld aub in normaal leesbare taal uitleggen wat die inhoudt? Ik kan er helaas geen touw aan vastknopen.

Zoals gezegd, vrijdagavond had mijn trein dus een aanzienlijke vertraging die wél op de displays op de perrons werd aangegeven maar die de reisplanner in de app niet kende. Hoe kan dit? En hoeveel waarde heeft die fameuze app als deze minder betrouwbare informatie als bron gebruikt?


Mocht er overigens worden getwijfeld aan mijn uitspraken, ik heb ook een bewijsfoto van het perronscherm met daarop duidelijk de in Almelo ter plaatse wel gewoon getoonde vertraging, alsmede een screenshot van de app toen we omstreeks 22:45 nog ergens net buiten Amersfoort reden terwijl de trein volgens dienstregeling al ver voorbij Hilversum had moeten zijn.

Zoals het screenshot laat zien beweerde de app dus compleet foutief dat we op tijd reden terwijl de trein in verwerkelijkheid al te laat de grens over blijkt te zijn gekomen en in Nederland alleen nog maar meer vertraging opliep. Ik ben en blijf dus buitengewoon benieuwd naar een uitleg waarom die app zo onbetrouwbaar is.

 


Ik denk dat dit een hapering in het systeem is geweest want normaal is de app met vertragingen aardig accuraat, enige waar het wel eens misgaat is bij een baanvak met automatische seinen (p-seinen) want de vertraging wordt dan pas geregistreerd zodra de trein een bediend sein voorbij is gereden.

Mocht een trein op een baanvak met automatische seinen defect raken dan wordt de vertraging handmatig verwerkt nadat er vanuit het treinpersoneel contact is geweest met de treindienstleider of technische ondersteuning.


Ik denk dat dit een hapering in het systeem is geweest want normaal is de app met vertragingen aardig accuraat, enige waar het wel eens misgaat is bij een baanvak met automatische seinen (p-seinen) want de vertraging wordt dan pas geregistreerd zodra de trein een bediend sein voorbij is gereden.

Mocht een trein op een baanvak met automatische seinen defect raken dan wordt de vertraging handmatig verwerkt nadat er vanuit het treinpersoneel contact is geweest met de treindienstleider of technische ondersteuning.

 

Als het probleem komt doordat er tussen Almelo en Hilversum (behalve dan kennelijk een stukje bij Deventer) uitsluitend automatische seinen liggen, is het wel een behoorlijk onhandige tekortkoming in het systeem. Bovendien verklaart het voor mij nog niet waarom ik voorheen op dit traject wel regelmatig vertraagde treinen in de reisplanner heb zien staan. Ik check mijn reis echt niet alleen maar als ik toevallig in de omgeving van Deventer ben. Als Almelo<>Deventer en Deventer<>Hilversum zo’n “zwart gat” voor de reisinformatie is, zou dit toch al wel veel eerder aan het licht zijn gekomen?

Het bizarre vind ik dus ook dat sommige systemen van NS de vertraging wel kenden. Deze was immers op de digitale perronborden van alle stations gewoon zichtbaar. Merkwaardig dat die informatie om de een of andere reden niet door de reisplanner wordt opgepakt. Je zou toch eigenlijk denken dat daar dezelfde datastroom aan ten grondslag ligt?


Het lijkt allemaal weer te werken, voor verder dan Deventer kan ik het bij deze trein niet zien want die wordt blijkbaar omgeleid via Zwolle en Lelystad?

 


Inderdaad, wanneer ik nu vanavond een reis van Almelo naar Amsterdam Science Park plan toont de app wel dat die internationale IC vertraagd is. De app heb ik tussentijds niet geüpdate ofzo, dus heel vreemd dat dit vrijdagavond niet werkte.

 


Overigens valt me nu in de app wel nog iets anders op. Namelijk de reden die NS opgeeft voor de omleiding van de trein via Zwolle en Lelystad. Hij “rijdt via een andere route door te veel vertraging in het buitenland”?!

Dat lijkt me onzin. Als die trein te laat uit Bentheim is vertrokken zou het wel erg sadistisch zijn dat NS hem daarom een extra grote omweg laat maken, allerlei normale stations overslaat en alle reizigers nog meer vertraging aandoet 🤔

 


Overigens valt me nu in de app wel nog iets anders op. Namelijk de reden die NS opgeeft voor de omleiding van de trein via Zwolle en Lelystad. Hij “rijdt via een andere route door te veel vertraging in het buitenland”?!

Dat komt doordat er een technische beperking in het reisinformatiesysteem zit: er kan maar één reden aan een verstoorde situatie gekoppeld worden die dan ook op de borden verschijnt bij alle meldingen over die situatie. 

Dat zie je bij jouw voorbeeld ook, want er staat ook nog “later vertrek door te veel vertraging in het buitenland”


Overigens valt me nu in de app wel nog iets anders op. Namelijk de reden die NS opgeeft voor de omleiding van de trein via Zwolle en Lelystad. Hij “rijdt via een andere route door te veel vertraging in het buitenland”?!

Dat komt doordat er een technische beperking in het reisinformatiesysteem zit: er kan maar één reden aan een verstoorde situatie gekoppeld worden die dan ook op de borden verschijnt bij alle meldingen over die situatie. 

Dat zie je bij jouw voorbeeld ook, want er staat ook nog “later vertrek door te veel vertraging in het buitenland”

Dé app is voor iedere Nederlandse treinreiziger tegenwoordig de ultieme en enige legitieme informatiebron (mocht u wel eens op een station komen kent u vast de omroepberichten hieromtrent). Maar deze super-app die mij afgelopen vrijdag vanwege een vermoedelijke systeemhapering al foutieve informatie toonde blijkt dus bovendien ook nog bekende “technische beperkingen” te hebben als gevolg waarvan klanten keihard worden voorgelogen?

Want als argeloze reiziger zou ik na het lezen van deze communicatie van NS zonder enige twijfel denken dat het door die slome &%$#@!-Duitsers komt dat mijn intercity ineens niet in Hilversum stopt en dáárdoor nu een grote omweg moet maken via Lelystad. Fraai…


Zoals ik aangaf was het nu een hapering in het systeem.

 

De andere oorzaak wordt in ieder geval bij grotere stations opgevangen doordat daar bediende seinen staan en de actuele tijd van de trein weer bekend is bij de verkeersleiding systemen.  In een gebied met alleen automatische seinen is er niet bekend waar de trein exact is en loopt de reisplanner door zoals de trein normaal qua tijden zou hebben gereden. Op het moment van het passeren van het bediende sein is de eventuele vertraging weer geactualiseerd.

 


Ik had afgelopen zondag wel iets soortgelijks. Er was een aanrijding tussen Horst-Sevenum en Venlo, waardoor de dienstregeling verstoord was. Voor ik van huis ging, was dit ook in de planner te zien. De intercity’s vanuit Eindhoven reden niet verder dan Helmond en vertrokken daar weer met een paar minuten vertraging. Toen ik echter op station Helmond kwam, was daar in de planner niks meer van terug te vinden, terwijl de borden op het station nog steeds die vertraging toonden (die er ook was). Dit was om 14.00 uur.


Vandaag hetzelfde probleem in Hilversum. Pak normaal altijd de 18:40 internationale intercity van Hilversum naar Amsterdam, en check voordat ik bij werk wegga altijd even of ie vertraagd is. Nope, zowel de desktop site als de app geven aan dat ie op tijd is. Maar nee hoor, op het station blijkt ie 40 minuten vertraging te hebben... Als ik dat vantevoren gezien had had ik langer op werk kunnen blijven, is een kwartiertje langer ingeklokt ipv staan rondhangen op het station.

Is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt.


Nog meer ervaringen dus! Dit is toch absurd? NS verlangt dat reizigers te allen tijde de app gebruiken als enige legitieme informatiebron, maar die app/reisplanner kan dus zomaar “haperingen” bevatten waardoor er niets van het reisadvies klopt… 😔

 


Dit is wel vreemd, maar helaas heb ik enkel zicht op wat er richting reisplanner gaat, niet wat deze daar concreet mee doet. In principe wil het best voorkomen dat vertragingen uit het buitenland niet altijd direct, goed worden overgenomen. Dat blijft een lastig verhaal. Maar binnen Nederland zou de informatie consistent moeten zijn over de verschillende kanalen, mogelijk foutief, maar wel consistent fout in dat geval.


Alweer zoń kwestie van toch logies denken: en de allereerste gouden regel van die nuwigheid die computers destijds waren: je kan er enkel UIThalen wat ook iemand erIN heeft gestopt. Dat doen geen kaboutertjes uit eigen vrije wil en interesse.

DUS moet toch een werkend persoon in de verkeersleiding dat ergens IN stoppen-en inmiddels zal, zo schat ik, het systeem wel zo ver geavanceerd zijn dat het dan zelf via slimme programmering veel andere gevolg-info dan verder meldt. DUS;als deze stap1 niuet wordt gedaan-dan……………….

Overigens is het juist bij dit soort INtern treinen-en dan nog de leste v.d. dag-zeer traditioneel gebruikelijk dat vele minutekes later wordt gegaan.

 

Zit in dit warrige stukje inderdaad het antwoord op mijn vraag verstopt? Zo ja, vriendelijk verzoek nogmaals om een wat duidelijker leesbare formulering.


Dit is wel vreemd, maar helaas heb ik enkel zicht op wat er richting reisplanner gaat, niet wat deze daar concreet mee doet. In principe wil het best voorkomen dat vertragingen uit het buitenland niet altijd direct, goed worden overgenomen. Dat blijft een lastig verhaal. Maar binnen Nederland zou de informatie consistent moeten zijn over de verschillende kanalen, mogelijk foutief, maar wel consistent fout in dat geval.

Tijdens mijn reis gaf de reisplanner zoals gezegd vrijwel het hele stuk van Almelo tot Hilversum aan dat de trein geen vertraging zou hebben. Te Hilversum was deze inmiddels al zo'n 2 uur op Nederlands grondgebied onderweg. Hierboven noemt @mrfreeze een soortgelijke observatie op het traject Eindhoven<>Helmond, helemaal een puur binnenlandse aangelegenheid dus.


Dat lijkt me dan toch iets dat de app-makers moeten gaan onderzoeken, helemaal als het wel op de borden komt te staan. De aanlevering van die informatie is dan dus wel correct, maar ergens blijft het “hangen”.


Zouden de programmeurs van NS bekend zijn met deze hapering? Zo niet, hoe zouden ze hierop kunnen worden geattendeerd?


Vandaag hetzelfde probleem in Hilversum. Pak normaal altijd de 18:40 internationale intercity van Hilversum naar Amsterdam, en check voordat ik bij werk wegga altijd even of ie vertraagd is. Nope, zowel de desktop site als de app geven aan dat ie op tijd is. Maar nee hoor, op het station blijkt ie 40 minuten vertraging te hebben... Als ik dat vantevoren gezien had had ik langer op werk kunnen blijven, is een kwartiertje langer ingeklokt ipv staan rondhangen op het station.

Is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt.

Het momenteel niet echt de bedoeling dat ICE voor binnenlandse trajecten gebruikt wordt, mogelijk werkt men daarom de planner niet meer bij.


Via hetzelfde pad als dat ik hier aanhaalde:

 

 


Het momenteel niet echt de bedoeling dat ICE voor binnenlandse trajecten gebruikt wordt, mogelijk werkt men daarom de planner niet meer bij.

Dit is geen ICE; de internationale trein tussen Amsterdam en Berlijn is in Nederland als reguliere intercity in de dienstregeling opgenomen. Voor deze trein zijn geen meldingen van extreme drukte afgegeven.


Zouden de programmeurs van NS bekend zijn met deze hapering? Zo niet, hoe zouden ze hierop kunnen worden geattendeerd?

Ik gok dat dit wel bekend is, maar ik heb het nog even aangekaart.


Zojuist zie ik op 's-Hertogenbosch precies het omgekeerde gebeuren: de IC van 7.39 uur naar Boxtel had volgens de apps én de schermen op het perron +10, maar kwam stipt op tijd binnenrijden en vertrok eveneens precies op het geplande tijdstip. Daar gaat toch ook iets niet helemaal goed geloof ik.

Zelfs nadat de trein al vertrokken was gaf de planner er nog reisadviezen mee. Want tja, hij had immers +10...


Reageer