beantwoord

NS app toont vertraagde trein niet in de planner

  • 6 August 2022
  • 76 reacties
  • 1981 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur*
  • 161 reacties

Gisteravond reisde ik per trein van Almelo naar Amsterdam. Ondanks dat ik de route regelmatig afleg en dus uit mijn hoofd ken plande ik (goed geconditioneerd dankzij het omroep-adagium van NS) kort voor vertrek mijn reis nog even in de app. Ik had geluk, de internationale intercity van 21:16 bleek stipt en dankzij die trein verloopt mijn reis net wat vlotter en een stuk comfortabeler. Dus in plaats van te rennen voor de binnenlandse IC van 21:06 wandelde ik rustig naar het station. Tot mijn verbazing gaven de digitale borden vervolgens daar op het perron aan dat de internationale IC toch 10 minuten vertraging had. Ik checkte nogmaals de app, deze hield ook ná de geplande vertrektijd van 21:16 nog steeds vol dat de trein op tijd was. De IC bleef zelfs nog extra lang aan het perron van Almelo staan en vertrok uiteindelijk pas na 21:30.

Onderweg in de trein bekeek ik de reisplanner nog een paar keer, slechts één keer (toen we in de buurt van Deventer reden) werd de vertraging van onze IC getoond.

De vertraging werd verderop helaas ook niet ingelopen, dus we kwamen een kwartiertje te laat aan in Hilversum alwaar de sprinter van 22:46 waarop ik had moeten overstappen al was vertrokken. Tussen Amersfoort en Hlversum hield de NS-reisplanner nog steeds stug vol dat de internationale IC op tijd was en ik die overstap wel zou halen. De displays op de stations toonden wel telkens dat we vertraagd waren. Hoe kan het dat deze realtime infomatie over deze trein door de reisplanner wordt genegeerd en deze zodoende dus onjuiste adviezen geeft? Het eeuwige omroepen van NS “plan uw reis in de app” verliest dus ook zijn waarde als die app zo onnauwkeurig kan zijn.

icon

Beste antwoord door bahnrider 6 August 2022, 10:09

Bekijk origineel

76 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik weet het niet helemaal zeker (ga dat nog wel even navragen) maar ik vrees dat dit komt omdat het een internationale trein is. Als ik nu in onze planner kijk, staat ie daar ook nog als ‘op tijd’. Plan ik dezelfde reis (Almelo-Amsterdam om 19:15) in de internationale planner, dan zie ik daar een vertraging van 11 minuten staan.

NS krijgt via ProRail ook de vertraging door van internationale treinen uit het buitenland. Dus zelfs al voordat ze grens over zijn, weet NS al wat de eventuele vertraging is. Als dat niet in de NS-app zit, dan gaat er ergens iets mis. Het is juist om dit mogelijk te maken dat verschillende infrabeheerders afspraken hebben gemaakt over het doorgeven van realtimegegevens, dus het zou wel bijzonder sneu zijn als NS daar dan niks mee doet.

Reputatie 5

De reisplanner lijkt om eoa reden soms moeite te hebben met sommige van die internationale treinen. Ik reis al jaren zeer regelmatig op het traject en zie het ook dikwijls wél gewoon keurig staan wanneer die vertraagd is. Dat is dus het absurde en inconsequente in dit verhaal; de informatie is wel altijd op de digitale borden op de stations zichtbaar, maar in (geschat) 25 à 35% van de gevallen wordt vertraging door de reisplanner compleet genegeerd. Nu ik er scherper op ben gaan letten heb ik ook intussen al meermaals gezien dat in de reisplanner de vertraging van de trein waarin ik zat tijdens de reis versprong. In Almelo was hij bijvoorbeeld zogenaamd stipt, in Deventer ineens een kwartier te laat en in Amersfoort onterecht weer stipt. Er is geen touw aan vast te knopen...

Reputatie 5

En daar gaan we weer... Ik sta nu op station Apeldoorn, volgens de reisplanner had ik hier zojuist om 14:00 de intercity naar Hilversum kunnen nemen, die perfect op tijd zou rijden. Zojuist wordt echter omgeroepen dat hij een uur en 15 minuten (!) te laat is. Ongelooflijk. Veel andere reizigers op het perron zijn ook compleet verrast, niemand ziet in de app die vertraging.

Reputatie 5

Aanvulling: nu (staand) in de volgende Intercity van 14:14 geeft de app aan dat die IC van 14:00 met slechts 7 minuutjes vertraging tóch zou hebben gereden. Ik was uiteraard de hele tijd op het perron, dus daar klopt niks van.

Reputatie 5

Wordt die vertragingsstatus wellicht handmatig ingevoerd en heeft iemand een typefout gemaakt? In plaats van 75 minuten alleen 7 minuten getypt?!

Badge +3

De situatie om 14:51 op https://www.rijdendetreinen.nl/vertrektijden/station/apeldoorn (en Vertrektijden in de NS app) dus die is nog onderweg en nog niet eens in NL want spoorkaart.mwnn.nl toont hem niet 😥

 

Reputatie 5

 

Als ik in het reisadvies de details van die intercity aanklik verschijnt er helemaal iets eigenaardigs...

Badge +3

Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn 😅

 

Reputatie 5

Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn 😅

 

De hier per station getoonde vertragingsminuten lijken in ieder geval realistischer dan wat de NS app ervan maakt. Dit sluit dus ook aan bij de 75 minuten die de omroep op station Apeldoorn meldde.

Dit is dus Spoorkaart.mwnn.nl als ik het goed zie? Waarom beschikt die site wél over nauwkeurige informatie en de NS-reisplanner niet? 😕

Reputatie 5

 

Als ik in het reisadvies de details van die intercity aanklik verschijnt er helemaal iets eigenaardigs...

Hierin herken ik trouwens nu wel een patroon. Op de stations Hengelo t/m Apeldoorn zijn de vertragingsminuten telkens die van het voorafgaande station minus de rijtijd. Oftewel zou zogenaamd tussen ieder station de rijtijd telkens nul zijn… 🤔

Reputatie 5

Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn 😅

 

PS: als deze informatie trouwens inderdaad wél accuraat is, betekent dat dus dat de Duitsers die trein stipt naar Bad Bentheim hebben gebracht, maar hij vanaf daar toch met drie kwartier vertraging is vertrokken én met een slakkengang naar Hengelo is gereden. Ook bijzonder 😒

Badge +3

Geen idee wat er aan de hand was maar de data komt echt uit dezelfde bron volgens mij.

Dus als ergens ineens +7 i.p.v. +75 staat (en daarna weer goed) heeft iemand ergens een tikfoutje gemaakt 🤔

Zo te zien is de vertraging opgelopen in Bad Bentheim (met de nodige uitstraling in NL uiteraard), maar dat er dan ruim +30 bij komt voor naar Hengelo snap ik ook niet.

Volgende keer toch maar gewoon de NS IC naar Schiphol nemen, voor je gemoedsrust. 😅

Reputatie 7
Badge +1

Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn 😅

 

PS: als deze informatie trouwens inderdaad wél accuraat is, betekent dat dus dat de Duitsers die trein stipt naar Bad Bentheim hebben gebracht, maar hij vanaf daar toch met drie kwartier vertraging is vertrokken én met een slakkengang naar Hengelo is gereden. Ook bijzonder 😒

Kan zomaar als er problemen met af- of aankoppelen van de loc zijn of de loc defect was. De 143 is op tijd in Bad Bentheim aangekomen, dus er was wel een loc aanwezig.

Maargoed, ik kwam rond 14.00 uur zelf in Oldenzaal aan en heb die Berlijner ergens na Hengelo zien kruisen. Dus dan zat hij meer richting de +80 toen al en niet op de +45 die bij Bad Bentheim staat.

Reputatie 7
Badge +3

Treinposities geeft dit aan

 

 

En dit 

 

Trein 148 zou dus eerst met loc 1746 gereden worden en dat is veranderd naar Vectron 193 934. Die 1746 was om de tijd dat die oorspronkelijk met de 149 moest gaan rijden onderweg met de 240 als vervanger voor loc 1761. De Vectron was met trein 145 samen met loc 1739 om 13:30 in Bad Bentheim gekomen. 

Even Somda gecheckt en daar wordt gemeld:

Loc 1750 is bij Hgl defect geraakt toen hij onderweg was met IC 242. Loc 1761 kwam te hulp. Loc 1761 met 1750 in opzending en met DB-stam 7705 kwamen om 11:45 door Apd als LM richting Asd. Vervolgens was er dus een loc tekort in Bh. Daarom gaat 193 934 in opzending mee met IC 145.

Reputatie 5

Best interessant dat hele technische verhaal, maar als klant zou ik gewoon simpelweg enigszins betrouwbare informatie over mijn reis van NS wensen. Ik leg de oost-west-route zeer vaak af, ook dikwijls met (deels) gebruik van die internationale IC, omdat het daarmee in theorie veel sneller is. Meestal geeft de reisplanner het wel tevoren aan wanneer die vertraagd is. Vorig weekend kreeg ik bijvoorbeeld gewoon netjes een alternatief reisadvies omdat die internationale bijna een uur te laat was. Toen kwam de vertragingsstatus in de app dus wel overeen met wat er op de stationsschermen stond.

Dát is dus mijn verbazing en frustratie. De reisplanner maakt er niet altijd maar wel vaak (en ogenschijnlijk geheel willekeurig) een compleet zooitje van. Gisteren checkte ik ca 13:40 de app, was er zogenaamd niks aan de hand en volgde ik dus het advies op de trein om 14:00 te nemen. Een klein half uurtje later op het perron begreep ik van de vele andere reizigers dat iedereen hetzelfde in hun app had gezien.

Reputatie 5

Ik weet het niet helemaal zeker (ga dat nog wel even navragen) maar ik vrees dat dit komt omdat het een internationale trein is. 

NS krijgt via ProRail ook de vertraging door van internationale treinen uit het buitenland. 

NS heeft inderdaad gewoon de beschikking over de meest actuele gegevens van deze trein. Ze zijn zelfs in de NS-app zelf te vinden door bijvoorbeeld de trein open te klappen in de digitale vertrekstaat. Dan krijg je de meest actuele gegevens tot op de minuut nauwkeurig te zien.

Het gaat mis bij het plannen van een reis, want dan wordt er gedaan alsof deze trein geen vertraging heeft of überhaupt kan hebben. Dat is dus gewoon een bug in de reisplanner. NS lijkt helaas geen enkele interesse te hebben in het oplossen van dit probleem. Het maakt het plannen van binnenlandse reizen vanaf stations die door de IC Berlijn worden aangedaan onnodig moeilijk.

Reputatie 5

Volgens mij moet dit inderdaad een hardnekkige bug zijn. Maar het extreem eigenaardige is dat hij zo willekeurig optreedt. Ik reis al vele jaren op routes waar de internationale trein dikwijls onderdeel uitmaakt van het reisadvies en maak het op geschat ongeveer 25% van mijn reizen mee dat de vertragingsstatus niet klopt. Vaak kun je dus toch wel op de reisplanner vertrouwen. Dat inconsequente vind ik vooral vreemd. De observatie gisteren dat de reisplanner wel een vertraging toont, maar dat het aantal minuten totaal niet juist is, is ook absurd.

Dit topic loopt al sinds augustus vorig jaar. Ik heb de NS ook meermaals op de situatie geattendeerd als ik als gevolg van deze informatie een compensatieclaim indiende en tevens 4 keer de app-ontwikkelaars geïnformeerd. Treurig dat er kennelijk helemaal geen actie op ondernomen wordt dit te verhelpen...

Badge +3

Dit topic loopt al sinds augustus vorig jaar. Ik heb de NS ook meermaals op de situatie geattendeerd als ik als gevolg van deze informatie een compensatieclaim indiende en tevens 4 keer de app-ontwikkelaars geïnformeerd. Treurig dat er kennelijk helemaal geen actie op ondernomen wordt dit te verhelpen...

De app-ontwikkelaars kunnen er weinig mee, want de de Reisplanner op de website geeft hetzelfde.

De onderliggende (ruwe) data is hetzelfde, kan me niet voorstellen dat iemand vertragingen handmatig intikt en van +75 ineens +7 maakt 🤣

Reputatie 5

Vanmiddag maak ik ook voor het eerst in de andere richting mee dat de reisplanner incorrect met die internationale trein omgaat. Er is momenteel een stremming tussen Apeldoorn en Deventer die tot 19:00 uur zal duren. Alle binnenlandse treinen eindigen vanuit Amersfoort dus in Apeldoorn, maar zogenaamd zal de internationale pünktlich dwars door die stremming wél door kunnen rijden naar Deventer?! Ik vroeg het voor alle zekerheid aan een conducteur, die al meteen aangaf dat ik echt het beste via Zwolle kan omreizen.

Reputatie 5

 

Reputatie 5

Weer eens een aanvulling door mijzelf in dit topic. Vanavond werd de internationale IC van 21:15 vanaf Almelo door de reisplanner als stipt aangekondigd, op de schermen op het station stond echter +5 minuten. In werkelijkheid rijdt de trein echter (nagenoeg) pünktlich

Merkwaardig, de informatie kan dus ook andersom incorrect zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Op Treinposities is te zien dat deze trein in Hengelo +3 had, dat wordt afgerond naar +5 op de perronborden. In Almelo was het nog maar +2 en dat wordt niet als vertraging op de borden aangegeven (afgerond naar 0). Machinist heeft blijkbaar lekker doorgereden om de vertraging weg te werken, want kwam volgens het snelheidsverloop want kwam zelfs nog een paar minuten te vroeg aan in Deventer. Of er is wat rijtijdspeling.

https://treinposities.nl/ritinfo/20231111/140

Alleen jammer dat die nu met +8 weggaat uit Deventer. Misschien kan die nu weer lekker doorrijden om dat weer goed te maken. 

 

Reputatie 5

Maar dat is in dit geval dus het vreemde. Op de schermen in Almelo stond wel +5 terwijl de trein dus zo goed als stipt reed.

Reputatie 5

We stonden inderdaad lang stil in Deventer. De conductrice riep om dat er schijnbaar ergens in de buurt een persoon 'in het spoor' zou zijn gesignaleerd, waardoor we moesten wachten en een stukje langzaam hebben gereden.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat is in dit geval dus het vreemde. Op de schermen in Almelo stond wel +5 terwijl de trein dus zo goed als stipt reed.

Misschien was het nog net op het randje tussen +2 en +3, dat de trein op het punt waar de tijd/vertraging gemeten wordt het nog net wel +3 was maar was dat maar met net enkele seconden. Dat is het jammere van dat afronden op de schermen, het is of +5 of niets. 

Reageer