Onduidelijkheid over 'Let op, storing' in reisplanner + incompetente telefonische klantenservice | NS Community

Onduidelijkheid over 'Let op, storing' in reisplanner + incompetente telefonische klantenservice

  • 15 April 2023
  • 8 reacties
  • 235 Bekeken

Vandaag moest ik ivm werk aan het spoor omreizen tussen A’dam en Den Haag. De ns.nl reisplanner gaf als gunstigste alternatief een omweg via Rotterdam met de IC Direct  - bij deze reis stond echter de melding in rode letters: Let op, storing. De reis stond in de planner wel blauw afgedrukt i.t.t. een reis waarbij achter het driehoekje Reis niet mogelijk staat die in lichtgrijs afgedrukt staat, waarbij het ondubbelzinnig duidelijk is dat deze reis geen optie is. 

Enfin, door de onduidelijkheid over Let op, storing belde ik de klantenservice om te vragen of de IC DIrect naar R’dam gewoon naar behoren reed. Mevrouw die me hielp sprak Nederlands met een dik accent en in plaats van simpelweg ja of nee te antwoorden op mijn vraag, ging ze heel traag en omslachtig een reisplanner invullen (wat ik al zelf gedaan had via de ns site): ‘hoe laat wilt u vertrekken van waar en waarheen?’ - ik probeerde steeds duidelijk te maken dat ik alleen hoefde te weten of de IC DIrect gewoon reed en dat ik in de war was gebracht door dat Let op storing. Mevrouw somt een hele lijst reisalternatieven op, behalve het alternatief met de IC Direct. Uiteindelijk na een hoop gedoe begint het haar te dagen dat ik wil weten of ik die reis met IC Direct nu kan maken of niet. “Nee meneer, er staat ‘storing’ dus dat kan niet”. Hèhè eindelijk antwoord, wat een gedoe. En wat blijkt? Mevrouw had het ook nog eens verkeerd, want de IC Direct reed wel gewoon en Let op storing betekent dus dat de reis in principe gewoon mogelijk is. Wat een belabberde, incompetente klantenservice. 

Blijft me echter een raadsel waarom dat Let op storing bij mijn reis vermeld stond, terwijl die gewoon zonder problemen mogelijk was.

 

.


8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

U had ook kunnen klikken op dat “Let op, storing” en dat had u dit gezien.

 

Dan was duidelijk dat de ICD treinen wel rijden, maar drukker zijn vanwege een storing elders (tussen Den Haag en Leiden). Sowieso is een reis die in blauw wordt aangegeven gewoon mogelijk, een tekst “Let op storing” is er dan om aan te geven dat er of op die route of elders een storing is waardoor er mogelijk minder treinen rijden en/of dat treinen drukker zijn dan anders. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community @stefanV 

Pff, laten we het simpel houden en dat een ‘blauw’ advies voor morgen gewoon mogelijk is. Grijs (niet mogelijk) valt uit.

Een /!\ Let op, storing melding heeft daar niets mee te maken, want die trein rijdt gewoon!

Hooguit krijg je dan te maken met gewijzigde vertrektijden of extra stops of omreizen.

In dit geval extra drukte in de ICd (Rotterdam - Schiphol), maar als er verder niets te doen is in Amsterdam of Rotterdam rond die tijd komt het wel goed.

De ICd toeslag kan je ook op een ov-chipkaart laden bij de rode zuil op het perron, dan kost het geen € 2,90 maar € 1,74 (waarom die niet toeslagvrij is wegens de situatie bij Voorschoten snap ik gedeeltelijk)

‘Nederlands met een dik accent’ (ik versta ze amper) betekent waarschijnlijk dat je contact had met de de nachtelijke NS webcare in Paramaribo of misschien wel India of zo. 

 

Reputatie 7
Badge +3

De verwarring snap ik op zich wel. Grootste probleem is in dit geval dat de klanteNService zich weer 's van haar beste kant laat zien en - niet voor de eerste keer - klinkklare onzin verkoopt.

Pff, laten we het simpel houden en dat een ‘blauw’ advies voor morgen gewoon mogelijk is. Grijs (niet mogelijk) valt uit.

Een /!\ Let op, storing melding heeft daar niets mee te maken, want die trein rijdt gewoon!

Hooguit krijg je dan te maken met gewijzigde vertrektijden of extra stops of omreizen.

In dit geval extra drukte in de ICd (Rotterdam - Schiphol), maar als er verder niets te doen is in Amsterdam rond die tijd komt het wel goed.

 

Als ik dit duidelijke antwoord nou gewoon gekregen van de mevrouw van de telefonische NS klantenservice had ik dit hele topic niet hoeven starten. De verwarring kwam eigenlijk vooral doordat zij beweerde (na heel lang om de vraag heen te hebben gewalst) dat de reis met IC Direct niet mogelijk was: “nee meneer, die reis kan niet, er staat /!\ Let op, storing bij” (en ja, ik had die melding aangeklikt, las over die extra drukte en meende dat de trein verder gewoon reed, maar wilde gewoon nog extra bevestiging van iemand van NS die vervolgens juist het tegendeel beweert :S). Het is me nu duidelijk hoe ‘t zit, dank voor de opheldering Robert.

Nachtelijke NS webcare in Paramaribo..xD Daar leek het haast wel op..

 

Reputatie 7
Badge +3

Nachtelijke NS webcare in Paramaribo..xD Daar leek het haast wel op..

Dat was geen grap … 🙂

Hoi stefanV en welkom bij onze Community.

Het is inderdaad geen grap, ondanks dat zij geen webcare doen zijn er wel degelijk collega's die vanuit Suriname werken (dit staat in ons privacy statement ook vermeld). Dat je een collega treft die met een accent spreekt is dus niet toevallig, maar hun Nederlands zou wel correct moeten zijn. Jammer om te lezen dat mijn collega je niet naar wens te woord heeft gestaan. Ik zal je signaal intern doorzetten.

In de regel geldt bij reisadviezen eigenlijk altijd dat een trein die niet duidelijk vermeld staat als niet rijdend, wel zal gaan rijden. In dit advies is geen busvervoer aangekondigd en staat er niet dat hij niet rijdt, dus dan zal het vervoer per trein zijn. De tekst ‘Let op: storing’ is ervoor bedoeld om reizigers erop attent te maken dat er een verstoring is en dat deze als gevolg kan hebben dat er vertraging optreedt, dat vertreksporen kunnen wijzigen of dat de trein een andere route rijdt. Ik zal ook dit signaal over de duidelijkheid daarvan intern indienen.

Nachtelijke NS webcare in Paramaribo..xD Daar leek het haast wel op..

Dat was geen grap … 🙂

Webhelp (uitvoerende partij van NS) zit in vele landen en verwerkt op haar vestiging in Paramaribo verkeer voor o.a. NS. Van Boxtel is daar wel eens over de vloer geweest, bijvoorbeeld: https://www.facebook.com/WebhelpSR/posts/pfbid02zpeaVTURrBs2mQrtFTy3yrTBwVBvammvXXJ1VnuRSZQsnxRSQQvc4Dzz7HREgoj8l

Badge +3

Hopi bon voor je reis @stefanV Hoe ben je ‘gevaren’? 😅

Reageer