beantwoord

overbodige omwegen

  • 7 January 2024
  • 5 reacties
  • 168 Bekeken

Ik nam vrijdag de trein van Antwerpen centraal naar Dronten. Zoals gewoonlijk check ik de app NS internationaal vanwege de werken. de app geeft me als snelste route uitstappen in Breda, daarna overstappen in een trein naar Amsterdam centraal om daar de trein naar Zwolle te nemen, van daaruit kan ik dan eindelijk de sprinter naar Dronten nemen. In totaal duurt het traject 3 uur en 46 minuten. Als ik uitstap in Dronten zie ik dat de trein gewoon doorrijd naar Schiphol. Als ik de appgebruik om de route te checken vanuit Schiphol heb ik de intercity naar Lelystad en een sprinter naar Dronten. Zo heb ik maar 2 in plaats van 3 overstappen en ik ben exact 49 minuten sneller. Het is al vaker gebeurt en ik heb deze keer ook screenschots genomen. Hoe kan dit gebeuren? mijn medereizigers leken allemaal door te hebben dat de trein wel zijn normale route reed.

icon

Beste antwoord door rvdborgt 8 January 2024, 14:08

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het reisadvies wat jij noemt krijg ik niet uit de planner. Er zit er wel eentje tussen van tegen de vier uur, maar die gaat van Antwerpen naar Rotterdam en dan naar Zwolle en vervolgens naar Dronten. Maar die komt alleen uit de planner omdat een advies via de normale route (Antwerpen naar Amsterdam, dan naar Lelystad en vervolgens naar Dronten op dat uur vervalt).

De trein van Zwolle naar Dronten rijdt overigens ook helemaal niet naar Schiphol, maar slechts tot Lelystad.

De NS reisplanner heeft al maanden kuren. Mijn advies is om alleen korte stukken te plannen. Heb je overstappen? Kijk dan vanaf de overstapplek zelf in je reisplanner ipv begin tot eindstation. Zo krijg je vaak genoeg stuk betere mogelijkheden die sneller zijn dan wat NS aangeeft. Vooral Schiphol, Utrecht en Amsterdam centraal merk ik hier vaak fouten in als ik het via NS app direct doe als 1 lange reis ipv per overstap. 

Reputatie 7
Badge +1

Zoals altijd zijn details nodig om dit nader te bekijken. Wat was je vertrektijd?

Ik zie voor sommige vertrektijden 2 opties als ik voor deze week vrijdag zoek, bv. om 14:44. De NSI-app geeft 1x de normale optie met 2 overstaps, maar ook 1 met extra overstaps in Breda en Amsterdam-Zuid.

Bij NSI kan ik niet in het verleden zoeken, maar als ik bij DB afgelopen vrijdag zoek, dan zie ik om 14:44 ook een extra optie die inderdaad overstaps heeft in Breda, Den Haag en Lelystad. Geen idee waardoor. Mogelijk om een optie zonder toeslag (*) te geven, al is me niet duidelijk waardoor die dan niet ieder uur wordt getoond.

(*) De planner weet niet dat je met een internationaal ticket geen toeslag nodig hebt.

Ik heb per ongeluk Inderdaad Amsterdam centraal in plaats van Rotterdam geschreven. Die route wordt inderdaad gegeven omdat het advies vervalt dacht ik maar de route ging nog steeds. De vertrektijd was om 19: 44 in Antwerpen. Met de standaardroute kom je dan aan in Dronten om 22: 36. De alternatieve route geeft aan dat ik om 23:25 aan zou komen. De opmerking van Daniel dat de trein van Zwolle naar Dronten niet tot Schiphol rijdt klopt. Dat heb ik denk ik ook niet beweerd.

in de vorig post was ik vergeten zeggen dat door vertraging tussen Noorderkempen en Breda de intercity naar Rotterdam ook al weg was toen we het station inreden.

Dankjewel voor de reacties. 

Reputatie 7
Badge +1

Juist, met vertrek om 19:44 kan ik dat reproduceren.

Ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat er rond die tijd ieder uur een Eurostar rijdt waarmee je met 2 overstaps sneller op je bestemming bent. Misschien is het alternatief met aankomst om 19:44 de snelste zonder toeslag.

De DB-planner geeft overigens wel het gewenste resultaat, al moet je daarvoor wel de optie "Schnellste Verbindungen anzeigen” afzetten.

NS gebruikt op de achtergrond bij mijn weten dezelfde planner, maar blijkbaar met wat andere parameters, die niet altijd het gewenste resultaat opleveren.

Reageer