beantwoord

overstap wel in reisplanner, maar niet officieel?

  • 27 December 2022
  • 14 reacties
  • 822 Bekeken

Reputatie 4
  • Intercity
  • 100 reacties

Bij toeval kwam ik er onlangs achter dat bepaalde in de NS reisplanner getoonde overstappen niet gelden als officiele overstap.

Situatie: de sprinter HC- Dordrecht komt normaal tegelijk met de IC AMS-Vlissingen binnen op HS (en ze vertrekken beide 2 minuten later), maar was nu 1 minuut later binnen omdat voor vertrek gewacht moest worden op een kruisende trein. De HC van de IC naar Vlissingen floot en sloot de deuren terwijl wij uitstapten (-renden). Een aantal weken eerder had ik datzelfde meegemaakt, maar in al de vele jaren daarvoor bijna nooit, opvallend genoeg. Extra navrant omdat in de weken ervoor geen enkele treinreis zonder - flinke - vertraging was, maar vooral omdat ik hierdoor mijn eindbestemming niet meer zou kunnen bereiken.

Ik zocht de conducteur op (die overigens verbaasd was dat zijn door de verkeersleiding ingeseinde collega net wachtte) en legde hem mijn probleem voor. Hij zei dat de regeling

Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.

in dit geval niet zou gelden, omdat 3 minuten overstaptijd niet als aansluiting geldt. Dat wist ik niet - had ik dat geweten, dan had ik natuurlijk voor een andere verbinding gekozen!

Mijn vragen:

  • is er onlangs iets veranderd?
  • wanneer precies geldt een overstap als officiele overstap?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 28 December 2022, 11:37

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een officiele overstap is een overstap die in de reisplanner staat vermeld.

Goedemorgen LLN. Zoals MoDe al aangeeft is een officiële overstap inderdaad simpelweg een overstap die wordt getoond in de NS Reisplanner bij een regulier advies (trein, van station naar station). Voor een overstap op hetzelfde perron is de minimum geldende tijd 2 minuten.

Het is echter vrij normaal dat er niet gewacht wordt met het vertrek als een aansluiting vertraagd aankomt. Dit kan namelijk verdere vertragingen als gevolg hebben gezien hoe strak de dienstregeling in elkaar zit.

Als jij jouw aansluiting hebt gemist door vertraging buiten jouw machte om en je daardoor niet meer op jouw bestemming kan komen gezien die aansluiting de laatste optie was van de dag, dan is de geciteerde regel juist van toepassing. Wat de betreffende conducteur aangaf is dan ook niet juist.

Reputatie 4

Juist niet, probeerde ik uit te leggen.

De overstap in Roosendaal van de IC Vlissingen-AMS op de IC naar Zwolle - zelfde perron, 3 minuten overstaptijd - is daar ook een voorbeeld van. Gaat dagelijks mis, geldt ook niet (meer) als officiele overstap.

Reputatie 7
Badge +1

De overstap in Roosendaal van de IC Vlissingen-AMS op de IC naar Zwolle - zelfde perron, 3 minuten overstaptijd - is daar ook een voorbeeld van. Gaat dagelijks mis, geldt ook niet (meer) als officiele overstap.

Waar heb je die informatie vandaan dan? Wat een conducteur daarover beweert is niet bepalend. Als de planner die overstap geeft, dan is het een officiële overstap.

Reputatie 4

Wat de betreffende conducteur aangaf is dan ook niet juist.

Dat vraag ik me af.

Niet alleen deze conducteur gaf dat aan, ook de conducteur op de trein waarmee ik de reis vervolgde. En ook 2 medewerkers bij de Klantenservice: een die ik zelf aan de lijn kreeg, een andere die de HC aan de lijn kreeg toen hij voor mij belde (om vervoer naar huis te regelen omdat ik de laatste aansluiting van de dag zou missen). Pas bij het 3e contact met Klantenservice was de desbetreffende medewerker coulant, alleen omdat ik wel eerder op station DH Centraal ingecheckt was en een eerdere trein ri. HS had kunnen nemen, ware het niet dat juist die rit die dag toevallig geannuleerd was. Dankzij de vasthoudendheid van deze HC kwam ik toch nog thuis.

Is het niet toch een eh … undocumented feature van e.o.a. nieuwe huisregel?

Als jij een overstap als advies krijgt in de NS Reisplanner bij het regulier plannen van een treinreis van station tot station, is dat een officiële overstap waarbij je ervan uit moet kunnen gaan dat je die gewoon kunt halen. Lukt dat niet en kom je daardoor niet meer op je bestemming, dan is onze thuisbrengplicht van kracht. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het vrij vreemd vind dat er zoveel medewerkers zijn geweest die het daar niet mee eens waren. Hier is niets in veranderd.

Reputatie 7
Badge +3

Als een overstap in de reisplanner staat en dan een officiele overstap is wil dat niet zeggen dat er gewacht wordt in het geval van vertraging. Er zou vanwege de afgeschaalde dienstregeling wel met ingang van de nieuwe dienstregeling op een aantal stations een wachttijdregelingen ingesteld worden zodat aansluitende treinen bij vertraging extra lang blijven wachten op stations om aansluiting te blijven bieden vanuit de vertraagde trein, dat zou gaan om o.a.Leiden Centraal en Utrecht Centraal. En vaak wordt er bij de laatste verbinding van de dag ook nog wel eens gewacht.

Wat je wel hebt met een officiele overstap in de reisplanner, naast wat Stijn al aangeeft, is dat je een GtbV claim kan indienen als je door het missen van die overstap meer dan 30 minuten vertraing oploopt. 

 

 

Reputatie 4

Voor een overstap op hetzelfde perron is de minimum geldende tijd 2 minuten.

Zou het daar bij de div. medewerkers misgegaan zijn? Want ik herinner me dat het argument steeds was: “uw overstaptijd was te kort, de overstaptijd moet min. 5 minuten zijn”. En in dit geval was het 2 minuten, maar wel op zelfde perron.

Het niet blijven wachten om een cascade van vertragingen te voorkomen begrijp ik helemaal. Maar toch gebeuren op dat gebied ook vreemde zaken. Zo zat ik in een al 15 min. vertraagde trein die maar niet vertrok. De HC riep om: “We moeten nog even wachten om een aansluiting over te nemen.” Het vreemde was echter dat de trein die uiteindelijk aan de andere kant van het perron verscheen, helemaal geen off. aansluiting was, maar gewoon een trein die daar regulier ong. 20 min. na “onze” trein vertrekt. (Het gevolg was dat onze vertraging nog verder opliep, we achter een stoptrein raakten en meer dan een half uur verspeelden, waardoor ik me weer op de NS-thuisbrengplicht moest beroepen.)

Reputatie 7
Badge +3

Hoeveel minuten de overstaptijd minimaal moet zijn ligt aan van waar naar waar moet worden overgestapt. Voor een crossplatform overstap op hetzelfde perron is dat 2 minuten, voor een overstap 1 perron verder is dat 4 minuten, en die 5 minuten zal zijn als je 2 of 3 perrons verder moet. Hoe groter de afstand die je moet lopen, hoe meer minuten er wordt gerekend. 

Reputatie 4

Door het dynamisch bijwerken van reisadviezen in de reisplanner, kan het voorkomen dat een eenmaal gekozen reis met overstap niet meer mogelijk is. Waar ligt dan de bewijslast om toch in aanmerking te komen voor het vervangende vervoer? 

In de reisplanner zou een kaart met looproute voor overstappen erg helpen. De huidige kaart is niet praktisch en toont alleen maar verkoop faciliteiten (Smullers, Ako, etc.). Ook als je op de kaart scrolls of inzoomt, dan is dat plezier van korte duur door een automatische verversing. 

Reputatie 7

Wat de betreffende conducteur aangaf is dan ook niet juist.

Dat vraag ik me af.

Niet alleen deze conducteur gaf dat aan, ook de conducteur op de trein waarmee ik de reis vervolgde. En ook 2 medewerkers bij de Klantenservice: een die ik zelf aan de lijn kreeg, een andere die de HC aan de lijn kreeg toen hij voor mij belde (om vervoer naar huis te regelen omdat ik de laatste aansluiting van de dag zou missen). Pas bij het 3e contact met Klantenservice was de desbetreffende medewerker coulant, alleen omdat ik wel eerder op station DH Centraal ingecheckt was en een eerdere trein ri. HS had kunnen nemen, ware het niet dat juist die rit die dag toevallig geannuleerd was. Dankzij de vasthoudendheid van deze HC kwam ik toch nog thuis.

Is het niet toch een eh … undocumented feature van e.o.a. nieuwe huisregel?

 

Neen, dus. Je hebt hier een formeel “nee” van een NS-medewerker gekregen (Stijn) en als extra bonus ook nog eens de uitleg van de experten. Een overstap in de Reisplanner is altijd een overstap. En als je alleen het perron over moet rennen, dan volstaan 2 minuten.

 

Kortom… een typisch geval van “uilebal bedenkt eigen regeltjes” en dat vier op een rij. 

Reputatie 4

Goedemorgen LLN. Zoals MoDe al aangeeft is een officiële overstap inderdaad simpelweg een overstap die wordt getoond in de NS Reisplanner bij een regulier advies (trein, van station naar station). Voor een overstap op hetzelfde perron is de minimum geldende tijd 2 minuten.

Het is echter vrij normaal dat er niet gewacht wordt met het vertrek als een aansluiting vertraagd aankomt. Dit kan namelijk verdere vertragingen als gevolg hebben gezien hoe strak de dienstregeling in elkaar zit.

Als jij jouw aansluiting hebt gemist door vertraging buiten jouw machte om en je daardoor niet meer op jouw bestemming kan komen gezien die aansluiting de laatste optie was van de dag, dan is de geciteerde regel juist van toepassing. Wat de betreffende conducteur aangaf is dan ook niet juist.

We houden het hierop. Ik zal dit afdrukken, voor het geval dat.

Misschien slim om de telefonische Klantenservice nog eens goed te instrueren m.b.t. de ins and outs van de thuisbrengplicht. Ik heb me er dit jaar 4 x op moeten beroepen (in al de pakweg 30 jaar daarvoor nooit) en elke keer was het een ingewikkeld, tijdrovend proces. Bellen met klantenservice, lang in de wacht, lang ruggespraak, “nee, dat kunnen wij niet, u moet op het eindstation de infopaal gebruiken”, infopaal (= klantenservice) kastje-muur, weer bellen, dat soort zaken.

Badge +3

Voor ‘het perron oversteken’ zijn er ook nog wat regeltjes, dus daarvoor kan ook zomaar 3 of 4 minuten staan (als treinen niet recht tegenover elkaar stoppen).

Dus als een overstap als ‘haalbaar’ in de planner stond en je met +1 vertraging aankomt kan je alsnog zomaar pech hebben (maar dan wel recht op GTbV of thuisbrengplicht).

Reputatie 4

Voor ‘het perron oversteken’ zijn er ook nog wat regeltjes, dus daarvoor kan ook zomaar 3 of 4 minuten staan (als treinen niet recht tegenover elkaar stoppen).

Dus als een overstap als ‘haalbaar’ in de planner stond en je met +1 vertraging aankomt kan je alsnog zomaar pech hebben (maar dan wel recht op GTbV of thuisbrengplicht).

Ik begrijp het. In dit geval was het “recht oversteken” (geen a- en b-deel van perron). De HC van de klaarstaande trein zag ons dus prima binnenkomen …

Overigens gaf ik in al deze gevallen aan de NS-klantenservice de ritnrs. van de beide treinen door, want die kreeg ik steeds van de HC’s, dus als het goed is kun men daarmee zien hoe de overstap normaal zou zijn en hoeveel die rit vertraagd was enz. enz.

Verder schijnen er ook nog regels te zijn wie voorrang krijgt bij het voorkruisen (kopstation Gvc): de vertrekkende of de aankomende trein. Er moet dan wel plaats zijn om de aankomende trein te “parkeren”, maar ik begreep dat een aankomende trein niet zomaar automatisch voorrang heeft.

Reageer