Planner app: filteren bussen/trams | NS Community
beantwoord

Planner app: filteren bussen/trams


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Plannen van een reis in de NS app laat opeens ook allemaal bus- en tram-verbindingen zien, waar ik geen behoefte aan heb (en op bepaalde trajecten zijn het er heel veel). Is er een manier om deze eruit te filteren, en alleen treinverbindingen te laten zien? Ik heb hier vooralsnog geen optie voor kunnen vinden in de app.

icon

Beste antwoord door JurgenH 5 October 2022, 11:57

Bekijk origineel

110 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je ziet alleen treinverbindignen als je alleen treinstations als vertrek en aankomst kiest, en dan wel zonder spelfouten. Bij het typen verschijnen al wat mogelijkheden die je kunt kiezen, alleen degene met een treinsymbooltje ervoor zijn dan treinstations.

 

 

Dat is niet zo. Zowel voor het begin- als eindstation selecteer ik inderdaad een treinstation, alsnog krijg ik zowel trein-, tram- als busverbindingen.

Reputatie 7
Badge +3

Dan ben ik benieuwd naar welke stations dat zijn. Heb je misschien een screenprintje? Soms bij werkzaamheden waarbij het officiele NS reisadvies is om een bepaalde bus of metro te nemen zie je die wel, in andere gevallen heb ik het nog niet gezien.

Reputatie 7
Badge +2

Zag net elders ook een melding van zoiets langskomen. Plan bv. maar eens van Amsterdam Centraal naar Veendam in de app, dan krijg je allemaal adviezen met bus 310 vanaf Assen uit de planners, want dat is 2 minuten sneller dan via Groningen met de trein reizen.

Echter wel alleen op bepaalde tijden en ook niet elke dag zie ik nu, erg raar:

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen app. In de reisplanner op de website zie ik voor een dergelijke reis alleen treinen. 

Edit, voor die datum zie ik ook op de website die bus.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb geen app. In de reisplanner op de website zie ik voor een dergelijke reis alleen treinen. 

Edit, voor die datum zie ik ook op de website die bus.

 

Ik neem aan dat het gewoon komt door de staking van morgen. Ik denk wat er nu wordt getoond vrijwel overeenkomt met 9292.

Ik heb geen app. In de reisplanner op de website zie ik voor een dergelijke reis alleen treinen. 

Edit, voor die datum zie ik ook op de website die bus.

 

Ik neem aan dat het gewoon komt door de staking van morgen. Ik denk wat er nu wordt getoond vrijwel overeenkomt met 9292.

Nee, want zaterdag hetzelfde. Bijzonder irritant, ik gebruik nu maar de planner van DB want dit is onbruikbaar.

Badge +3

Ja, wat moet je met een bus als je Weekend Vrij hebt? Waarbij het nog maar de vraag is of je het getoonde advies van 16:56 (+6) haalt. En die bug over de prijs van een e-ticket is er ook nog.

Je wilt gewoon de trein van bijv. 17:46 hebben, maar die wordt niet eens getoond (wel als je van Leidsche Rijn naar Utrecht Centraal plant, met dan ook een heleboel bussen die je niet wilt).

Natuurlijk kun je de bussen tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal er wel uit filteren door Alleen sprinters als optie aan te zetten, maar dat schiet niet op als je naar Amersfoort wilt.

Reputatie 7
Badge +2

Vanaf 17.30 uur krijg je voor die reis zelfs überhaupt geen adviezen met een trein vanaf Utrecht Leidsche Rijn meer. En het blijft trouwens niet beperkt tot een bus in het voor- en natransport: van Amersfoort Centraal naar Veenendaal-De Klomp komen er ook adviezen volledig per bus uit de planner.

Reputatie 2

Ja, het is bizar, ik heb een WeekendVrij, reis van station naar station en volgens de NS-reisplanner kost me dat € 3,29 retour door twee keer buskosten…. (€ 1,61 en € 1,68), even los van het feit dat ik helemaal niet met de bus wil en zeker niet als ik het alternatief al afgekocht heb met mijn WeekendVrij abonnement, en dat alternatief gewoon rijdt, het is geen kwestie van vervangend vervoer, er rijden gewoon treinen.

Badge +3

Bij Rijdendetreinen niet veel beter… dan maar de DB Navigator app (of website)… 🤔

Joehoe 🙄 er rijden gewoon sprinters om 19:16 en 19:46 en die wil je natuurlijk met Weekend Vrij.

Overigens… Check uit bij U-OV en dan in bij ?? 🤣

Badge +3

Zie dat 9292 wel de sprinters geeft (maar dus ook de busadviezen die je niet wilt met Weekend Vrij).

De busadviezen kan je daar wel filteren! Dus wellicht heeft Minette daar wat aan?

 

Reputatie 2

Zie dat 9292 wel de sprinters geeft (maar dus ook busadviezen die je niet wilt). De busadviezen kan je daar wel filteren!

Dus wellicht heeft Minette daar wat aan?

Neuh, dat was de suggestie op Twitter ook al, ik zie het nut niet zo van meerdere apps als ik de NS-app sowieso nodig heb voor mijn abonnement, ik zie liever dat de NS de mogelijkheid geeft dit soort bussen eruit te filteren, helemaal in combinatie met het feit dat je in de instellingen van de app kunt aangeven wat voor abonnement je hebt, de app “weet” dus ook door de instelling met wat voor abonnement er een reisadvies gezocht wordt.

Groet, Minette 😉

Reputatie 7
Badge +3

Het is pas sinds kort dat je bij bepaalde reizen ook bussen te zien krijgt, dat was voorheen nooit, tenzij je plande van/maar een bushalte of adres. Wat is er veranderd in de NS reisplanner dat dit nu wel zo is?

Badge +3

Afwachten dan maar, het is natuurlijk bizar om busadviezen te tonen als je in de app (of website) ingesteld hebt dat je Weekend Vrij hebt.

Geef dan in ieder geval óók de sprinter van een minuut eerder (:16 en :46 vanaf Leidsche Rijn)

Reputatie 2

Hier wordt het nog vreemder:

Neem ik morgen om 09.22 uur de trein van Barneveld Noord omdat ik naar Arnhem wil, dan krijg ik het advies in Barneveld Centrum uit te stappen en daar de bus te nemen, ingevuld dat ik een DalVrij heb, kosten: € 7,16 voor de busreis.

Vul ik dat advies in vanaf Barneveld Zuid, dan krijg ik als advies om om 09.28 uur diezelfde trein waar ik om 09.22 uur op Barneveld Noord ingestapt was naar Ede te nemen en daar de trein naar Arnhem te pakken, kosten met een DalVrij: € 0,00

 

Bij Leidsche Rijn lijkt het vooral een zondag-planning te zijn die rare zaken veroorzaakt, want daar gaat het morgen overdag wel goed, daarom deze Barneveld-Arnhem planning ook eens opgezocht, krijg je dit 😂

Reputatie 7
Badge +2

Het is vooral opmerkelijk dat de reisplanner die busadviezen zo inconsequent geeft. Zoals in je screenshot te zien komt er om 10.52 uur wel een advies met Valleilijn stoptrein + Intercity uit, terwijl (ik heb de busdienstregeling er even bij gezocht) de aankomst dan met de bus nog altijd 1 minuut eerder zou zijn.

Lijkt daarmee dus meer op een (alweer) een IT probleem bij NS en niet persé iets wat bewust toegevoegd is.

Reputatie 2

Vanaf Barneveld Centrum naar Arnhem geeft hij voor morgen vrijwel de hele dag tijdens de daluren de bus als advies, behalve om 10.56 en 15.56, dan krijg je wel het treinadvies…. je zou bijna denken dat er een probleem op het traject is, maar met de trein van Barneveld Centrum naar Ede-Wageningen gaat de hele dag prima in de planner, van Ede-Wageningen naar Arnhem ook.

Reputatie 7
Badge +2

Daarom denk ik dus dat het ergens een IT probleem is. De reizen om 10.56 en 15.56 uur zijn namelijk identiek aan de reizen de rest van de dag, ook de busdienstregeling op dit momenten is identiek (nog altijd 1 minuut eerdere aankomst)

Het is in elk geval niet zo dat de planner een snellere reis door kortere overstap probeert te geven. Om 't bovenstaande te kunnen constateren namelijk even die reis met “via Ede-Wageningen” gepland. Dan krijg je keurig de treinadviezen, maar ook adviezen met 105 Barneveld - Otterlo, 108 Otterlo - Ede-Wageningen en dan de trein. Mooie snelle overstap in Ede dan, maar je doet er wel twee keer zo lang over 🤣

Reputatie 2

En dan te bedenken dat de overstap in Ede eigenlijk veel langer is dan hij meestal is (hoewel het nu met de verplaatsing van de intercity richting Arnhem naar spoor 5 niet meevalt) maar als je gewoon goed ter been bent dan haal je eigenlijk altijd de trein naar Nijmegen (19 en 49) wel en ben je 10 minuten later in Arnhem.

Maar goed, ik snap wel dat die niet in de planner gemeld wordt als haalbare overstap, dat werd hij al niet toen ze nog via spoor 4 gingen.


Mijn ervaring is dat ik eigenlijk altijd de 19 of 49 haal, en dan ben ik met een vertrek om 26 in Barneveld Centrum om 46 in Ede-Wageningen en om 59 in Arnhem.

Daar kan die busreis dus op geen enkele manier tegenop, maar het is krap en zal voor veel mensen niet haalbaar zijn.
Het is te hopen dat eea wat beter aansluit als station Ede-Wageningen volledig vernieuwd is.

Badge +3

Afgezien van Ede-Wageningen (een overstap vanuit Amersfoort haal je soms en dan een kwartier eerder in Arnhem dan via Utrecht)

Wat doen die bussen in een NS Reisplanner advies? En dan de sprinter van een minuut eerder (die wil je!) vervolgens niet tonen!?

9292 heeft het door. Kies zelf maar of je de sprinter of bus wilt! En daar kan je ook nog kiezen ‘ik wil helemaal geen busadviezen’ (uitgezonderd TVV bussen natuurlijk, die staan er gewoon tussen als ‘trein’).

En ja, een overstap van 4 minuten op Ede-Wageningen voor de IC Arnhem/Nijmegen haal je met enig gemak!

Ik vertrek vrijwel altijd vanaf Amsterdam Lelylaan. Ik kies het treinstation in de app of op de web-reisplanner. Sinds kort krijg ik inderdaad allerlei metro opties, terwijl er ook treinen rijden. Ik heb niets aan die metro. Daar heb ik geen 40% korting in de daluren. Mijn keuzedagen 1e klas zijn ook niet geldig in de metro, of denkt de NS dat wel? Gelukkig kan je in de 9292 app de optie metro uitvinken. Vanaf nu zal ik dus de NS website en NS-app niet meer gebruiken. Voor mij zijn die nutteloos geworden voor het plannen van reizen.

Misschien moeten de IT-deskundigen van de NS eens gaan buurten bij 9292 om wat handige tips te vragen.

Dit is echt waardeloos dat je tram / metro / bus niet eruit kan filteren. Zowel mijn vertrek en aankomst station heb je trein + metro + randstadrail + bus. Krijg nu reisplanner bingo advies. Niet te doen.

Reputatie 5

Over dit nieuwe probleem wilde ik ook een topic beginnen, tot ik net op tijd dit bestaande zag. Hier haak ik dus ook op in.

Vrijwel al mijn treinreizen beginnen/eindigen op stations die NS deelt met de Amsterdamse metro. Ook ik zie sinds kort allerlei niet bruikbare reisadviezen in de app. Wanneer ik met een NS-abonnement reis wil ik natuurlijk helemaal geen verbinding zien die dankzij een deeltrajectje per GVB wellicht 1 of 2 minuutjes sneller is dan geheel per trein. Waarvoor ik bovendien wel elke keer een paar euro moet bijbetalen en extra vaak moet overstappen. Die overstaptijden NS<>GVB zijn ook dikwijls zéér sportief: op een druk Amsterdam CS moet je in de praktijk ontzettend goed je best doen om binnen 6 minuten vanaf de treinperrons de metro 51/53/54 te bereiken (en vice versa). Op A'dam Zuid en RAI lijkt de NS te denken dat zo'n overstap NS<>GVB zelfs in 3 minuutjes haalbaar is...

Wie heeft dit in vredesnaam bedacht?! Het is inderdaad ook compleet waardeloos dat de app niet de mogelijkheid biedt om irrelevante vervoermiddelen uit te filteren.

Ook hier bij reizen trein-treinstation de keuzeopties betreffende OV. Keuzes zijn helaas enkel auto/fiets/OV/…, geen keuze in specifieke modaliteiten.

 

Reageer