Planner app: filteren bussen/trams | NS Community
beantwoord

Planner app: filteren bussen/trams


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Plannen van een reis in de NS app laat opeens ook allemaal bus- en tram-verbindingen zien, waar ik geen behoefte aan heb (en op bepaalde trajecten zijn het er heel veel). Is er een manier om deze eruit te filteren, en alleen treinverbindingen te laten zien? Ik heb hier vooralsnog geen optie voor kunnen vinden in de app.

icon

Beste antwoord door JurgenH 5 October 2022, 11:57

Bekijk origineel

110 reacties

Reputatie 1

“ Ik begreep wel spontaan wat er gebeurd was toen ik van de week de “Je reis begint met de NS-app” reclame op de radio hoorde en later op TV zag”.

Heel apart dat de ns wederom de fout maakt om zich met andere markten te bemoeien terwijl thuis de boel in brand staat.

Ze hebben gewoon veel te veel managers die zich vervelen. Als ze die nu eens in de trein zetten.

In plaats van een managerscultuur zou het weer over rijdende treinen moeten gaan. Alle managers zouden verplicht naar De Grote Kleine Treinencompetitie moeten kijken.

Badge +3

Net de bètaversie (android) maar gedownload en daarin gelukkig de mogelijkheid bussen uit te schakelen.

Het zou echt fijn zijn als het reisadvies ook gebaseerd wordt op het ingevoerde abonnement, dat is in ieder geval nog niet zo, want als ik bussen ook een optie maak krijg ik alleen nog maar busreizen als ik van huis naar het station wil fietsen 😂🤐

Waar heb je die app gevonden? De NS Béta app zegt dat die niet verder ontwikkeld wordt?

Reputatie 2

Net de bètaversie (android) maar gedownload en daarin gelukkig de mogelijkheid bussen uit te schakelen.

Het zou echt fijn zijn als het reisadvies ook gebaseerd wordt op het ingevoerde abonnement, dat is in ieder geval nog niet zo, want als ik bussen ook een optie maak krijg ik alleen nog maar busreizen als ik van huis naar het station wil fietsen 😂🤐

Waar heb je die app gevonden? De NS Béta app zegt dat die niet verder ontwikkeld wordt?

Gewoon in de appstore, aanmelden als bèta user, even later was de bèta versie te installeren.

Edit: bij de reguliere NS app klikken op het verhaal over bèta testen.

Reputatie 3

“ Ik begreep wel spontaan wat er gebeurd was toen ik van de week de “Je reis begint met de NS-app” reclame op de radio hoorde en later op TV zag”.

Heel apart dat de ns wederom de fout maakt om zich met andere markten te bemoeien terwijl thuis de boel in brand staat.

Ze hebben gewoon veel te veel managers die zich vervelen. Als ze die nu eens in de trein zetten.

In plaats van een managerscultuur zou het weer over rijdende treinen moeten gaan. Alle managers zouden verplicht naar De Grote Kleine Treinencompetitie moeten kijken.

 

Een reactie naar mijn hart: Heel apart dat de ns wederom de fout maakt om zich met andere markten te bemoeien terwijl thuis de boel in brand staat.

Badge +3

Oei, als je a.s. vrijdag van Leiden naar Rotterdam wilt krijg je alleen maar IC direct (toeslag) en bus+tram+metro adviezen… en dat zijn geen treinvervangende.

Mag hopen dat de IC direct toeslagvrij wordt verklaard, want via Utrecht ben je 1:45 onderweg.

 

Reputatie 7
Badge +3

Er rijden ook gewoon NS bussen tussen Den Haag en Leiden. Maar dat wordt ook een lange rit en die krijg je alleen uit de planner door via Den Haag te plannen en bus/tram/metro uit te vinken. Lekker van HS naar Centraal met stopbus en dan nog een stopbus (fijn geen snelbussen) naar Leiden.

Ook apart, als bushalte bij De Vink wordt het busstation genoemd en niet zoals anders de Trompweg. Zal wel te maken hebben met werkzaamheden op de Vijf Meilaan. Mogelijk rijdt die bus dan Dobbedreef, Stevenshofdreef, Haagweg, kan ik ze misschien vanuit mijn huis zien rijden. 

 

Er rijden ook gewoon NS bussen tussen Den Haag en Leiden. Maar dat wordt ook een lange rit en die krijg je alleen uit de planner door via Den Haag te plannen en bus/tram/metro uit te vinken.

 

Willekeurige busrit, uurtje onderweg. Alleen diep in de nacht gaan er een aantal snelbussen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat bedoel ik, lekker lang onderweg. Je kan net zo goed gaan fietsen, ik deed De Vink - Den Haag op een sportfietsje vaak in ongeveer 45 minuten, ooit één keer in iets meer dan 30 minuten op een mooie windstille zomerdag. 

Badge +3

Er rijden ook gewoon NS bussen tussen Den Haag en Leiden. Maar dat wordt ook een lange rit en die krijg je alleen uit de planner door via Den Haag te plannen en bus/tram/metro uit te vinken.

 

Willekeurige busrit, uurtje onderweg. Alleen diep in de nacht gaan er een aantal snelbussen.

 

Top, maar dan nog naar Rotterdam (vanuit ri. Leiden)

 

Reputatie 7
Badge +3

Ook leuk, de stopbus naar Leiden stopt niet op Laan van NOI. Vanaf Laan naar Leiden is dan stopbus naar Den Haag Centraal en vandaar stopbus naar Leiden, 1:08 uur onderweg, normaal 9 minuten en volgens NS extra reistijd 45 minuten. 

Ik ben ook weer blij dat ik niet meer voor werk naar Delft hoef, ipv 26 minuten nu reistijd 1:23 en dat is als de bussen op tijd rijden en niet vol zijn en je een volgende moet nemen. 

Reputatie 7
Badge +1

Oei, als je a.s. vrijdag van Leiden naar Rotterdam wilt krijg je alleen maar IC direct (toeslag) en bus+tram+metro adviezen… en dat zijn geen treinvervangende.

Mag hopen dat de IC direct toeslagvrij wordt verklaard, want via Utrecht ben je 1:45 onderweg.

 

Op Twitter wordt al gezegd van niet, dus zal het waarschijnlijk straks wel toeslagvrij worden verklaard.😀 Gaat natuurlijk wel weer een dingetje worden donderdag want de werkzaamheden starten midden in de week en daar houden de forenzen geen rekening mee. 

Badge +3

Wellicht dat forensen die contact opnemen de € 2,70 (of € 1,62 in de daluren) toeslag mogen claimen? 🤣

Voor Leiden naar Delft wordt het inderdaad nog leuker… 

Zonder ICd dus ellende!

 

Vandaag moest ik van Hoofddorp naar Bijlmer Arena.

Ik wil met de trein, de bus kan immers vast komen te zitten in het verkeer.

Vooral de terugweg is niet meer te plannen met die NS app, maar wat ook irritant is, er stond op alle reisadviezen dat er een verstoring was op die route.

Bleek alleen de HSL te zijn, daar komt helemaal niet op Bijlmer Arena!! 

Luister naar je gebruikers en verbeter de app 

Badge +3

Gewoon in de appstore, aanmelden als bèta user, even later was de bèta versie te installeren.

Edit: bij de reguliere NS app klikken op het verhaal over bèta testen.

Aanmelden als beta user kon ik zo gauw niet vinden, maar de reguliere Android app heeft nu ook alle gewenste opties (na een handmatige update). Versie 7.4.2

 

Badge +3

Het zal wel wennen… https://twitter.com/bbbraa/status/1586810843118899201

@NS_online er zit een fout in de reisplanner! Als je voor morgen 7:30 Oudenbosch - Breda plant krijg je allerlei verbindingen met bus 311 waaronder ook een reis van 46 minuten terwijl het met treinen via Lage Zwaluwe in 38 min kan. De planner geeft die snellere optie niet.

 

Meteen weer de reden gevonden (is al eerder ontdekt), want de intercity stopt op Etten-Leur.

Zonder bus ben je dus ietsje langer onderweg (en dat wil je!):

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor Leiden naar Delft wordt het inderdaad nog leuker… 

 

Wat betreft Leiden - Den Haag,  EBS dacht wel even mee, die hadden een wat langere bus ingezet voor lijn 45. Geen idee of ze dat voor de 43 ook gedaan hebben, die heeft een wat kortere reistijd dan de 45. 

 

https://twitter.com/DickvanderGoot/status/1586008509514145793/photo/1

 

Zelf zag ik vrijdag een aantal NS bussen rijden, echt kort op elkaar. Reisplanner gaf aan elke 5 minuten, maar sommige reden dichter op elkaar dan dat. De NS bushalte die eerder aangegeven stond bij station De Vink op de werkzaamhedeninfo klopte niet, er stond eerst bij het busstation, maar halte was gewoon zoals anders aan de Trompweg. In plaats van de juiste halte te vermelden is de halte voor De Vink daarna maar helemaal weggelaten.

Overigens snap ik dit advies niet:

  • Tussen De Vink en Voorschoten/Den Haag C. reist u via Leiden C.

De stopbus stopt op alle stations, waarom dan via Leiden C reizen? Reisplanner geeft dat ook niet aan en bij de lijnbushaltes aan beide kanten van de Trompweg stonden gewoon tijdelijke paaltjes.

Reputatie 7
Badge +2

Wel lekker makkelijk natuurlijk: NS heeft nu volop capaciteit in z'n treinvervangende bussen en de omgeleide IC tussen Leiden en Den Haag reed dit weekend best wel leeg rond.

Niet dat er geen reizigers waren hoor: de bussen van EBS puilden uit. Kwam zelf deze nog tegen, een goed gevulde gelede bus 45 (Den Haag - Leiden) met een half uur vertraging. De regionale vervoerders hebben dus even hun omlopen overhoop mogen gooien om de klanten van NS te vervoeren.

@Momo Ik zag dat lijn 45 en 43 op elkaar keren in Leiden. De 45 van mijn foto ging als 43 terug bijvoorbeeld. Dus beide lijnen reden geleed.

Reputatie 7
Badge +3

Ah, je was in Leiden.

Die EBS bussen weten in ieder geval de weg, wat van de chauffeurs van de NS bussen niet altijd gezegd kan worden.

 

En De Vink slaan we dan maar even over.

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat er geen bussen meer naar De Vink reden kan ook hiermee te maken hebben. Er is vrijdag van een bewoner in Voorschoten een klacht geweest over het busverkeer dat een verboden route nam.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ken de situatie zoals in de foto's, foto 2 is de fietsoversteekplaats hoek Leidseweg/Trompweg die ik neem als ik naar Leiden Zuid-West fiets) . De bussen die ik vrijdag zag reden daar niet. Die reden Admiraal de Ruytersingel, Trompweg (waar de halte is) en dan de Leidseweg met huisnummers hoger dan 507 (vanaf de Tromweg links, het punt waar de foto's zijn genomen is vanaf Trompweg rechts). Als er bussen wel die verboden route hebben genomen, hebben ze de Leidseweg helemaal genomen en ja, dan komen ze niet langs de halte op de Trompweg. Die wisten dan misschien niet de juiste route. 

Vrijdagmiddag rond een uur of 5 zag in nog geen kwartier tijd (even boodschappen doen net over de gemeentegrens in Voorschoten) wel 4 of 5 bussen die wel de Ruyter singel/Trompweg/Leidseweg namen) of de andere kant op. 

Reputatie 7
Badge +1

Ze had ook al op donderdag geklaagd zie ik nu.

 

 

Badge +3

Dat er niet (meer) over de Leidseweg gereden mag worden was al lang bekend bij de busvervoerders (maar doe maar gewoon, we zien wel...)

Na alle klachten van (zullen er wel meerdere geweest zijn) bewoners dat dan toch maar niet meer doen resulteert in… Er rijdt niets meer van/naar De Vink!? 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Ze klaagt er al jaren over, heb de tweets vaker gezien. Maar een bus die dat deel van de Leidseweg neemt en bij de kruising rechtdoor gaat en de rest van de Leidseweg neemt, die komt niet langs de halte op de Trompweg en rijdt dus verkeerd. En dan heb je behalve klachten van omwonden ook nog klachten dat er geen bus komt bij De Vink.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is de route die de bussen zouden moeten rijden. Het gedeelte van de Leidseweg vanaf het kruispunt Piet Heynlaan (rechtsonderaan) tot kruispunt Trompweg mogen ze niet nemen (dat zijn op het bord genoemde huisnummers), nemen ze die toch komen ze niet langs de bushalte, tenzij ze eerst de Trompweg opgaan en dan 180 graden keren en de Trompweg weer de andere kant op nemen. 

Dus 1) die route mag niet en 2) komt niet langs de bushalte.

 

Badge +3

Keren op de Trompweg is geen probleem toch (die lus op de kaart)?

Maar ja, als je daar niet mag komen met een bus, toch maar ergens op de Dobbedreef (keren daar geen optie maar de lijnbussen hebben een halte!)

Reageer