Planner app: filteren bussen/trams | NS Community
beantwoord

Planner app: filteren bussen/trams


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Plannen van een reis in de NS app laat opeens ook allemaal bus- en tram-verbindingen zien, waar ik geen behoefte aan heb (en op bepaalde trajecten zijn het er heel veel). Is er een manier om deze eruit te filteren, en alleen treinverbindingen te laten zien? Ik heb hier vooralsnog geen optie voor kunnen vinden in de app.

icon

Beste antwoord door JurgenH 5 October 2022, 11:57

Bekijk origineel

110 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Keren kan op zich wel, maar is niet de bedoeling en gezien de klacht dat De Vink (halte Trompweg) wordt overgeslagen doen ze het het ook niet en nemen ze bij verkeerd rijden de hele Leidseweg. Maar gezien de tweet van die bewoner dat er nog maar heel en toe een bus langs rijdt, nemen de meeste bussen gelukkig wel de juiste route. Vanaf morgen, of eigenlijk al over een paar uurtjes, is alles weer normaal en rijden de treinen, het was 's nachts met open raam juist zo lekker stil. 

 

En dan geeft de reisplanner van De Vink naar Leiden tussendoor weer vrolijk adviezen met een bus die 4 keer zo lang duren dan met de trein. Maar toch fijn om te weten dat als je nou net de trein van 11:07 mist je nog wel de bus van 11:10 kan nemen en dan 1 hele minuut eerder op Leiden Centraal bent dan wanneer je een kwartier op de volgende trein had gewacht. 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@Momo De bus moet dan wel natuurlijk precies op tijd zijn...

Badge +3

En de looptijd (die 9292 overigens wel toont?!) van halte naar treinstation of andersom vergeten we maar even… of is die inbegrepen in het NS Reisplanner advies? 😴

NS, los dit op! Een “NS” reisplanner zou eerst en default de treinverbindingen moeten laten zien. En alleen na aanvinken ook de andere opties. Niet andersom zoals het nu geïmplementeerd is.

Badge +3

Och ja… en de pictogrammen in de planner maken het niet veel duidelijker.

Oh, is dat een bus? Ja joh, want die heeft een rechterbuitenspiegel 🤣

https://twitter.com/mark_jansen/status/1591127170390568960

Reputatie 7
Badge +1

Hebben sommige regionale treinen ook niet spiegels? 😂

De weergave van dit soort ritten is op deze manier echt niet duidelijk. Zeker omdat de busritten nu ook dwars door alle andere reisadviezen worden getoond. Tenzij je dat handmatig uitzet.

En in de screenshot een mooi voorbeeld met alles door elkaar. Intercity's en Sprinters van NS hebben de welkbekende IC en SPR, bussen (trams en metro's ook dacht ik) opeens icoontjes met slechts het lijnnummer en de regionale treinen wel voluit geschreven.

Enige consistentie is hier geen overbodige luxe. Schrijf dan alles voluit.

Badge +3

Deze is in ieder geval toeslagvrij 😅

Via https://twitter.com/TravelVogel/status/1591888048412925952

Badge +3

Oei, https://twitter.com/martienj/status/1592775614523912192

@NS_online sinds enkele dagen staat de trein vertrek 08:04 Amsterdam - Maastricht niet meer in de planner terwijl hij wel rijdt.

Vreemd, die rijdt inderdaad gewoon maar de planner zegt voor naar Utrecht:

Tja, de ICE is enkele minuten minder reistijd (geen stop op Amstel), maar om die uit de planner weg te krijgen moet je dus de optie ‘Treinen met verplichte reservering’ uit zetten! 😥 (of plannen tot ergens voorbij Utrecht).

(Twitter persoon stapt over vanuit Heemstede, met reguliere overstap 9 minuten).

Badge +3

Ook grappig: van Deventer naar Amsterdam Lelylaan kan/mag tegenwoordig niet meer via Schiphol als ik de app geloof.

https://x.com/nancystrijbos/status/1701671348668408260 waar is die 20:54 in mijn reisadvies (met een boel lopen, dus dat had een belletje moeten laten rinkelen?) 😥

Plannen naar treinstation (Nm) werkt natuurlijk wél.

Reputatie 7
Badge +3

Plannen naar treinstation is in veel gevallen aan te raden. Wil je nog een advies vanaf station naar een adres kun je dat nog apart doen. Tenminste, dat die ik zelf liever.

Even testje gedaan: reis van mijn station De Vink naar het adres van mijn oude werkgever waarbij ik vanaf station naar werkadres zou willen fietsen (en dus bij werkadres ook fietsen selecteer).

Bij niet uitzetten van bus, tram en metro krijg ik naast de reisadviezen met fietsen vanaf station Delft ook reisadviezen met bus 69 en dan nog 5 minuten lopen en met de bus 40 of 174 en dan nog 5 of 7 minuten fietsen (ja, maar mijn eigen fiets staat in de stalling van het station, niet bij een bushalte).

Fietsen vanaf station Delft staat daar aangegeven als 20 minuten, wat ik nogal lang vind, ik deed er hooguit 15 minuten over. De NS reisplanner geeft een langere route aan. Of rekent de NS reisplanner ook de looptijd van perron naar fietsenstalling en het zoeken naar je fiets als je even niet meer zo goed weet waar je hem de vorige neer had gezet mee? 

 

Zet ik bus, tram en metro wel uit, dan kan ik kiezen tussen reizen met de trein naar Delft of Delft Campus. Maar vanaf Delft Campus laat de reisplanner me 28 minuten lopen naar het werkadres. Eh, ik had toch gevraagd fietsen? Jammer dat er geen tuktuk meer is vanaf Delft Campus. 

Ik krijg nog wel een zeer onverwacht advies en dat is vanaf station Delft de waterbus te nemen en dan nog 18 minuten lopen Waterbus? In Delft? Dat ken ik niet. Is zo te zien nieuw. Als je dit niet wilt, dan ook nog even veerboot uitvinken. En doet die waterbus echt 20 minuten over dat stukje? Dat fiets je in minder dan de helft van de tijd. 

Reageer