beantwoord

Reisplanner adviseert geen snellere sprinter, waarom?

  • 24 May 2023
  • 19 reacties
  • 359 Bekeken

Met de reisplanner heb ik al 2 keer een snellere reisoptie gemist door verkeerd reisadvies van de NS reisplanner. Blijkbaar worden sprinters niet (altijd) geadviseerd, ook al vertrekken ze sneller en komen eerder aan. Wellicht alleen bij tussenreizen met overstap. Door uitval van de IC en zoektocht naar alternatieve reis constateerde ik het gemis van de Sprinter als eerstvolgende reisoptie. In het Vertrektijden overzicht staan ze wel, maar ik verwacht het ook als advies.Ā 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 25 May 2023, 22:06

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

HoiĀ Blink,

Heb je een voorbeeld van traject en tijd waarop dit voorkomt?

Amersfoort Schothorst - Den Haag CS

Reputatie 7
Badge +3

Heb je ook een tijdstip waarop dit gebeurde? Normaal gesproken is die verbinding altijd het snelst met alleen intercity's. Alleen tijdens de drukke tijden is het soms sneller met een sprinter op het eerste stuk tot Amersfoort, maar dan wordt dat ook geadviseerd door de planner.

Reputatie 7
Badge +3

Heb je misschien Sprinters uitgeschakeld in de opties?

Reputatie 7
Badge +3

Heb je misschien Sprinters uitgeschakeld in de opties?

Dat kan niet. Je kunt wel kiezen om allƩƩn sprinters te tonen, maar niet om ze juist niet te tonen.

Wat heb je staan bij overstaptijden in je app?Ā 

Reputatie 7
Badge +3

Heb je misschien Sprinters uitgeschakeld in de opties?

Dat kan niet. Je kunt wel kiezen om allƩƩn sprinters te tonen, maar niet om ze juist niet te tonen.

Je hebt gelijk. Ik gebruik dat soort opties nooit. Maar als TS alleen met Sprinters wilt reizen kan ze/hij die inschakelen.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt gelijk. Ik gebruik dat soort opties nooit. Maar als TS alleen met Sprinters wilt reizen kan ze/hij die inschakelen.

TS wil de snelste reisoptie. Wat de snelste reisoptie zie je als zowel reizen met IC's als met sprinters zijn aangegeven. Als je de optie met alleen sprinters aanzet zie je alleen de reistijd met sprinters en niet met IC's waardoor je niet weet of de reis met sprinters sneller is. Dan zou je 2 keer moeten plannen, 1 keer met die optie ingeschakeld en 1 keer zonder die optie. Als een reis met sprinter sneller is dan een reis met IC's dan zou die gewoon moeten worden aangegeven.Ā 

Maar zoals met zoveel van dit soort vragen zou een concreet voorbeeld kunnen helpen. Niet alleen een traject, maar ook dag en tijd en waar mogelijk een screenprint.Ā 

Reputatie 7
Badge +3

Ik plan 1 reis soms op meerdere manieren. Zeker als er een overstap van meer dan 20 minuten in zit is het soms lonend om de reis op te splitsen. Soms is het met sprinter sneller of wel evenlang maar tussenstop korter.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kun je doen, maar als een reis met sprinters inderdaad de snelste optie is zou het niet moeten hoeven maar zou die reis gewoon geadviseerd moeten worden. Wat zou kunnen in het geval van TS is dat een overstap net 1 minuut te kort is volgens de norm en daarom niet wordt getoond. Als bv de norm 4 minuten is en de ā€œoverstapā€is 3 minuten, dan haal je die 3 minuten best wel als alles op tijd rijdt en je gunstig zit in de trein, maar die overstap wordt dan niet getoond als reisadvies.

Waar is de 20.13u sprinter?

Badge +3

Een reisadvies met deze sprinter wordt niet getoond, omdat u met de trein van 20:34 op dezelfde tijd op uw bestemming bent. U zou bij het nemen van de sprinter om 20:13 immers op Amersfoort Centraal moeten overstappen op dezelfde trein die u om 20:34 vanaf Amersfoort Schothorst kunt nemen.

Badge +3

Een reisadvies met deze sprinter wordt niet getoond, omdat u met de trein van 20:34 op dezelfde tijd op uw bestemming bent. U zou bij het nemen van de sprinter om 20:13 immers op Amersfoort Centraal moeten overstappen op dezelfde trein die u om 20:34 vanaf Amersfoort Schothorst kunt nemen.

Dat is wel logisch natuurlijk, maar die sprinter van 20:13 rijdt natuurlijk wel, en een lange overstap op Amersfoort Centraal is een stuk aangenamer dan een half uur moeten overleven op Schothorst omdat je trein van 20:04 niet rijdt.

Met de sprinter ben je overigens om 20:39 op Utrecht Centraal (nog aangenamer) en kunt dan om 20:58 verder naar Den Haag (met dezelfde ICĀ 11772 als die vanuit Schothorst om 20:34)

Er is blijkbaar een voorkeursbeleid voor ICs in de planner, want theoretisch minder lange reistijd. Ik mis de sprinter als eerste en (even) snelle optie. Een advies zou bij uitval altijd met de eerst volgende reis moeten beginnen en als alternatief een even snelle IC reis. Ik begrijp dat totale reistijd er ook toe doet (zo kort mogelijk in een trein zitten) maar niet als je al onderweg bent. Ik mis gewoon die optie in de planner. En ik verblijf inderdaad graag op een station, waar ik dan bij vertraging gratis koffie kan ophalen šŸ˜„

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft niks met een voorkeur voor IC's te maken. Die sprinter is niet een even snelle optie, want dan duurt de reis 83 minuten i.p.v. 62, terwijl je op hetzelfde tijstip aankomt.Ā De planner kijkt gewoon wat de snelste manier is om op je bestemming te komen vanaf het tijdstip van plannen. Ook bij uitval. Als je thuis je reis plant en je ziet dat de eerstvolgende trein is uitgevallen, blijven de meeste mensen liever zo lang mogelijk thuis, i.p.v. een trein eerder te nemen en alsnog op dezelfde tijd aan te komen. En rekening houden met een ā€œaangename overstapā€ wordt helemaal onbegonnen werk natuurlijkĀ šŸ™‚

Reputatie 7
Badge +3

Er is blijkbaar een voorkeursbeleid voor ICs in de planner, want theoretisch minder lange reistijd. Ik mis de sprinter als eerste en (even) snelle optie. Een advies zou bij uitval altijd met de eerst volgende reis moeten beginnen en als alternatief een even snelle IC reis. Ik begrijp dat totale reistijd er ook toe doet (zo kort mogelijk in een trein zitten) maar niet als je al onderweg bent. Ik mis gewoon die optie in de planner. En ik verblijf inderdaad graag op een station, waar ik dan bij vertraging gratis koffie kan ophalen šŸ˜„

Gratis koffie bij vertraging? Nog nooit gekregen

Badge +3

Gratis koffie bij vertraging? Nog nooit gekregen

Ooit wel gehad, maar die bonnen werden door het treinpersoneel uitgedeeld. Dat was wegens zakkenrollers, trein stond (bijna) aan het perron maar de deuren mochten niet open en omroepen deed men natuurlijk niet.

Hoe dan ook,Ā @BlinkĀ had voor Schothorst - Den Haag om 20:00 de keuze tussen:

  • De IC van 20:04 (maar die viel uit)
  • De IC van 20:34 dus 30 minuten op Schothorst wachten (logische advies Reisplanner, want zelfde aankomst en geen overstappen)
  • De sprinter 5670 van 20:13 naar Amersfoort C (maar stond niet in de Reisplanner!) en daar 23 minuten wachten
  • Met diezelfde sprinter door naar Utrecht C en daar 19 minuten wachten

Ik zou het wel weten, breng me maar naar Utrecht! šŸ¤£

Als je in de planner tot Utrecht C invult krijg je uiteraard de sprinter gewoon te zien.

Off-topic: zou een leuke (AI-achtige) optie in de app/planner zijn

ā€œVertel me, hoe kom ik (bij uitval 20:04 of als je de toevallig mist)Ā toch zo comfortabel mogelijk ergens in de richting waar ik wil zijn (wel met een trein graag, geen bus/tram/metro!)?ā€

App/planner bot denkt even na en zegt (geheel in NS klantenservice stijl):

ā€œWat een pech zegĀ @Blink, maar eerder dan 21:36 in Den Haag aankomen gaat het helaas niet worden. Je opties op dit moment zijnā€¦ā€Ā (bovenstaande opties)Ā šŸ¤£

Hoe dan ook, een 30 minuten GTbV claimĀ voor Amfs-Gvc wordt natuurlijk goedgekeurd met een incheck op Schothorst vĆ³Ć³r 20:04, want deĀ https://treinposities.nl/ritinfo/20230525/11670Ā reed niet door logistieke beperkingen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij langdurige verstoringen is (was?) er wel regelmatig gratis koffie en thee beschikbaar op de grotere stations. Maar bij Ć©Ć©n trein die uitvalt natuurlijk niet.

Die AI-optie zou inderdaad wel een leuke zijn. Maar ik hoop eerlijk gezegd dat bij de NS-programmeurs op dit moment andere zaken een hogere prioriteit hebbenĀ šŸ˜‰

Reputatie 7
Badge +3

Bij langdurige verstoringen is (was?) er wel regelmatig gratis koffie en thee beschikbaar op de grotere stations. Maar bij Ć©Ć©n trein die uitvalt natuurlijk niet.

Die AI-optie zou inderdaad wel een leuke zijn. Maar ik hoop eerlijk gezegd dat bij de NS-programmeurs op dit moment andere zaken een hogere prioriteit hebbenĀ šŸ˜‰

Meerdere grote verstoringen meegemaakt, 1x glaasje water gekregen, omdat ik zolang moest wachten op bussen dat ik in de knoop kwam met op tijd medicatie innemen.

Reageer