beantwoord

Reisplanner berekent loopafstand fout

  • 14 February 2024
  • 16 reacties
  • 241 Bekeken

Sinds kort berekent de reisplanner de loopafstand naar het station verkeerd. De loopafstand van mijn huis naar Rotterdam Centraal wordt door de reisplanner op 780 meter bepaald en dat zou je volgens de reisplanner in 14 minuten kunnen lopen. Dat is in de stad al een prestatie, maar in werkelijkheid is de loopafstand via de straat 2km (hemelsbreed 1,5km). Ik krijg nu reisadviezen met een verkeerde reistijd en ook geen advies om met het OV (tram, metro of trein via Rotterdam Blaak) te reizen. 9292ov en Google doen het wel goed.

icon

Beste antwoord door Real aire 14 February 2024, 18:05

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 5

Google maps zegt ook altijd de reistijd als je heel snel fietst. In werkelijkheid gaat dat wat langzamer. De reisplanner kan niet overal alles precies weten.

Hier zit de reisplanner er toch echt heel ver naast en dat was voorheen niet zo. Niet alleen de looptijd is fout, maar de afstand is in werkelijkheid bijna drie keer langer dan de reisplanner aangeeft.

Reputatie 5

Als u zelf weet dat de afstand anders is, is dat zo. Dan hoeft u niet te kijken naar de loopafstand. Wel een goed idee om de reisplanner bij te werken naar juiste informatie. Dan hoeven andere reizigers hun trein niet te missen. 

Reputatie 7
Badge +2

Sinds kort berekent de reisplanner de loopafstand naar het station verkeerd. De loopafstand van mijn huis naar Rotterdam Centraal wordt door de reisplanner op 780 meter bepaald en dat zou je volgens de reisplanner in 14 minuten kunnen lopen. Dat is in de stad al een prestatie, maar in werkelijkheid is de loopafstand via de straat 2km (hemelsbreed 1,5km).

Heeft u ook al eens gecontroleerd welk vertrekpunt op de kaart wordt aangegeven? Ik zat naar aanleiding van dit topic eens wat vanaf m'n eigen adres te plannen en daarbij viel op dat de afwijking daar zit in de plek die als vertrekpunt wordt aangegeven.

Als vertrekpunt staat bij mij de A niet in de straat ter hoogte van mijn huisnummer, maar aan de andere kant van de flat op een voetpad in het park (wel ter hoogte van mijn woning overigens). Dat levert uiteraard ook compleet afwijkende looproutes op, die in de praktijk niet mogelijk zijn. (Ik zou dan aan een touw het keukenraam uit moeten en vervolgens eerst een sloot over moeten zwemmen😂)

Dat gaat overigens echt ergens bij NS fout: zowel 9292 als Google Maps geven grofweg het juiste punt in de straat als startpunt van hun routebeschrijving)

@Real aire Je mist de kern van mijn probleem. Doordat de reisplanner de afstand verkeerd berekend, geeft hij geen reisopties met OV als voortransport met de trein, alleen lopen. De reisplanner denkt dat OV er langer over doet dan lopen, wat niet zo is, omdat de afstand in werkelijkheid veel langer is..

Reputatie 7

Google maps zegt ook altijd de reistijd als je heel snel fietst.

Hoe snel is heel snel? 

 De reisplanner kan niet overal alles precies weten.

Wat heb je dan aan een reisplanner als die het niet precies weet? 

Reputatie 5

U kunt eerst ergens (niet in de NS reisplanner) de reis van uw huis naar Rotterdam Centraal plannen, en dan met de reisplanner uw reis vervolgen. En anders moeten we hopen totdat een moderator een melding doorzet (of dat zin heeft?) en dan wordt het misschien opgelost, maar dat is lang zo gemakkelijk nog niet. Ik denk niet dat ze lang aan het werk zijn omdat u dat wil. Behalve als u natuurlijk een miljoen weggeeft... Eerst tot het station plannen, en dan met de trein verder dus.

Reputatie 5

Google maps zegt ook altijd de reistijd als je heel snel fietst.

Hoe snel is heel snel? 

 De reisplanner kan niet overal alles precies weten.

Wat heb je dan aan een reisplanner als die het niet precies weet? 

De reistijd verschilt nou eenmaal. En bovendien kun je niet alles precies maken. Het ligt aan de omstandigheden. Heel snel? Alsof er geen stoplichten zijn. En dat is in dit geval ook zo.

Reputatie 7

@Real aire Je mist de kern van mijn probleem. Doordat de reisplanner de afstand verkeerd berekend, geeft hij geen reisopties met OV als voortransport met de trein, alleen lopen. De reisplanner denkt dat OV er langer over doet dan lopen, wat niet zo is, omdat de afstand in werkelijkheid veel langer is..

Ik heb geen idee hoe loopafstanden berekend worden. Soms is er ook een onverklaarbaar verschil. De ene keer is het (volgens de reisplanner) naar de dichtstbijzijnde tramhalte 5 minuten lopen, soms 2 minuten, dan weer 1 minuut, wat dan wel juist is.

Soms laat de reisplanner me in 8 minuten naar station Delft (2.2 km) lopen, soms 20 minuten en af en toe komt er reisadvies via station Rijswijk (2 km) wat een kwartier lopen zou zijn.

Reputatie 7

U kunt eerst ergens (niet in de NS reisplanner) de reis van uw huis naar Rotterdam Centraal plannen, en dan met de reisplanner uw reis vervolgen. En anders moeten we hopen totdat een moderator een melding doorzet (of dat zin heeft?) en dan wordt het misschien opgelost, maar dat is lang zo gemakkelijk nog niet. Ik denk niet dat ze lang aan het werk zijn omdat u dat wil. Behalve als u natuurlijk een miljoen weggeeft... Eerst tot het station plannen, en dan met de trein verder dus.

Waarschijnlijk begrijp je het niet helemaal. De reisplanner is bedoeld om een reis van deur tot deur te plannen en niet per modaliteit.

Reputatie 5

Ik begrijp het heel goed. De reisplanner werkt niet. Maar ik denk niet dat iemand dat gaat veranderen.

Reputatie 5

Zo'n kleine wijziging is namelijk nogal veel werk.

Het probleem is inmiddels opgelost, na een melding bij de ontwikkelaars van de applicatie. De planner geeft weer juiste adviezen met metro als voortransport of een looproute naar station Rotterdam Blaak.

Reputatie 7
Badge +2

Opgelost? Of hebben ze een trucje uitgehaald voor jouw reis?

Van looproutes in de NS app klopt nog altijd weinig. Als ik vanaf hier plan geeft de NS app (die de kaart in Google Maps opent) deze looproute...

Plan ik dezelfde reis in Google Maps dan krijg ik deze wel correcte looproute…

 

Het is echt alleen de NS app die me eerst een sloot over laat zwemmen 😋

Plan je vanaf een adres of vanaf de locatie van je telefoon? Het lijkt erop dat op het eerste plaatje de locatie van je telefoon op het dichtstbijzijnde pad projecteert, terwijl op het tweede plaatje de voorzijde van het pand gebruikt als startpunt. Trouwens als je je locatie anoniem wil maken zul je iets meer moeten weggummen.

Reputatie 7
Badge +2

Nee, beide vanaf een adres gepland.

Reageer