beantwoord

reisplanner geeft niet juiste tarief met Arriva-overstap

  • 9 March 2023
  • 6 reacties
  • 218 Bekeken

Als ik op de reisplanner kijk van de NS zie ik dat een enkeltje van Utrecht naar Winsum €17,77 kost met een Flex Dal Voordeel-kaart.
Maar in werkelijkheid kost het meer: € 17,28 (Utrecht-Groningen) + € 2,57 (Groningen-Winsum) = € 19,85.
Dat komt omdat ik in Groningen moet uitchecken en dan weer in checken want de trein van Groningen naar Winsum is via Arriva.
Maar waarom staat het juiste bedrag niet in de reisplanner? Er wordt wel aangegeven dat ik overstap en in/uit moet checken van NS naar Arriva? Maar waarom niet het juiste bedrag vermeld?
Blijkbaar worden wel de kilometers berekend vanaf Utrecht naar Winsum maar niet dat ik in/uit moet checken. Enig idee waarom dat (nog) niet is verwerkt?

 

icon

Beste antwoord door Robert B 9 March 2023, 18:11

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Bij een overstap op een andere vervoerder blijft u profiteren van lange-afstandskorting. Ook als u in Groningen uit- en weer incheckt, zoals het hoort. Probeer het: u betaalt voor de totale reis echt maar 17,77 euro.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je betaalt (2e klas 40% korting) € 17,28 voor Utrecht - Groningen (193 TE/km).

Tariefeenheden/km die je verder reist met Arriva kosten wegens de langeafstandskorting nog maar ca. 3 cent, en dat zijn er naar Winsum nog 16, dus 49 cent. Totaal € 17,77.

Blijf je langer dan 35 minuten uitgecheckt in Groningen (bijv. een etentje in de stad) dan zou je € 2,57 betalen voor Groningen - Winsum, maar dat is niet nodig want Groningen heeft geen poortjes, dus die overstap kan je ook prima doen zodra je verder reist (binnen 6 uur na je incheck in Utrecht).

Dank voor jullie beide reacties. En inderdaad, het klopt als ik kijk op de eindafrekening. De bedragen van de reizen tussen Utrecht-Groningen en Groningen-Winsum verschillen zo nu en dan (dat is wel apart) maar als ik ze optel klopt het inderdaad. Ik baseerde het geheel op de de bedragen die ik zag als ik uitcheckte maar ik heb dus nooit gekeken op de eindrekening 😊
Nogmaals dank voor jullie snelle reacties en uitleg.

Badge +3

De andere kant op (Winsum - Utrecht) verschilt inderdaad. Dan betaal je € 2,57 voor naar Groningen met Arriva.

Dat is het landelijke basistarief van € 1,08 plus 16 TE à € 0,20 (samen € 4,28) maar over het geheel krijg je dus 40% korting. Ja, ook korting op het landelijke basistarief! 😅

Bij de overstap in Groningen betaal je geen starttarief aan NS. NS mag het verschil rekenen tussen 209 TE (de hele reis) en de reeds gereisde 16 TE met Arriva.

De prijs (40% korting) voor alles boven de 200 TE is bij NS € 17,64 en 16 TE kost bij NS € 2,58 dus je betaalt voor het NS deel dan nog € 15,06

De totale prijs Winsum - Utrecht is daarmee € 17,63 en dus iets goedkoper dan de € 17,77 de andere kant op. Dit komt ook omdat bij NS het maximum bereikt wordt na 200 TE, bij Arriva is dat 250.

Zou je van Rotterdam naar Winsum reizen (265 TE) dan kost het tot Groningen € 17,64 en het deel met Arriva is dan gratis. Winsum - Rotterdam is € 17,63 en daarmee even duur als naar Utrecht.

Voor de NS tarieven zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf (pagina 6 t/m 10).

Ja, dat had ik ook al gezien, dat de reis Winsum-Groningen anders wordt berekend (en dat het ietsje geodkoper is). Ik vind dit echt heel interessant, dank voor de uitleg! 😎😊
De tarievenlijst is min of meer hetzelfde als toendertijd in het spoorboekje de afstandentabel stond waar je aan de hand van de km's de prijs kon berekenen. Toen ook iets makkelijker te berekenen want er was in de jaren 80 nog geen andere aanbieder op het spoor dan de NS, toch?
 

Reputatie 7
Badge +3

Goed om te weten is dat NS werkt met tariefeenheden (TE's) die iets afwijken van de werkelijke kilometers. Sommige routes zijn iets langer of korter dan de werkelijke kilometers.

Zo is een reis van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal altijd 86 TE. Het maakt niet uit via welke route je reist. De 86 TE zijn gebaseerd op een rit via de ‘Oude Lijn’, dus via Haarlem en Den Haag HS.

Reageer