Skip to main content

Ik heb het idee dat ik een relevant reisadvies gemist heb in de reisplanner. Ik had de IC van 19.50 uur vanaf Zwolle naar Utrecht Centraal gemist. Ik moest naar Utrecht Terwijde, dus volgens de NS planner is het dan wachten op de volgende IC van 20.20 uur. Maar: er vertrok ook een sprinter om 19.53 uur vanaf Zwolle, die ik nog net had kunnen halen als ik dat in een reisadvies had gezien. Als dat gelukt was, had ik op Utrecht Centraal de sprinter van 21.14 uur richting Den Haag centraal kunnen halen en was ik om 21.20 uur bij Terwijde geweest. Als ik het reisadvies in de planner van 20.20 uur vanaf Zwolle volg, ben ik pas om 21.44 uur in Terwijde. 
Waarom gaf de de reisplanner die sprinter van 19.53 uur niet aan?

Toevallig zie ik nu in de reisplanner vertrek 20.53 uur uit Zwolle, aankomst 22.50 in Utrecht Terwijde met 35 minuten overstap in Utrecht C. Blijkbaar is 5 min overstaptijd niet voldoende omdat je vanaf spoor 4 naar 20 moet. Als de perrons dichterbij zijn dan wordt er een kortere minimale overstaptijd aangehouden door de planner (2 min zelfde perron volgens mij)

 

Edit: Dan wel de vraag... Waarom wordt dit reisadvies met de sprinter Zwolle - Utrecht C ineens wel getoond en op andere tijdstippen niet? Nu zie ik dat de IC van 20.50 uur vanuit Zwolle tot Amersfoort C rijdt en je daar moet overstappen op een nieuwe trein die de rest van deze Intercity zal overnemen. Dit heeft dus een logistieke oorzaak maar je moet dus extra overstappen in Amersfoort C Met de sprinter hoeft dat niet en kun je rechtstreeks naar Utrecht C. 


@Jody1991 Maar dat is geen antwoord op de vraag van TS. NS houdt een overstaptijd van 3 minuten aan. Je kwam dus op of net na 19:50 uur aan en dan zegt de reisplanner je kan de trein van 19:53 uur dus niet meer halen. Doorgewinterde reizigers weten dit wel en zetten het dan wel op een sprintje en halen die trein dan alsnog. Maar ja je moet dat dan wel net weten natuurlijk.


Als je de IC van 19.50 uur uit Zwolle net mist, dan heeft het geen zin om de sprinter van 19.53 uur te adviseren omdat je per saldo net zo laat in Terwijde aankomt als met de IC van 20.20 uur uit Zwolle. Die IC komt namelijk net na de sprinter aan in Utrecht C.

 

Dit alles komt door de minimale overstaptijd die de planner in Utrecht C moet aanhouden tussen spoor 4 en 20. Dat je in 5 min makkelijk de trein kunt halen met een sprint weten wij maar de planner gaat uit van een bejaarde met rollator en gebruik van liften. 

 

Maar misschien heb ik het hier mis hoor?


Er wordt inderdaad een overstaptijd van 6 minuten aangehouden tussen de sporen 1-4 en 20-21. Of dat alleen voor die sporen geldt of ook voor 18-19 weet ik niet, maar beide perrons hebben hetzelfde probleem: deze perrons liggen een stuk zuidelijker en hebben daarom geen trappen naar de noordtunnel, wat de looptijd vanaf de sporen 1-4 langer maakt als je niet helemaal voorin de trein zit. En daar houdt de reisplanner geen rekening mee, de overstaptijd moet ook voldoende zijn voor als je achterin de trein zit en dan is het vanaf spoor 4 een flink stuk lopen als je de noordtunnel niet kan gebruiken.


Gerelateerd 

De overstaptijd op Utrecht Centraal van sporen 8-19 naar 1-4 is 5 minuten, van spoor 20-21 naar 1-4 is 6 minuten.

Bij vertraging waar je van spoor 18 naar spoor 4 minder dan 5 minuten overhoudt vervalt de overstap in de planner. Dat het jou alsnog met gemak lukt lukt (bijv. via de tunnel) houdt de reisplanner geen rekening mee.

Maar dat geldt dus ook voor een (volgens de planner te korte) overstap zonder vertraging.

Nog eentje over hetzelfde (met plaatje, van 1-4 naar hoger dan 11-12 zou dus al 6 minuten zijn?)


Dank voor de reacties. Dan is de overstaptijd op Utrecht centraal inderdaad net een minuutje te kort, waardoor de planner het advies niet geeft. Met de sprinter van 19.53 uur vanaf Zwolle ben je dus om 21.09 uur op Utrecht Centraal. Ik zou dan 5 minuten hebben om van spoor 4 naar spoor 20 te snelwandelen. Volgende keer ga ik daar gewoon voor want in Zwolle heb ik altijd de pech dat mijn bus niet goed aansluit bij de vertrektijden van de IC waardoor ik die regelmatig net mis. De sprinter is dan wel een uitkomst, maar dat moet je dus net weten. 


Vergat de link met het plaatje voor Utrecht, maar dat was dus deze:

Als apart plannen van Zwolle naar Utrecht en dan van Utrecht naar Terwijde je reisadviezen geeft met een ‘haalbare’ (al is het maar 3 minuten) overstap dan is dat prima natuurlijk. Jammer dat je via de (noord)tunnel niet naar spoor 20/21 kunt.

Edit: de 6 minuten is alleen tussen spoor 1-4 en 20/21


Dit had ik voorheen ook voor Middelburg - Utrecht…

Ik moest alles apart plannen, van Middelburg naar Rotterdam en van Rotterdam naar Utrecht omdat ik een overstap later in de reisplanner kreeg...

Opzich niet erg want het gaat maar om een kwartiertje, maar toch.

 

Bleek dus dat de overstap als 'niet haalbaar' werd gezien en opzich is het ook wel begrijpelijk. Van spoor 9 naar spoor 14/15 is wel een eindje.


Reageer