Sync apple watch met reisplanner | NS Community
beantwoord

Sync apple watch met reisplanner


Wat moet ik doen om de reis die ik heb opgeslagen in de reisplanner app (op iPhone) op mijn apple watch te kunnen volgen? Soms lukt het als ik de app een paar keer restart op zowel de iPhone als de watch, maar meestal lukt het niet. De reis staat dan wel bij opgeslagen reizen in de app, maar is niet zichtbaar op de watch. Ik heb de apple watch 7, iPhone 8 van alle platforms de laatste versie. Ik heb dit vandaag ook weer geprobeerd met de recente updates van iOS en Watch OS. 

icon

Beste antwoord door Lorena NS 16 August 2022, 19:39

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Vernufteling en welkom op de NS Community! 

Ik heb het zelf ook even geprobeerd, maar ik blijf ook hangen bij de opgeslagen reizen als ik klik op ‘start reis’. Ik heb de vraag uitgezet en hoop er snel op terug te komen!

Reputatie 6
Badge +2

Even een update. Ik heb helaas nog geen reactie mogen ontvangen op de uitgezette vraag. Inmiddels heb ik bij wat meer afdelingen aan de mouw getrokken om de juiste personen te vinden die hierover gaan. Ik hoop dat ik je snel van een antwoord kan voorzien!

Reputatie 7
Badge +4

Als de reis is gekozen opgeslagen en als u ‘Start’ op de App van uw iPhone heeft ingedrukt, verschijnt hij automatisch op de Watch vanaf het moment dat u bijna vertrekt. Heeft u de NS-app wel op uw Watch staan? Zet de complicatie op een digitale Watchface en bij voorkeur in het midden. Dan krijgt u de notificaties wel. De NS app werkt niet bij alle vormen van complicaties. Er moet voldoende ruimte zijn om de mededelingen te tonen. Met uw iPhone en recent iOS en Watch OS zou het moeten lukken, de iPhone 8 kan het huidige iOS aan.

etc.

 

Beste Thom, het punt is dat de reis vaak niet in saved trips op de watch verscheen terwijl hij wel als saved trip in de NS app staat. Geen probleem met het gebruik en de meldingen. Het lijkt een issue te zijn met de (frequentie van de) synchronisatie tussen de iPhone en de watch. Is dit een herkenbaar issue en hebben jullie een oplossing?

Toen ik het net probeerde werkte het wel, maar als het een keer niet werkt zal ik een screenshot en foto maken en in deze thread plaatsen. 

Dank je, Rutger

Reputatie 7
Badge +4

Hm, niet leuk maar wel interessant. Ik ga er nog even naar kijken. U gebruikt hetzelfde draadloze netwerk als de Watch als u het er op zet? De synchronisatie  zou dan snel  plaats moeten vinden, al merk ik altijd een kleine vertraging. Daardoor dacht ik aanvankelijk dat het niet werkte. De NS-app is niet volledig intuïtief zoals Applegebruikers gewend zijn, maar na wat pogingen lukt het doorgaans wel.

Ik heb het hier ooit redelijk uitgebreid beschreven maar kan het zo snel niet vinden.

In een bericht verder hieronder de link naar deze posting.

Reputatie 7
Badge +3

Ander punt. Waarom gebruikt NS het Amerikaanse woord “track” i.p.v. het Britse “platform” 

Badge +3

Hm, niet leuk maar wel interessant. Ik ga er nog even naar kijken. U gebruikt hetzelfde draadloze netwerk als de Watch als u het er op zet?

Is de koppeling tussen iPhone en Watch niet gewoon via BlueTooth? Lijkt me onhandig om je telefoon als Wfi hotspot in te moeten stellen om je Watch te kunnen gebruiken.

Als dat wel zo is dan lijkt het me logisch dat die niet continu synchroniseert (energiebesparing).

Ander punt. Waarom gebruikt NS het Amerikaanse woord “track” i.p.v. het Britse “platform” 

Ik vraag mij sowieso af waarom het Engelse woord wordt gebruikt in een verder Nederlandstalige interface. De uitstaptip is immers ook ik het Nederlands. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ken de interface verder niet. Maar als het verder in het Nederlands is dan moet het gewoon “Spoor” zijn. 

Steun de actie “Weg met onnodig Engels in Nederland”. 

Ik ook niet, maar zag op de andere afbeeldingen van Thom Nederlandse berichten. Vandaar mijn vermoeden. 

Badge +3

Ja, meeste is in NL maar ‘Annuleer’ (reis verwijderen) geeft dus Track waar je Spoor zou verwachten.

Ik zou vermijden om dan (als het toch in het Brits Engels moet) Platform oftwel perron te gebruiken.

Perron(eiland) 2 in Eindhoven leidt (strikt genomen) naar spoor 3 en 4, en dan snapt ‘niemand’ het meer. 😣

Misschien dat @Loes nog kan bevestigen dat het personeelsverblijf in Eindhoven (heel) vroeger op Perron 3 (dus spoor 5/6) was?

En je veel rokend personeel zag (buiten de overkapping maar als het regende gewoon op een bankje) 🤣

Reputatie 7
Badge +4

Met dank aan MaximeNS: hier de link naar de oude bijdrage.

Het interface is inmiddels een beetje veranderd.

Badge +3

Met dank aan MaximeNS: hier de link naar de oude bijdrage.

Het interface is inmiddels een beetje veranderd.

Ja, de blauwe knop Start reis 

Is vervangen door een blauw rondje?

Nou ja het zal wel, zolang de meldingen maar werken.

In andere adviezen, 0 (tussen)stops zou ik weg laten en daar rechtstreeks neer zetten.

In de planner stond er er tot voor kort nog (als je plande van Utrecht C naar Bijlmer ArenA) een IC Schiphol die 0 keer zou stoppen? 😅

Maar die stopte dus echt wel, alleen nergens tussen Utrecht C en Bijlmer! (inderdaad 0 stops)

Dus geen zorgen dat je op Schiphol zou belanden wegens 0 stops tussen Utrecht en Bijlmer 😅

De Reisplanner heeft dat ook opgelost, door ‘stopt x keer’ niet meer te melden voor welk advies dan ook.

Reputatie 7
Badge +4

Nee @Robert B, dat is gewoon een symbool van een programma op het scherm van de AppleWatch. Dit is de zogenaamde Remote Control en daarmee stuur ik bijvoorbeeld de AppleTV aan als een soort afstandsbediening. Bij AppleTV werkt die afstandsbediening via het netwerk en niet met een infrarood straaltje. Voor Apple is het netwerk belangrijk voor synchroniseren. Er is meer sprake van overdracht tussen iPhone en Watch dan van synchronisatie. De Watch meet voor de iPhone als een soort computer maar toont wel weer de mededelingen die daar uit voorkomen. De Watch weet waar je bent. De telefoon staat voor telefoneren met de Watch en met het symbool van het fototoestel kun je op afstand een foto op de iPhone afdrukken. Het zijn programmasymbolen. Het werkt bij Apple wat anders dan je veronderstelt.

Je hoeft niks te starten met de Watch. Tegen de tijd dat de trein vertrekt, krijg je een signaal en onderweg aangepaste mededelingen tot en met je aankomst. Het gaat automatisch als het op de iPhone goed is ingesteld.

Het middelste deel doet niet meer dan de mededelingen tijdens de reis afdrukken en waarschuwt op tijd tijdens het reizen. De Watch geeft een trilling op de pols aan als notificatie, dan wel een geluidje. Handig als je een wat onbekende reis maakt met overstappen. Of in de trein in slaap valt, ;-)

Badge +3

Dank voor de info, ben geen Apple fanaat maar dat is een keuze.

Zie wel (elders) topics over Android en Apple horloges/wearables met een e-SIM of zo, dus een simkaart koppelen en je telefoon helemaal niet meer nodig binnenkort!?

Je Watch (Android of Apple) doet dan zelf 4/5G of LTE en zo 🤔 

Sommige van die topics zijn wel leuk, want waarom zou je tv willen kijken op je horloge?

Nee, het idee is dat je vanaf je Watch in full HD kan ‘casten’ naar een tv op de camping’ (of thuis).

Maar goed, off topic. 

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Wat in Nederland sinds jaar en dag “spoor” is op een station, heet in het Brits-Engels sinds jaar en dag “platform”. Dat vind je ook zo terug in de begrippenlijst van de UIC. 

In het Brits-Engels heeft “platform” twee Nederlandse betekenissen: zonder nummer is het perron, met nummer (vertrek)spoor. Het woord “track” wordt ook gebruikt, maar alleen in de strikt letterlijke zin van het fysieke spoor.

Reputatie 6
Badge +2

Het lijkt een issue te zijn met de (frequentie van de) synchronisatie tussen de iPhone en de watch. Is dit een herkenbaar issue en hebben jullie een oplossing?

Ik heb de juiste persoon weten te bereiken, maar helaas kunnen nog niet direct achterhalen waar de issue ligt of oplossen. Wegens andere prioriteiten (en het laag aantal gebruikers), is er al enige tijd niet veel aandacht geweest voor de app op de Apple Watch. Ik had je bericht al doorgezet, dus het is bekend. Ze verwachten dat er op z'n vroegst volgend jaar weer aan gewerkt zal worden. 😕 Hopelijk zal dat wat eerder worden!

Reageer