"Toon alleen sprinters" - wat is het nut hiervan? | NS Community
beantwoord

"Toon alleen sprinters" - wat is het nut hiervan?

  • 11 February 2023
  • 42 reacties
  • 2437 Bekeken

Reputatie 3

Een vraag.

 

Het valt mij op dat de NS-app zeer vaak sprinters toont bij reisadviezen, wanneer er ook een normale intercity rijdt. Zo geeft een reisadvies van Den Haag HS - Amsterdam C via Schiphol een overstap met als de tweede trein een sprinter, dit terwijl er een IC rijdt die zeker 5 minuten sneller is.

Bij de instellingen staat WEL een optie om alleen sprinters te tonen, maar NIET om alleen intercity's te tonen. Voor wie is dit? En waarom? Persoonlijk is dit zeer onhandig, wegens fysieke klachten zijn de sprinters en hun zeer krappe stoeltjes voor mij niet goed toegankelijk. Ook heb ik bij mijn eigen reizen vrijwel nooit een sprinter of stoptrein nodig. Toch geeft de NS-app een voorkeursbehandeling.

Waar kan ik dit aankaarten bij de beheerders van de reisplanner, zodat het eventueel verbeterd kan worden?

 

 

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 11 February 2023, 11:08

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 3

Een rit van Gouda naar Assen, beide intercitystations. De helft van de resultaten geeft een overstap te Zwolle op een sprinter. De reistijd is zo langer en de kwaliteit van de trein zelf is drastisch lager. wie helpt mij dit te begrijpen? 

Badge +3

Alle sprinters zijn inmiddels gelijkvloers toegankelijk, in tegenstelling tot intercity's. Reizigers die een gelijkvloerse instap nodig hebben, kunnen dan de optie gebruiken om alleen sprinters te tonen. Alleen intercity's tonen heeft geen meerwaarde: deze worden in principe automatisch al getoond, omdat ze onderdeel van de snelste reisoptie zijn.

Ik krijg bij een reis van Gouda naar Assen geen adviezen met een overstap op een sprinter in Zwolle. Hebt u in de reisopties wellicht aangegeven dat u extra overstaptijd wilt? Dan wordt de overstap op de eerdere intercity als onhaalbaar gezien en krijgt u een advies met de sprinter, omdat dat de eerstvolgende trein is. Wellicht speelt dit ook bij de andere reisadviezen die u krijgt.

Reputatie 7
Badge

De NS-app heeft ook een feedback-functie.

Reputatie 3

Alle sprinters zijn inmiddels gelijkvloers toegankelijk, in tegenstelling tot intercity's. Reizigers die een gelijkvloerse instap nodig hebben, kunnen dan de optie gebruiken om alleen sprinters te tonen. Alleen intercity's tonen heeft geen meerwaarde: deze worden in principe automatisch al getoond, omdat ze onderdeel van de snelste reisoptie zijn.

Ik krijg bij een reis van Gouda naar Assen geen adviezen met een overstap op een sprinter in Zwolle. Hebt u in de reisopties wellicht aangegeven dat u extra overstaptijd wilt? Dan wordt de overstap op de eerdere intercity als onhaalbaar gezien en krijgt u een advies met de sprinter, omdat dat de eerstvolgende trein is. Wellicht speelt dit ook bij de andere reisadviezen die u krijgt.

Hoe kan ik dit eruit filteren? Tussen 2 intercitystations wil ik alleen een intercity nemen, ook als de overstap daardoor wat langer duurt. Nu zijn er allerlei extra handelingen nodig om deze information te krijgen.

Overigens bedankt voor het advies, ik ga het melden.

Reputatie 3

De optie staat er overigens dubbel in. Onder het vinkje "toon alleen Sprinters" staat "toon alleen toegankelijke reizen". Dit betekent momenteel dus precies hetzelfde. 1 van deze twee opties is overbodig.

Reputatie 7
Badge +4

In de zomer heeft ‘Toon alleen sprinters’ voor mensen die met een fiets reizen wel degelijk een meerwaarde. In de praktijk is de Intercity meestal vol fietsen en met de sprinter valt dat wel mee. Bovendien stopt de sprinter op plaatsen waar je met je fiets vaak liever start en aankomt en wie een fiets meeneemt is vaak gelukkiger met gelijkvloers dan de fiets snel in de trein tillen.

Ja, je bent langer onderweg en je stopt ongeveer overal, maar de fiets kan met een veel grotere zekerheid mee, naast minder onaangenaam tilwerk.

Het zijn geen Koploperstoelen, maar zolang u niet op de rampzalige stoelen van de SNG zit, valt het mee.

Badge +3

Hoe kan ik dit eruit filteren? Tussen 2 intercitystations wil ik alleen een intercity nemen, ook als de overstap daardoor wat langer duurt. Nu zijn er allerlei extra handelingen nodig om deze information te krijgen.

Dit kunt u nu niet zo instellen in de planner. U kunt uw wens doorgeven als feedback.
 

De optie staat er overigens dubbel in. Onder het vinkje "toon alleen Sprinters" staat "toon alleen toegankelijke reizen". Dit betekent momenteel dus precies hetzelfde. 1 van deze twee opties is overbodig.

Er zijn trajecten waarop geen sprinters rijden. In dat geval geeft “toon alleen Sprinters” geen reisadviezen, maar “toon alleen toegankelijke reizen” wel, want daarin wordt naar reisassistentie verwezen.

Reputatie 3

Dan volstaat een enkele optie voor "toon toegankelijke reizen" nog steeds, of er zou een rij met vinkjes moeten zijn om iedere treinsoort wel of niet apart te tonen. Sprinter/IC/internationaal en wellicht een optie voor wel/niet tonen van een trein van een derde partij. 

Zeer aparte keuze om het zo in de app te zetten. Ik hoop dat er zinvol gekeken wordt naar feedback vanuit reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Dan volstaat een enkele optie voor "toon toegankelijke reizen" nog steeds, of er zou een rij met vinkjes moeten zijn om iedere treinsoort wel of niet apart te tonen. Sprinter/IC/internationaal en wellicht een optie voor wel/niet tonen van een trein van een derde partij. 

Zeer aparte keuze om het zo in de app te zetten. Ik hoop dat er zinvol gekeken wordt naar feedback vanuit reizigers.

Onder toegankelijke reizen vallen ook andere treinen dan Sprinters. Zoals al hier gezegd is, er zijn mensen die wel alleen met Sprinters willen reizen. Krijg jij bij jouw planning Sprinters, terwijl er ook ic's rijden, dan kun je of de overstaptijd vergroten in de planner, of de reis in 2en plannen.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Voor zover ik weet zijn bij NS op het moment alleen reizen met de verschillende Sprinters zelfstandig toegankelijk. Voor IC's is het wachten op de instroom van de ICNG.

Ik weet niet in hoeverre de Reisplanner een link legt tussen de werkelijke materieelinzet en het genereren van een toegankelijke reis. Dat wordt nog een heel gedoe wanneer gedurende de instroom van de nieuwe ICNG's in treinseries met een mix van toegankelijk en niet-toegankelijk materieel wordt ingezet. Of dat er op korte termijn een wijziging in de materieelplanning plaatsvindt.

Voor de volledigheid nog het volgende. Dit probleem speelt alleen bij NS. Alle andere vervoerders rijden volledig met zelfstandig toegankelijk materieel.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Voor zover ik weet zijn bij NS op het moment alleen reizen met de verschillende Sprinters zelfstandig toegankelijk. Voor IC's is het wachten op de instroom van de ICNG.

Ik weet niet in hoeverre de Reisplanner een link legt tussen de werkelijke materieelinzet en het genereren van een toegankelijke reis. Dat wordt nog een heel gedoe wanneer gedurende de instroom van de nieuwe ICNG's in treinseries met een mix van toegankelijk en niet-toegankelijk materieel wordt ingezet. Of dat er op korte termijn een wijziging in de materieelplanning plaatsvindt.

Voor de volledigheid nog het volgende. Dit probleem speelt alleen bij NS. Alle andere vervoerders rijden volledig met zelfstandig toegankelijk materieel.

Ik weet ook niet wat op dit moment het verschil is tussen de opties alleen Sprinters en toegankelijk reizen. De planner laat het volgende zien:

Overigens vind ik het een slechte zaak dat elke keer als je de NS app sluit bij de volgende keer alle reisopties incl. Btm weer aangevinkt zijn. Ik had toch alleen trein aangevinkt.

Reputatie 7
Badge +1

Overigens vind ik het een slechte zaak dat elke keer als je de NS app sluit bij de volgende keer alle reisopties incl. Btm weer aangevinkt zijn. Ik had toch alleen trein aangevinkt.

Dit gebeurt bij mij niet. De opties die ik daar aanvink worden door de app gewoon onthouden. 

Badge +3

Bij mij worden de opties ook onthouden (zowel via de website als de app).

Een overstap naar een sprinter krijg je als de intercity naar Zwolle meer dan 5 minuten vertraging heeft. Dat kan dus ook een overstap in Meppel zijn op een sprinter.

Als je in de reisplanner extra overstaptijd hebt ingesteld dan krijg je altijd een sprinter vanaf Zwolle.

De reisplanner geeft simpelweg de snelste optie, dus ook als je met een sprinter maar één minuut eerder op je bestemming komt dan met een (lange) overstap op een volgende intercity wordt dat advies getoond.

Dat nog afgezien van de (snellere) opties met bus/tram/metro… die je niet wilt want daar is bijv. een e-ticket helemaal niet geldig.

Een optie “ik wil helemaal geen sprinters, toon me maar hoe ik er met intercity's (in de buurt) kan komen!” zal er niet komen. Dan plan je reis maar in twee delen.

Reputatie 7
Badge +3

Dan volstaat een enkele optie voor "toon toegankelijke reizen" nog steeds, of er zou een rij met vinkjes moeten zijn om iedere treinsoort wel of niet apart te tonen. Sprinter/IC/internationaal en wellicht een optie voor wel/niet tonen van een trein van een derde partij. 

Zeer aparte keuze om het zo in de app te zetten. Ik hoop dat er zinvol gekeken wordt naar feedback vanuit reizigers.

Onder toegankelijke reizen vallen ook andere treinen dan Sprinters. Zoals al hier gezegd is, er zijn mensen die wel alleen met Sprinters willen reizen. Krijg jij bij jouw planning Sprinters, terwijl er ook ic's rijden, dan kun je of de overstaptijd vergroten in de planner, of de reis in 2en plannen.

Daarnaast zijn er ook reizen met een sprinter die niet onder toegankelijk reizen vallen, dat is als het perron niet op gelijke hoogte is als de vloer van de trein en er op dat station geen reisassistentie is, of geen lift/hellingsbaan heeft waardoor mensen in een rolstoel niet eens op het perron kunnen komen. ProRail heeft een heel programma om alle stations op hoogte te brengen, maar nog niet alle stations zijn gedaan waardoor het kan zijn dat er op sommige stations waar wel gelijkvloerse sprinters stoppen er toch nog een hoogteverschil is tussen de treinvloer en het perron waardoor iemand in een rolstoel niet zelfstandig kan instappen. 

Reputatie 3

Bij mij worden de opties ook onthouden (zowel via de website als de app).

Een optie “ik wil helemaal geen sprinters, toon me maar hoe ik er met intercity's (in de buurt) kan komen!” zal er niet komen. Dan plan je reis maar in twee delen.

Wat een zinloze reactie van iemand die niet namens de NS spreekt. Een betalende klant heeft gewoon het recht om zelf te bepalen welke trein hij of zij wenst te nemen. Met een abbonement: volledig naar eigen wens, met uitzondering van Thalys/Euro*. 

Mocht NS inderdaad te beroerd zijn om een praktisch bruikbare reisplanner te hanteren, moet ik dan terugvallen op een app van een derde partij die wel luistert? 

Reputatie 3

Nb. ik ben klant van NS op het intercitynet. Niet het sprinternet of het Arrivanet of het Blauwnetnetnet. Dat hier geen onderscheid in wordt gemaakt mag zeker toch niet het probleem worden van de klant? Om nog niet te benoemen dat er tussen de grote steden momenteel zeer weinig intercity's rijden....

Reputatie 7
Badge +3

Nb. ik ben klant van NS op het intercitynet. Niet het sprinternet of het Arrivanet of het Blauwnetnetnet. Dat hier geen onderscheid in wordt gemaakt mag zeker toch niet het probleem worden van de klant? Om nog niet te benoemen dat er tussen de grote steden momenteel zeer weinig intercity's rijden....

Kun je alleen klant zijn op het intercitynet? Je bent klant van NS, een andere vervoerder of je bent geen klant. NS kan geen apps maken om aan de behoefte van 1 enkele reiziger te voldoen. Je hebt genoeg suggesties gehad hoe je kunt plannen zonder Sprinters te zien krijgen.

Badge +3

Nb. ik ben klant van NS op het intercitynet. Niet het sprinternet of het Arrivanet of het Blauwnetnetnet. Dat hier geen onderscheid in wordt gemaakt mag zeker toch niet het probleem worden van de klant?

I rest my case, want wat jij een ‘probleem’ vindt geldt voor (grove schatting) 99,9% van de reizigers niet. Die willen gewoon zo snel mogelijk van A naar B (met een trein of desnoods een bus/tram/metro). 😅

Nb. ik ben klant van NS op het intercitynet. Niet het sprinternet of het Arrivanet of het Blauwnetnetnet. 

Komt wat wereldvreemd over.

Reputatie 7
Badge +1

Het valt mij op dat de NS-app zeer vaak sprinters toont bij reisadviezen, wanneer er ook een normale intercity rijdt. Zo geeft een reisadvies van Den Haag HS - Amsterdam C via Schiphol een overstap met als de tweede trein een sprinter, dit terwijl er een IC rijdt die zeker 5 minuten sneller is.

Ik zie zo snel niet welke intercity er nu 5 minuten sneller is dan de sprinter als ik deze reis plan. Als ik deze reis op een doordeweekse dag plan zie ik gewoon adviezen waarbij op Schiphol overgestapt kan worden op de Intercity Direct. 

Reputatie 7
Badge +2

Het valt mij op dat de NS-app zeer vaak sprinters toont bij reisadviezen, wanneer er ook een normale intercity rijdt. Zo geeft een reisadvies van Den Haag HS - Amsterdam C via Schiphol een overstap met als de tweede trein een sprinter, dit terwijl er een IC rijdt die zeker 5 minuten sneller is.

Ik zie zo snel niet welke intercity er nu 5 minuten sneller is dan de sprinter als ik deze reis plan. Als ik deze reis op een doordeweekse dag plan zie ik gewoon adviezen waarbij op Schiphol overgestapt kan worden op de Intercity Direct. 

De IC is daar allicht 5 minuten sneller, maar als je er meer dan 5 minuten langer op moet wachten dan op de Sprinter is die laatste natuurlijk de snelste optie.

TS denkt hier alleen "de IC is sneller", maar dat is 'ie alleen als die ook goed op de IC waarmee hij aankomt aansluit.

Reputatie 3

nee hoor, dat is niet aan de orde. De IC mag best wat later aankomen als dat betekent dat het niet nodig is om een sprinter-trein te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

@EUReiziger Vanwaar die aversie tegen Sprinters? En hoe maak je dan reizen tussen stations die alleen door Sprinters rechtstreeks verbonden zijn? Zoals Hilversum en Utrecht? 

 

Reputatie 3

Dit staat bovenaan in het topic uitgebreid toegelicht. Lees even mee.

Wat betreft je tweede vraag...in principe niet. Ik hoef daar niet te zijn, op een incidentele uitzondering na. Voor zover ik weet is op die specifieke route een overstap nodig om per intercity in Utrecht te komen en dat is toch wat minder gunstig dan de directe sneltrein. De reistijd scheelt weinig. 

Reputatie 3

Een goed voorbeeld van een reis die prettiger en sneller is per IC, maar vaak niet goed in de app staat is tussen Leiden en Amsterdam. Kan direct via Haarlem of met een snelle en makkelijke overstap op Schiphol. Omdat er in de Randstad momenteel nogal weinig IC's rijden zijn deze twee routes even goed als de ander....dit hangt er maar net vanaf wanneer iemand precies in Amsterdam wil zijn. 

Toch geeft de app hier vaak onterecht een sprinter aan, zowel via Haarlem als Schiphol, met een langere reistijd. Zoals aangegeven is dit niet tolerabel ivm. de pijnlijke zit en onhandig slechte voorzieningen in de nieuwe sprinter-treinen. Ik mag in ieder geval hopen dat de NS hier ooit een les uit trekt want de treinstellen van enkele decennia geleden waren nooit zo problematisch. Tuurlijk, er was minder slimme digi-technologie en de rolstoeler werd faliekant in de steek gelaten maar een ritje van 20 minuten was in ieder geval geen lijfstraf.

Reageer