"Toon alleen sprinters" - wat is het nut hiervan? | NS Community
beantwoord

"Toon alleen sprinters" - wat is het nut hiervan?

  • 11 February 2023
  • 42 reacties
  • 2437 Bekeken

Reputatie 3

Een vraag.

 

Het valt mij op dat de NS-app zeer vaak sprinters toont bij reisadviezen, wanneer er ook een normale intercity rijdt. Zo geeft een reisadvies van Den Haag HS - Amsterdam C via Schiphol een overstap met als de tweede trein een sprinter, dit terwijl er een IC rijdt die zeker 5 minuten sneller is.

Bij de instellingen staat WEL een optie om alleen sprinters te tonen, maar NIET om alleen intercity's te tonen. Voor wie is dit? En waarom? Persoonlijk is dit zeer onhandig, wegens fysieke klachten zijn de sprinters en hun zeer krappe stoeltjes voor mij niet goed toegankelijk. Ook heb ik bij mijn eigen reizen vrijwel nooit een sprinter of stoptrein nodig. Toch geeft de NS-app een voorkeursbehandeling.

Waar kan ik dit aankaarten bij de beheerders van de reisplanner, zodat het eventueel verbeterd kan worden?

 

 

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 11 February 2023, 11:08

Bekijk origineel

42 reacties

Badge +3

De app van de deutsche bahn heeft veel meer opties. Denk dat dit voor onze NS app ook niet verkeerd is.

Tja, dat zou voor TS een oplossing zijn, al was het maar de optie Long-distance travel only als die blijkbaar (de stoelen in) sprinters een probleem vindt.

Reputatie 7
Badge +1

De app van de deutsche bahn heeft veel meer opties. Denk dat dit voor onze NS app ook niet verkeerd is.

 

 

Ik denk dat NS er eerst maar eens moet voor zorgen dat alle ict-problemen die er wekelijks zijn minder frequent gaan voorkomen. Ook de App heeft herhaaldelijk problemen. Dit is voor een hele verre toekomst misschien een leuke suggestie. De reiziger zou denk ik nu graag een App willen hebben die altijd correcte informatie weergeeft.

Reputatie 6

De app van de deutsche bahn heeft veel meer opties. Denk dat dit voor onze NS app ook niet verkeerd is.

 

 

Reputatie 7
Badge

Met een trajectabonnement of een kortingabonnement mag u reisroutes gebruiken die de app aangeeft, met een algemeen abonnement bent u vrij uw eigen route te kiezen.

Verder mag u ten alle tijden gebruik maken van de korste route ook als de app geen verbindingen via die route aangeeft.

Met een "algemeen abonnement" bedoel je dan Altijd Vrij (en niets anders dan dat, toch?

Off topic gratis tip: te allen tijde, niet 'ten alle tijden'

Reputatie 7
Badge

Maar het gaat natuurlijk om dat de route uit de planner moet komen. Als je bij een IC - Sprinter advies door vertraging de Sprinter niet haalt mag je immers ook gewoon een daarop volgende IC nemen en hoef je niet op de volgende Sprinter te wachten.

Je kunt toch niet al dat soort combinaties preventief gaan tonen? Waarom geef je dan niet dezelfde sprinter met een overstap op dr intercity een uur later? Of een dag? Dit soort alternatieven moet zichtbaar zijn als de betreffende situatie zich daadwerkelijk voordoet.

 

 

Met een vast abbonement is elke reisroute geldig dus begrijp ik goed dat hier anders beperkingen aan zitten? Het lijkt me nogal onwenselijk om alleen te mogen reizen via routes die expliciet in de beperkte NS-app vermeld staan. 

Met een trajectabonnement of een kortingabonnement mag u reisroutes gebruiken die de app aangeeft, met een algemeen abonnement bent u vrij uw eigen route te kiezen.

Verder mag u ten alle tijden gebruik maken van de korste route ook als de app geen verbindingen via die route aangeeft.

Reputatie 3

Vandaag worden er zelfs met overstap van 10 minuten geen intercity's via Schiphol aangegeven op traject Leiden-Amsterdam. Er zou dan in principe op Schiphol omgecheckt moeten worden, omdat dit volgens de planner geen geldige reisroute is.

Waarom is dat geen geldige reisroute? Schiphol ligt gewoon op de korste route van Leiden naar Amsterdam (welk station ook). Omreizen via Haarlem mag ook zonder omchecken.

Met een vast abbonement is elke reisroute geldig dus begrijp ik goed dat hier anders beperkingen aan zitten? Het lijkt me nogal onwenselijk om alleen te mogen reizen via routes die expliciet in de beperkte NS-app vermeld staan. 

Reputatie 7
Badge +2

De reis met intercity's via Schiphol wordt niet in de reisplanner als suggestie gegeven. Het is discutabel dat deze niet zou mogen, want traject wordt wel met intercity-sprinter aangegeven.

Als ik voor morgen plan komt er wel een reis met intercity's via Schiphol uit de planner, jij zat tijdens werkzaamheden te plannen.

Maar het gaat natuurlijk om dat de route uit de planner moet komen. Als je bij een IC - Sprinter advies door vertraging de Sprinter niet haalt mag je immers ook gewoon een daarop volgende IC nemen en hoef je niet op de volgende Sprinter te wachten.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag worden er zelfs met overstap van 10 minuten geen intercity's via Schiphol aangegeven op traject Leiden-Amsterdam. Er zou dan in principe op Schiphol omgecheckt moeten worden, omdat dit volgens de planner geen geldige reisroute is.

Waarom is dat geen geldige reisroute? Schiphol ligt gewoon op de korste route van Leiden naar Amsterdam (welk station ook). Omreizen via Haarlem mag ook zonder omchecken.

De reis met intercity's via Schiphol wordt niet in de reisplanner als suggestie gegeven. Het is discutabel dat deze niet zou mogen, want traject wordt wel met intercity-sprinter aangegeven.

Badge +3

Indertijd is er bewust voor gekozen om voor het traject Sloterdijk - Schiphol - Leiden evenveel tariefeenheden te rekenen als voor Sloterdijk - Haarlem - Leiden. Datzelfde geldt voor Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal dat via alle mogelijke routes 86 TE’s kost. 

Op het eerste gezicht onrechtvaardig wanneer je via de kortste route reist. Op het tweede gezicht uiterst praktisch om er nooit discussie is over de geldigheid van een vervoerbewijs.

Daarom is Woerden - Breukelen ook duurder dan je zou verwachten (hebben ze 19 TE van gemaakt).

Reputatie 7
Badge +3

Het is eerder andersom. De route via Schiphol is ook een geldige reisroute. De Oude Lijn heet niet voor niets de Oude Lijn.

Indertijd is er bewust voor gekozen om voor het traject Sloterdijk - Schiphol - Leiden evenveel tariefeenheden te rekenen als voor Sloterdijk - Haarlem - Leiden. Datzelfde geldt voor Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal dat via alle mogelijke routes 86 TE’s kost. 

Op het eerste gezicht onrechtvaardig wanneer je via de kortste route reist. Op het tweede gezicht uiterst praktisch om er nooit discussie is over de geldigheid van een vervoerbewijs.

Badge +3

Vandaag worden er zelfs met overstap van 10 minuten geen intercity's via Schiphol aangegeven op traject Leiden-Amsterdam. Er zou dan in principe op Schiphol omgecheckt moeten worden, omdat dit volgens de planner geen geldige reisroute is.

Waarom is dat geen geldige reisroute? Schiphol ligt gewoon op de korste route van Leiden naar Amsterdam (welk station ook). Omreizen via Haarlem mag ook zonder omchecken.

 

Ik weet niet in hoeverre de Reisplanner een link legt tussen de werkelijke materieelinzet en het genereren van een toegankelijke reis. Dat wordt nog een heel gedoe wanneer gedurende de instroom van de nieuwe ICNG's in treinseries met een mix van toegankelijk en niet-toegankelijk materieel wordt ingezet.

Voor zover mij bekend is er geen planner-engine in productiegebruik die ook daadwerkelijk rekening houdt met composities, hooguit in de presentatie er een labeltje wel/niet toegankelijk aan hangt (zoals bikeontrain van Stoomlink voor SNCB). 

Reputatie 7
Badge +3

@EUReiziger Ik denk dat NS de beperkte middelen beter kan besteden aan echte problemen i.p.v. schijnproblemen.

Iets anders is de klacht over de slechte zitplaatsen in Sprinters. Dat is een echt probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag worden er zelfs met overstap van 10 minuten geen intercity's via Schiphol aangegeven op traject Leiden-Amsterdam. Er zou dan in principe op Schiphol omgecheckt moeten worden, omdat dit volgens de planner geen geldige reisroute is.

Reputatie 7
Badge

Ik vrees dat u met uw aversie tegen sprinters tot een kleine groep reizigers behoort waarvoor niet rendabel functionaliteit kan worden ontwikkeld, die bovendien weer verwarrend kan zijn voor andere reizigers. Het overgrote deel wil nu eenmaal gewoon ze snel mogelijk van a naar b.

Reputatie 7
Badge

Een goed voorbeeld van een reis die prettiger en sneller is per IC, maar vaak niet goed in de app staat is tussen Leiden en Amsterdam. Kan direct via Haarlem of met een snelle en makkelijke overstap op Schiphol. Omdat er in de Randstad momenteel nogal weinig IC's rijden zijn deze twee routes even goed als de ander....dit hangt er maar net vanaf wanneer iemand precies in Amsterdam wil zijn. 

Toch geeft de app hier vaak onterecht een sprinter aan, zowel via Haarlem als Schiphol, met een langere reistijd.

Zowel nu als - voor een eerlijke vergelijking op een drukkere tijd - als morgenochtend in de spits krijg ik zowel opties per intercity als inderdaad per sprinter van Leiden Centraal naar Amsterdam Centraal. Met de intercity van 13:50 ben ik er om 14:25 en daarna kan ik om 14:07 met de sprinter mee die er om 14:47 is. De intercity van 14:20 is er vervolgens weer om 14:55, dus later dan die sprinter. Als ik om 14:07 op het station kan zijn, is het dus sneller om met die sprinter te gaan en tussendoor vertrekt er geen andere intercity die er wel eerder is, daarom wordt die optie ook getoond. De intercity is hier dus niet, zoals u redeneert, sneller.

Reputatie 3

Een goed voorbeeld van een reis die prettiger en sneller is per IC, maar vaak niet goed in de app staat is tussen Leiden en Amsterdam. Kan direct via Haarlem of met een snelle en makkelijke overstap op Schiphol. Omdat er in de Randstad momenteel nogal weinig IC's rijden zijn deze twee routes even goed als de ander....dit hangt er maar net vanaf wanneer iemand precies in Amsterdam wil zijn. 

Toch geeft de app hier vaak onterecht een sprinter aan, zowel via Haarlem als Schiphol, met een langere reistijd. Zoals aangegeven is dit niet tolerabel ivm. de pijnlijke zit en onhandig slechte voorzieningen in de nieuwe sprinter-treinen. Ik mag in ieder geval hopen dat de NS hier ooit een les uit trekt want de treinstellen van enkele decennia geleden waren nooit zo problematisch. Tuurlijk, er was minder slimme digi-technologie en de rolstoeler werd faliekant in de steek gelaten maar een ritje van 20 minuten was in ieder geval geen lijfstraf.

Reputatie 3

Dit staat bovenaan in het topic uitgebreid toegelicht. Lees even mee.

Wat betreft je tweede vraag...in principe niet. Ik hoef daar niet te zijn, op een incidentele uitzondering na. Voor zover ik weet is op die specifieke route een overstap nodig om per intercity in Utrecht te komen en dat is toch wat minder gunstig dan de directe sneltrein. De reistijd scheelt weinig. 

Reputatie 7
Badge +3

@EUReiziger Vanwaar die aversie tegen Sprinters? En hoe maak je dan reizen tussen stations die alleen door Sprinters rechtstreeks verbonden zijn? Zoals Hilversum en Utrecht? 

 

Reputatie 3

nee hoor, dat is niet aan de orde. De IC mag best wat later aankomen als dat betekent dat het niet nodig is om een sprinter-trein te nemen.

Reputatie 7
Badge +2

Het valt mij op dat de NS-app zeer vaak sprinters toont bij reisadviezen, wanneer er ook een normale intercity rijdt. Zo geeft een reisadvies van Den Haag HS - Amsterdam C via Schiphol een overstap met als de tweede trein een sprinter, dit terwijl er een IC rijdt die zeker 5 minuten sneller is.

Ik zie zo snel niet welke intercity er nu 5 minuten sneller is dan de sprinter als ik deze reis plan. Als ik deze reis op een doordeweekse dag plan zie ik gewoon adviezen waarbij op Schiphol overgestapt kan worden op de Intercity Direct. 

De IC is daar allicht 5 minuten sneller, maar als je er meer dan 5 minuten langer op moet wachten dan op de Sprinter is die laatste natuurlijk de snelste optie.

TS denkt hier alleen "de IC is sneller", maar dat is 'ie alleen als die ook goed op de IC waarmee hij aankomt aansluit.

Reputatie 7
Badge +1

Het valt mij op dat de NS-app zeer vaak sprinters toont bij reisadviezen, wanneer er ook een normale intercity rijdt. Zo geeft een reisadvies van Den Haag HS - Amsterdam C via Schiphol een overstap met als de tweede trein een sprinter, dit terwijl er een IC rijdt die zeker 5 minuten sneller is.

Ik zie zo snel niet welke intercity er nu 5 minuten sneller is dan de sprinter als ik deze reis plan. Als ik deze reis op een doordeweekse dag plan zie ik gewoon adviezen waarbij op Schiphol overgestapt kan worden op de Intercity Direct. 

Nb. ik ben klant van NS op het intercitynet. Niet het sprinternet of het Arrivanet of het Blauwnetnetnet. 

Komt wat wereldvreemd over.

Badge +3

Nb. ik ben klant van NS op het intercitynet. Niet het sprinternet of het Arrivanet of het Blauwnetnetnet. Dat hier geen onderscheid in wordt gemaakt mag zeker toch niet het probleem worden van de klant?

I rest my case, want wat jij een ‘probleem’ vindt geldt voor (grove schatting) 99,9% van de reizigers niet. Die willen gewoon zo snel mogelijk van A naar B (met een trein of desnoods een bus/tram/metro). 😅

Reageer