Het valt mij op dat de NS-app zeer vaak sprinters toont bij reisadviezen, wanneer er ook een normale intercity rijdt. Zo geeft een reisadvies van Den Haag HS - Amsterdam C via Schiphol een overstap met als de tweede trein een sprinter, dit terwijl er een IC rijdt die zeker 5 minuten sneller is.
Bij de instellingen staat WEL een optie om alleen sprinters te tonen, maar NIET om alleen intercity's te tonen. Voor wie is dit? En waarom? Persoonlijk is dit zeer onhandig, wegens fysieke klachten zijn de sprinters en hun zeer krappe stoeltjes voor mij niet goed toegankelijk. Ook heb ik bij mijn eigen reizen vrijwel nooit een sprinter of stoptrein nodig. Toch geeft de NS-app een voorkeursbehandeling.
Waar kan ik dit aankaarten bij de beheerders van de reisplanner, zodat het eventueel verbeterd kan worden?
Bladzijde 1 / 2
Alle sprinters zijn inmiddels gelijkvloers toegankelijk, in tegenstelling tot intercity's. Reizigers die een gelijkvloerse instap nodig hebben, kunnen dan de optie gebruiken om alleen sprinters te tonen. Alleen intercity's tonen heeft geen meerwaarde: deze worden in principe automatisch al getoond, omdat ze onderdeel van de snelste reisoptie zijn.
Ik krijg bij een reis van Gouda naar Assen geen adviezen met een overstap op een sprinter in Zwolle. Hebt u in de reisopties wellicht aangegeven dat u extra overstaptijd wilt? Dan wordt de overstap op de eerdere intercity als onhaalbaar gezien en krijgt u een advies met de sprinter, omdat dat de eerstvolgende trein is. Wellicht speelt dit ook bij de andere reisadviezen die u krijgt.
Vandaag worden er zelfs met overstap van 10 minuten geen intercity's via Schiphol aangegeven op traject Leiden-Amsterdam. Er zou dan in principe op Schiphol omgecheckt moeten worden, omdat dit volgens de planner geen geldige reisroute is.
Waarom is dat geen geldige reisroute? Schiphol ligt gewoon op de korste route van Leiden naar Amsterdam (welk station ook). Omreizen via Haarlem mag ook zonder omchecken.
Nb. ik ben klant van NS op het intercitynet. Niet het sprinternet of het Arrivanet of het Blauwnetnetnet. Dat hier geen onderscheid in wordt gemaakt mag zeker toch niet het probleem worden van de klant?
I rest my case, want wat jij een ‘probleem’ vindt geldt voor (grove schatting) 99,9% van de reizigers niet. Die willen gewoon zo snel mogelijk van A naar B (met een trein of desnoods een bus/tram/metro).
Het is eerder andersom. De route via Schiphol is ook een geldige reisroute. De Oude Lijn heet niet voor niets de Oude Lijn.
Indertijd is er bewust voor gekozen om voor het traject Sloterdijk - Schiphol - Leiden evenveel tariefeenheden te rekenen als voor Sloterdijk - Haarlem - Leiden. Datzelfde geldt voor Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal dat via alle mogelijke routes 86 TE’s kost.
Op het eerste gezicht onrechtvaardig wanneer je via de kortste route reist. Op het tweede gezicht uiterst praktisch om er nooit discussie is over de geldigheid van een vervoerbewijs.
De NS-app heeft ook een feedback-functie.
De app van de deutsche bahn heeft veel meer opties. Denk dat dit voor onze NS app ook niet verkeerd is.
Ik denk dat NS er eerst maar eens moet voor zorgen dat alle ict-problemen die er wekelijks zijn minder frequent gaan voorkomen. Ook de App heeft herhaaldelijk problemen. Dit is voor een hele verre toekomst misschien een leuke suggestie. De reiziger zou denk ik nu graag een App willen hebben die altijd correcte informatie weergeeft.
In de zomer heeft ‘Toon alleen sprinters’ voor mensen die met een fiets reizen wel degelijk een meerwaarde. In de praktijk is de Intercity meestal vol fietsen en met de sprinter valt dat wel mee. Bovendien stopt de sprinter op plaatsen waar je met je fiets vaak liever start en aankomt en wie een fiets meeneemt is vaak gelukkiger met gelijkvloers dan de fiets snel in de trein tillen.
Ja, je bent langer onderweg en je stopt ongeveer overal, maar de fiets kan met een veel grotere zekerheid mee, naast minder onaangenaam tilwerk.
Het zijn geen Koploperstoelen, maar zolang u niet op de rampzalige stoelen van de SNG zit, valt het mee.
Hoe kan ik dit eruit filteren? Tussen 2 intercitystations wil ik alleen een intercity nemen, ook als de overstap daardoor wat langer duurt. Nu zijn er allerlei extra handelingen nodig om deze information te krijgen.
Dit kunt u nu niet zo instellen in de planner. U kunt uw wens doorgeven als feedback.
De optie staat er overigens dubbel in. Onder het vinkje "toon alleen Sprinters" staat "toon alleen toegankelijke reizen". Dit betekent momenteel dus precies hetzelfde. 1 van deze twee opties is overbodig.
Er zijn trajecten waarop geen sprinters rijden. In dat geval geeft “toon alleen Sprinters” geen reisadviezen, maar “toon alleen toegankelijke reizen” wel, want daarin wordt naar reisassistentie verwezen.
De app van de deutsche bahn heeft veel meer opties. Denk dat dit voor onze NS app ook niet verkeerd is.
Ik vrees dat u met uw aversie tegen sprinters tot een kleine groep reizigers behoort waarvoor niet rendabel functionaliteit kan worden ontwikkeld, die bovendien weer verwarrend kan zijn voor andere reizigers. Het overgrote deel wil nu eenmaal gewoon ze snel mogelijk van a naar b.
Dan volstaat een enkele optie voor "toon toegankelijke reizen" nog steeds, of er zou een rij met vinkjes moeten zijn om iedere treinsoort wel of niet apart te tonen. Sprinter/IC/internationaal en wellicht een optie voor wel/niet tonen van een trein van een derde partij.
Zeer aparte keuze om het zo in de app te zetten. Ik hoop dat er zinvol gekeken wordt naar feedback vanuit reizigers.
Onder toegankelijke reizen vallen ook andere treinen dan Sprinters. Zoals al hier gezegd is, er zijn mensen die wel alleen met Sprinters willen reizen. Krijg jij bij jouw planning Sprinters, terwijl er ook ic's rijden, dan kun je of de overstaptijd vergroten in de planner, of de reis in 2en plannen.
Daarnaast zijn er ook reizen met een sprinter die niet onder toegankelijk reizen vallen, dat is als het perron niet op gelijke hoogte is als de vloer van de trein en er op dat station geen reisassistentie is, of geen lift/hellingsbaan heeft waardoor mensen in een rolstoel niet eens op het perron kunnen komen. ProRail heeft een heel programma om alle stations op hoogte te brengen, maar nog niet alle stations zijn gedaan waardoor het kan zijn dat er op sommige stations waar wel gelijkvloerse sprinters stoppen er toch nog een hoogteverschil is tussen de treinvloer en het perron waardoor iemand in een rolstoel niet zelfstandig kan instappen.
Een goed voorbeeld van een reis die prettiger en sneller is per IC, maar vaak niet goed in de app staat is tussen Leiden en Amsterdam. Kan direct via Haarlem of met een snelle en makkelijke overstap op Schiphol. Omdat er in de Randstad momenteel nogal weinig IC's rijden zijn deze twee routes even goed als de ander....dit hangt er maar net vanaf wanneer iemand precies in Amsterdam wil zijn.
Toch geeft de app hier vaak onterecht een sprinter aan, zowel via Haarlem als Schiphol, met een langere reistijd.
Zowel nu als - voor een eerlijke vergelijking op een drukkere tijd - als morgenochtend in de spits krijg ik zowel opties per intercity als inderdaad per sprinter van Leiden Centraal naar Amsterdam Centraal. Met de intercity van 13:50 ben ik er om 14:25 en daarna kan ik om 14:07 met de sprinter mee die er om 14:47 is. De intercity van 14:20 is er vervolgens weer om 14:55, dus later dan die sprinter. Als ik om 14:07 op het station kan zijn, is het dus sneller om met die sprinter te gaan en tussendoor vertrekt er geen andere intercity die er wel eerder is, daarom wordt die optie ook getoond. De intercity is hier dus niet, zoals u redeneert, sneller.
De app van de deutsche bahn heeft veel meer opties. Denk dat dit voor onze NS app ook niet verkeerd is.
Tja, dat zou voor TS een oplossing zijn, al was het maar de optie Long-distance travel only als die blijkbaar (de stoelen in) sprinters een probleem vindt.
Vandaag worden er zelfs met overstap van 10 minuten geen intercity's via Schiphol aangegeven op traject Leiden-Amsterdam. Er zou dan in principe op Schiphol omgecheckt moeten worden, omdat dit volgens de planner geen geldige reisroute is.
@EUReiziger Ik denk dat NS de beperkte middelen beter kan besteden aan echte problemen i.p.v. schijnproblemen.
Iets anders is de klacht over de slechte zitplaatsen in Sprinters. Dat is een echt probleem.
Ik weet niet in hoeverre de Reisplanner een link legt tussen de werkelijke materieelinzet en het genereren van een toegankelijke reis. Dat wordt nog een heel gedoe wanneer gedurende de instroom van de nieuwe ICNG's in treinseries met een mix van toegankelijk en niet-toegankelijk materieel wordt ingezet.
Voor zover mij bekend is er geen planner-engine in productiegebruik die ook daadwerkelijk rekening houdt met composities, hooguit in de presentatie er een labeltje wel/niet toegankelijk aan hangt (zoals bikeontrain van Stoomlink voor SNCB).
Indertijd is er bewust voor gekozen om voor het traject Sloterdijk - Schiphol - Leiden evenveel tariefeenheden te rekenen als voor Sloterdijk - Haarlem - Leiden. Datzelfde geldt voor Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal dat via alle mogelijke routes 86 TE’s kost.
Op het eerste gezicht onrechtvaardig wanneer je via de kortste route reist. Op het tweede gezicht uiterst praktisch om er nooit discussie is over de geldigheid van een vervoerbewijs.
Daarom is Woerden - Breukelen ook duurder dan je zou verwachten (hebben ze 19 TE van gemaakt).
Vandaag worden er zelfs met overstap van 10 minuten geen intercity's via Schiphol aangegeven op traject Leiden-Amsterdam. Er zou dan in principe op Schiphol omgecheckt moeten worden, omdat dit volgens de planner geen geldige reisroute is.
Waarom is dat geen geldige reisroute? Schiphol ligt gewoon op de korste route van Leiden naar Amsterdam (welk station ook). Omreizen via Haarlem mag ook zonder omchecken.
De reis met intercity's via Schiphol wordt niet in de reisplanner als suggestie gegeven. Het is discutabel dat deze niet zou mogen, want traject wordt wel met intercity-sprinter aangegeven.
De reis met intercity's via Schiphol wordt niet in de reisplanner als suggestie gegeven. Het is discutabel dat deze niet zou mogen, want traject wordt wel met intercity-sprinter aangegeven.
Als ik voor morgen plan komt er wel een reis met intercity's via Schiphol uit de planner, jij zat tijdens werkzaamheden te plannen.
Maar het gaat natuurlijk om dat de route uit de planner moet komen. Als je bij een IC - Sprinter advies door vertraging de Sprinter niet haalt mag je immers ook gewoon een daarop volgende IC nemen en hoef je niet op de volgende Sprinter te wachten.
Vandaag worden er zelfs met overstap van 10 minuten geen intercity's via Schiphol aangegeven op traject Leiden-Amsterdam. Er zou dan in principe op Schiphol omgecheckt moeten worden, omdat dit volgens de planner geen geldige reisroute is.
Waarom is dat geen geldige reisroute? Schiphol ligt gewoon op de korste route van Leiden naar Amsterdam (welk station ook). Omreizen via Haarlem mag ook zonder omchecken.
Met een vast abbonement is elke reisroute geldig dus begrijp ik goed dat hier anders beperkingen aan zitten? Het lijkt me nogal onwenselijk om alleen te mogen reizen via routes die expliciet in de beperkte NS-app vermeld staan.
Met een vast abbonement is elke reisroute geldig dus begrijp ik goed dat hier anders beperkingen aan zitten? Het lijkt me nogal onwenselijk om alleen te mogen reizen via routes die expliciet in de beperkte NS-app vermeld staan.
Met een trajectabonnement of een kortingabonnement mag u reisroutes gebruiken die de app aangeeft, met een algemeen abonnement bent u vrij uw eigen route te kiezen.
Verder mag u ten alle tijden gebruik maken van de korste route ook als de app geen verbindingen via die route aangeeft.
Maar het gaat natuurlijk om dat de route uit de planner moet komen. Als je bij een IC - Sprinter advies door vertraging de Sprinter niet haalt mag je immers ook gewoon een daarop volgende IC nemen en hoef je niet op de volgende Sprinter te wachten.
Je kunt toch niet al dat soort combinaties preventief gaan tonen? Waarom geef je dan niet dezelfde sprinter met een overstap op dr intercity een uur later? Of een dag? Dit soort alternatieven moet zichtbaar zijn als de betreffende situatie zich daadwerkelijk voordoet.
Met een trajectabonnement of een kortingabonnement mag u reisroutes gebruiken die de app aangeeft, met een algemeen abonnement bent u vrij uw eigen route te kiezen.
Verder mag u ten alle tijden gebruik maken van de korste route ook als de app geen verbindingen via die route aangeeft.
Met een "algemeen abonnement" bedoel je dan Altijd Vrij (en niets anders dan dat, toch?
Off topic gratis tip: te allen tijde, niet 'ten alle tijden'
Een rit van Gouda naar Assen, beide intercitystations. De helft van de resultaten geeft een overstap te Zwolle op een sprinter. De reistijd is zo langer en de kwaliteit van de trein zelf is drastisch lager. wie helpt mij dit te begrijpen?
Bij mij worden de opties ook onthouden (zowel via de website als de app).
Een optie “ik wil helemaal geen sprinters, toon me maar hoe ik er met intercity's (in de buurt) kan komen!” zal er niet komen. Dan plan je reis maar in twee delen.
Wat een zinloze reactie van iemand die niet namens de NS spreekt. Een betalende klant heeft gewoon het recht om zelf te bepalen welke trein hij of zij wenst te nemen. Met een abbonement: volledig naar eigen wens, met uitzondering van Thalys/Euro*.
Mocht NS inderdaad te beroerd zijn om een praktisch bruikbare reisplanner te hanteren, moet ik dan terugvallen op een app van een derde partij die wel luistert?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.