16 september in de ochtend naar Parijs vanuit het noorden | NS Community
beantwoord

16 september in de ochtend naar Parijs vanuit het noorden

  • 10 September 2022
  • 8 reacties
  • 127 Bekeken

Goedenavond,

Ik snap dat er geen concrete antwoorden kunnen worden gegeven maar aangezien ik een stresskip ben wil ik alvast een beetje een idee hebben.
Ik heb dus de pech dat: 1) We vertrekken vroeg in de ochtend na een landelijke (waarschijnlijk) staking, 2) er die dag staking is qua streekvervoer EN 3) dat er in Lelystad een storing is.

Ik zie op de reisplanner voor deze dag alleen "storing” staan mbt Lelystad maar niet wat het inhoudt. Zijn er sommige treinen die rijden, gaat er niks tussen Lelystad/Zwolle/Almere, gaan er bussen (die ik waarschijnlijk niet kan nemen vanwege de staking?) etc? En heeft iemand misschien ervaring met hoe de treinen rijden na een dag staking? Er staat dat de reisplanner 1 dag van tevoren wordt geüpdate maar ik zit met een geboekt hotel etc.

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Momo 10 September 2022, 18:05

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er rijdt geen enkele trein tussen Lelystad en Dronten tot tenminste 3 oktober (en dat zal nog wel flinke tijd langer het geval zijn). De reisplanner wordt momenteel 1 dag van tevoren bijgewerkt, dus voor verder dan 1 dag vooruit staan de treinen nog wel in de reisplanner, met wel de waarschuwing dat er geen treinen rijden. Er zal nu gewoonweg niet genoeg personeelscapaciteit zijn om langer vooruit de reisplanner bij te werken, helemaal nu met de stakingen. Er rijden bussen tussen Lelystad en Dronten, maar er kan ook omgereisd worden via Amersfoort. 

Reputatie 7
Badge +2

Tussen Zwolle en Lelystad rijdt voorlopig helemaal niks (behalve vervangende bussen tussen Dronten en Lelystad) door ernstige schade na kortsluiting. Je zult dus sowieso via Amersfoort moeten reizen richting Amsterdam, Schiphol of Rotterdam (waarbij vooral richting Amsterdam de overstap net niet te halen is, hangt er vanaf waar je op de Thalys stapt of je daar last van gaat hebben).

Een dag na de staking zullen de meeste treinen wel rijden, maar mogelijk met afwijkend of minder materieel dan gebruikelijk doordat treinen op de verkeerde plek staan. Op tijd op reis gaan om op eventuele vertraging of een losse uitvallende trein voorbereid te zijn is wel verstandig wanneer je zoals u onderweg bent om een specifieke geboekte internationale trein te halen.

De staking in het streekvervoer kan hooguit wat vertraging opleveren als u voorafgaand aan de trein nog een bus naar het station nodig heeft. Maar in het streekvervoer staakt alleen de FNV waardoor er doorgaans nog wel bussen rijden, alleen kunnen sommige ritten uitvallen.

Reputatie 7
Badge +1

1.je zegt niet duidelijk WAAR je op-ik neem aan-de Thalys stapt, dus ik gok op AMS?

2.de hele lijn Zwolle-via Lely-Almere-ligt er qua IC uit, dus het kan enkel nog via de hele oude lijn over de Veluwe. Naar AMS duurt dat een pak langer. Het gaat vlotter door (meestal kan je blijven zitten) tot Rotterdam maar naar het schijnt doet Thalys ontstellend moeilijk over om op een ander als geboekt punt op te stappen. Overigens is deze route vanaf noorden vaak al de kortste/snelste naar de lichtstad.

Over hoe de morgen na zal gaan: dat weet niemand nu.

Er rijdt geen enkele trein tussen Lelystad en Dronten. De reisplanner wordt momenteel 1 dag van tevoren bijgewerkt, dus voor verder dan 1 dag vooruit staan de treinen nog wel in de reisplanner. Er zal nu gewoonweg niet genoeg personeelscapaciteit zijn om langer vooruit de reisplanner bij te werken. Er rijden bussen tussen Lelystad en Dronten, maar er kan ook omgereisd worden via Amersfoort. 

Bedankt voor het antwoord! Ik kan dus helaas het beste wachten tot donderdag voor de juiste treinen en hopen dat na de staking de juiste trein dan ook echt rijdt..

1.je zegt niet duidelijk WAAR je op-ik neem aan-de Thalys stapt, dus ik gok op AMS?

2.de hele lijn Zwolle-via Lely-Almere-ligt er qua IC uit, dus het kan enkel nog via de hele oude lijn over de Veluwe. Naar AMS duurt dat een pak langer. Het gaat vlotter door (meestal kan je blijven zitten) tot Rotterdam maar naar het schijnt doet Thalys ontstellend moeilijk over om op een ander als geboekt punt op te stappen. Overigens is deze route vanaf noorden vaak al de kortste/snelste naar de lichtstad.

Over hoe de morgen na zal gaan: dat weet niemand nu.

Bedankt voor het antwoord! Ik ga met de IC > Schiphol > IC >Brussel en vanuit daar naar de Thalys. Met de tips hier kan ik dan nog op andere tijden/routes in Brussel komen hoop ik!

Reputatie 7
Badge +3

Die IC > Schiphol > IC >Brussel gaat via Rotterdam, dus kun je ook vanaf Zwolle naar Rotterdam om daar de IC naar Brussel te pakken. Scheelt weer een keer overstappen. 

Die IC > Schiphol > IC >Brussel gaat via Rotterdam, dus kun je ook vanaf Zwolle naar Rotterdam om daar de IC naar Brussel te pakken. Scheelt weer een keer overstappen. 

Oh top dankjewel! Ik zie dat ik vanuit Leeuwarden (waar ik vertrek) inderdaad een rechtstreekse trein naar Rotterdam kan nemen omdat deze via Amersfoort gaat.

Badge +3

.

Reageer