2 minuten overstap Leiden Rotterdam/Den Haag - Schiphol

  • 18 May 2023
  • 36 reacties
  • 927 Bekeken

Reputatie 1

Vandaag weer eens getroffen door de debiele dienstregeling met een overstap van 2 minuten op Leiden. Het traject Rotterdam/Den Haag naar Schiphol/Amsterdam Zuid is nogal een belangrijke route maar de afdeling planning lijkt hier weinig oog voor te hebben. 
Ik zat in de Intercity naar Amsterdam CS. Tussen Den Haag Laan van NOI en Leiden werd er eventjes iets langzamer gereden. Vervolgens kwam de trein op het dooie gemakje station Leiden binnen. Ik zag de aansluitende trein naar Schiphol/Leeuwarden al aan de overkant van het perron staan. Trein komt tergend langzaam tot stilstand. Deuren gaan open en… de trein aan de overkant begint te rijden. Tientallen reizigers met koffers, vermoedelijk op weg naar een vlucht, blijven verbaasd staan. Het had 30 seconden gescheeld. Wegens een uitgeklede dienstregeling vandaag is dat gelijk een half uur vertraging. 
Dit is pure minachting voor de reiziger om niet even af te stemmen om te wachten op zo’n route, of net wat later te remmen en sneller te stoppen. 
Als er een 10/15 minuten dienstregeling was, soit. Maar anders moet hier een langere overstap worden ingepland als deze bij het minste geringste gemist wordt. 
Ik mag hopen dat alle reizigers de vertraging claimen. Wellicht dat er bij genoeg compensatiekosten een lampje gaat branden. 


36 reacties

Vervelend, maar wachten kan op veel plaatsen niet omdat vertragingen zich dan gaan voortplanten over een groot gebied. Als je in dit geval wacht is de vertraging toch minimaal 2-3 minuten want Oma Jansen met koffer is niet altijd even snel met overstappen.

Het aantal reizigers dat in dit geval echt getroffen is is daarnaast beperkt want dat zijn alleen de reizigers naar Almere of verder. Van Leiden naar Schiphol rijden er namelijk wel vier treinen per uur. Slechts de reizigers voor Almere of verder kunnen dus wat claimen.

Overigens zijn er buiten de Randstad inmiddels heel erg veel uurdiensten en ook daar wordt niet gewacht. Dus alle leed is relatief moet u maar denken.

Reputatie 6

Er zijn vandaag inderdaad 4 treinen per uur maar omdat er 2 sprinters tussen zitten, scheelt het je slechts 3 minuten qua vertraging (27 minuten ipv 30 minuten) en geen recht op geld terug als je tot Schiphol moet.

Er zijn vandaag inderdaad 4 treinen per uur maar omdat er 2 sprinters tussen zitten, scheelt het je slechts 3 minuten qua vertraging (27 minuten ipv 30 minuten) en geen recht op geld terug als je tot Schiphol moet.

Ja, maar een net gemiste aansluiting gebeurt overal in Nederland. Wat is er zo speciaal aan deze overstap?

Je kunt je hooguit afvragen of NS wel zo krap moet blijven plannen nu de frequenties overal achteruit hollen en de consequenties van een gemiste overstap daardoor steeds groter worden.

Er lijkt bij NS weinig tot geen urgentie te zijn (Wouter Koolmees toonde zich recentelijk zeer tevreden over het huidige treinaanbod) om de dienstregeling weer uit te breiden en dan komt het moment dat je moet gaan nadenken over een andere opzet van de dienstregeling.

Vervelend, maar wachten kan op veel plaatsen niet omdat vertragingen zich dan gaan voortplanten over een groot gebied. Als je in dit geval wacht is de vertraging toch minimaal 2-3 minuten want Oma Jansen met koffer is niet altijd even snel met overstappen.

Op momenten dat er een halfuurdienst gereden wordt is daar geen sprake van. Daarnaast hebben NS treinen 7% rijtijdspeling (vaak zelfs meer) dus die 2 minuten vertraging heb je er in een half uur weer volledig uitgereden.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de IC's van/naar Den Haag eens per half uur rijden zou er een wachttijdregeling zijn op Leiden. 

Reputatie 6
Badge

Moet ook maar net passen met de opening van de Ringvaartbrug. 

Reputatie 7
Badge +3

Als een vertraging van een half uur problemen oplevert voor het halen van een vlucht op schiphol, is er te weinig marge ingebouwd.

Vervelend, maar wachten kan op veel plaatsen niet omdat vertragingen zich dan gaan voortplanten over een groot gebied. Als je in dit geval wacht is de vertraging toch minimaal 2-3 minuten want Oma Jansen met koffer is niet altijd even snel met overstappen.

Op momenten dat er een halfuurdienst gereden wordt is daar geen sprake van. Daarnaast hebben NS treinen 7% rijtijdspeling (vaak zelfs meer) dus die 2 minuten vertraging heb je er in een half uur weer volledig uitgereden.

In theorie ja, in de praktijk ben je afhankelijk WAAR je die 2 minuten eruit moet rijden en wat de spoorbezetting is op het traject. Op het spoor Leiden Centraal - Almere Centraal heb je er een aardige kluif aan aangezien je te maken hebt met veel ander treinverkeer wat bij o.a. Schiphol in elkaar schuift zoals vanaf de HSL en treinen vanaf Hoofddorp opstel.  Iets te laat kan betekenen dat er een trein voor je mag inschuiven of kruizen en dan ben je veel meer tijd kwijt.

 

Voro wat betreft Leiden Centraal, vroeger had je daar een Proces Leider Perron die het heel goed in de gaten hield en ook treinen op elkaar liet wachten als de vertraging van de trein beperkt was. Bij de bezuinigingen van de NS zijn deze PLP’ers veelal wegbezuinigd.

Officieel is het een taak van de treindienstleider om deze afweging van wachten op de trein te maken, dat moet dan afgesproken zijn met de NS en de TRDL moet dan ook zo attent zijn. Aan dat laatste wil het ook nog wel eens schorten helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Voro wat betreft Leiden Centraal, vroeger had je daar een Proces Leider Perron die het heel goed in de gaten hield en ook treinen op elkaar liet wachten als de vertraging van de trein beperkt was. Bij de bezuinigingen van de NS zijn deze PLP’ers veelal wegbezuinigd.

Gezien zijn Instagram is die er nog steeds. 

 

.

 

Voor wat betreft Leiden Centraal, vroeger had je daar een Proces Leider Perron die het heel goed in de gaten hield en ook treinen op elkaar liet wachten als de vertraging van de trein beperkt was. Bij de bezuinigingen van de NS zijn deze PLP’ers veelal wegbezuinigd.

De conducteur van de wachtende trein kan natuurlijk ook even kijken of hij wat ziet aankomen, dat is het probleem niet. Ik ben alleen bang dat je snel op een hellend vlak terecht komt als je eenmaal met wachten begint. Waar ligt de grens: 2, 3, 4 minuten?

In theorie ja

En in de praktijk ook, de trein die normaal vlak achter deze IC zit rijdt namelijk niet ‘s avonds, in het weekend en op feestdagen.

Moet ook maar net passen met de opening van de Ringvaartbrug. 

Doorkomst van de IC is om 22/52, brugopening is om 27/57 dus ook daar is nog marge.

In theorie ja

En in de praktijk ook, de trein die normaal vlak achter deze IC zit rijdt namelijk niet ‘s avonds, in het weekend en op feestdagen.

Moet ook maar net passen met de opening van de Ringvaartbrug. 

Doorkomst van de IC is om 22/52, brugopening is om 27/57 dus ook daar is nog marge.

Wat heeft de trein die hier achter rijdt hier mee te maken? Die zal toch moeten wachten op deze IC aangezien het sein standaard veilig wordt gezet voor de IC. Maar bij Schiphol luistert het nauw en heb je als je te laat bent zomaar een trein voor je waardoor je vertraging oploopt, vervolgens heb je de samenkomst met de sporen naar Amsterdam Centraal, de sprinter die je bij Weesp inhaalt.

En geloof me, je wil niet achter een sprinter aan naar Almere vanaf Weesp met een IC.

Op drukke trajecten is die 7% theoretisch aanwezig maar in de praktijk is die tijd inlopen toch echt wat anders en ben je afhankelijk van veel andere factoren.

Tussen Almere - Lelystad  -Kampen-zuid is het wat anders, mits je geen sprinter voor je neus krijgt als IC.

Stop eens met zoeken naar problemen die er niet zijn. Het gaat hier niet om momenten dat er elke tien minuten een trein rijdt maar om wachten op overstappers op het moment dat er een halfuurdienst is. Pak het tijdwegdiagram er maar bij, op die tijdstippen luistert Schiphol echt niet zo nauw als jij beweert.

Stop eens met zoeken naar problemen die er niet zijn. Het gaat hier niet om momenten dat er elke tien minuten een trein rijdt maar om wachten op overstappers op het moment dat er een halfuurdienst is. Pak het tijdwegdiagram er maar bij, op die tijdstippen luistert Schiphol echt niet zo nauw als jij beweert.

Ik heb de ervaring als machinist op dit traject en dus in de praktijk meegemaakt wat er gebeurt. Dit was één van de trajecten waar ik veelvuldig heb gereden.

En wat is jouw praktijk ervaring ?

Wat wil je daar nou mee zeggen? Lees je überhaupt wel wat er geschreven is? Het gaat hier over de uitgedunde dienstregeling, jouw ervaringen gedurende de volledige dienstregelingen zijn totaal irrelevant in deze discussie.

Wat wil je daar nou mee zeggen? Lees je überhaupt wel wat er geschreven is? Het gaat hier over de uitgedunde dienstregeling, jouw ervaringen gedurende de volledige dienstregelingen zijn totaal irrelevant in deze discussie.

Een uitgedunde dienstregeling betekent nog niet dat je dan plotseling overal vertragingen kunt oplopen en weer inhalen. De rijtijden blijven in principe gelijk, tijd terug verdienen kan voornamelijk als er weinig reizigers zijn en je de stationnementen wat kunt inkorten bijv. laat op de avond.

Dat kan dus wel, daar is die rijtijdspeling voor bedoelt. Het wordt pas een probleem als er een andere trein die wel op tijd is voor zou piepen waar je dan achter terecht kunt. En juist op dat punt helpt de uitgedunde dienstregeling, want die trein waar je anders achter zou kunnen komen rijdt niet.

Reputatie 1

Er zijn vandaag inderdaad 4 treinen per uur maar omdat er 2 sprinters tussen zitten, scheelt het je slechts 3 minuten qua vertraging (27 minuten ipv 30 minuten) en geen recht op geld terug als je tot Schiphol moet.

Ja, maar een net gemiste aansluiting gebeurt overal in Nederland. Wat is er zo speciaal aan deze overstap?

Je kunt je hooguit afvragen of NS wel zo krap moet blijven plannen nu de frequenties overal achteruit hollen en de consequenties van een gemiste overstap daardoor steeds groter worden.

Er lijkt bij NS weinig tot geen urgentie te zijn (Wouter Koolmees toonde zich recentelijk zeer tevreden over het huidige treinaanbod) om de dienstregeling weer uit te breiden en dan komt het moment dat je moet gaan nadenken over een andere opzet van de dienstregeling.


Deze overstap is wellicht ‘speciaal’ omdat het op een druk traject in de Randstad is. Schiedam/Delft/Den Haag naar Schiphol/Amsterdam Zuid heeft nog al wat reizigers, al helemaal als de HSL er (on)gepland uitligt en er ook reiziger vanuit Rotterdam bijkomen.  Bij een halfuursdienst bijna 0 marge in de overstap is vragen om problemen. Mijn reistijd was zo goed als verdubbeld. En los van de extra reistijd is de volgende trein dan ook weer overvol. Zeker door reizigers met bagage. 

 

 

Deze overstap is wellicht ‘speciaal’ omdat het op een druk traject in de Randstad is. Schiedam/Delft/Den Haag naar Schiphol/Amsterdam Zuid heeft nog al wat reizigers, al helemaal als de HSL er (on)gepland uitligt en er ook reiziger vanuit Rotterdam bijkomen.  Bij een halfuursdienst bijna 0 marge in de overstap is vragen om problemen. Mijn reistijd was zo goed als verdubbeld. En los van de extra reistijd is de volgende trein dan ook weer overvol. Zeker door reizigers met bagage. 

Ik wordt altijd wat moe van mensen uit de Randstad die altijd vinden dat hun situatie speciaal is. Ik zou zeggen gebruik de vrije dagen in mei om eens een dagje rond te reizen in het paradijs van de uurdiensten in de rest van het land.

Reputatie 1

 

 

Deze overstap is wellicht ‘speciaal’ omdat het op een druk traject in de Randstad is. Schiedam/Delft/Den Haag naar Schiphol/Amsterdam Zuid heeft nog al wat reizigers, al helemaal als de HSL er (on)gepland uitligt en er ook reiziger vanuit Rotterdam bijkomen.  Bij een halfuursdienst bijna 0 marge in de overstap is vragen om problemen. Mijn reistijd was zo goed als verdubbeld. En los van de extra reistijd is de volgende trein dan ook weer overvol. Zeker door reizigers met bagage. 

Ik wordt altijd wat moe van mensen uit de Randstad die altijd vinden dat hun situatie speciaal is. Ik zou zeggen gebruik de vrije dagen in mei om eens een dagje rond te reizen in het paradijs van de uurdiensten in de rest van het land.

En ik word moe van mensen van buiten de Randstad met een calimerocomplex. De Randstad heeft nou eenmaal een hogere bevolkingsdichtheid en daarmee komt een grotere vraag naar (frquente) modaliteit. Daar mag de NS best op inspelen. 

Dat kan dus wel, daar is die rijtijdspeling voor bedoelt. Het wordt pas een probleem als er een andere trein die wel op tijd is voor zou piepen waar je dan achter terecht kunt. En juist op dat punt helpt de uitgedunde dienstregeling, want die trein waar je anders achter zou kunnen komen rijdt niet.

Wel frappant dat mijn zoon afgelopen week dus wel een flinke vertraging opliep doordat deze trein achter een sprinter kwam te zitten bij Weesp.

Dat allemaal door een kleine vertraging eerder op het traject.

Die papieren wijsheid van je is iets anders dan hoe het zich in de praktijk ontvouwd doordat je te maken hebt met kruisende treinbewegingen waardoor een rijweg gestremd is tijdens een x minuten. Daarbij doe je net alsof maar 50% van de treinen rijdt.

 

Wie heeft hier nou papieren wijsheid? Jij blijft maar doorzeuren over zogenaamde kruisende treinbewegingen die er helemaal niet zijn in deze dienstregeling! Waarschijnlijk zit je met een oude dienstregeling in je hoofd. Het is onmogelijk om dankzij een kleine vertraging vanuit Leiden in Weesp achter een sprinter terecht te komen met deze intercity. Dan is er iets anders aan de hand geweest. Ik vertrouw meer op de data van ProRail dan op de persoonlijke ervaring van een oud machinist.

@Bemined   Je hebt helemaal gelijk, jij bent immers de expert wat betreft de dienstregeling.

Ik bespeur een wat sarcastische ondertoon, is dat nou echt nodig? Ik respecteer je inbreng als oud-machinist, maar er is een reden dat beslissingen over het overnemen van aansluitingen bij ProRail liggen en niet bij de NS. En dat is omdat ProRail daar beter zicht op heeft, in de plansystemen is nauwkeurig te zien hoeveel marge een trein heeft (in dit geval bijna 10% tussen Leiden en Schiphol) en of er eventueel conflicterende bewegingen zijn die voor problemen kunnen zorgen. En in het geval waar dit onderwerp over gaat had de trein dus prima eventjes kunnen wachten zonder verdere hinder.

Ik respecteer je inbreng als oud-machinist, maar er is een reden dat beslissingen over het overnemen van aansluitingen bij ProRail liggen en niet bij de NS.

Als de beslissing bij ProRail ligt wordt er in de praktijk niet gewacht want seinen worden op basis van de klok vrijwel altijd klakkeloos op groen gezet. Hooguit heel laat op de avond wordt er wel eens een sein op rood gehouden om te voorkomen dat er reizigers stranden. 

 

En in het geval waar dit onderwerp over gaat had de trein dus prima eventjes kunnen wachten zonder verdere hinder.

In jouw optiek had dus ProRail in dit geval besloten dat er niet gewacht werd door het sein voor de aansluitende trein al op groen te zetten. Dan valt het treinpersoneel dus niets te verwijten.

Reageer