Vandaag weer eens getroffen door de debiele dienstregeling met een overstap van 2 minuten op Leiden. Het traject Rotterdam/Den Haag naar Schiphol/Amsterdam Zuid is nogal een belangrijke route maar de afdeling planning lijkt hier weinig oog voor te hebben.
Ik zat in de Intercity naar Amsterdam CS. Tussen Den Haag Laan van NOI en Leiden werd er eventjes iets langzamer gereden. Vervolgens kwam de trein op het dooie gemakje station Leiden binnen. Ik zag de aansluitende trein naar Schiphol/Leeuwarden al aan de overkant van het perron staan. Trein komt tergend langzaam tot stilstand. Deuren gaan open en… de trein aan de overkant begint te rijden. Tientallen reizigers met koffers, vermoedelijk op weg naar een vlucht, blijven verbaasd staan. Het had 30 seconden gescheeld. Wegens een uitgeklede dienstregeling vandaag is dat gelijk een half uur vertraging.
Dit is pure minachting voor de reiziger om niet even af te stemmen om te wachten op zo’n route, of net wat later te remmen en sneller te stoppen.
Als er een 10/15 minuten dienstregeling was, soit. Maar anders moet hier een langere overstap worden ingepland als deze bij het minste geringste gemist wordt.
Ik mag hopen dat alle reizigers de vertraging claimen. Wellicht dat er bij genoeg compensatiekosten een lampje gaat branden.
Ook ProRail maakt fouten of heeft onvoldoende personeel om alle taken optimaal uit te voeren. Het punt is dat het in principe gewoon mogelijk geweest was om te wachten zonder grote gevolgen voor de treindienst.
Ik respecteer je inbreng als oud-machinist, maar er is een reden dat beslissingen over het overnemen van aansluitingen bij ProRail liggen en niet bij de NS.
Als de beslissing bij ProRail ligt wordt er in de praktijk niet gewacht want seinen worden op basis van de klok vrijwel altijd klakkeloos op groen gezet. Hooguit heel laat op de avond wordt er wel eens een sein op rood gehouden om te voorkomen dat er reizigers stranden.
En in het geval waar dit onderwerp over gaat had de trein dus prima eventjes kunnen wachten zonder verdere hinder.
In jouw optiek had dus ProRail in dit geval besloten dat er niet gewacht werd door het sein voor de aansluitende trein al op groen te zetten. Dan valt het treinpersoneel dus niets te verwijten.
Simpelweg omdat het ze extra werk oplevert, zelden een TRDL meegemaakt die de moeite nam om het sein op rood te laten staan en even keurig met de machinist te bellen met de reden waarom. in 99.99% van de gevallen staat het sein inderdaad gewoon op groen en wordt er totaal niet gekeken naar aansluitingen door de TRDL. Maar goed, dat is de ervaring van een oud machinist.
ProRail zit gelukkig niet stil, een van de verbeteringen die men doorvoert is de mogelijkheid tekstberichten naar machinisten te sturen zodat er minder belletjes nodig zijn.
ProRail zit gelukkig niet stil, een van de verbeteringen die men doorvoert is de mogelijkheid tekstberichten naar machinisten te sturen zodat er minder belletjes nodig zijn.
Dan nog even zoeken naar TRDL's die begaan zijn met de reizigers.
ProRail zit gelukkig niet stil, een van de verbeteringen die men doorvoert is de mogelijkheid tekstberichten naar machinisten te sturen zodat er minder belletjes nodig zijn.
Dan nog even zoeken naar TRDL's die begaan zijn met de reizigers.
Als een (vertrek)sein niet handmatig op ‘rood’ gehouden wordt bepaalt een HC toch wanneer er vertrokken wordt?
Als die het zinnig vindt om een minuutje te wachten dan kan ProRail hoog en laag springen.
Dat zie je ook vaak terug bij treinen met vertraging en HC’s die kort halteren om die in te halen, en dan ineens te vroeg vertrekken als de vertraging al ingehaald is (vertreksein staat altijd al op ‘groen’).
ProRail zit gelukkig niet stil, een van de verbeteringen die men doorvoert is de mogelijkheid tekstberichten naar machinisten te sturen zodat er minder belletjes nodig zijn.
Dan nog even zoeken naar TRDL's die begaan zijn met de reizigers.
Als een (vertrek)sein niet handmatig op ‘rood’ gehouden wordt bepaalt een HC toch wanneer er vertrokken wordt?
Als die het zinnig vindt om een minuutje te wachten dan kan ProRail hoog en laag springen.
Dat zie je ook vaak terug bij treinen met vertraging en HC’s die kort halteren om die in te halen, en dan ineens te vroeg vertrekken als de vertraging al ingehaald is (vertreksein staat altijd al op ‘groen’).
Vroeger ja, tegenwoordig moet een Hc “op tijd” vertrekken.
De Hc heeft alleen te doen met het vertreklicht, het sein is voor de machinist. Het sein staat altijd al voor vertrektijd op groen omdat anders het vertreklicht niet aan gaat voor de Hc. Alleen op een enkel station waar er een proef is geweest met een afteller onder het vertreklicht blijft het sein rood tot vertrektijd.
Lang niet alle perrons hebben vertrekseinlichten, dus een HC zal ook op de hoofdseinen moeten letten. Wel zal een HC het vertreksein prefereren aangezien er situaties kunnen zijn waarin het vertreksein niet alleen het eerste maar ook het tweede hoofdsein controleert. Het vertreksein mag namelijk pas oplichten als de trein het hele perron kan verlaten, dit omdat het ongewenst is dat een vertrekkende trein weer deels langs het perron tot stilstand komt vanwege een rood sein kort na het perron.
Seinen zijn NIET voor de Hc. Dat is de verantwoordelijkheid van de machinist.
Het VERTREKLICHT is voor de Hc. Zo moeilijk is het niet.
Dat er Hc's zijn die naar seinen kijken dat klopt maar de gehele verantwoordelijkheid ligt bij de machinist wat betreft het sein.
Maar waar het perron een sein heeft zou er een vertreklicht voor de Hc moeten zijn. Is het vertreklicht er niet dan is het sein geen onderdeel van de stop op het perron en dus voor de machinist.
Citaat uit het ontwerpvoorschrift:
Aangezien de chef van de trein het vertrekbevel mag geven op grond van een hoofdsein of een vertrekseinlicht, moet hij tenminste één van die seinen goed kunnen waarnemen.
Kijk ook maar eens naar Gouda Goverwelle, op spoor 3 geen vertrekseinen, op spoor 4 wel. Reden is heel simpel: op spoor 3 ligt het perron aan dezelfde kant als het hoofdsein en kan de HC dit sein dus zien, spoor 4 ligt het perron links en staat het sein rechts dus zijn er twee vertrekseinlichten geplaatst omdat de trein het zicht van de HC op het hoofdsein ontneemt.
Vandaag voor de verandering besloten het OV te nemen. En op mijn wenken bediend om de dagelijkse keuze voor de auto weer bevestigd te krijgen. Geen regen, geen wind, geen blaadjes op de rails, geen werkzaamheden, geen uitzette sporen, niet in de spits, kortom de ideale omstandigheden.
Toch weet de NS deze overstap weer te verknallen. Tergend langzaam rijdt de trein station Leiden binnen. De IC naar Leeuwarden staat al aan de overkant van het spoor. De deuren gaan open en… de trein rijdt weg. Wéér een vol perron van boze mensen die de aansluiting hebben gemist. Leeft de afdeling planning in een sprookjeswereld? Hoe vaak is deze aansluiting daadwerkelijk haalbaar?
Vandaag voor de verandering besloten het OV te nemen. En op mijn wenken bediend om de dagelijkse keuze voor de auto weer bevestigd te krijgen. Geen regen, geen wind, geen blaadjes op de rails, geen werkzaamheden, geen uitzette sporen, niet in de spits, kortom de ideale omstandigheden.
Toch weet de NS deze overstap weer te verknallen. Tergend langzaam rijdt de trein station Leiden binnen. De IC naar Leeuwarden staat al aan de overkant van het spoor. De deuren gaan open en… de trein rijdt weg. Wéér een vol perron van boze mensen die de aansluiting hebben gemist. Leeft de afdeling planning in een sprookjeswereld? Hoe vaak is deze aansluiting daadwerkelijk haalbaar?
Ik neem wekelijks de trein tussen Delft en Meppel, de verbinding met overstap in Leiden is in theorie erg snel en goed geregeld. Echter, ik haal deze overstap zelden tot nooit, zeker in de spits. Mijn ervaring is dat het erg afhankelijk is van de conducteur of hij bereid is om 30seconden-1minuut te wachten op de overstappers. Is het mogelijk een wacht-protocol in werking te stellen voor conducteurs op dit traject? Of een ruimere overstaptijd? Voor reizigers naar Schiphol-Lelystad leidt een gemiste overstap maar tot 15 minuten vertraging. Echter, voor reizigers naar Zwolle en verder is dit direct 30 minuten. Dit is zeer problematisch voor de connectie tussen de randstad en Noord Nederland.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.