Skip to main content

Het is inmiddels de 3e dag dat er een wisselstoring gaande is op Roosendaal - Dordrecht, gaat dit iedere keer om dezelfde wissel of is het heel toevallig elke keer een andere? Er lijkt daar altijd wat mis te gaan…

 

Het ging zo goed, maar Augustus lijkt weer een pechmaand voor het Zuid-Westen.

Planning was 14.45.


Planning was 14.45.

Dan zijn we een keer voor planning klaar en dan is het ook niet goed... zucht  😁.


 

 

Dan zijn we een keer voor planning klaar en dan is het ook niet goed... zucht  😁.

Wat goed is is eindelijk eens een dag zonder storingen.


Wat goed is is eindelijk eens een dag zonder storingen.

Dat is nou eens een onrealistisch verlangen…

Dan kan je lekker wachten tot Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen.


Wat goed is is eindelijk eens een dag zonder storingen.

 

Dan kan je lekker wachten tot Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen.

 

Dat laatste zegt veel over de staat van infra en materieel.

Je mag toch zeker wel verwachten dat er enige kwaliteit geboden wordt. 

Natuurlijk kan er eens een storing of defect optreden, maar dat behoort meer uitzondering dan regel te zijn. Waar zijn de robuuste treinen en infra gebleven? 


Natuurlijk kan er eens een storing of defect optreden, maar dat behoort meer uitzondering dan regel te zijn. Waar zijn de robuuste treinen en infra gebleven? 

Nergens? Ik weet niet welke robuuste treinen en infra jij hebt gekend, maar in Nederland is de boel nooit robuust geweest.


Natuurlijk kan er eens een storing of defect optreden, maar dat behoort meer uitzondering dan regel te zijn. Waar zijn de robuuste treinen en infra gebleven? 

Nergens? Ik weet niet welke robuuste treinen en infra jij hebt gekend, maar in Nederland is de boel nooit robuust geweest.

Nou, ik heb de jaren 60 en 70 nog meegemaakt. Bij Mar46:en Mat54 kan ik me niet herinneren ooit een defecte trein te hebben meegemaakt, zelfs niet in de nadagen toen bij Mat46 bij sommige stellen wel het dak begon door te roesten.

De storingen aan wissels waren er in die tijd ook vrijwel nooit en de mechanische beveiliging had ook nooit storingen. Kapotte bovenleidingen, vrijwel nooit. Pas met de relais beveiliging begonnen voor het eerst de problemen bij warm weer en vooral bij onweer. 

Wel waren er meer aanrijdingen op overwegen maar omdat er toen geen uitgebreid politieonderzoek werd gedaan duurde dat hooguit anderhalf uur 

Vroeger was alles beter? Nee, maar sommige dingen wel. Vooral de introductie van elektronica op het spoor betekende steeds meer storingen omdat er daarbij te weinig aandacht was voor betrouwbaarheid.


Natuurlijk kan er eens een storing of defect optreden, maar dat behoort meer uitzondering dan regel te zijn. Waar zijn de robuuste treinen en infra gebleven? 

Nergens? Ik weet niet welke robuuste treinen en infra jij hebt gekend, maar in Nederland is de boel nooit robuust geweest.

Nou…. in mijn studententijd had je nog echte winters…. meerdere keren op het spoor in de sneeuw gezeten maar de trein reed…. en als het té gek werd of er incidenteel storing aan materieel optrad, kon dat vaak snel verholpen worden. De trein gaf niet snel op en ploegde vaak door… terwijl nu al snel het halve land plat gelegd zou worden om problemen voor te zijn. Men was creatiever in oplossingen en naar mijn idee waren de treinen degelijker. Tegenwoordig is alles veel meer ICT, hangt van draadjes aan elkaar, en dat is kwetsbaar…. bovendien heeft het uitvallen van ICT vaak gelijk ook verstrekkende gevolgen - hele regio/halve land kan de gevolgen voelen.  En alles is veel te veel gevangen in allerlei protocollen en regels om je achter te verschuilen en om alle aansprakelijkheid te vermijden. Aan de ene kant goed, aan de andere kant helpt gezond boerenverstand je vaak verder. Maar dat mag niet meer. 


Nieuwe week, nieuwe storing! Woeeee.


Ha, er is weer een seinstoring.

Wo 5.23


Maar… dit keer ligt het niet tussen Roosendaal/Breda - Lage Zwaluwe, maar juist aan de andere kant.

Toch een soort van vooruitgang?

 

Inmiddels stopt de IC Vlissingen - Amsterdam ook al weer extra in Lage Zwaluwe...


Het rijdt weer.

Wo 7.29


De aankomende werkzaamheden tussen Roosendaal en Dordrecht zijn weer zeer omvangrijk. Het is te hopen dat Prorail dit keer het wel goed heeft ingepland qua personeel en er geen uitloop is. Ik snap even de omreisroute niet helemaal, gaat dat dan met de IC Direct??  

 

https://nieuws.ns.nl/werkzaamheden-dordrecht-roosendaal-16-30-september/ 


De aankomende werkzaamheden tussen Roosendaal en Dordrecht zijn weer zeer omvangrijk. Het is te hopen dat Prorail dit keer het wel goed heeft ingepland qua personeel en er geen uitloop is. Ik snap even de omreisroute niet helemaal, gaat dat dan met de IC Direct??  

 

https://nieuws.ns.nl/werkzaamheden-dordrecht-roosendaal-16-30-september/ 

Treintje Vlissingen - Amsterdam rijdt nu als

Breda - Amsterdam met dus alle dezelfde stops

Of ja de IC Direct.


 

Treintje Vlissingen - Amsterdam rijdt nu als

Breda - Amsterdam met dus alle dezelfde stops

De IC Zwolle-Roosendaal rijdt doordeweeks overdag van Roosendaal afwisselend door als stop-IC en snel-IC naar Vlissingen. De sprinter Roosendaal-Vlissingen rijdt normaal.

Om de ergste problemen met overvolle treinen tussen Roosendaal en Breda te voorkomen rijdt er op ma-do in de ochtendspits een extra trein vanaf Roosendaal via Breda naar Rotterdam.

Op de tijden dat snel-IC niet rijdt er twee keer per uur een stop-IC Zwolle-Vlissingen en rijdt de losse sprinter Vlissingen-Roosendaal niet. Dit is nu beter geïmplementeerd in de planner dan de vorige keer.

De IC uit Rotterdam rijdt via Dordrecht naar Breda. Tussen Dordrecht en Breda wordt dus 4 x per uur gereden. 


en weer een nieuwe storing.

 

 


Toch wel bijzonder... Maar goed de aankomende werkzaamheden zullen de boel straks vast verbeteren (al was dat de vorige keer ook de planning).

 

Inmiddels zitten we op 9 sein- en wisselstoringen in totaal binnen een week tijd…

Er gaat toch wel iets goed mis...


Door herstelwerkzaamheden zullen er weer geen treinen rijden tussen 17:30 en 18:00... laat ik dan net toevallig weer er langs moeten…

De trein waar ik op het moment in zit is ook niet echt leeg, dus dat zal wel weer leuk worden in Dordrecht :)


Bijzonder weinig geschrapte treinen, het viel dus mee…

 

Welicht iets te vroeg gejuigd, maar we zijn nogsteeds onderweg 😆

 


Door herstelwerkzaamheden zullen er weer geen treinen rijden tussen 17:30 en 18:00... laat ik dan net toevallig weer er langs moeten…

De monteur moet weer met een rol duct tape aan de slag.


Bijzonder weinig geschrapte treinen, het viel dus mee…

 

Welicht iets te vroeg gejuigd, maar we zijn nogsteeds onderweg 😆

 

Ik zat ook in deze trein vanaf station Dordrecht. De trein van een half uur eerder was uitgevallen en dan komen ze met een VIRM-4 aanzetten die 10 minuten vertraging had. Propvol natuurlijk. Nog even stilgestaan in Lage Zwaluwe. En dan wordt er vervolgens in Roosendaal nog een treinstel aangekoppeld naar Vlissingen. De +9 minuten op station Middelburg zoals hierboven vermeld was iets te optimistisch. Het werd +18.


Ik zat ook in deze trein vanaf station Dordrecht. De trein van een half uur eerder was uitgevallen en dan komen ze met een VIRM-4 aanzetten die 10 minuten vertraging had. Propvol natuurlijk. Nog even stilgestaan in Lage Zwaluwe. En dan wordt er vervolgens in Roosendaal nog een treinstel aangekoppeld naar Vlissingen. De +9 minuten op station Middelburg zoals hierboven vermeld was iets te optimistisch. Het werd +18.

Ik vraag me dus af of die gekoppelde trein extra was ingepland of gewoon al in de dienstregeling stond, want hij kwam wel verdomd goed uit 😂.


Inmiddels is Breda - Dordrecht 2 dagen de slachtoffer wat opnieuw het Noord-Westen moeilijker te bereiken maakt voor het Zuid-Westen...


Al 2 dagen seinstoring tussen Dordrecht en Breda. Alleen de sprinter kan rijden.


Reageer