4 klachten over traject leiden-utrecht | NS Community

4 klachten over traject leiden-utrecht

  • 24 November 2021
  • 10 reacties
  • 497 Bekeken

Reputatie 1

Ik reis sinds augustus vorig jaar met de trein en er zijn steeds meer ding waar ik en meer reizigers zich aan beginnen te ergeren.

  1. de snelheid op het traject tussen leiden en woerden is echt om van te janken. Ik hoor veel verhalen over de slappe ondergrond, maar tussen Woerden en Gouda heeft de zelfde slappe ondergrond en daar rijden treinen wel gewoon met 140 km/u. Waarom is het spoor daar wel is goede staat en is het spoor tussen Alpen en Woerden zo slechte staat? 
  2. Op dit moment rijd er Slt als intercity tussen leiden en Utrecht dit komt door de afwezigheid van de ddz. Ik hoorde dat dit met ingang van de nieuwe dienstregeling niet meer gaat veranderen. Een grote afgang als je het mij vraagt. Het is een intercity dan verwacht ik ook gewoon een fatsoenlijke trein met minstens WiFi. Veder ziende stoelen er uit alsof ze van leer zijn maar voelen aan als hout. Als je een gemiddelde lengte hebt dan ben je verplicht om op een klapstoel te gaan zitten omdat je daar tenminste beenruimte hebt. Waarom kiest de Ns hier voor?
  3. Veel te weinig zitplaatsen in de spits. Tussen leiden en Utrecht reed er ddz toen was de capaciteit nog goed. Sinds de komst van de Slt hier is dat verleden tijd. Elke ochtend en avond mag je weer lekker gaan staan. Je dag kan niet beter beginnen!
  4. Veel  jeugd die zwart reist. Deze mensen zitten vaak zonder mondkapje in de 1e klas. Dit probleem is vooral tussen Alpen aan de Rijn en Bodegraven. Waarom doet de conducteur daar niks aan? Een oplossing hier voor vinden is volgens mij niet heel moeilijk. Door regelmatig te controleren leren ze het vanzelf wel af.

10 reacties

Welkom op onze NS Community, Patrick 2004.

  1. Bedoel je dan vooral het stukje tussen Bodegraven en Alphen a/d Rijn? Daar wordt inderdaad iets minder hard gereden dan de rest van het traject. Dat ligt toch echt wel tegen de 140 km/uur aan. Zie: https://treinposities.nl/ritinfo/20211124/8821.
  1. Klopt, DDZ komt weer terug. Ik weet niet precies waar ze ingezet zullen worden. Wat de wifi betreft snap ik je, echter is wifi een service en geen recht. Wat betreft de stoelen van de SLT zet ik graag je feedback door. Dank!
  1. Vul dit ook zeker in op onze Druktemelder! Hier gaan we dan achter de schermen mee aan de slag. Dit zal sowieso geëvalueerd worden. Er wordt veelal ingedeeld op drukte op een traject in de spits.
  1. Zonder mondkapje betreur ik. Maar hoe weet je dat er zwart wordt gereisd? Ik zal het qua controle in ieder geval even noteren.
  1. De ondergrond is daar dusdanig slecht dat het geregeld gebeurt dat het spoor verzakt, door met een lagere snelheid te rijden wordt het spoor en de ondergrond minder belast.  Om dit traject aan te passen is enorm veel geld nodig en dat is er niet, daarbij zou het traject dan ook langdurig op de schop moeten waardoor iedereen vele maanden met treinvervangend vervoer zal moeten reizen.
  2. Het traject is slechts deels een IC traject en deels een stoptrein traject, de SLT is gewoon een volwaardige trein en brengt je van A naar B.  Wifi is een luxe welke je in sommige treinen cadeau krijgt van de NS maar het is niet iets waar je recht op hebt en voor betaald. De stoelen zijn met een kunstleer bekleed welke je ook in andere treinen terug ziet, net als dat je in de andere treinen ook de stevigere zit terug vindt. Wen er maar aan want dat hebben alle nieuwe treinen. Daarnaast zijn sprinters sneller en is het van belang dat treinen op tijd blijven rijden vanwege de hinder naar andere treinen rondom Woerden met deze lijn.
  3. Er is op dit moment een gebrek aan materieel omdat er 49 DDZ treinstellen aan de kant staan, het goede nieuws is dat deze begin december weer langzaam in dienst zullen komen waardoor er op meerdere trajecten wat meer ruimte zal komen om meer materieel in te zetten. In de spits is een zitplek ook niet gegarandeerd door de NS.
  4. Controleren, daar staat het forum al vol van. Daarvoor moet je bij de Raad van Bestuur zijn van de NS, die hebben keuzes gemaakt wat betreft de rol van de Hc.

tussen Alphen en Utrecht gaan vanaf de nieuwe dienstregeling vier treinen per uur rijden. Van wat ik heb gelezen, is Sprintermaterieel daarvoor het beste om de rijtijden te kunnen halen.
Zie ook: https://nieuws.ns.nl/ns-dienstregeling-2022-door-met-verbeteringen-ondanks-corona/

Reputatie 7

Zonder mondkapje betreur ik. Maar hoe weet je dat er zwart wordt gereisd? Ik zal het qua controle in ieder geval even noteren.

Da's niet zo moeilijk, ik denk dat TS hier "scheefrijden" bedoelt, met 2e klas vervoerbewijs in de 1e gaan zitten.  Scholieren schaffen echt geen 1e klas kaartjes aan om tussen Alphen a/d Rijn  en Bodegraven naar school te reizen. 

 

Om meer capaciteit te krijgen gaan de treinen vanaf 12 december een flink deel van de dag om het kwartier rijden. ProRail staat de extra treinen echter alleen toe onder de voorwaarde dat er dan sprintermaterieel wordt ingezet omdat vanwege de slappe ondergrond de inzet van (zwaarder) intercitymaterieel onverantwoord is. DDZ komt hier dus hier niet meer terug, het blijft SLT. 

https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/openbaar-vervoer/spoorverbinding-leiden-utrecht/

Een upgrade van het baanvak wordt dus bekeken voor 2040 maar gaat honderden miljoenen kosten en ik zie daar nog niet zo gauw geld voor komen.

Uiteraard zou je een deelserie van SLT een intercity Interieur kunnen geven maar zo'n.eilandbedrijf is inefficient en inflexibel qua materieelinzet. Toch sluit ik gezien de hier bovengenoemde hoge infrakosten niet uit dat de oplossing uiteindelijk in deze richting gezocht gaat worden. 

Reputatie 7
Badge

Nog 1 kleine toevoeging op Laura NS en Jeroen:

De snelheid tussen Alphen en Bodegraven is 120 km/u, tussen Bodegraven en Woerden is dat normaal gesproken 80-100-120-140, echter vanwege de aanwezigheid van enige Niet Actief Bediende Overwegen (NABO's) én de toestand van het spoor bij 1 van de overwegen (de laatste in de richting Woerden) is de snelheid tussen Bodegraven en Woerden Molenvliet teruggebracht naar 80 km/u.

 

De ondergrond is zeer zeker wel een reden dat de snelheid omlaag gebracht is en (zoals Tamzin hierboven al aangeeft) tevens de reden dat dubbeldeks materieel hier niet terug gaat komen.

Reputatie 7

De zachte, slappe sponsachtige ondergrond in dit gebied is inderdaad een probleem en waarschijnlijk ook de hoofdoorzaak dat de spoorverdubbeling maar niet van de grond komt. 

Niet alleen het spoor is gevoelig voor verzakking, ook wegen hebben hiermee te maken. Er zijn op verschillende plaatsen veelbelovende proeven gedaan om wegen op een andere manier te funderen, juist om te voorkomen dat de weg in de blubber verdwijnt.

Ik vraag me daarom af, of de ingenieurs van ProRail niet iets innovatiefs kan bedenken, dat het spoor in goede conditie houdt en tegelijkertijd de ondergrond niet teveel belast.

 

Ik vraag me daarom af, of de ingenieurs van ProRail niet iets innovatiefs kan bedenken, dat het spoor in goede conditie houdt en tegelijkertijd de ondergrond niet teveel belast.

Ingenieurs bij ProRail? Die zijn er niet meer, die zitten bij aannemers en ingenieursbureaus.

Een oplossing is simpel te bedenken: een betonnen baan op heipalen. Enig probleem is het bijbehorende prijskaartje van honderden miljoenen, als het al niet in de miljarden loopt.

Vandaar dat nu eerst wordt uitgeprobeerd of de inzet van lichter materieel een oplossing is want dat zou een grote smak geld kunnen schelen.

Reputatie 7

ProRail kan de kennis inhuren bij een ingenieursbureau. 

Een onderheide betonnen baan is inderdaad een simpele en ook dure oplossing, maar er is  weinig innovatiefs aan.

De inzet van lichter materieel is overigens best te rechtvaardigen. De vraag is inderdaad of dit traject echt intercity-waardig is.

De inzet van lichter materieel is overigens best te rechtvaardigen. De vraag is inderdaad of dit traject echt intercity-waardig is.

Een groot deel van de reizigers reist Leiden-Alphen, Alphen-Utrecht of een nog korter traject. Ik vraag me af hoeveel doorgaande reizigers Leiden-Utrecht er eigenlijk zijn. Wellicht is het het beste de treinen voortaan gewoon sprinter te noemen want de overheid gaat echt niet betalen voor een volledig onderheide baan.

Reageer