Ik heb nu al tweemaal op rij zien gebeuren dat twee aansluitingen op een laatste trein van de dag niet worden afgewacht.
Waarnemingen
De eerste keer op donderdagavond 4 januari: mijn IC 1787 naar Enschede (vertrek 23:52) wachtte op Amersfoort Centraal niet op IC 11687 uit Schiphol Airport (aankomst 23:48 +5), terwijl bovendien onze IC 1787 niet ver na Amersfoort tien minuten stil kwam te staan vanwege een dienst op enkelspoor en een vertraagde tegentrein (die al ten tijde van ons vertrek uit Amersfoort genoeg vertraagd was om ons sowieso te zullen hinderen). Eenmaal in Apeldoorn (aankomst 0:16 +12) was Sprinter 7087 naar Deventer (vertrek 0:20) ook al foetsie, terwijl die trein gezien eerdere observaties zeker 90% van z'n klandizie uit de intercity haalt.
De tweede keer was vanavond: IC 591 naar Groningen (vertrek 1:05) wachtte niet op Sprinter 5889 uit Hoofddorp (aankomst 0:57 +7); de overstap was niet op hetzelfde perron en zelfs de snelst rennende reizigers hebben de intercity niet gehaald. Ook de aansluiting vanuit IC 1591 uit Amsterdam (aankomst 1:03 +9), volgens planning een prachtig gecoördineerde cross-platformoverstap van 3 minuten, werd niet afgewacht.
Commentaar
In de herfst leek het beter te gaan met het afwachten van aansluitingen (in het algemeen, niet alleen voor de laatste trein), maar sinds het nieuwe (dienstregelings)jaar holt het hard de verkeerde kant op. Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling die geen vertrouwen inboezemt in het idee van 'netjes thuisgebracht worden door NS'.
Bovendien lijkt nauwelijks bekend bij het publiek dat NS een thuisbrengplicht heeft in zulke gevallen. Zelfs in mijn bovengemiddeld goed geïnformeerde kennissenkring is vrijwel niemand hiermee bekend en is iedereen ervan overtuigd dat je aan je lot wordt overgelaten wanneer een aansluiting op een laatste trein mislukt door vertraging. De reizigers die vanavond hun laatste trein misten, dwaalden ook doelloos door het station en achtten zichzelf naar alle waarschijnlijkheid gestrand. (Ik heb zelf nog nooit van de thuisbrengplicht gebruik gemaakt, dus ik ga er maar even vanuit dat die naar behoren wordt opgevolgd...)
Vraag
Hoe en wanneer gaat er meer aandacht gelegd worden op het afwachten van (in al deze gevallen veelgebruikte) aansluitingen op laatste treinen? En hoe en wanneer gaat er werk gemaakt worden van het beter informeren van reizigers over hun rechten wanneer ze stranden?