Skip to main content

Beste NS,

Per 7 februari wilt u (wegens de bekende omstandigheden) de dienstregeling afschalen. Wegens het versoepelen van de maatregelen gaan juist meer mensen weer van de trein gebruik maken. 

Tip 1: als je van 6 naar 4 treinen per uur gaat kunnen dan a.u.b. de overige treinstellen dan gekoppeld worden aan de treinen die wel rijden? Ga met langere treinen rijden want het aantal passagiers gaat niet minder worden, en doe dit gerust op alle trajecten! 

Tip 2: voer per direct deeltijd contracten in voor machinisten en conducteurs zodat je in de spits met genoeg treinen kan blijven rijden.

Tip 3: vanaf 20:00 uur rijden een stuk minder mensen met de trein. Schaal daar de dienstregeling af. Op sommige trajecten rijden de laatste 2-4 uur van de dag treinen rond die of leeg zijn of er zitten 5 mensen in. Breng dat eens beter in kaart. Voor al die trajecten heb je ook weer een machinist en conducteur nodig die je ook op andere momenten kan inzetten waar het druk is. 

Een lege trein laten uitvallen i.v.m. gebrek aan personeel is lang niet zo erg als een trein overdag laten uitvallen waar juist heel goed gebruik van wordt gemaakt.

Voorbeeld is het schrappen van de (spits intercity) lijn Amersfoort-Harderwijk. Hoeveel mensen maken daar nu gebruik van? Wat denkt u wat die mensen doen als je deze lijn eruit haalt? Juist: die stappen allemaal in de stoptrein van Utrecht-Zwolle. In die trein is het al ongelooflijk druk op sommige momenten (mede doordat er veel te vaak met 6 of 7 wagons wordt gereden terwijl juist veel meer met 10 of 12 delen moet worden gereden) doe dat dan ook helemaal als je die andere lijn gaat schrappen!

Juist het in- en uit checken per station zou toch duidelijkheid moeten kunnen geven op welke trajecten het echt druk is en welke niet. 

Mocht u daar een data-analist op gaan zetten (wat een bijzonder goed idee zou zijn) kijk dan dus ook naar inzetten van het juiste materieel (ik heb het over treinlengte) op de juiste plaats op de juiste tijd. 

En als laatste: zet de dubbeldekker DDZ (met minimaal 6 delen) in op het stoptrein traject Utrecht- Zwolle. Ze trekken misschien iets langzamer op dan de sprinter. Ik kom liever een paar minuten later aan op eindbestemming dan dat ik het hele stuk moet staan, ik betaal voor een zitplaats niet voor een staplaats. 

 

@2: het duurt toch wel minstens 2-3 mnd voor die mensen, ALS ze al zo vlot aan te werven zouden zijn, genoeg voorbereiding op het vak hebben genoten om ze los te laten. ENne: daar is vaak ook instructie van nu dus oevrbelast nog werkend personeel voor nodig.

@1: van harte meen eens, zoals ik net op dHaag-R´dam heb kunnen meemaken. Zal ook wel weer stranden op al die eisenpakketten van bonden&co-dan moet er weer op elk stel een HC aanwezig zijn, vanwge de ´veiligheid´ of welk argument dan ook weer.


Beste NS,

Tip 1: als je van 6 naar 4 treinen per uur gaat kunnen dan a.u.b. de overige treinstellen dan gekoppeld worden aan de treinen die wel rijden? Ga met langere treinen rijden want het aantal passagiers gaat niet minder worden, en doe dit gerust op alle trajecten! 

Dat kan tot op zekere hoogte. Maar omdat het aantal reizigers sowieso is gehalveerd is capaciteitsgebrek op dit moment niet aan de orde. Daarnaast moeten bij langere treinen ook meer conducteurs worden ingezet (afspraken met de vakbonden) en die zijn er zeker in de spits juist niet. 

 

Tip 2: voer per direct deeltijd contracten in voor machinisten en conducteurs zodat je in de spits met genoeg treinen kan blijven rijden.

Als je door uitval een tekort aan personeel hebt is het niet zo slim het nog wel inzetbare personeel in deeltijd te gaan laten werken want dan heb nog minder personeelsuren beschikbaar. Daarnaast mag dit soort verplichte arbeidstijdverkorting alleen met toestemming van het ministerie van EZ worden ingevoerd omdat EZ het personeel dan de niet gewerkte uren moet betalen. 

 

Tip 3: vanaf 20:00 uur rijden een stuk minder mensen met de trein. Schaal daar de dienstregeling af. Op sommige trajecten rijden de laatste 2-4 uur van de dag treinen rond die of leeg zijn of er zitten 5 mensen in. Breng dat eens beter in kaart. Voor al die trajecten heb je ook weer een machinist en conducteur nodig die je ook op andere momenten kan inzetten waar het druk is. 

Dat is al eerder geopperd en kan niet want dan moet een flink deel van het personeel in de ochtend- en avondspits gaan werken en is dan de rest van de dag vrij. De NS CAO verbiedt echter dergelijke gebroken diensten.

 

Een lege trein laten uitvallen i.v.m. gebrek aan personeel is lang niet zo erg als een trein overdag laten uitvallen waar juist heel goed gebruik van wordt gemaakt.

De daling van het aantal reizigers is in de spits procentueel veel groter dan de rest van de dag en het weekend omdat er momenteel nauwelijks mensen met de trein naar hun werk gaan. Dus juist schrappen in de spits lijkt niet onlogisch. Als er al klachten zijn over te drukke treinen gaan die op dit moment over treinen in het weekend. 


Tip 1 Er rijden nog steeds veel minder mensen met de trein dan voor corona, de drukte zal op de meeste trajecten wel meevallen, meen dat de NS nog niet op 60% van de reizigers zit.

Tip 2: Er zijn genoeg parttimers bij de NS echter kun je niet verwachten dat mensen van 06.00 - 09.00 werken en dan ‘s middags terug komen om van 16.00 - 19.00 te gaan werken.  Ook kan dit CAO technisch helemaal niet omdat er met minimale diensten van 6 uur gerekend moet worden en de maximale werkdag ruimschoots overschreden wordt als je 2x 6 uur werkt.  Dit mag van de wet niet eens, die beperkt de maximale dag van een machinist op 9.30 uur en dat is al een zeer vermoeiende dag voor een machinist omdat je continu je focus moet hebben.

Tip 3: U wilt dus mensen die later in de avond reizen de dupe laten worden vanwege uw eigen reistijden, als er later in de avond nog meer geschrapt wordt dan nu het geval is kan die reistijd wel eens enorm toenemen door overstappen die er opeens niet meer zijn waardoor mensen gewoon 1 uur op een overstap moeten wachten.

Daarnaast denkt u dat de NS geen raad weet met het gepland uitvallen van treinen maar de NS heeft hier het hele jaar mee te maken als er geplande werkzaamheden zijn. Dan wordt er ook een totaal ander logistiek plan gemaakt voor het materieel en medewerkers, daar hebben ze o.a. data analisten voor zitten die dan inschattingen maken hoe reizigers dan gaan reizen en dan gaat de andere afdeling op die cijfers plannen.

De DDZ zal niet zo snel meer te zien zijn op de sprinter trajecten wat alles te maken heeft met de dienstregeling, een DDZ redt het niet om in de rijweg van de SNG te rijden omdat de DDZ te traag is.  Dit geeft dan allerlei problemen voor andere treinen en dat is totaal niet wenselijk. De NS heeft vorig jaar besloten dat de DDZ neit meer op sprinter trajecten ingezet zou worden naar aanleiding van technische problemen die daar uit voort zijn gekomen.

En als dooddoener, u betaald om vervoerd te worden van A naar B, nergens op uw ticket staat vermeld dat u betaald voor een zitplaats.


Reageer