Beste NS,
Per 7 februari wilt u (wegens de bekende omstandigheden) de dienstregeling afschalen. Wegens het versoepelen van de maatregelen gaan juist meer mensen weer van de trein gebruik maken.
Tip 1: als je van 6 naar 4 treinen per uur gaat kunnen dan a.u.b. de overige treinstellen dan gekoppeld worden aan de treinen die wel rijden? Ga met langere treinen rijden want het aantal passagiers gaat niet minder worden, en doe dit gerust op alle trajecten!
Tip 2: voer per direct deeltijd contracten in voor machinisten en conducteurs zodat je in de spits met genoeg treinen kan blijven rijden.
Tip 3: vanaf 20:00 uur rijden een stuk minder mensen met de trein. Schaal daar de dienstregeling af. Op sommige trajecten rijden de laatste 2-4 uur van de dag treinen rond die of leeg zijn of er zitten 5 mensen in. Breng dat eens beter in kaart. Voor al die trajecten heb je ook weer een machinist en conducteur nodig die je ook op andere momenten kan inzetten waar het druk is.
Een lege trein laten uitvallen i.v.m. gebrek aan personeel is lang niet zo erg als een trein overdag laten uitvallen waar juist heel goed gebruik van wordt gemaakt.
Voorbeeld is het schrappen van de (spits intercity) lijn Amersfoort-Harderwijk. Hoeveel mensen maken daar nu gebruik van? Wat denkt u wat die mensen doen als je deze lijn eruit haalt? Juist: die stappen allemaal in de stoptrein van Utrecht-Zwolle. In die trein is het al ongelooflijk druk op sommige momenten (mede doordat er veel te vaak met 6 of 7 wagons wordt gereden terwijl juist veel meer met 10 of 12 delen moet worden gereden) doe dat dan ook helemaal als je die andere lijn gaat schrappen!
Juist het in- en uit checken per station zou toch duidelijkheid moeten kunnen geven op welke trajecten het echt druk is en welke niet.
Mocht u daar een data-analist op gaan zetten (wat een bijzonder goed idee zou zijn) kijk dan dus ook naar inzetten van het juiste materieel (ik heb het over treinlengte) op de juiste plaats op de juiste tijd.
En als laatste: zet de dubbeldekker DDZ (met minimaal 6 delen) in op het stoptrein traject Utrecht- Zwolle. Ze trekken misschien iets langzamer op dan de sprinter. Ik kom liever een paar minuten later aan op eindbestemming dan dat ik het hele stuk moet staan, ik betaal voor een zitplaats niet voor een staplaats.