beantwoord

afwijkende tijden op een traject richting Tiel

  • 21 December 2023
  • 6 reacties
  • 165 Bekeken

Beste allen,

Sinds jaar een dag reis ik met de trein naar Tiel. Redelijk vaste tijden, maar sinds de nieuwe dienstregeling ben ik het spoor bijster... op maandag tot en met donderdag rijdt de trein redelijk hetzelfe (uitzonderingen zijn de avonden, die ook weer afwijken). Op vrijdag gaat blijkbaar de weekend-tijd in en is het weer anders... wat is de reden van al die afwijkende tijden?

icon

Beste antwoord door Tochjo 21 December 2023, 20:58

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Op maandag tot en met donderdag rijdt er overdag elke tien minuten een intercity tussen Utrecht en Den Bosch. Op vrijdag tot en met zondag en in de avonduren rijdt er maar elk kwartier of elk half uur een intercity tussen Utrecht en Den Bosch. De tijden (en de precieze routes) van de sprinters die rijden tussen Utrecht, Geldermalsen en Tiel/Den Bosch zijn daaraan aangepast.

Reputatie 7

Tevens is het zo dat de sprinter Tiel op vrijdagen en tijdens de avonduren afkomstig is uit Leiden. Doordeweeks komt de trein juist uit Den haag. Voor de volledigheid:
 

Ma-do overdag:
Den haag - Tiel (SPR 6900), Leiden - Den Bosch (tot Utrecht IC 8800, daarna SPR 6000).

 

Avonduren + weekend:
Den haag - Den Bosch (tot Utrecht SPR 6900, daarna SPR 6000), Leiden - Tiel (tot Utrecht IC 8800, daarna SPR 6700).

De voornaamste reden hiervoor zal zijn dat men de sprinters niet onnodig lang wil laten wachten in Geldermalsen. Van maandag t/m donderdag overdag rijdt er zoals gezegd elke tien minuten een intercity Eindhoven - Utrecht, hierdoor past de sprinter er alleen tussen met lange stops in Geldermalsen. Van vrijdag t/m zondag en 's avonds rijdt de intercity maar om het kwartier en is die lange stop niet nodig, maar dat heeft dus wel tot gevolg dat de sprinter op andere tijden rijdt.

In de oude dienstregeling reed men de hele week dezelfde dienstregeling, wat aan de ene kant makkelijk te onthouden is, maar het nadeel was dat de reistijd 's avonds en in het weekend onnodig lang was omdat de sprinter in Geldermalsen wachtte om een niet rijdende intercity voor te laten.

Ik vraag me af welke idioot bij NS heeft verzonnen om op vrijdag, zaterdag en zondag alle sprinters rond Geldermalsen op andere tijden te laten rijden waardoor overal aansluitingen de mist in gaan. Zo is er nu in Den Bosch bijv. geen aansluiting meer op de sprinter uit Tilburg.

Reputatie 6
Badge

@Tamzin Je mag je toon wel iets matigen. Dat je het niet eens bent met een beslissing, betekent niet dat er niet over is nagedacht of dat er geen zorgvuldige afweging is gemaakt. De overstap in Tiel is bijvoorbeeld flink verbeterd. De reistijd Tiel-Utrecht is een stuk korter. Maar inderdaad, de overstap in Tilburg van sprinter op sprinter is langer. Wil je door op een intercity naar het zuiden, dan is de overstap juist weer wat beter. Kortom, geen ‘idioot’, maar een afgewogen keuze, die jij anders gemaakt zou hebben.

@Tamzin Je mag je toon wel iets matigen. Dat je het niet eens bent met een beslissing, betekent niet dat er niet over is nagedacht of dat er geen zorgvuldige afweging is gemaakt. De overstap in Tiel is bijvoorbeeld flink verbeterd. De reistijd Tiel-Utrecht is een stuk korter. Maar inderdaad, de overstap in Tilburg van sprinter op sprinter is langer. Wil je door op een intercity naar het zuiden, dan is de overstap juist weer wat beter. Kortom, geen ‘idioot’, maar een afgewogen keuze, die jij anders gemaakt zou hebben.

Er is vrees ik (zoals gebruikelijk) alleen maar gekeken naar de verbinding naar Utrecht, terwijl een groot deel van de reizigers vanuit Tiel naar Den Bosch gaat en nu in Geldermalsen bijna 20 minuten moet gaan wachten. Er is hierover mijns inziens domweg niet helemaal nagedacht 

En aan een betere aansluiting in Tiel heb je natuurlijk weinig als dat maar voor drie dagen per week is.

En tot slot wordt de dienstregeling weer een stukje chaotischer.

Reageer